Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bryanhagedoorn
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 24-03-2022
Hallo,

ik gebruik momenteel de onkyo HT-R693 voor mijn Klipsch RP-600M en de Klipsch R-112SW.
Het klinkt echt geweldig maar ik weet niet of mijn versterker de speakers tot hun waarde laat komen.
Zou iemand mij kunnen vertellen het upgraden van de versterker het waard is?

Beste antwoord (via bryanhagedoorn op 24-07-2020 05:29)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:53

JvS

Ik heb hem zelf ook

In blinde tests horen mensen geen noemenswaardige verschillen tussen versterkers (die als je ze meet ook niet waanzinnig vervormen, dat doen ze eigenlijk nooit, en als er geen DSP of room optimizations aanstaan uiteraard). Alleen test niemand audio blind. Als je niet blind test, hoort iedereen de grootste verschillen. (ik ook :))

Ik geloof in de wetenschappelijke benadering dat je biasses moet zien te vermijden en keuzes zo objectief mogelijk moet maken. Dus ik ga af op de resultaten van blinde testen. Maar ik vind ook dat je moet kunnen genieten van "mooi spul"

Dus om je vraag te beantwoorden, laten andere versterker je speakers meer tot hun waarde komen? Dat is zo'n brede vraag en daar zit zoveel meer in dan een droge "klinkt het beter?" vraag, dat ik die niet voor je beantwoorden kan.

Is je vraag "ga ik in een zo objectief mogelijke test uberhaupt verschil kunnen horen?", dan is het antwoord wel duidelijk denk ik :).

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 23-07-2020 22:29 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

In blinde tests horen mensen geen noemenswaardige verschillen tussen versterkers (die als je ze meet ook niet waanzinnig vervormen, dat doen ze eigenlijk nooit, en als er geen DSP of room optimizations aanstaan uiteraard). Alleen test niemand audio blind. Als je niet blind test, hoort iedereen de grootste verschillen. (ik ook :))

Ik geloof in de wetenschappelijke benadering dat je biasses moet zien te vermijden en keuzes zo objectief mogelijk moet maken. Dus ik ga af op de resultaten van blinde testen. Maar ik vind ook dat je moet kunnen genieten van "mooi spul"

Dus om je vraag te beantwoorden, laten andere versterker je speakers meer tot hun waarde komen? Dat is zo'n brede vraag en daar zit zoveel meer in dan een droge "klinkt het beter?" vraag, dat ik die niet voor je beantwoorden kan.

Is je vraag "ga ik in een zo objectief mogelijke test uberhaupt verschil kunnen horen?", dan is het antwoord wel duidelijk denk ik :).

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 23-07-2020 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:57
Een upgrade van je speakers naar vloerstaande speakers geeft mogelijk een betere bas, als je blij bent met Klipsch zou je kunnen overwegen te upgraden naar Pricewatch:Klipsch R-620F. Ook eens met @JvS (als ik het goed lees :)) voor deze speakers is de investering in een andere/krachtigere versterker het geld niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

De grootste upgrade die je hier kan doen is de RP-600M's vervangen door iets anders. Dit zijn niet echt geweldige luidsprekers met duidelijke problemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Anoniem: 159816 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 00:30:
De grootste upgrade die je hier kan doen is de RP-600M's vervangen door iets anders. Dit zijn niet echt geweldige luidsprekers met duidelijke problemen.
Waar baseer je dat op als ik vragen mag? bronnen / reviews?
Klipsch maakt bij mijn weten nou niet direct rotzooi ofzo.

Ontopic: als jij het nu al geweldig vind klinken is het toch prima? Die Klipschen zijn hooggevoelig dus stuur je makkelijk aan. Je versterker mag echt het probleem niet zijn. Blijven over je speakers. kan altijd beter. Maar gaat vrij snel de hoogte in qua budget ook :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

The Eagle schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:29:
[...]

