Actieve subwoofer icm bose acoustimass aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markr32
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 24-11-2024
Goede avond,

Sinds enige tijd heb ik een bose acoustimass 5 serie 3 als set aangesloten op een Onkyo stereo versterker (type TX-8130 aangesloten) om muziek te luisteren en film te kijken.
Toen ik de set net aangesloten had waren de lage tonen heel erg slecht dit bleek toen aan de bedrading te liggen. Heb deze nieuw gekocht en het geluid klinkt nu al een stuk beter!

Natuurlijk weet ik dat bose niet bekend staat als top merk bij de HIFI liefhebber, maar op zich is het voor mij in het midden en hoog best te doen, het is alleen het laag wat ik te weinig vind. Ik draai graag house muziek en vind het wel fijn als ik de bas niet alleen hoor maar ook echt voel, dus echt goed laag gaat. Er zit een actieve subwoofer uitgang op mijn versterker en hier wil ik nu een actieve subwoofer op aansluiten.

Mijn set is nu zo aangesloten: subwoofer op versterker en dan de subwoofer op de kleine speakertjes (het zijn die ouderwetse dubbele melkpak speakertjes).

Nu is mijn vraag kan ik dit zo aansluiten zoals ik van plan ben, en waar moet ik op letten bij de aankoop van een actieve subwoofer? Zat zelf te denken aan een bedrag tot maximaal 500 a 600 euro.

Meedenken wordt erg gewaardeerd door mij, alvast bedankt!!

Groet Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 08:28

FeaR

In GoT we trust

Als je een subwoofer neemt met High Level in en High Level Out kan je het op dezelfde manier aansluiten als je nu hebt. Als je een subwoofer neemt met alleen Low Level In dan zal je de subwoofer op de Subwoofer Pre Out van de Onkyo aan moeten sluiten en de Bose speakertjes ook rechtstreeks op de Onkyo.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markr32
Bedankt voor je reactie Fear!

Je schrijft dat wanneer ik een sub aanschaf met high level in en de high level out ik de set net zo aansluiten kan als dat ik nu heb. Ik neem aan dat je dan bedoeld dat ik de nieuwe sub op de versterker aansluit en daarna de kleine boxjes op de sub aansluit. Kan dat met een actieve subwoofer? Klinken de kleine boxjes dan nog net zo als dat ze nu doen?

Je schrijft dat wanneer ik een sub neem met alleen low level dat ik deze dan aansluit op de actieve subwoofer uitgang en de bose speakertjes op de onkyo versterker rechtstreeks. Blaas ik de kleine speakertjes dan niet op wanneer ik mijn muziek op hoog volume draai? Het is een stereo versterker en volgens mij valt er daarom in de opties vd versterker niks af te stellen zodat dit niet gebeurd.

Hieruit begrijp ik dat wat ik van plan "was": alles zo aangesloten laten en een actieve sub aansluiten op de actieve subwoofer uitgang, niet mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markr32
De Argon audio bass15 is een actieve subwoofer die ik tegen kwam waar mijn oog (als leek!) op viel, 21 hz lijkt mij in vergelijking met andere subs wel laag. Maar las dat er ook verschillende manieren van meten zijn. Lastig wel.

Waar ik ook goede berichten over lees is de Klipsch R-120SW en deze is verkrijgbaar voor 350 euro en dat scheelt wel een hoop!

[ Voor 26% gewijzigd door Markr32 op 23-07-2020 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 18:59

Jag

Je kan er gewoon een 2e sub bij doen op de sub out van je receiver zoals je voorstelt. De meeste receivers ondersteunen wel gelijktijdig gebruik. Maar het kan sowieso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Markr32 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 20:51:
Hieruit begrijp ik dat wat ik van plan "was": alles zo aangesloten laten en een actieve sub aansluiten op de actieve subwoofer uitgang, niet mogelijk is?
Ik had er compleet overheen gelezen dat je een subwo toe wilt voegen. Ik had ingevuld dat je de subwoofer van de Bose wilde vervangen. Dan heb ik niets gezegd en kan zoals @Jag ook zegt zoals je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-10 20:50
Vorige maand ook een tijdje een Acoustimass 10 versie 3 uitgeprobeerd. Gewoon uit interesse omdat ik zo'n 15 jaar geleden een mooie demo bij Bose had bijgewoond waar deze speakertjes werden gepromoot. Gewoon leuk om dat nu thuis nog eens na te doen....

