onduidelijkheid in artikel "Chaos en orde rond videocodecs"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Chaos en orde rond videocodecs van @Koekiemonsterr :
h265 [...] een besparing tot 50 procent in bandbreedte ten opzichte van h264
Ok, als qua grootte h264 = 100%, dan is dus h265 = 50%. Maar:
evc [...] moet [...] een bitratebesparing opleveren van grofweg 31 procent ten opzichte van h264 of 26 procent ten opzichte van h265
Is evc dan 100%*(100%-31%) = 69%, of 50%*(100%-26%) = 37% van de grootte van h264?
Ik neem aan 69% (dus 31% besparing tov h264), maar dan is nog wel onduidelijk waar die 26% dan over gaat.
Of misschien is de laatste quote wel helemaal correct, maar is h265 verre van 50% kleiner dan h264, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.
Maar dat zijn mijn aannames, misschien nemen anderen weer iets anders aan dan ik.
Al met al leek het mij dat dat duidelijker verwoord kan worden.
Bedankt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekiemonsterr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:25

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

Ja misschien had ik die 31 procent tov h264 en 26 procent tov h265 nog even kort nader moeten toelichten. Evc heeft min of meer twee delen: een baseline profile en een main profile. De eerste is royaltyvrij, maar presteert ook wat minder goed. Dit deel wordt gezien als een wat sneller alternatief voor h264, daarom wordt die dit vaak vergeleken met h264, maar dat is slechts een subjectieve vergelijking natuurlijk. Men had het baseline profile ook met h265 kunnen vergelijken, of welke andere codec ook, maar dan komt er een veel minder gunstig percentage uit.

Dat andere deel, het main profile, presteert beter dan het baseline profile, maar daar zijn wel weer royalty's aan verbonden. Dit deel wordt specifiek gezien als verbeterd alternatief voor hevc, vandaar dat het daar in die vergelijking tegen afgezet wordt.
Dit main profile had ook met h264 kunnen worden vergeleken; dan zou er een veel hoger percentage uitkomen. Maar daar is niet voor gekozen, omdat dit deel dus specifiek bedoeld is als alternatief voor hevc. Mpeg beseft natuurlijk ook wel dat ze iets moeten doen aan de opkomst van av1 en dat de complexiteit van hevc een probleem blijft, dus daar is het main profile van evc voor bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ah, ik had de indruk dat er ergens iets niet klopte, maar dat verklaart het.
Ik heb in mn reactie hier naar je antwoord verwezen.
Bedankt voor het artikel en je uitleg!