RAM kan niet naar hogere frequency en game crashes (R6 siege

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedkeijzer
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 23-07-2022
Gisteren heb ik een nieuw setje RAM geheugen gehaald. ben van 16GB 3000mhz corsair lpx (2 sticks) naar een 32GB 3200mhz corsair RGB setje gegaan (4 sticks). nu had ik gisteren de frequency in mn bios aangepast naar 3200mhz toen kreeg ik een bluescreen bij het opstarten en op frequency boven 3000mhz kreeg ik zelfs een melding dat windows onderdelen beschadigt waren en gerepareerd moesten worden. ik runde mn oude RAM op 2933mhz en dat runde perfect daar staat mn nieuwe RAM ook op. Nu heb ik issues met de game Rainbow six siege. tijdens het spelen crashed ie nu ineens random :(. iemand een fix hiervoor? ik zou graag mn ram op de frequency willen gebruiken waarvoor ik hem heb gekocht en dat mn game niet meer crashed (vooral vervelend tijdens ranked games :( ).

heb al mn windows opnieuw geinstalleerd maar hielp niks. (moest ik toch al een tijdje doen dus maakt niet heel veel uit)

PC SPECS:

Ryzen 7 1700
RTX 2060 (gigabyte)
Asrock b450m steel legend
32GB 3200mhz corsair RGB ram

hopelijk kan iemand helpen!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@tedkeijzer met 2x 16GB heb je meer kans op hogere clocksnelheid dan met 4 modules.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gandalfdroes
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:59
Heb je al gekeken of jou memory support wordt?
https://www.asrock.com/MB...0Steel%20Legend/#MemoryPR

Dus ook voor 4 reepjes, meeste onder steunen alleen 2 reepjes en van sommige 4 reepjes, daar ik niet weet welke code jou ram heeft, kijk het even na

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:40

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Hoe heb je de frequentie ingesteld? Heb je een XMP profiel geselecteerd of de frequentie met de hand ingetikt zonder timings of voltages aan te passen?

Mocht je het via XMP gedaan hebben (de eenvoudige een meestal fool-proof weg), kan het helpen om de spanning op het geheugen nog een tikje te verhogen.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedkeijzer
PD2JK schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 16:42:
Hoe heb je de frequentie ingesteld? Heb je een XMP profiel geselecteerd of de frequentie met de hand ingetikt zonder timings of voltages aan te passen?

Mocht je het via XMP gedaan hebben (de eenvoudige een meestal fool-proof weg), kan het helpen om de spanning op het geheugen nog een tikje te verhogen.
heb het met de hand ingetikt en geen andere dingen aangepast inderdaad zal ff uitzoeken hoe XMP werkt.
gandalfdroes schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 16:40:
Heb je al gekeken of jou memory support wordt?
https://www.asrock.com/MB...0Steel%20Legend/#MemoryPR

Dus ook voor 4 reepjes, meeste onder steunen alleen 2 reepjes en van sommige 4 reepjes, daar ik niet weet welke code jou ram heeft, kijk het even na
hoe kan ik code van ram vinden? en op die site staat dat er wel 3200 supported is alleen voor 2 sticks 8)7 had ik beter moeten uitzoeken maarja opziech is 3000mhz ook genoeg i guess.

nu weet ik alleen nog niet waarom mijn game steeds crashed verder werkt alles behalve het spel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

PD2JK schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 16:42:

alleen single rank dimms 4x, kun je op 2933 krijgen is mijn ervaring met dit moederbord.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gandalfdroes
@tedkeijzer
Meestal staat dit op de verpakking of bij de shop waar je het gekocht hebt.
Daarnaast wat @Hackus zegt, SD of DD maakt veel uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedkeijzer
gandalfdroes schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 17:00:
@tedkeijzer
Meestal staat dit op de verpakking of bij de shop waar je het gekocht hebt.
Daarnaast wat @Hackus zegt, SD of DD maakt veel uit
kan het niet vinden op de verpakking.

https://www.alternate.nl/...duct/1457417?event=search

dit is de shop waar ik het op heb gekocht though ik heb dus dit setje 2 keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gandalfdroes
CMW16GX4M2C3200C16 is de specificatie en die vind ik niet terug in de tabellen.
Daarnaast zie ik ook dat meeste alleen 2 dimm socket support is.