Waar baseer je dat op als ik vragen mag? bronnen / reviews?
Klipsch maakt bij mijn weten nou niet direct rotzooi ofzo.

Ontopic: als jij het nu al geweldig vind klinken is het toch prima? Die Klipschen zijn hooggevoelig dus stuur je makkelijk aan. Je versterker mag echt het probleem niet zijn. Blijven over je speakers. kan altijd beter. Maar gaat vrij snel de hoogte in qua budget ook :X
Metingen van deze luidspreker:
https://www.audiosciencer...00m-speaker-review.12138/

Ik heb eerlijk gezegd nog geen goede Klipsch luidspreker meegemaakt, alleen hun subwoofers zijn de moeite waard. Verder liegt Klipsch over de gevoeligheid, als je gaat meten zul je zien dat de daadwerkelijke gevoeligheid flink afwijkt van de gespecificeerde waarde en vergelijkbaar is met andere luidsprekers van hetzelfde formaat.

Voor hetzelfde geld koop je ook de Elac Debut Reference DBR-62, die objectief echt veel beter zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 24-07-2020 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik draai al jaren met Klipsch, dus wellicht ben ik enigszins biassed, maar ik herken niet wat je zegt. Nooit problemen met de aansturing gehad iig. Gemeten heb ik het niet - daar heb ik geen apparatuur voor - maar ik vind het prima klinken met alles wat ik ze voer. Da's uiteraard subjectief.

Artikel waar je naar linkt snap ik, ik zie de dip in de meting, maar vraag me af wanneer je dat echt hoort en dus wat de effectieve impact is. Als je in source direct gaat draaien met de juiste muziek, dan wellicht. Daarbij ook nog de kanttekening dat dat artikel een review doet van een paartje refurbed speakers - zou identiek moeten zijn met nieuw, maar niet controleerbaar.

Ik vind op die site verder een tweetal Klipsch speakers terug waarbij idd metingen zijn gedaan tav gevoeligheid en een afwijking is geconstateerd. Maakt dat dan meteen dat ALLE Klipsch speakers een afwijking hebben tov de specs? Bedoel, ik ga ze niet allemaal zoeken, maar het lijkt me een wat snelle conclusie.

Vwb die Elac's: objectief beter, waarin zit hem dat dan? gevoeligheid? Kwaliteit? Gebruikte houtsoort (ik roep maar een zijstraat)? Ook hier: ligt er aan waarop je vergelijkt lijkt me, en dus ook aan waar naar je op zoek bent.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

The Eagle schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 11:57:
Vwb die Elac's: objectief beter, waarin zit hem dat dan? gevoeligheid? Kwaliteit? Gebruikte houtsoort (ik roep maar een zijstraat)? Ook hier: ligt er aan waarop je vergelijkt lijkt me, en dus ook aan waar naar je op zoek bent.
Er is door Floyd Toole behoorlijk goed onderzoek gedaan naar wat een speaker die in een (niet bijzonder akoestisch behandelde) woonkamer speelt objectief goed maakt en dat is eigenlijk heel eenvoudig:
  • Een (loodrecht gemeten) zo vlak mogelijke frequentierespons
  • Geen resonanties (pieken in frequentierespons)
  • Een goede 'directivity'. Dat houdt in dat de speaker onder hoeken identiek klinkt als loodrecht.
Dat laatste lukt nooit, hoog gaat altijd bundelen, laag meestal 360 graden rondstralen. Daarnaast is een speaker niet 100% symetrisch (geen puntbron). Een goed klinkende speaker zal in elk geval horizontaal onder een hoek een geleidelijk verloop van de frequentierespons moeten hebben. In de praktijk een steeds verder aflopend hoog onder steeds grotere hoeken. Bij de wisselfrequentie (meestal tussen 2 en 4Khz) zie je bij veel speaker een enorme sprong in de directiviteit. Dit probleem bij de wisselfrequentie is vrij lastig op te lossen, omdat er vaak van een 4-6" midrange (bundelt bij 2-4Khz) naar een 1" tweeter wordt overgegaan (straalt vrij breed rond bij 2-4Khz). Een speaker klinkt dan onder hoeken aanmerkelijk anders dan loodrecht.

