Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:34
Dag,

ik gebruik al jaren tot volle tevredenheid een Nikon D80. Een oudje inderdaad (gekocht in 2007), de fotografiehobby is de laatste jaren op een erg laag pitje gekomen maar zo af en toe pak ik de camera uit de tas om wat leuke verjaardagsfoto's te maken of leuke momentje vast te leggen.

Vandaag was weer zo'n dag, alleen toen ik de D80 uit de tas pakte stond er "ERR" in het LCD display (waar je normaal je sluitersnelheid afleest) en wat ik ook doe, ik krijg het niet weg. Ik heb meerdere SD kaartjes geprobeerd, meerdere objectieven, met en zonder extra grip, contacten schoongemaakt, spiegel laten bewegen (dat werkt gewoon), accu's volgeladen, maar niets helpt.

Een snelle Google opdracht leert mij dat dit waarschijnlijk toch wel het einde van deze body is. Ik ben dus op zoek naar een vervanger. Aangezien de D80 voor mij al prima was, stel ik geen hele hoge eisen aan een opvolger. Een D3500 is al op veel fronten beter (meer MP, filmmogelijkheid) maar soms ook niet of nauwelijks (focussysteem CAM1000 is volgens mij identiek aan een D80?)

Een D3500 nieuw is qua budget prima maar veel meer moet het ook niet worden. Een tweedehands body vind ik ook goed, wellicht kan ik een hoger model van ~4 jaar geleden op de kop tikken die vooral op autofocusgebied een stukje beter is dan een D80, maar welke zouden jullie dan nemen en waarom?

Ben benieuwd naar reacties, bedankt alvast voor het meedenken!

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Beste antwoord (via Arfman op 24-07-2020 16:23)

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-07 14:28

bobcom

Dedicated dabbler

Met een D3500 maak je een sprong vooruit, je kan eventueel denken aan een gebruikte D7100 in plaats van de D3500. Is ook een sprong vooruit.

Voordelen van de D7100 t.o.v. D3500 zijn helderder pentaprisma i.p.v. D3500's pentamirror, motortje in de camera (praktisch als je voor 5 tientjes nog eens een oude 50mm 1.8 AF-D op de kop tikt). Bedenk dat de D3500 sowieso alleen kan scherpstellen met AF-S lenzen.

De autofocus van de D7100 is flink beter (53 i.p.v 11 af-punten, en een f/8 af-punt in het midden), groter zoekerbeeld, wat groter LCD, extra instellingenvenstertje bovenop, en nog wat details waar je niet om vraagt maar die je sowieso op beide krijgt, alleen een beetje meer op de D7100.

Sensor is voor beide hetzelfde, alletwee hebben ze geen AA-filter. D7100 is ongeveer even groot en zwaar als de D80, en wat weervaster dan de stukken lichtere D3500. Prijs van een rustig gebruikte D7100 licht in de buurt van een nieuwe D3500.

Kruis of munt, of knopen tellen?

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-07 14:28

bobcom

Dedicated dabbler

Met een D3500 maak je een sprong vooruit, je kan eventueel denken aan een gebruikte D7100 in plaats van de D3500. Is ook een sprong vooruit.

Voordelen van de D7100 t.o.v. D3500 zijn helderder pentaprisma i.p.v. D3500's pentamirror, motortje in de camera (praktisch als je voor 5 tientjes nog eens een oude 50mm 1.8 AF-D op de kop tikt). Bedenk dat de D3500 sowieso alleen kan scherpstellen met AF-S lenzen.

De autofocus van de D7100 is flink beter (53 i.p.v 11 af-punten, en een f/8 af-punt in het midden), groter zoekerbeeld, wat groter LCD, extra instellingenvenstertje bovenop, en nog wat details waar je niet om vraagt maar die je sowieso op beide krijgt, alleen een beetje meer op de D7100.

Sensor is voor beide hetzelfde, alletwee hebben ze geen AA-filter. D7100 is ongeveer even groot en zwaar als de D80, en wat weervaster dan de stukken lichtere D3500. Prijs van een rustig gebruikte D7100 licht in de buurt van een nieuwe D3500.

Kruis of munt, of knopen tellen?

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tweede hands is er genoeg leuks voor weinig te vinden. Persoonlijk ben ik vooral van de goede lenzen want die gaan langer mee dan een camera. Net mijn D300 vervangen voor een D500 kwam met VR lens maar ook die is in de verkoop.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
@bobcom : Precies het antwoord wat ik zocht! Zojuist bij de lokale Kamera Express een D7100 over laten komen, volgende week maar eens vasthouden. Dank voor je uitgebreide reply!

@Frogmen : eens, ik heb een drietal goede lenzen en als je ziet in welk schrikbarend tempo body's afschrijven ben je, zeker als hobbyist zoals ik, wel gek om een nieuwe te kopen.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 11:47
Welke objectieven heb je geprobeerd? Meestal krijg je ERR wanneer het diafragma niet dicht staat. Dat kan met een AF-D lens zijn dat je die zelf naar f/22 (of wat het minimum dan ook is) moet zetten. Anders is wellicht of het contact vies/defect of de mechanisme diafragma overbrenging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
PageFault schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:17:
Welke objectieven heb je geprobeerd? Meestal krijg je ERR wanneer het diafragma niet dicht staat. Dat kan met een AF-D lens zijn dat je die zelf naar f/22 (of wat het minimum dan ook is) moet zetten. Anders is wellicht of het contact vies/defect of de mechanisme diafragma overbrenging.
Allemaal geprobeerd, helaas zonder effect. Zowel AF-S als AF-D lenzen deden het niet, het zit echt ergens diep in de body.

Ondertussen erg tevreden met mijn D7100. Heb er ook weer een tweedehands grip bij aangeschaft, dat pakt toch een stuk pretitger vast. Op vakantie geweest en leuke kiekjes geschoten.

Pagina: 1