Na even verder te zoeken, is dit geheugen SS met samsung chips.

Wat ik weet van geheugen voor de AMD zen, is dat ook de geheugenmodules ongeveer uit dezelfde batch moeten komen, zodat ze ongeveer gelijk zijn. Ik heb zelf dat probleem gehad met 2 sets van 2x16 geheugen batch 321-322 en 600-601 voor mijn Ryzen 7 -3700x, waardoor er maar 2x16gb werkte, deed ik meer erin deed het systeem niks. Gelukkig kon ik alle 4 modules terugsturen en omruilen voor een 4x16 set die dus allemaal uit dezelfde batch kwamen..

Voor jou kan dit ook het geval zijn, je zou kunnen kijken voor een CMW32GX4M4D3000C16 set van corsair, dan zou je mogelijk wel alles op max 3000 kunnen draaien zonder problemen en heb je toch 32gb, maar dit is volgens hun eigen qvl.....

En nee dat een geheugen module niet op de lijst van memory qvl staat, zegt alleen maar dat ze door de fabrikant nog niet getest zijn, maar dit geeft je wel enige zekerheid om iets van die lijst te kiezen.

[ Voor 11% gewijzigd door gandalfdroes op 23-07-2020 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:03
1e gen Zen en 4 dimms gaat slecht. Je mag blij zijn als het stabiel gaat draaien op 2666 MT/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedkeijzer
dank voor de info. ik zal de frequency ff terugdraaien tot 2666mhz ben van plan binnenkort (3 weken) een 3de gen ryzen CPU te gaan halen. kan ik dan deze memory kit gewoon behouden en hem op 3000mhz laten runnen? terugsturen en nieuwe bestellen scheelt 10 eur maar met verzendkosten kom je dan toch op hetzelfde bedrag uit.

of kan ik beter ook een nieuw moederbord halen? deze support wel 3de gen ryzen maar zou wel graag willen dat al mn componenten gewoon werken. ook was ik van plan te overclocken en denk dat dit board een beetje "te" budget is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Corsair is slecht compatibel met Ryzen 3xxx. Je kunt beter je ram omruilen voor Crucial.

[ Voor 34% gewijzigd door Uszka op 23-07-2020 18:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tedkeijzer
Uszka schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 18:15:
Corsair is slecht compatibel met Ryzen 3xxx
echt? ik heb hier zoveel builds mee gezien op YT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 15:17
Controleer eerst of je xmp profiel geactiveerd is. Misschien staan de timings (Cas, etc) gewoon veel te strak. Bij sneller geheugen gaan timings meestal ook omhoog. Laat staan dat het per setje geheugen anders kan zijn.

Met het xmp profiel leest het moederbord
uit volgens welke snelheid en timings het geheugen kan werken volgens de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedkeijzer
FunFair schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 18:38:
Controleer eerst of je xmp profiel geactiveerd is. Misschien staan de timings (Cas, etc) gewoon veel te strak. Bij sneller geheugen gaan timings meestal ook omhoog. Laat staan dat het per setje geheugen anders kan zijn.

Met het xmp profiel leest het moederbord
uit volgens welke snelheid en timings het geheugen kan werken volgens de fabrikant.
wat zou ik moeten invoeren in dat XMP profiel dan? heb wel gehoord van timings maar wat het doet i dont know 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:39
tedkeijzer schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 18:44:
[...]

wat zou ik moeten invoeren in dat XMP profiel dan? heb wel gehoord van timings maar wat het doet i dont know 8)7
XMP hoef je alleen aan te zetten en een snelheid te kiezen uit een dropdown lijst. Je hoeft hier zelf geen timings voor in the stellen dit regelt XMP namelijk.

Verder lees ik overal dat je de timings hebt aangepast maar op welk voltage heb je het ram staan? Dit heeft namelijk ook veel invloed op de werking van het geheugen. Dit regelt XMP overigens ook voor je. Echter kan het zo zijn dat XMP niet lekker werkt en manual settings beter werken, zeker op een 1st gen Ryzen.