Een manier om een speaker te maken met een goede directiviteit is het gebruik van waveguides voor het hoog (zodat de tweeter ook bundelt) en door bij een lagere frequentie (1-2Khz) van midrange naar tweeter over te gaan (de midrange bundelt dan wat minder). Maar er zijn meer wegen die naar rome leiden. En niet zomaar elke speaker met een waveguide doet het goed... Je zal altijd naar de directivity metingen moeten kijken

Het direct gemeten geluid heeft overigens het meest invloed op hoe een speaker klinkt. Het is op zich relatief goed te doen om daar een frequentierespons van +/- 3db mee te maken.

Echter de reflecties beinvloeden het geluid ook sterk, als die van klank enorm verschillen van het directe geluid, heeft dat veel impact op de mate van hoe het geluid ervaren wordt. Je zou dat kunnen EQ'en, maar dat heeft dan ook direct invloed op het directe geuid. Als dat goed was, verpest je dat met een EQ. (dat is waarom de meeste room correction systemen helemaal niet goede resultaten opleveren, ze moeten afblijven van alles boven de 200Hz :o)

Deze zaken kan je allemaal meten met een 'spinorama' speakermeting en daar komt een 'directivity index' uit. Die is bijzonder voorspellend hoe een groep mensen in een blinde test (in een normale ruimte) de speaker zal waarderen.

Overigens heeft die klipsch een betere directiviteit dan die Elac. Die zou je dus met een EQ wél goed kunnen krijgen. Snap eigenlijk niet waarom Klipsch dit zelf niet heeft gefixt...

Los van dit alles, is er ook nog de factor smaak. Je kan dus goed objectiveren hoe goed een speaker "is" in blinde testen met een panel. Maar je hebt factoren smaak, gewenning, biasses (hij is mooi, klinkt meestal beter door je hersenen :P). Het is dus niet 100% voorspellend hoe mooi jij een speaker gaat vinden. Maar als je weet dat je neutraal klinkende speakers waardeert, kan je er redelijk veilig 'blind' een speaker op kopen :).

[ Voor 49% gewijzigd door JvS op 24-07-2020 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bryanhagedoorn
JvS schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:28:

Bedankt voor de duidelijke reactie,

Ik zit vooral in twijfel omdat mijn versterker niet meer helemaal optimaal werkt. Het zijn vooral de kleine functies zoals spotify en bluetooth die niet meer werken en wanneer ik powerknop indruk gaat hij pure audio
aanzetten i.p.v. afsluiten. Ook is mijn versterker 6 ohm en de speakers 8 ohm.(ik weet dat dit niet schadelijk is)

Maar aangezien ik mijn versterker het signaal via hdmi geef is het niet werkende draadloos streamen geen heel groot probleem.Daarnaast vraag ik mij ook af het misschien beter is om het signaal via analoog tulp te sturen en een stereo receiver aan te sluiten via een DAC. ik heb een Gigabyte Z390 Aorus Master met USB3.0 DAC-UP (GIGABYTE USB DAC-UP provides clean, noise-free power delivery to your Digital-to-Analog Converter.) Op die manier is er minder software en functies wat outdated kan raken, ik wil graag nu ook versterker voor een langere tijd. De hoofddoel van de versterker is dus ook 2.1 muziek i.p.v home cinema via hdmi.