Ik had de basmodule aangesloten op de Marantz receiver, de speakertjes aangesloten op de basmodule, zoals Bose ook dringend adviseert. Die basmodule verzorgt de filtering voor die melkpakjes.
Op de sub out van de receiver had ik een extra sub aangesloten voor de echt lage tonen. En dat klonk best goed. Dus het kan....
Ik ben erg tevreden met deze sub:

http://www.bkelec.com/HiF..._campaign=%20P12-300SB_PR

(Inmiddels weer de Bose verkocht.....)

[ Voor 11% gewijzigd door sonsan op 23-07-2020 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markr32
Bedankt voor de duidelijke reacties, daar kan ik zeker wat mee!!

Sonsan: Goed om te horen dat het geluid vd Bose set icm de sub best goed klonk! Wow die sub die je gekocht hebt ziet er inderdaad wel goed uit, ik zal deze zeker overwegen!

Als er nog andere mensen zijn met een aanbeveling qua sub dan hoor ik dit graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haruhi
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-10 08:45
FeaR schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 19:27:
Als je een subwoofer neemt met High Level in en High Level Out kan je het op dezelfde manier aansluiten als je nu hebt. Als je een subwoofer neemt met alleen Low Level In dan zal je de subwoofer op de Subwoofer Pre Out van de Onkyo aan moeten sluiten en de Bose speakertjes ook rechtstreeks op de Onkyo.
Vergeet dan ook niet de crossover zo hoog mogelijk de zetten :P
Die melkpakjes werken pas vanaf 200Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
Die speakertjes moeten rechtstreek op de basmodule aangesloten worden en niet op de receiver.
De module moet het volledige signaal krijgen (dus in de receiver de speakers op Large instellen). De basmodule regelt alles voor de melkpakjes dus ook de crossovers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Haruhi schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:27:
[...]
Vergeet dan ook niet de crossover zo hoog mogelijk de zetten :P
Die melkpakjes werken pas vanaf 200Hz.
Indien de subwoofer vervangen had moeten worden inderdaad wel. Ik had echter gemist dat er naast de huidige Bose-set een extra subwoofer komt. Ik kan alleen zo niet vinden wat de Subwoofer Pre Out van de Onkyo doet. Er staat niets van welke crossover er uit wordt gestuurd en/of dat in te stellen is. Indien dat niet in is te stellen dan moet er een subwoofer gekocht worden waar de crossover op de subwoofer te regelen is. Anders gaat de subwoofer Full Range spelen en dat wil je ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
Ik heb de manual doorgespit van die Onkyo maar daar word geen woord gerept over een crossover. Dus inderdaad instellen op de sub.
Overigens best wel vreemd, je mag er toch vanuitgaan dat een sub out geen full range zal doorgeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markr32
Allemaal bedankt voor jullie reactie, wellicht voorkomt dit teleurstelling na de aankoop van mijn nieuwe sub! Sonsan heel erg bedankt voor het doorspitten vd manuel vd onkyo TX8130 dat waardeer ik echt heel erg!!

Ik ben echt een leek wat HIFI betreft en weet niet wat een crossover is, ik lees op internet een filter. Op mijn vorige sub zat aan de achterkant een knop waarmee ik de hardheid vd bass in kon stellen. Boven deze knop stond subwoofer level en wanneer ik naar links draaide werd de bass zachter en naar links harder. Is dit de crossover waar jullie het over hebben, of is dit heel iets anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:52

JvS

Ik heb hem zelf ook

Crossover en small/large speakerinstellingen is iets dat bij surround receivers vooral gemeengoed is (vereist sinds dolby digital 5.1).

Maar ik snap niet wat hier ingewikkeld aan is. Ik ken geen enkele actieve subwoofer die geen crossoverinstelling heeft op de sub zelf. Dus er is echt werkelijk niets aan de hand. Koop een actieve sub en sluit die aan op je sub-out, stel niveau en crossover in op de sub op gehoor en klaar is @Markr32 :)

De rest laat je allemaal hetzelfde.

