Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fragbastard
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 14:30
Ik heb een nieuwe router TP-Link Archer AX50 aangeschaft, omdat plots mijn Ziggo modem en TP-Link router tegelijk kapot zijn gegaan.

Maar nu krijg ik geen connectie meer met mijn NAS(DS215j) vanaf de laptop over het netwerk via WLAN, LAN werkt dus wel kom ik net achter. Lokale FW ook al uitgezet om te testen.
Connecten via de webbrowser krijg ik deze foutmelding:
De wachttijd voor de verbinding is verstreken
De server op 192.168.0.171 doet er te lang over om te antwoorden.

Als ik de Synology assistant gebruik is de status connection failed, ik kan wel via hier het IP adres aanpassen, dat gaat wel gewoon goed. Hij wordt dus wel gevonden wat ik nog vreemder vind dat ik dan niet kan connecten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LmqpNAYCw-aGWb6Cr3QxR5QJnOA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/d4T46Ul30c1SsVsj8MhxzZY9.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4EQI2MLSLiMp95Gb7gXaujc44l8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/OLzbXG2m6rvzl0vyANb9DjkE.png?f=fotoalbum_tile

De NAS zie ik netjes staan in de DHCP tabel van de router(Zie screenshot) Ik heb al verschillende IP adressen geprobeerd, Static en DHCP.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JwW7KKLjMT4P_YVhWtiR3dQz5_M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eSnGWwIoX9wEsmjNH0h7nNFP.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ACYlh4pomx_EOdsogiO2StjQZw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RiJvktKknTpR4ArikEbNN3MR.png?f=user_large

Als ik de laptop rechtstreeks aansluit op de NAS dan kom ik er er gewoon netjes in en geeft DSM ook netjes aan dat alles OK is met de NAS. Het lijkt hem soort van in mijn laptop of router te zitten.

Hebben jullie enig idee want ik weet niet meer waar ik moet zoeken of is er gewoon wat kapot aan mij nas :-(

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Wat is het ip-adres van je laptop als je op het netwerk zit?

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fragbastard
Jivebunny schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 08:46:
Wat is het ip-adres van je laptop als je op het netwerk zit?
Protocol: Wi-Fi 5 (802.11ac)
Network band: 5 GHz
IPv4 address: 192.168.0.170
IPv4 DNS servers: 192.168.0.1
192.168.0.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

Kan je via de cmd prompt op je laptop via het netwerk wel je nas pingen?

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fragbastard
Jivebunny schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 08:52:
Kan je via de cmd prompt op je laptop via het netwerk wel je nas pingen?
Nee pingen lukt ook niet.

Schoot mij ineens te binnen.. Bekabeld testen en dit werkt WEL, Zit hem dus in de Wi-Fi. Hmm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

fragbastard schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 08:53:
[...]

Nee pingen lukt ook niet.

Schoot mij ineens te binnen.. Bekabeld testen en dit werkt WEL, Zit hem dus in de Wi-Fi. Hmm
Bekabeld als in Bekabeld via de router? Of rechtstreeks op de nas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fragbastard
Jivebunny schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 08:55:
[...]
Bekabeld als in Bekabeld via de router? Of rechtstreeks op de nas?
Bekabeld aan de router, over het netwerk dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

fragbastard schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 08:56:
[...]

Bekabeld aan de router, over het netwerk dus.
Ja dan zit er iets in de wifi configuratie niet lekker. Dat ip adres wanneer je aan de wifi zit, is dat hetzelfde als dat je eerder berichtte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fragbastard
Jivebunny schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 08:56:
[...]

Ja dan zit er iets in de wifi configuratie niet lekker. Dat ip adres wanneer je aan de wifi zit, is dat hetzelfde als dat je eerder berichtte?
Ja, 192.168.0.170

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fragbastard
Kan het ermee te maken hebben dat ik dezelfde SSID's en Wachtwoorden heb gebruikt als op de vorige Router. Zie ook als ik bij settings in windows kijk een kleine 2 achter het SSID staan omdat hij vermoedelijk de 1e ook nog ergens heeft opgeslagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

Hmm, bijzonder. De NAS wel al een keer opnieuw opgestart? Ik weet het nu ook even niet meer. Ben niet heel bekend met de wifi mogelijkheden van tp link.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:03
Leg eens uit hoe je netwerk nu dan in elkaar zit, wellicht heb je twee routers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dus het Ziggo modem staat in bridge?