Samengevat: mijn versterker is minder aan het worden, ik twijfel tussen een nieuwe home cinema receiver of 2.1 stereo via dac. Dus zal ik +- 500 voor nieuwe home cinema receiver betalen of +-1000 voor dac en een goede stereo receiver. En de speakers zijn nu bi-amp aangesloten(weet niet of het beter of slechter is :$ )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Ik denk dat je het beter kan omdraaien en €500 voor een stereoversterker of €1000 voor een AV-reciever investeren. Dan kom je ongeveer gelijkwaardig uit. In tegenstelling tot wat hier op Tweakers veel verkondigd wordt, hoor ik met hoogwaardige luidsprekers wel degelijk verschil tussen versterkers. Binnen dezelfde prijsklasse weinig, maar neem van mij aan dat er verschil te horen is tussen een versterker van €300 of €1500.(dynamiek, detaillering en plaatsing instrumenten)

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-07 13:59

DirtyBird

Praktiserend denker

Wat wil je met de homecinema receiver? Als je daar nog steeds enkel die twee speakers op aansluit vraag ik me af wat je meerwaarde is.
Ik heb zelf een yamaha n303. Die is stereo, maar wel met netwerkaansluiting voor bediening via app (spotify etc). Geen idee alleen of die lekker samenwerkt met klipsch.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@JvS
Overigens heeft die klipsch een betere directiviteit dan die Elac. Die zou je dus met een EQ wél goed kunnen krijgen. Snap eigenlijk niet waarom Klipsch dit zelf niet heeft gefixt...
Waarom zou je daar als luidsprekerbouwer een hoop energie in steken als je weet dat de boel door de gemiddelde HT receiver toch al gedaan wordt?
Volgens mij gewoon een kosten/baten dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bryanhagedoorn
DirtyBird schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 18:10:
Wat wil je met de homecinema receiver? Als je daar nog steeds enkel die twee speakers op aansluit vraag ik me af wat je meerwaarde is.
Ik heb zelf een yamaha n303. Die is stereo, maar wel met netwerkaansluiting voor bediening via app (spotify etc). Geen idee alleen of die lekker samenwerkt met klipsch.
Het is voor mij makkelijk om een homecinema te kopen omdat die via hdmi werken en bi-amp ondersteunen. Maar ik weet niet of muziek is echt beter is via een dac en goede stereo versterker ipv homecinema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

bryanhagedoorn schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 17:58:
[...]
Ik zit vooral in twijfel omdat mijn versterker niet meer helemaal optimaal werkt. Het zijn vooral de kleine functies zoals spotify en bluetooth die niet meer werken en wanneer ik powerknop indruk gaat hij pure audio
aanzetten i.p.v. afsluiten.
Ok, lijkt mij een goeie reden om je versterker te vervangen.
Maar aangezien ik mijn versterker het signaal via hdmi geef is het niet werkende draadloos streamen geen heel groot probleem.Daarnaast vraag ik mij ook af het misschien beter is om het signaal via analoog tulp te sturen en een stereo receiver aan te sluiten via een DAC.
In een versterker zit ook een DAC. Dat gaat voor geluid niet veel doen iig, tenziij dat een of ander insane slecht ontwerp is, maar dat loopt meestal wel los. (je moet een PC alleen niet met een on board geluidskaart analoog aansluiten, dat gaat bijna altijd mis qua ranzig geluid).

Een "DAC" is verder geen echt bijzonder apparaat, al denkt iedereen dat het ineens heilig is als je er een losse van hebt. Die zit namelijk al in de meest simpele receiver :). Je Onkyo heeft in elk geval een DAC :). Enne, 500 euro uitgeven aan iets waarvan functionaliteit misschien out-dated raakt, Vs 1000 euro waar het in eerste instantie niet op zit lijkt me een no-brainer... Ik zou lekker 500 piek uitgeven aan iets wat doet dat jij wilt. Bi-amp is verder leuk, maar voegt vooral weer toe aan de beleving en niet strict aan 'dit is hoorbaar in een blinde test' :).

Op zich zijn Home CInema receivers meestal de meeste bang for your buck, omdat ze op zo'n grote schaal gemaakt worden. Maar een simpele Argon SA1 zou ook prima kunnen (op voorwaarde dat je PC een optisch digitaal out heeft).