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedkeijzer
heb geen voltage aangepast dit zal wel een probleem zijn denk ;-; ik zal zo ff kijken naar dat XMP of is het beter om het manually te houden? ben op dit moment een game aan het downloaden dus kan ff niet opnieuw opstarten over een minuut of 20 kan ik ff in mn BIOS kijken.

ben trouwens op dit moment Far Cry 5 aan het spelen en heb geen enkel issue gehad met crashes etc. tr=erwijl je zou zeggen dat dit een stuk zwaarder is dan rainbow six siege heb mn settings hier ook op high/ultra staan en bij rainbow op low dus ik snap niet dat rainbow degene met problemen is.

[ Voor 35% gewijzigd door tedkeijzer op 23-07-2020 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

tedkeijzer schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 16:48:

hoe kan ik code van ram vinden? en op die site staat dat er wel 3200 supported is alleen voor 2 sticks 8)7 had ik beter moeten uitzoeken maarja opziech is 3000mhz ook genoeg i guess.
Er staat een versienummer op de DIMM's. :)
Haal dus van beide setjes er eentje uit en schijf die nummers op.
Corsair is slecht compatibel met Ryzen 3xxx. Je kunt beter je ram omruilen voor Crucial.
Nee dat is helemaal niet zo. Je kan dit nu wel in elk topic gaan herhalen, maar dan maakt het niet zo. Ryzen 3000 CPU's met Zen 2 cores hebben een beduidend betere geheugencontroller die in principe geen problemen zou moeten geven met welk type geheugenchips op 3200MHz. Daarom geeft AMD zelf ook aan dat ze CPU's 3200MHz ondersteunen. Dat gaan ze echt niet doen als ze het niet getest hebben op een flink aantal CPU's en verschillende soorten geheugenchips. Nu zijn vier DIMM's veeleisender dan twee, maar zelfs dat zou nog mogelijk moeten zijn in de meeste gevallen. Het punt van Crucial is dat het lange tijd nauwelijks duurder was dan de alternatieven en dan kan je net zo goed Crucial nemen omdat het beter is dan de meeste alternatieven. Vaak ook juist voor scenario's waar je nog twee DIMM's wil bijplaatsen. Immers is Crucial de verkoopnaam van Micron haar eigen producten en is de enige 3200MHz capabele geheugenchip van Micron, E-die. Je krijgt dus gegarandeerd hetzelfde soort geheugenchips.

Waar @tedkeijzer waarschijnlijk tegen aanloopt is een combinatie van het volgende. De 1700 is Zen 1 met een matige geheugencontroller die twee DIMM's al lastig vind. Gezien de 2933MHz vermoed ik dat er versie 5.39 eruit gaat rollen voor het oude setje. Dat is SK Hynix MFR, a.k.a worst case.

Het moederbord is B450 wat vrijwel zeker daisy chain impliceert. Dat een extra barrière omdat twee RAM sloten, in de regel de eerste en derde, meer problemen met signaal integriteit hebben. Derde is dat er een aardige kans is dat er twee verschillende soorten geheugenchips door elkaar worden gebruikt en het moederbord werkelijk geen flauw benul heeft welke subtimings ingesteld moeten worden. Dus het moederbord probeert maar wat, maar de CPU zegt gewoon nee en crasht.

Maar als je aangeeft toch een Ryzen 3600 te kopen, tja dan zou ik dan nu doen. Het moederbord is geen hoogvlieger, maar een 3600 kan die aan, zelfs met PBO. Ryzen 3000 is gewoon zeer efficiënt waardoor je niet zoveel moederbord nodig hebt. Het gaat meer om testen van geheugen. Nu kan je namelijk nog retouneren als het echt niet stabiel werkt met vier DIMM's.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedkeijzer
mn game is nog steeds aan het downloaden maar zal m zo ff uitzetten om die serienummers te vinden (internet doet een beetje raar daarom duurt het zo lang) was van plan een ryzen 3700x te halen omdat ik wel graag de 8 cores behoud. zou mijn moederbord dit ook aankunnen? (inclusief lichte overclock)

ben trouwens R6 opnieuw aan het installeren misschien helpt dat de issues (kan ik vanavond weer ranked spelen xD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ga ik tegen al mijn Ryzen Builds die ik afgelopen jaren voor mezelf en anderen heb gebouwd met Corsair zeggen.