De TP-Link Archer AX50 zit met WAN op LAN 1 van het Ziggo modem.

Je verbind naar de WIFI van de TP-Link Archer AX50 en het Ziggo modem heeft, vanwege bridge mode, geen wifi aan?

Heb je niet per ongeluk een Guest netwerk gemaakt?
https://www.tp-link.com/u...1/chapter-6-guest-network

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-09 08:46
Als je echt niet verder komt kan je aan de achterkant ook minimaal 4 seconden de reset knop indrukken.
IP gaat naar DHCP en admin user naar geen password.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fragbastard
Ziggo Modem staat in Bridge, dus die verstoord niet. Internet en WLAN werken gewoon op laptop, mobiel andere netwerk apparatuur.
Guest network staat uit.

Wel heb ik dezelfde SSID's en wachtwoord gebruikt die ik voorheen ook had zodat al mijn smart apparatuur automatisch weer verbinden, Deurbel en smart bridges etc..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xLrWXsEZs7IUI8ZVPB1RTfC9GXc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uUIiQH3D7vkVLO2lFhtXbUw1.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kijk eens in je wifi instellingen op de router of er iets is zoals "client isolation", oftewel apparaten die niet bij elkaar kunnen komen. Voor het gastennetwerk staat die in ieder geval uit, zoals te zien in je afbeelding onder "Guest Network".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fragbastard
sypie schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:12:
Kijk eens in je wifi instellingen op de router of er iets is zoals "client isolation", oftewel apparaten die niet bij elkaar kunnen komen. Voor het gastennetwerk staat die in ieder geval uit, zoals te zien in je afbeelding onder "Guest Network".
Kan niet echt iets vinden. Access control staat uit en alle devices staan wel in de online devices.
De router zelf kan de NAS wel pingen, mijn laptop niet. Kom steeds een stapje dichterbij met jullie hulp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gBwq-eAEMi-6DKiGpziSX91RoTY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HLLZX4rK0Tv7UqZqZ47iCKYM.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Als je ziggo modem in bridge staat heeft het niet zoveel zin om wifi aan te hebben of wel? Of is dat plaatje van je tplink?

[ Voor 15% gewijzigd door jeroen3 op 24-07-2020 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Kan je met je laptop over WiFi wel op de web-pagina van je router komen? Of een "andere" webpagina in huis (als je die zou hebben)?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fragbastard
jeroen3 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:23:
Als je ziggo modem in bridge staat heeft het niet zoveel zin om wifi aan te hebben of wel? Of is dat plaatje van je tplink?
Alle plaatjes zijn van de TP-link, Ziggo modem staat in bridge en doe ik niks mee verder.
MAX3400 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:28:
Kan je met je laptop over WiFi wel op de web-pagina van je router komen? Of een "andere" webpagina in huis (als je die zou hebben)?
Ja ik kom gewoon op de pagina van mijn Router en kan daar alles doen. Verder heb ik geen webpagina's helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fragbastard
DS Finder op de mobiel vind de 2e keer wel de NAS. Server is nu bezet krijg ik terug. Kan dus niet connecten over wifi, maar hij ziet hem wel.

[ Voor 78% gewijzigd door fragbastard op 24-07-2020 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Oh, wacht eens even... En ja, ik heb al enige tijd mijn NAS niet bekeken; maar "moet" die niet een IP hebben voor bepaalde functies / verbindingen?

Heeft de NAS op je nieuwe router al een keer op het oude/bekende IP verbonden gezeten?

/edit: kan je er via SMB of NFS ook niet bij? Dus bijvoorbeeld \\192.168.0.170\share$ ?

[ Voor 16% gewijzigd door MAX3400 op 24-07-2020 09:37 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fragbastard
MAX3400 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:37:
Oh, wacht eens even... En ja, ik heb al enige tijd mijn NAS niet bekeken; maar "moet" die niet een IP hebben voor bepaalde functies / verbindingen?

Heeft de NAS op je nieuwe router al een keer op het oude/bekende IP verbonden gezeten?

/edit: kan je er via SMB of NFS ook niet bij? Dus bijvoorbeeld \\192.168.0.170\share$ ?
De NAS heeft hetzelfde IP als op de vorige router, ander IP ook al geprobeerd, NAS inmiddels al stuk of 5x opnieuw opgestart.
De NAS staat op DHCP en krijgt netjes het juiste IP van de router.

SMB connecten lukt inderdaad ook niet via WiFi, via LAN werkt alles wel.