Enne, neem dan van mij aan dat die verschillen bij blinde testen (en evenhard staande versterkers) als sneeuw voor de zon verdwijnen ;).

[ Voor 7% gewijzigd door JvS op 24-07-2020 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

The Eagle schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 18:16:
@JvS

[...]

Waarom zou je daar als luidsprekerbouwer een hoop energie in steken als je weet dat de boel door de gemiddelde HT receiver toch al gedaan wordt?
Volgens mij gewoon een kosten/baten dingetje.
Eh, ben je nu serieus? Omdat je als serieus merk gewoon een goed product wilt verkopen en niet eentje die afhankelijk is van een (all bets are off) automatisch EQ systeem wat veel mensen niet eens gebruiken...

[ Voor 20% gewijzigd door JvS op 24-07-2020 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bryanhagedoorn
Vulcan750 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 18:10:
Ik denk dat je het beter kan omdraaien en €500 voor een stereoversterker of €1000 voor een AV-reciever investeren. Dan kom je ongeveer gelijkwaardig uit. In tegenstelling tot wat hier op Tweakers veel verkondigd wordt, hoor ik met hoogwaardige luidsprekers wel degelijk verschil tussen versterkers. Binnen dezelfde prijsklasse weinig, maar neem van mij aan dat er verschil te horen is tussen een versterker van €300 of €1500.(dynamiek, detaillering en plaatsing instrumenten)
Bedankt voor je reactie,

Zou je mij ook iets kunnen aanraden?
Ik heb gelezen dat cambridge audio goed moet werken met de speakers.
https://hifitrends.com/20...-600m-bookshelf-speakers/
Maar ik kom ook veel mensen tegen online die zeggen dat een buisversterker heel mooi moet zijn met de speakers.(maar dan zal de sub weer lastig worden denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:56
@bryanhagedoorn volgens mij wil je gewoon horen dat je een nieuwe versterker moet kopen :+. En een dac. Ondanks dat je toch niet heel erg diep in de materie zit getuige je opmerking over de dac en het 6 ohm zijn van een versterker.

Maar koop gewoon een nieuwe versterker en dac, het gaat waarschijnlijk wel helpen voor een betere ervaring :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

JvS schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 18:24:
[...]

Eh, ben je nu serieus? Omdat je als serieus merk gewoon een goed product wilt verkopen en niet eentje die afhankelijk is van een (all bets are off) automatisch EQ systeem wat veel mensen niet eens gebruiken...
Ik vraag me af in hoeverre het waar is dat veel mensen dat niet gebruiken. Als je een Denon of Marantz uit de doos haalt kun je er bij de initiele setup niet eens omheen. Zou me niks verbazen als dat bij de rest ook zo is tegenwoordig. Dan neig ik eerder naar "dat mensen niet weten dat ze het gebruiken".
En qua goed product verkopen: maak daar een goed verkopend en ruim voldoende product dat in massa geproduceerd kan worden van. Maar goed, wie zijn wij om te weten wat hun echte overweging is geweest. Misschien is het wel het zelfde filter in de hele lijn (want massaproductie, en slechts 1 productielijn), wat net niet lekker uit de verf komt met de kleinste bookshelves. Who knows.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 310408

JvS schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:28:
In blinde tests horen mensen geen noemenswaardige verschillen tussen versterkers
Ga je de volgende keer met me mee naar de grote audio beurzen in Europa? Want daar doen ze die testen ettelijke malen per dag in diverse hoorzalen. Ik moet er honderden gedaan hebben. 100% blind want anders loop ik weg.

En daarbij is het verschil tussen versterkers absoluut duidelijk hoorbaar, na wat jaren weet je zelfs vrij zeker naar welke merk (welke engineer) je luistert. Een NAD bijvoorbeeld herken je vrij makkelijk. Marantz ook, alle audio daar komt van een enkele engineer en die heeft een behoorlijk uitgesproken idee. Ook kan je vrijwel altijd de duurdere van de goedkopere onderscheiden. Wat wel waar is dat als je drie versterkers van min of meer gelijke prijs hoort er vrijwel nooit een consensus is over welke de beste is. Daar komt smaak naar boven.

