Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XavegX
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10-04-2022
Laats startte ik mijn pc op waarna ik het bericht "pmu memory training error at socket 0 channel 1 dimm 1". Ik opende na het opstarten taakbeheer waarbij ik zag dat ik maar 8gb ram had, maar ik heb er 2 van 8 in zitten.

Direct besloot ik de ram in een andere build te testen, resultaat 16gb. Ik ben andere programma's gaan checken die zelf ook 16gb ram aangeven, zoals CPU-Z en bijvoorbeeld ICue gaf mij de mogelijkheid om de ram kleuren aan te passen en toonde ook in welke slots ze zaten.

Specs van moederbord en ram:

Moederbord: Aorus b450 elite
RAM: Corsair Vengeance Pro RGB 2x8gb 3200mhz (Ik weet dat het moederbord maar 3000mhz ondersteund)

Hier wat screenshots en foto's:

Modules in slots: http://prntscr.com/tnf5ga

Taakbeheer: http://prntscr.com/tnf61a (Yes I know, I am not using the optimal RAM speed.)

CPU-Z: http://prntscr.com/tnf6g7

ICue: http://prntscr.com/tnf7g8

Hopelijk kan iemand mij helpen om dit probleem op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 16:37
Wissel ze om, of probeer de andere sloten en kijk of het dan wel werkt. Als het altijd hetzelfde slot is, dan is het slot mogelijk kapot.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:25

HugoBoss1985

Xenotech

En dan kan je nog WD-40 contact cleaner proberen. (nee, dat is geen WD-40 kruipolie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XavegX
Hahn schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 20:19:
Wissel ze om, of probeer de andere sloten en kijk of het dan wel werkt. Als het altijd hetzelfde slot is, dan is het slot mogelijk kapot.
Bedankt voor de snelle reactie,

Zojuist geprobeerd, helaas krijg ik nog steeds 8gb ram te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragoncry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:09
Deze melding kreeg ik ook, een nieuw setje geheugen loste dat probleem op,

Kijk even of de melding met een bepaalde module mee verhuist, als je ze in een ander slot zet,
dan weet je welke module het probleem geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XavegX
dragoncry schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 20:23:
Deze melding kreeg ik ook, een nieuw setje geheugen loste dat probleem op,

Kijk even of de melding met een bepaalde module mee verhuist, als je ze in een ander slot zet,
dan weet je welke module het probleem geeft.
Ik heb ze nu in slot 3 en 4 gedaan, de pc ziet ze nu beide alleen volgens mij is het niet de bedoeling om je 2 ram sticks recht naast elkaar te zetten, of maakt dat niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
XavegX schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 20:59:
[...]

Ik heb ze nu in slot 3 en 4 gedaan, de pc ziet ze nu beide alleen volgens mij is het niet de bedoeling om je 2 ram sticks recht naast elkaar te zetten, of maakt dat niet uit?
:? Je zei net nog in je reactie naar mij dat je had geprobeerd wat ik zei (ik zei 2 dingen) en dat je maar 8GB zag.

Voor dual channel wil je ze in 1 en 3 of 2 en 4 zetten. Maar blijkbaar is er dus 1 van de 4 sloten kapot? Wees nou eens heel duidelijk welk geheugenreepje je in welk slot allemaal al hebt geprobeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XavegX
Hahn schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 21:02:
[...]

:? Je zei net nog in je reactie naar mij dat je had geprobeerd wat ik zei (ik zei 2 dingen) en dat je maar 8GB zag.

Voor dual channel wil je ze in 1 en 3 of 2 en 4 zetten. Maar blijkbaar is er dus 1 van de 4 sloten kapot? Wees nou eens heel duidelijk welk geheugenreepje je in welk slot allemaal al hebt geprobeerd...
Op het moment zitten ze in 3 en 4. in slot 1 en 2 doen ze het niet, wanneer ik dus 1 en 3 deed werkte alleen slot 3 en deed ik 2 en 4 werkte alleen slot 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
XavegX schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 21:04:
[...]

Op het moment zitten ze in 3 en 4. in slot 1 en 2 doen ze het niet, wanneer ik dus 1 en 3 deed werkte alleen slot 3 en deed ik 2 en 4 werkte alleen slot 4.
Je zegt "in slot 1 en 2 doen ze het niet"... Wát doet het niet? Allebei de geheugenreepjes? Lijkt me sterk, want dan zou heel je computer niet werken.