@Markr32 : nee dat is de volumeknop. Bij losse subs is er altijd een 2e knop om de crossover in te stellen en die zorgt ervoor dat de sub alleen de allerlaagste tonen weergeeft. Met de knop kan je kiezen bij welke basfrequentie de sub moet stoppen met weergeven. Meestal kies je iets van 80Hz, maar dit kan je gewoon op gehoor en smaak doen.

Hier een voorbeeldje van een hele cheape sub (Jamo S810, prima ding voor het geld overigens), die heeft volume en "low pass" (crossover, ander naampje). Alle subs die bedoeld zijn voor losse verkoop hebben dat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rGb0wB4nSrGeAhK2VDBVBOZr6XQ=/i/2001780977.jpeg

Edit:
Wauw ik heb een sub voor losse verkoop gevonden zonder variabel crossover frequentieknop. Deze moet je iig niet hebben Mark!

pricewatch: Yamaha NS-SW050 (Zwart)

[ Voor 62% gewijzigd door JvS op 24-07-2020 18:49 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markr32
Bedankt voor je duidelijke reactie JvS, wat je schrijf is helder en ben blij om te horen dat 99% vd subs ook een crossover hebben (en dus passen bij de set up die ik voor ogen heb!

Ik weet nu ook wat een crossover is en deze te herkennen, handig om te weten!

Heb via een kennis van een vriend een Klipsch KSW 10 aangeboden gekregen voor een prijs die wel erg aantrekkelijk is. Morgen ga ik luisteren of deze bevalt. Volgens de verkoper gaat deze sub goed laag en is deze geschikt om house en hip hop muziek af te spelen oa omdat deze gepoort is.

Ik zag "alleen" tot mijn "schrik" dat de versterker in deze sub maar een uitgangsvermogen van 55 watt heeft, hopelijk heeft de verkoper gelijk dat de sub erg goed klinkt en geschikt is voor een echt lage bass spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
Volgens de specificaties heeft die sub een uitgangsvermogen van 225W....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markr32
Klipsch geeft deze specs: Ftc rated power 55 W.. Kijk ik niet goed ik wil het niet lastiger maken dan dat het is

Dit staat er:
KSW 10
Type: 10" bass reflex, tuned port enclosure
Amplifier: Peak output power 225 watts into 4 ohms
FTC Rated Power: 55 watts continuous, 22-125Hz
@ 1% THD m a x i m u m
Auto Power On: 2 second ON delay, 15 minute OFF delay
Frequency Response: 29-120Hz±3dB
Maximum Acoustic Output: 110dB 1
/8 space 1 meter
Low Pass Crossover: Continuously variable from 40-120Hz,
24dB/octave slope above 120Hz
Inputs: 2) Line level RCA phono jacks 2) High level speaker
terminals
Phase: Switchable 0-180 degrees
Drive Component: K-1070-K 10" (25.4cm) driver

Ik was eigenlijk op zoek naar een 12 of 15 inch sub, scheelt het heel erg veel qua laag dat ik nu kijk naar 10 inch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 18:59

Jag

Dit gaat gewoon niet heel erg hard. Enkel 10" is gewoon niet erg veel. Als je op heel rustig niveau speelt niet erg. Maar voor voelbare bas is het wel te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
Peak Power 225W staat er, dat is inderdaad het maximum voor een korte duur, 55W continue is inderdaad niet zoveel.
Mijn sub heeft 300W continue en 600W peak.

Maar inderdaad, ik zou ook voor minimaal 12 inch gaan. Ik heb die stap ook gemaakt en het scheelt echt veel.

Deze heb ik in Engeland gekocht en bevalt me erg goed:
https://www.bkelec.com/HiFi/Sub_Woofers/P12300SB-PR.html

[ Voor 21% gewijzigd door sonsan op 25-07-2020 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markr32
Duidelijk wat jullie schrijven bedankt hiervoor!!

Ik heb de Klipsch 10 inch gister beluisterd en dit klonk op zich prima maar deze heeft inderdaad niet "de punch" waar ik naar op zoek ben. De woofer was wel erg klein (dus handig te plaatsen) en zag r ook nog uit als nieuw en heb toen besloten om deze voor de 65 euro die gevraagd werd toch maar mee te nemen naar huis (misschien dat ik deze houd voor erbij of later doorverkoop).

