Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Old School: 1 Mb Sram kaart uitlezen in Windows?

Pagina: 1
Acties:

• marcowd
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-08-2024
Hallo,

Ik heb een CNC freesmachine (Fanuc Robodrill a-T14iA) uit 1998.
Er zit een geheugenkaart lezer in, en ik zou graag bestanden overzetten van mijn PC naar de Fanuc.
De geheugenkaartlezer is een PCMCIA aansluiting.

Een PCMCIA adapter met een CF kaart werkt niet. (zowel 8Mb als 256 Mb) geprobeerd.
Bij Ali heb ik een SRAM geheugenkaart gekocht van 1 Mb en die werkt in de Fanuc.
Ook bij Ali een SRAM - USB kaartlezer gekocht, maar die krijg ik niet aan de praat in Windows. Ik heb Windows 10 en nog een oude bak met Windows XP geprobeerd.

De kaartlezer wordt wel herkend, maar Windows geeft aan dat er geen geheugenkaart in zit.

IAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/liJcXPVeoF4MAuYoft7H7aGn4l4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L0ouFXyfawHk8R7FVmoqexMM.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand nog een goed idee?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:40
Staat er wel wat op dan? Kun je met een hex viewer niet even kijken?
Want SRAM is best wel volatile. Zit er een batterij in die dingen?
Wat denkt linux ervan?

[ Voor 8% gewijzigd door jeroen3 op 24-07-2020 09:29 ]

• marcowd
Ik heb de Sram kaart op de Fanuc geformatteerd en er een bestand op gezet.
Er zit inderdaad een batterij in de Sram kaart.

Linux ga ik van het weekend proberen.
Apple heb ik ook geprobeerd, maar herkend niets.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:29
Ik denk dat je beter een andere card-reader kan proberen?
Met deze reader hebben veel gebruikers defecte units en/of problemen om het werkend te krijgen lees ik bij de reviews.
Amazon: ATA PCMCIA Memory Card Reader Card 68PIN CardBus To USB Adapter converter

• marcowd
In de beschrijving van de kaartlezer zie ik nu ook dat SRAM niet ondersteund wordt.

Volgens deze website: https://sramcards.com/sram-card-reader-omnidrive.html zijn zij de enige die iets hebben. Maar best prijzig.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Misschien proberen ergens een oude laptop met fysiek pcmcia slot te scoren ? Of misschien kun je iets met de ethernet interface die volgens de handleiding op die Fanuc zit ? Maar dan is de uitdaging de juiste (antieke) software te vinden en aan de praat te krijgen denk ik.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:40
Die machine was waarschijnlijk ook niet gratis. Een oude laptop scoren met PCMIA of €500 voor een card reader zijn gewoon bijkomende kosten moet je dan maar denken.

Is dit ding voor de leuk of ga je er iets commercieels mee doen?

• marcowd
De machine gaat gebruikt worden om onderdelen te maken, die ik op dit moment uitbesteed.

Zou een PCI-PMCIA adapter nog kunnen werken? Die zijn nog te koop, en kan ik in de XP bak zetten.

De RS232 - Moxa- Ethernet route is er ook nog. Maar ik ben bang dat die te ingewikkeld voor mij is. Er moet een hoop geconfigureerd worden.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
marcowd schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:40:
De machine gaat gebruikt worden om onderdelen te maken, die ik op dit moment uitbesteed.

Zou een PCI-PMCIA adapter nog kunnen werken? Die zijn nog te koop, en kan ik in de XP bak zetten.

De RS232 - Moxa- Ethernet route is er ook nog. Maar ik ben bang dat die te ingewikkeld voor mij is. Er moet een hoop geconfigureerd worden.
Ik vond hier: https://www.synchrotech.c...sram-pcmcia-pc_cards.html een hoop info.
If you have access to older systems with PCI based or native PC Cards slots running XP or earlier, this is a viable option.
Dus ja, een pci -> pcmcia kaart zou wellicht wel kunnen werken.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• marcowd
even een update.

PCI -> PCMCIA adapter werkt prima. (op een XP PC)
Pagina: 1