Waar doel je nu op dan, kan ik iets controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Is arp kapot ofzo? Wat een gek probleem dit.
Zet alles gewoon eens tegelijk uit en weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fragbastard
jeroen3 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:54:
Is arp kapot ofzo? Wat een gek probleem dit.
Zet alles gewoon eens tegelijk uit en weer aan.
Is dit goed m.b.t. Arp?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-TGp-bHxx-Y1gaJcxqKH0ZcbIHg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2av6b85ILEKltTcljgJM3IeJ.png?f=user_large

Zal het nogmaals uit en aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fragbastard
Ook nog de 5Ghz een nieuw SSID naam en wachtwoord gegeven, maar maakt ook niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-09 13:48
fragbastard schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 08:43:
Ik heb een nieuwe router TP-Link Archer AX50 aangeschaft, omdat plots mijn Ziggo modem en TP-Link router tegelijk kapot zijn gegaan.

Maar nu krijg ik geen connectie meer met mijn NAS(DS215j) vanaf de laptop over het netwerk via WLAN, LAN werkt dus wel kom ik net achter. Lokale FW ook al uitgezet om te testen.
Connecten via de webbrowser krijg ik deze foutmelding:
De wachttijd voor de verbinding is verstreken
De server op 192.168.0.171 doet er te lang over om te antwoorden.

Als ik de Synology assistant gebruik is de status connection failed, ik kan wel via hier het IP adres aanpassen, dat gaat wel gewoon goed. Hij wordt dus wel gevonden wat ik nog vreemder vind dat ik dan niet kan connecten.
[Afbeelding][Afbeelding]

De NAS zie ik netjes staan in de DHCP tabel van de router(Zie screenshot) Ik heb al verschillende IP adressen geprobeerd, Static en DHCP.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als ik de laptop rechtstreeks aansluit op de NAS dan kom ik er er gewoon netjes in en geeft DSM ook netjes aan dat alles OK is met de NAS. Het lijkt hem soort van in mijn laptop of router te zitten.

Hebben jullie enig idee want ik weet niet meer waar ik moet zoeken of is er gewoon wat kapot aan mij nas :-(
Ik zie een 171 adres en een 105 adres, zelfde mac adres. maar je pingt alleen de 105. Wat zou het adres moeten zijn ? in de tabel die je post, staat geen van beide in de uitgegeven dhcp lijst. ( misschien op pagina 2 ). Bij mijn nas ( QNAP ) is er een optie om de netwerksettings te resetten, zodat de data behouden blijft maar hij netjes een ip aanvraagd via dhcp. Dat al geprobeerd ? ( wat ik vond, reset 4 sec ingedrukt houden )

Voor modellen waarop DSM 2.2-0941 en hoger is geïnstalleerd

De RESET-knop op het Synology-product heeft de volgende functies.

De "admin" account herstellen naar de standaardwaarde.
de UI-beheerpoort naar 5000/5001 resetten
IP, DNS, gateway en andere netinterfaces herstellen naar DHCP
PPPoE uitschakelen
automatisch blokkeren uitschakelen
firewall-regels uitschakelen
Gecodeerde mappen ontkoppelen en Automatisch koppelen bij opstarten uitschakelen.
high-availability cluster verwijderen
Een Virtual Machine Manager-cluster verwijderen.

Merk op dat de harde schijf niet geformatteerd wordt en u hoeft dus niet bang te zijn gegevens te verliezen.

Voor modellen waarop DSM v2.0.1-3.0368 tot DSM 2.2-0941 is geïnstalleerd

De RESET-knop op het Synology-product heeft de volgende twee functies.

Om IP, DNS en wachtwoorden van "admin" account te herstellen naar de standaardwaarden en de status van de "guest" account terug te zetten naar "ingeschakeld".
Het Synology-product opnieuw installeren.

Merk op dat de harde schijf niet geformatteerd wordt en u hoeft dus niet bang te zijn gegevens te verliezen.

Voor modellen waarop een vroegere versie van DSM dan v2.0.1-3.0368 is geïnstalleerd

De RESET-knop op het Synology-product dient voor het terugzetten van het IP, DNS en wachtwoord van de "admin" account. De harde schijf wordt niet geformatteerd en u hoeft dus niet bang te zijn om gegevens te verliezen.

Opmerking: Het standaard adminwachtwoord is leeg.

[ Voor 23% gewijzigd door MacIsCool op 24-07-2020 10:13 ]

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:04
Weet je zeker dat je laptop niet connect aan de wifi van je ziggo router, want dat zou dit effect precies verklaren.
Kijk eens in de connectie tabel van die ziggo router.

