Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

i9 9900K die met AiO nog best warm draait

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• robingouw
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-11 08:28
Mijn vraag

Zoals de titel al aangeeft heb ik op dit moment een i9 9900K (default) in mijn kast zitten. Deze is combineerd met een (voor nu nog) 1080 ti. Er hangt een AiO aan de cpu, als het goed is de corsair h100i v2, maar als ik kijk de temps in bijvoorbeeld een aantal games dan ligt de temp tussen de 85/90 graden. Wat naar mijn mening veel te hoog ligt met een AiO. Al gaat het om een i9 (Want ik heb al gehoord dat deze cpu standaard al aardig warm kon worden).

De cpu is niet geoverklokt en ik heb de View 37 Thermaltake. (pricewatch: Thermaltake View 37 ARGB Edition)

2 front intake is 200mm per stuk, achterkant heb ik verhoogd naar een 140mm en de AiO van de cpu zit naast het moederbord richting de zijkant van de kast (zoals op de fotos van de kast te zien is).

Ik moet er wel bij zeggen dat ik op een zolderkamer zit die in deze tijd ook redelijk warm is. Dus de airintake is niet altijd even koel als andere dagen.

Toch lijkt me deze temps te hoog voor een AiO. Kan het zijn dat deze kapot begint te gaan of is het misschien een airflow probleem.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Zit je pomp aangesloten op een header die altijd 100% draait? Kan je de pomp ook horen als je je oor erop legt (in de buurt is prima hoor). Staat MCE uit? Wat zijn je verdere bios instellingen?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• robingouw
Niks aan de bios aangepast. Alles draait nu al een jaar of 2 op dezelfde manier als elke andere dag. Aan de bios kom ik sws nooit. Pomp zit ook niet verkeerd aangesloten. Ook hetzelfde als de voorgaande maanden/jaren.

Wat bedoel je met MCE?

Als ik me oor erbij houd hoor ik wel iets. Maar ik weet eerlijk gezegd niet hoe het hoort te klinken, er komt in ieder geval wel iets van geluid af.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Is dit probleem net pas ontstaan of kan het zijn dat dit probleem er al vanaf begin voordoet? Je pomp moet 100% draaien, dit is iets wat je altijd in het bios moet checken. MCE is multi core enhancement, oftwel, zorgen dat alle cores boosten naar 'single core boost speeds'. Als je dat niet hebt aangezet lekker zo laten.

Remount je blok eventjes, verse pasta en kijk of de temps beter worden, en dus even checken of je pomp 100% draait.

• robingouw
Verse pasta zit er al op. Ben een paar dagen geleden naar thermaltake kast overgestapt. Maar alle kabels zitten op precies dezelfde plek weer terug. Ik heb de cpu gewoon stock hoe die uit de doos kwam gelaten. Niks aangepast in bios. Lijkt me dat dit default uit staat. Alleen hyperthreading staat aan

• Minaaj
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 21:27
Staat de pump speed op 100% ter alle tijden? ik kan dat zelf via asus tool doen, weet niet of jij corsair software geinstalleerd hebt?

• robingouw
Moet de pomp speed ten alle tijden 100% draaien dan? Dan loeit hij wanneer je idle achter de pc zit.

Ben over ander half uur klaar met werken dus dan kan ik even kijken thuis

• Minaaj
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 21:27
robingouw schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 20:21:
Moet de pomp speed ten alle tijden 100% draaien dan? Dan loeit hij wanneer je idle achter de pc zit.

Ben over ander half uur klaar met werken dus dan kan ik even kijken thuis
Nee denk het eigenlijk niet, ik heb een h80i en hoor zelf het verschil iig niet in pump speed, misschien is het ook wel niet optimaal om continue 100% te draaien maar je zal evt kunnen testen of dit nog invloed heeft op de temps. :9

[ Voor 4% gewijzigd door Minaaj op 23-07-2020 20:23 ]

• robingouw
Ik kan me wel herinneren dat dit mijn 2e h100i v2 is. De eerste die ik had was DOA met een kapotte pomp. Misschien dat deze van dezelfde batch afkomt en nu ook zn tijd al heeft gehad, ook met de pomp

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Mijn pomp draait altijd 100% en hoor je niet of nauwelijks (Deepcool 360). Kan mij niet voorstellen dat je pomp nu veel lawaai zou maken op 100% maar daar hoort ie wel te staan ja. Probeer eens mn tips,

Pomp op 100%, verse pasta en dan hier reporten.

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:34

OMD

Ik heb ook de H100 v2 gehad. Zodra ik de pomp op quiet mode zette dan schoten mijn temps omhoog. Zodra ik hem op perfomance zette gingen de temps echt een stuk omlaag. De pomp was voor mij in ieder geval onhoorbaar in een Corsair Air540

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:02
Ook niet om te updaten? Zou ik wel even doen

• robingouw
418O2 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:22:
[...]

Ook niet om te updaten? Zou ik wel even doen
Het bord zelf is net een maandje of 6/7 oud. Daar zit nog wel nieuwe software op.

• robingouw
OMD schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:21:
Ik heb ook de H100 v2 gehad. Zodra ik de pomp op quiet mode zette dan schoten mijn temps omhoog. Zodra ik hem op perfomance zette gingen de temps echt een stuk omlaag. De pomp was voor mij in ieder geval onhoorbaar in een Corsair Air540
Doe je dat in software van Corsair?

• robingouw
Heb gisteravond nog een spel gedaan en daar krijg ik met HWMonitor een max temp van 96 graden, maar niet lager dan 90. Idle zakt ie af naar 55/60.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:02
robingouw schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 18:11:
[...]

Het bord zelf is net een maandje of 6/7 oud. Daar zit nog wel nieuwe software op.
Juist dan. Er worden vaak in de eerste periode best veel updates gepushed

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
robingouw schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 18:11:
[...]

Dat zegt vrij weinig :) ,ook op nieuwe bordjes kan nog steeds een oudere versie bios op draaien.Ik zou toch zeker eens gaan kijken in de bios :)
Pagina: 1