Aan het einde van dat soort testen word vaak gekeken of de mensen die een uitgesproken mening hebben hun eigen keus kunnen herkennen. Daarbij heb ik vele malen gezien dat de score 100% is, ook als er 50 man zijn.

In mijn persoonlijke ervaring, is wat jij zegt dus gewoon niet waar. Ook jij hoort het verschil tussen een NAD en een Marantz van rond de 1000 euro. Binnen een paar seconden, Met 100% zekerheid. Er is zelfs een hele goede kans dat je het verschil hoort als ze niet dezelfde speakers gebruiken. Zo uitgesproken zijn de verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Als jij hem het meeste gebruikt voor audio bij video heb je niet veel te winnen. Is gewoon een zeer stabiel apparaat, niet veel mis mee. Voor stereo muziek is ie niet erg geschikt omdat de versterker erg 'snelle' circuits heeft.

Om de sync met video niet te missen is dat normaal bij AV versterkers. Een specifieke muziek versterker is vaak 15 ms (of zelfs meer) trager. Ook zitten in een AV versterker veel (veeeeeel) meer circuits die allemaal hun eigen effect hebben. De perfecte muziek versterker heeft zo min mogelijk hardware omdat je dan de minste invloed op de bron hebt. Zeker bij de eindtrap wil je een minimaal aantal onderdelen gebruiken.

Maar jouw versterker past prima bij de speakers. Om echt beter geluid te hebben moet je echt fors investeren en moet je ook gaan nadenken over de ruimte etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
bryanhagedoorn schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 18:24:
[...]

Bedankt voor je reactie,

Zou je mij ook iets kunnen aanraden?
Ik heb gelezen dat cambridge audio goed moet werken met de speakers.
https://hifitrends.com/20...-600m-bookshelf-speakers/
Maar ik kom ook veel mensen tegen online die zeggen dat een buisversterker heel mooi moet zijn met de speakers.(maar dan zal de sub weer lastig worden denk ik)
Ik begrijp dat je meer richting stereoversterker wil. Rond de 5/600 euro zijn een Denon DRA-800H of een Yamaha R-N602 prima keuzes. Cambrigde is ook ook een goed merk, maar geen ervaring mee.
Ga vooral naar een goede hifizaak zoals bijvoorbeeld Hifiklubben of Hobo Hifi en ga gewoon luisteren. :)

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
The Eagle schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 20:27:
[...]

Ik vraag me af in hoeverre het waar is dat veel mensen dat niet gebruiken. Als je een Denon of Marantz uit de doos haalt kun je er bij de initiele setup niet eens omheen. Zou me niks verbazen als dat bij de rest ook zo is tegenwoordig. Dan neig ik eerder naar "dat mensen niet weten dat ze het gebruiken".
En qua goed product verkopen: maak daar een goed verkopend en ruim voldoende product dat in massa geproduceerd kan worden van. Maar goed, wie zijn wij om te weten wat hun echte overweging is geweest. Misschien is het wel het zelfde filter in de hele lijn (want massaproductie, en slechts 1 productielijn), wat net niet lekker uit de verf komt met de kleinste bookshelves. Who knows.
Wat receivers doen is de opgetelde response van gereflecteerd en direct geluid meten en corrigeren. Dat is heel wat anders. Zoals al vaak aangestipt is het menselijk gehoor, itt de meetmicrofoon, in staat om direct en gereflecteerd te onderscheiden (obv richting / looptijdverschil tussen l en r oor). Als je een speaker wilt corrigeren heb je een meting zonder reflecties nodig zoals in een dode ruimte. Het corrigeren van de opgetelde response daarentegen leidt tot onvoorspelbare resultaten. Of wel voorspelbaar in de zin van dat het gemiddeld gezien het slechter maakt, precies om de redenen die @JvS al aanhaalde.
Anoniem: 310408 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 20:34:
[...]