Wanneer je Corsair pakt, maar ook andere merken zoals G.Skill moet je even kijken of het geheugen compatibel is. Bij Corsair staat dat op de site wanneer je een module kiest. Wel goed opletten, wanneer 1 set geschikt is wil niet zeggen dat een sneller of langzamer setje van type het ook is. Je moet op SKU kijken en dat SKU ook bestellen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

tedkeijzer schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 19:25:
mn game is nog steeds aan het downloaden maar zal m zo ff uitzetten om die serienummers te vinden (internet doet een beetje raar daarom duurt het zo lang) was van plan een ryzen 3700x te halen omdat ik wel graag de 8 cores behoud. zou mijn moederbord dit ook aankunnen? (inclusief lichte overclock)

ben trouwens R6 opnieuw aan het installeren misschien helpt dat de issues (kan ik vanavond weer ranked spelen xD)
De 3700X kan ook niet meer dan ongeveer 125W verbruiken met PBO. Zo lang als je een beetje airflow in je behuizing hebt kan dat gewoon. Een 3900X of 3950X die je echt maximaal benut, zeker met PBO kan je beter niet doen. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wim-Bart schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 21:51:
[...]

Ga ik tegen al mijn Ryzen Builds die ik afgelopen jaren voor mezelf en anderen heb gebouwd met Corsair zeggen.

Wanneer je Corsair pakt, maar ook andere merken zoals G.Skill moet je even kijken of het geheugen compatibel is. Bij Corsair staat dat op de site wanneer je een module kiest. Wel goed opletten, wanneer 1 set geschikt is wil niet zeggen dat een sneller of langzamer setje van type het ook is. Je moet op SKU kijken en dat SKU ook bestellen.
Je weet niet vooraf welke versie je krijgt. Corsair levert meer versies per type, en dat zie je niet zo online, daar moet je specifiek om vragen, en bijna geen 1 shop heeft de tijd om dat voor je uit te zoeken.
Bij G-Skill gebruikte men ook meerdere merken(chips/dies), maar niet 3-4 per type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Hackus schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:29:
[...]

Je weet niet vooraf welke versie je krijgt. Corsair levert meer versies per type, en dat zie je niet zo online, daar moet je specifiek om vragen, en bijna geen 1 shop heeft de tijd om dat voor je uit te zoeken.
Bij G-Skill gebruikte men ook meerdere merken(chips/dies), maar niet 3-4 per type.
Onzin, ik heb in drie jaar tijd zo veel van zelfde typen besteld en grhad en allemaal zelfde chips. Niet 1 was er anders. Alleen 1 keer een andere set maar dat was door verkeerd SKU.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wim-Bart schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 23:05:
[...]

Onzin, ik heb in drie jaar tijd zo veel van zelfde typen besteld en grhad en allemaal zelfde chips. Niet 1 was er anders. Alleen 1 keer een andere set maar dat was door verkeerd SKU.
Je mag het noemen zoals jij wilt, maar het is wel zo. Het SKU is het typenummer, en EAN is verschillend. Je kunt niet met zekerheid een type kopen, waar zeker Samsung B-Die in zit als je er niet specifiek naar vraagt, en verkoper bereid is dit uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Hackus schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 23:11:
[...]

Je mag het noemen zoals jij wilt, maar het is wel zo. Het SKU is het typenummer, en EAN is verschillend. Je kunt niet met zekerheid een type kopen, waar zeker Samsung B-Die in zit als je er niet specifiek naar vraagt, en verkoper bereid is dit uit te zoeken.
Ik heb in totaal 11 setjes 16GB RGB PRO besteld, 6 bij Azerty, 5 bij Alternate. Alle 11 setjes waren identiek met chips. Bestel periode 2018 t/m 5 maanden geleden. Specifiek die setjes omdat het allemaal Micron E/H-dies zijn en perfect op CL16 draaien ipv de CL18 (na gebruik van Ryzen Dram Calculator). Zonder Caluclator werken ze perfect met DOCP profiel van 3600 op Ryzen Zen 1+ en Zen 2. Misschien geluk gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Er wordt hier te weinig genuanceerd denk ik. LPX reepjes komen in alle vormen en maten, en in ieder geval bij mijn threadrippers allemaal stabiel, maar weet gevallen dat LPX niet altijd lekker werkt met sommige Ryzen setups. Om dan Corsair helemaal af te branden is een stap te ver. Zoals altijd, doe onderzoek naar wat je koopt.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

[...]