Ik weet niet of dat vanzelf gebeurd als dat ding in Bridge mode staat (heb je gecontroleerd of hij echt in bridge staat?), maar ik zou in ieder geval de wifi daarvan uitzetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 24-07-2020 10:35 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fragbastard
MacIsCool schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:11:
[...]

Ik zie een 171 adres en een 105 adres, zelfde mac adres. maar je pingt alleen de 105. Wat zou het adres moeten zijn ? in de tabel die je post, staat geen van beide in de uitgegeven dhcp lijst. ( misschien op pagina 2 ). Bij mijn nas ( QNAP ) is er een optie om de netwerksettings te resetten, zodat de data behouden blijft maar hij netjes een ip aanvraagd via dhcp. Dat al geprobeerd ? ( wat ik vond, reset 4 sec ingedrukt houden )
Ja dat 171 en 105 was om te testen of het daar in zat.
Vind dat resetten een beetje raar, dus als iemand mijn NAS steelt en dit uitvoert kan hij gewoon bij mijn Data?
Ben(V) schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:34:
Weet je zeker dat je laptop niet connect aan de wifi van je ziggo router, want dat zou dit effect precies verklaren.
Kijk eens in de connectie tabel van die ziggo router.

Ik weet niet of dat vanzelf gebeurd als dat ding in Bridge mode staat (heb je gecontroleerd of hij echt in bridge staat?), maar ik zou in ieder geval de wifi daarvan uitzetten.
Ja ik zit 100% zeker op de WiFi van mijn Router. Laptop staat ook netjes zichtbaar in de router interface. Ga vanuit mijn laptop ook naar de router web interface.

Begin steeds meer te vermoeden dat het in de NAS zit omdat laptop en mobiel beide niet kunnen connecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

fragbastard schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:52:
[...]

Ja dat 171 en 105 was om te testen of het daar in zat.
Vind dat resetten een beetje raar, dus als iemand mijn NAS steelt en dit uitvoert kan hij gewoon bij mijn Data?
Ja, natuurlijk

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fragbastard
Ok bijzonder, weer wat geleerd.

Zal zo die reset uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fragbastard
Soft Reset ook geen verschil helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fragbastard
Dit is heel bijzonder, ik heb een TP-link extender gekocht voor op zolder. Deze ingesteld al losse AP met eigen SSID/Wachtwoord. Hier ben ik ook totaal NIET mee verbonden. Maar ik heb deze eruit gehaald en bam ik kom op de NAS. Echt zo bizar.....

Die AP is wel via een switch aan de kabel verbonden met de router, omdat hij als extra AP fungeert en hier zijn internetverbinding vandaan haalt.

[ Voor 23% gewijzigd door fragbastard op 24-07-2020 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Niet gewoon je laptop wifi IP in de blocklist op je NAS ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fragbastard
Dit is heel bijzonder, ik heb een TP-link extender gekocht voor op zolder. Deze ingesteld al losse AP met eigen SSID/Wachtwoord. Hier ben ik ook totaal NIET mee verbonden. Maar ik heb deze eruit gehaald en bam ik kom op de NAS. Echt zo bizar.....

Die AP is wel via een switch aan de kabel verbonden met de router, omdat hij als extra AP fungeert en hier zijn internetverbinding vandaan haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Je kunt een extender niet zomaar als AP gebruiken

Als die extender geen instelling heeft om hem als AP te gebruiken of of je hebt hem niet als AP ingesteld dan werkt dat dus niet en krijg je de vreemdste verschijnselen.
Je krijgt dan zoiets als dat wat hij via wifi oppikt weer op het lan gooit.

[ Voor 14% gewijzigd door Ben(V) op 24-07-2020 11:59 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fragbastard
Ben(V) schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 11:58:
Je kunt een extender niet zomaar als AP gebruiken

Als die extender geen instelling heeft om hem als AP te gebruiken of of je hebt hem niet als AP ingesteld dan werkt dat dus niet en krijg je de vreemdste verschijnselen.
Je krijgt dan zoiets als dat wat hij via wifi oppikt weer op het lan gooit.
Het is de TP link RE305, deze is in te stellen als AP, wat ik ook netjes conform handleiding gedaan heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Tja of dat ding werkt niet goed als AP of hij is niet goed ingesteld of hij is defect.
(Of het is een tp-link ding 8)7)

Pagina: 1