Ga je de volgende keer met me mee naar de grote audio beurzen in Europa? Want daar doen ze die testen ettelijke malen per dag in diverse hoorzalen. Ik moet er honderden gedaan hebben. 100% blind want anders loop ik weg.

En daarbij is het verschil tussen versterkers absoluut duidelijk hoorbaar, na wat jaren weet je zelfs vrij zeker naar welke merk (welke engineer) je luistert. Een NAD bijvoorbeeld herken je vrij makkelijk. Marantz ook, alle audio daar komt van een enkele engineer en die heeft een behoorlijk uitgesproken idee. Ook kan je vrijwel altijd de duurdere van de goedkopere onderscheiden. Wat wel waar is dat als je drie versterkers van min of meer gelijke prijs hoort er vrijwel nooit een consensus is over welke de beste is. Daar komt smaak naar boven.

Aan het einde van dat soort testen word vaak gekeken of de mensen die een uitgesproken mening hebben hun eigen keus kunnen herkennen. Daarbij heb ik vele malen gezien dat de score 100% is, ook als er 50 man zijn.

In mijn persoonlijke ervaring, is wat jij zegt dus gewoon niet waar. Ook jij hoort het verschil tussen een NAD en een Marantz van rond de 1000 euro. Binnen een paar seconden, Met 100% zekerheid. Er is zelfs een hele goede kans dat je het verschil hoort als ze niet dezelfde speakers gebruiken. Zo uitgesproken zijn de verschillen.
Jij bent wellicht wel de allergrootste believer van het forum :+. Heb je ook een technische verklaring voor waar die enorme verschillen door veroorzaakt worden? Want meet technisch komen die er niet uit. Iets wat niet meetbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Laatst online: 10:06
Jag schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 22:55:
[...]
Jij bent wellicht wel de allergrootste believer van het forum :+. Heb je ook een technische verklaring voor waar die enorme verschillen door veroorzaakt worden? Want meet technisch komen die er niet uit. Iets wat niet meetbaar is?
neem alleen al de dac grote verschillen in Sinad score. Een hoge Sinad betekent minder ruis en minder vervorming,

ja alleen al de dac in zo’n versterker maakt uit en dit is wel degelijk gemeten en bediscussieerd. Er zijn gewoon grote meetverschillen

https://www.audiosciencer...io_DAC_Performance_Index/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
aljooge schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 23:17:
[...]

neem alleen al de dac grote verschillen in Sinad score. Een hoge Sinad betekent minder ruis en minder vervorming,

ja alleen al de dac in zo’n versterker maakt uit en dit is wel degelijk gemeten en bediscussieerd. Er zijn gewoon grote meetverschillen

https://www.audiosciencer...io_DAC_Performance_Index/
Tuurlijk zijn er meetbare verschillen, die zijn er zelfs tussen kabels. Maar van een orde dat je geen hoorbaar verschil verwacht. Versterkers hebben in de regel geen noemenswaardige vervorming (orde grootte <0.1%) en zijn nagenoeg lineair. Het zit gewoon in de niet onderscheidbare range. Die dag en nacht verschillen die geclaimed worden zouden toch duidelijk zichtbaar moeten zijn in de metingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bryanhagedoorn
Ik ben heb er over nagedacht en heb besloten om een av-receiver te kopen.
De prijs/kwaliteit is zeer goed omdat ze in grote nummers geproduceerd worden.
Nu hoop ik dat iemand mij kan vertellen wat voor mij het beste is;

Denon AVR-X2600H voor +- 500
Denon AVR-X2700H voor +- 650
Marantz SR5014 voor +- 750
Marantz SR5015 voor +- 900
Of iets wat er op lijkt onder de 900.
Ik heb gebruik een full hd monitor dus ben geen 8k nodig.
Pagina: 1