Ik heb in totaal 11 setjes 16GB RGB PRO besteld, 6 bij Azerty, 5 bij Alternate. Alle 11 setjes waren identiek met chips. Bestel periode 2018 t/m 5 maanden geleden. Specifiek die setjes omdat het allemaal Micron E/H-dies zijn en perfect op CL16 draaien ipv de CL18 (na gebruik van Ryzen Dram Calculator). Zonder Caluclator werken ze perfect met DOCP profiel van 3600 op Ryzen Zen 1+ en Zen 2. Misschien geluk gehad?

SKU CMW16GX4M2Z3200C16 VENGEANCE® RGB PRO 16GB (2 x 8GB) DDR4 DRAM 3200MHz C16 AMD Ryzen Memory Kit — Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

[...]

SKU CMW16GX4M2Z3200C16 VENGEANCE® RGB PRO 16GB (2 x 8GB) DDR4 DRAM 3200MHz C16 AMD Ryzen Memory Kit — Black

Waneer je naar de EAN kijkt, is er van deze set ook maar 1 EAN. pricewatch: Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2Z3200C16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedkeijzer
DaniëlWW2 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:00:
[...]

De 3700X kan ook niet meer dan ongeveer 125W verbruiken met PBO. Zo lang als je een beetje airflow in je behuizing hebt kan dat gewoon. Een 3900X of 3950X die je echt maximaal benut, zeker met PBO kan je beter niet doen. ;)
Ik heb 3 fans in mn behuizing en was van plan een AIO te halen voor de processor ( die nieuwe van MSI leek me mooi )
pricewatch: MSI MAG Core Liquid 360R

Dus een 3700x zou mogelijk zijn met mn 4 reepjes ram op 2933mhz?

En heb ik dan nog steeds de mogelijkheid om licht te overclocken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

millman schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 23:43:
Er wordt hier te weinig genuanceerd denk ik. LPX reepjes komen in alle vormen en maten, en in ieder geval bij mijn threadrippers allemaal stabiel, maar weet gevallen dat LPX niet altijd lekker werkt met sommige Ryzen setups. Om dan Corsair helemaal af te branden is een stap te ver. Zoals altijd, doe onderzoek naar wat je koopt.
Het is niet afbranden, Je weet vaak niet wat je krijgt.

Je kunt sowieso beter vragen om AMD (comp.) maar er zijn niet veel shops die dat weten, of de tijd hebben dat uit te zoeken. Je kunt pech hebben dat je de versie krijgt met Chips/dies die niet lekker of totaal niet werken met Ryzen 3000. Als er meer duidelijk is, en je niet verschillende versies per type/sku krijgt dan is het goed, maar er zijn meer opties dan alleen Corsair RAM.

niet werkend, niet hoger dan 2666 is vervelend, en dat risico wil je niet lopen.

@Wim-Bart Het gaat hoofdzakelijk om LPX !
oa:
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15

EAN 0731215292118, 0752817244930, 0843591070010, 4058621121396, 7426044860890, 8435910700108

[ Voor 11% gewijzigd door Hackus op 24-07-2020 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

tedkeijzer schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 06:58:
[...]

Ik heb 3 fans in mn behuizing en was van plan een AIO te halen voor de processor ( die nieuwe van MSI leek me mooi )
pricewatch: MSI MAG Core Liquid 360R

Dus een 3700x zou mogelijk zijn met mn 4 reepjes ram op 2933mhz?

En heb ik dan nog steeds de mogelijkheid om licht te overclocken?
Die AIO heb je echt niet nodig voor een 3700X. :P
Zoiets als pricewatch: Cooler Master Hyper 212 Black Edition is al aardige overkill. Echt stil is dan pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition.