Begin met allebei de geheugenreepjes eruit te halen.
Pak dan geheugenreepje 1, en stop het in slot 1, 2, 3 en 4 en kijk wanneer geheugenreepje 1 het wel en niet doet.
Pak daarna geheugenreepje 2 (zónder reepje 1), en stop het in slot 1, 2, 3 en 4 en kijk wanneer geheugenreepje 2 het wel en niet doet.

Als je dat gedaan hebt weet je meer en kan je ze combineren en kijken welke combi wel en niet werkt.

[ Voor 8% gewijzigd door Hahn op 23-07-2020 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:53

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

XavegX schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 21:04:
[...]
Dat zou betekenen dat de eerste twee sloten stuk zijn, echter de enige juiste configuraties zijn 1 en 3, 2 en 4 of alle sloten vullen. Dat kun je heel makkelijk terugvinden in de handleiding op pagina 9. Overigens wat noem jij slot 1 en wat noem jij slot 4? Pak de handleiding er eens bij zou ik zeggen. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XavegX
_Dune_ schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 21:13:
[...]

Dat zou betekenen dat de eerste twee sloten stuk zijn, echter de enige juiste configuraties zijn 1 en 3, 2 en 4 of alle sloten vullen. Dat kun je heel makkelijk terugvinden in de handleiding op pagina 9. Overigens wat noem jij slot 1 en wat noem jij slot 4? Pak de handleiding er eens bij zou ik zeggen. :)
Oh inderdaad, mijn fout met overnemen, de modules zitten op dit moment in slot 2 en slot 4 (de 2 naast elkaar aan de kant van de cpu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XavegX
Hahn schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 21:06:
[...]

Je zegt "in slot 1 en 2 doen ze het niet"... Wát doet het niet? Allebei de geheugenreepjes? Lijkt me sterk, want dan zou heel je computer niet werken.

Begin met allebei de geheugenreepjes eruit te halen.
Pak dan geheugenreepje 1, en stop het in slot 1, 2, 3 en 4 en kijk wanneer geheugenreepje 1 het wel en niet doet.
Pak daarna geheugenreepje 2 (zónder reepje 1), en stop het in slot 1, 2, 3 en 4 en kijk wanneer geheugenreepje 2 het wel en niet doet.

Als je dat gedaan hebt weet je meer en kan je ze combineren en kijken welke combi wel en niet werkt.
Dit ga ik zo even proberen, ik zal dan ook de resultaten noteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XavegX
XavegX schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 21:17:
[...]

Dit ga ik zo even proberen, ik zal dan ook de resultaten noteren.
Oke dus, ik heb de resultaten:

Module 1:

Slot 1: Geen scherm, fans spinnen op max speed.

Slot 3: Geen scherm, fans spinnen op max speed.

Slot 2: start, werkt zoals het hoort.

Slot 4: start, werkt zoals het hoort.

Module 2:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCrownNL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:49
XavegX schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:23:
[...]

Module 1:

Module 2:

Dat zou betekenen dat zowel slot 1 als 3 defect zijn, maar ze beide wel in 2 en 4 moeten werken.
Wat gebeurd er als je ze in 2 en 4 doet?

Kijk ook even in je bios of hij ze daar uberhaupt herkend, hoef je niet telkens je OS op te starten.

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
XavegX schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:23:
[...]

Module 1:

Module 2:

Als het in slot 2 en 4 wel werkt, zou je dat kunnen gebruiken. Maar als 2 sloten het niet doen, dan is het misschien verstandiger om garantie te claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XavegX
DutchCrownNL schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 23:54:
[...]

Dat zou betekenen dat zowel slot 1 als 3 defect zijn, maar ze beide wel in 2 en 4 moeten werken.
Wat gebeurd er als je ze in 2 en 4 doet?

Kijk ook even in je bios of hij ze daar uberhaupt herkend, hoef je niet telkens je OS op te starten.
In 2 en 4 werkt hij prima, geeft gewoon netjes 16gb aan. Alleen waarschijnlijk ga ik hem opsturen voor garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 31-05 16:48
Ooit eens bij een Intel systeem vergelijkbaar probleem ervaren, daar lag het aan de verbinding tussen cpu en moederbord (dit was echter wel een lga socket). Her werd bij mij denk ik veroorzaakt door het kromtrekken van het moederbord door mijn zalman cnps10x koeler. Cpu en koeler herplaatsen loste het voor mij op.
Pagina: 1