Heb ondertussen eens op marktplaats gekeken en daar staan wel heel veel 2e hands ik ben nu gestuit op een Klipsch R 12SW de prijs is super maar de optische staat wel minder. Ik ga zoals door jullie wordt geadviseerd voor een 12 of 15 inch sub. Zit er behalve het formaat heel veel verschil tussen een 12 en 15 inch sub? Heb net wel uitgebreid gelezen over subwoofers (ook het stuk van JvS en van JAG) maar kon hier toch niet echt iets specifieks over vinden (uiteraard probeer ik dit wel eerst op te zoeken voordat ik dit hier vraag!).

Zodra ik de sub aansluit via de actieve subwoofer uitgang dan verbruikt deze sub toch geen "vermogen" van de onkyo versterker (dit wordt toch geleverd door de versterker in de actieve sub)? En wanneer ik de sub aansluit op de actieve subwoofer uitgang dan blijft de sub vd bose set toch gewoon laag spelen met het vermogen wat hij daarvoor al deed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:40
@Markr32

Het verschil tussen de 12 en 15 inch kan ik je wel uitleggen.

Ik ben begonnen met 2x 12 inch Klipsch wat zeker een mooi is, maar als we het hebben over een voelbare punch dan halen ze het totaal niet bij de 15 inch.

Toen ik 2x 15 inch klipsch had weggezet kreeg ik echt de voelbare kick, maar opzich niet gek want die krengen zijn kleine wasmachines :+

Leuk om te testen met de Dolby Amaze trailer

[ Voor 6% gewijzigd door LuisjeNL op 27-07-2020 09:35 ]

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mja, voelbare sub red ik met mijn Klipsch Sub10 (ook 10 inch, ported) ook prima.
Die KLSW10 zou ik gewoon houden, met 35x35x40 kan die ook prima onder een bureau of bij een tweede set :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:52

JvS

Ik heb hem zelf ook

het enige verschil is headroom. Een 10" verplaats redelijk veel lucht, een 12" een stuk meer en een 15" weer een stuk meer (gaat kwadratisch met de diameter, dus een 12" 1,44keer zoveel als een 10 en een 15 zelfs 2,25 keer zoveel als een 10")

Ik heb zelf 4 x 10" in kleine gesloten kastjes (vind onzichtbaar belangrijk) en dat is erg riant in een woonkamer van 32m2 en 3m hoog. Ze kunnen allemaal voelbare punch leveren.
Zodra ik de sub aansluit via de actieve subwoofer uitgang dan verbruikt deze sub toch geen "vermogen" van de onkyo versterker (dit wordt toch geleverd door de versterker in de actieve sub)? En wanneer ik de sub aansluit op de actieve subwoofer uitgang dan blijft de sub vd bose set toch gewoon laag spelen met het vermogen wat hij daarvoor al deed?
Ja, die bose sub "bestaat" niet voor je versterker. Die denk dat er 2 (of 5) grote speakers zijn aangesloten.

En nee, de sub heeft z'n eigen versterker dus maakt geen gebruik van versterkers in je receiver.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markr32
Luisje NL: ik geloof best dat de 2x 15 inch Klipsch woofers goed klinken! Kleine wasmachine s haha

The Eagle: ik denk dat ik deze sub gewoon voor erbij houd nu nog even, vd week wanneer ik tijd heb kabel kopen om aan te sluiten en kijken hoe het klinkt als toevoeging van de set die ik nu heb, ik verwacht er niet te veel van maar hopelijk is het een leuke up grade.

JvS: ik heb net zitten lezen over de term headroom, alles in het engels maar ik snap nu wel wat je bedoeld. Bij het beluisteren vd Klipsch sub toen ik deze kocht vond ik deze ook tegenvallen, en dit zal dan oa met het formaat vd woofer te maken hebben.
Goed om te weten dat de sub die ik nu heb staan toch gewoon mee blijft spelen, het is geen zware bas maar zou het zonde hebben gevonden wanneer deze compleet weggevallen was.

Mijn ouders hadden 20 jaar geleden thuis zo n vergelijkbare set als dat ik nu heb staan en in mijn gedachten kwam er een behoorlijke bas uit, toch bijzonder hoe je zo iets jaren later anders kunt ervaren!

Uiteraard laat ik wanneer het aangesloten zit even weten wat het geworden is EN hoe het klinkt, alweer bedankt voor jullie hulp!
Pagina: 1