Qua RAM, als ik op de QVL kijk, dan zie ik ook 3000MHz met Matisse, dus Zen 2. Ik vermoed dan ook dat 3200MHz wel eens lastig kan gaan worden vanwege het moederbord en niet de RAM. Met vier DIMM's zal je denk ik zelf moeten testen. Blijft staan dat je de versienummers eens moet opzoeken. ;)
https://www.asrock.com/MB...0Steel%20Legend/#MemoryMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedkeijzer
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:58:
[...]

Die AIO heb je echt niet nodig voor een 3700X. :P
Zoiets als pricewatch: Cooler Master Hyper 212 Black Edition is al aardige overkill. Echt stil is dan pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition.

Qua RAM, als ik op de QVL kijk, dan zie ik ook 3000MHz met Matisse, dus Zen 2. Ik vermoed dan ook dat 3200MHz wel eens lastig kan gaan worden vanwege het moederbord en niet de RAM. Met vier DIMM's zal je denk ik zelf moeten testen. Blijft staan dat je de versienummers eens moet opzoeken. ;)
https://www.asrock.com/MB...0Steel%20Legend/#MemoryMS
ok dus als processor wil ik dan deze halen ( pricewatch: AMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed )

dan als cooler is er geen AIO nodig dus deze : ( pricewatch: Cooler Master Hyper 212 Black Edition )

Versienummers zet ik hieronder neer. Zou het een goed plan zijn om een ander moederbord te kopen? ik zat een beetje te kijken naar een b550/x570 board (zal deze keer wel uitzoeken of de RAM compatible is :) )

dan zou het moeten werken toch?

versienummers oude RAM (lpx)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/43VnCS3iSmegcWfGhPgiTUjqdRM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xhdu3JFfpibf9H6W0tlu9WuO.jpg?f=fotoalbum_large

versienummers nieuwe RAM (RGB)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yqj8oQPzdLcbcT9QzcvN3asWSTc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/03t6C4l5kV4ePc5qz78OL68l.jpg?f=fotoalbum_large

dank voor alle hulp trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Verschillende versienummer, dat kan wel eens een issue gaan opleveren. Je zou even met thaiphoon moeten kijken of de chips gelijk zijn. Maar ik vermoed van niet. Dan zal je ze even moeten omruilen bij de leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedkeijzer
Wim-Bart schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 13:18:
Verschillende versienummer, dat kan wel eens een issue gaan opleveren. Je zou even met thaiphoon moeten kijken of de chips gelijk zijn. Maar ik vermoed van niet. Dan zal je ze even moeten omruilen bij de leverancier.
wat is een thaiphoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Dat is een stuk software. Zoek de link wel even.

Overigens probeer je memory om te ruilen voor: CMK16GX4M2Z3200C16

https://www.windows10download.com/thaiphoon-burner/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:57
4.32 Samsung 8Gbit C-die
5.38 Hynix 8Gbit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedkeijzer
ok dus moet de RAM omruilen voor 1 setje? wil wel graag de RGB behouden dus zal ff een 4 stick 32gb 3200mhz kitje zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:45
tedkeijzer schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 14:08:
ok dus moet de RAM omruilen voor 1 setje? wil wel graag de RGB behouden dus zal ff een 4 stick 32gb 3200mhz kitje zoeken.
Nee, nog niet! Stop!

Heb jij je bios al op default settings gezet en vervolgens het juiste XMP profiel van je geheugen geselecteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedkeijzer
uhm nee nog niet gedaan. moet ik dan al mn BIOS settings resetten? of alleen het geheugen deel? heb nu mn oude sticks weer terug in mn pc gezet en mn nieuwe sticks liggen hier op mn bureau

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
tedkeijzer schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 14:17:
uhm nee nog niet gedaan. moet ik dan al mn BIOS settings resetten? of alleen het geheugen deel? heb nu mn oude sticks weer terug in mn pc gezet en mn nieuwe sticks liggen hier op mn bureau
Stappenplan:

0.1) Download manual ftp://asrockchina.com.cn/Manual/B450M%20Steel%20Legend.pdf
0.2) Lees manual paragraaf 4.3 + 4.9

1) Zet het nieuwe geheugen erin
2) Start je bios
3) Kies 'load optimized defaults' (paragraaf 4.9)
4) Stel je geheugen in op XMP (paragraaf 4.3)
5) Save changes en reboot (Paragraaf 4.9)
6) Test

Immers je kan van alles gaan terugsturen, maar het geheugen dat je dan ontvangt wil je ook op XMP instellen in de bios. Je kan dus beter eerst even uitzoeken hoe je dat moet doen, en of dat de oplossing is, dan nu alles onnodig terugsturen.

[ Voor 29% gewijzigd door Lumics op 24-07-2020 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedkeijzer
heb de XMP op auto gezet en de frequency handmatig op 2933mhz

heb nu bijna een uur siege gespeeld en normaal had ie allang gecrashed denk dat dit het gefixed heeft!

[ Voor 171% gewijzigd door tedkeijzer op 24-07-2020 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
tedkeijzer schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 14:51:
heb de XMP op auto gezet en de frequency handmatig op 2933mhz

heb nu bijna een uur siege gespeeld en normaal had ie allang gecrashed denk dat dit het gefixed heeft!
Het idee van XMP is juist dat je niets meer handmatig instelt. Daarnaast 2933 != 3200mhz.

Mijn advies: reset je bios nogmaals, en kiest bij XMP een profiel, profiel 1 of 2 of misschien wel 3 waarbij je geheugen op 3200mhz wordt ingesteld. Voor de rest geen aanpassingen doen vwb geheugen snelheid of voltages, dat wordt dus allemaal geregeld door de XMP instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedkeijzer
Lumics schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 07:35:
[...]

Het idee van XMP is juist dat je niets meer handmatig instelt. Daarnaast 2933 != 3200mhz.

Mijn advies: reset je bios nogmaals, en kiest bij XMP een profiel, profiel 1 of 2 of misschien wel 3 waarbij je geheugen op 3200mhz wordt ingesteld. Voor de rest geen aanpassingen doen vwb geheugen snelheid of voltages, dat wordt dus allemaal geregeld door de XMP instelling.
Oh oke dat had ik dan verkeerd begrepen ben nu op mn werk maar zal t ff doen als ik weer thuis kom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De geheugencontroller van de eerste Zen-generatie vindt 3200 MT gewoon ook niet lekker vaak. Dat heeft AMD zelf al aangegeven ook toen ie uitkwam.

Ik heb hier ook een 3200 MT-setje, maar ik heb het teruggezet naar 2933. 3200 gaf fouten. Een 1800X. Gekocht in afwachting van mijn upgrade naar de 4000-serie, maar ondertussen liggen de prioriteiten wat anders :).

Met een 3700X zou 3200 MT geen probleem moeten zijn, het is maar net hoeveel geld je ertegenaan wil gooien.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
Borromini schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 09:36:
De geheugencontroller van de eerste Zen-generatie vindt 3200 MT gewoon ook niet lekker vaak. Dat heeft AMD zelf al aangegeven ook toen ie uitkwam.

Ik heb hier ook een 3200 MT-setje, maar ik heb het teruggezet naar 2933. 3200 gaf fouten. Een 1800X. Gekocht in afwachting van mijn upgrade naar de 4000-serie, maar ondertussen liggen de prioriteiten wat anders :).

Met een 3700X zou 3200 MT geen probleem moeten zijn, het is maar net hoeveel geld je ertegenaan wil gooien.
Aah, zinvolle info die mij idd niet bekend is. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gandalfdroes
Je nieuwe geheugen komen uit de 000 en 001 en de andere twee uit de 910 en 911 reeks, dus kan zijn dat er ergens tussen die reeksen gewisseld is met de chips die ze gebruikt hebben.
Of omwisselen slim is, tja dat hangt ook af van wanneer jij update wil doen.

Ik heb zelf meerdere 3700x met x570 moederboard draaien en 4x 16gb erin.
Geen aoi, maar goede aftermarket Licht Kieler en ik hoor de systemen vast niet en ik wou ook geen RGB lichtboom, dus meer keuze mogelijkheden.

Wat je zou kunnen doen, is een Tweaker in je buurt zoeken met een b550 of x570 en een 7-3600 of hoger cpu om je geheugen te testen, dan weet je wat je nodig hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedkeijzer
gandalfdroes schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 10:20:
Je nieuwe geheugen komen uit de 000 en 001 en de andere twee uit de 910 en 911 reeks, dus kan zijn dat er ergens tussen die reeksen gewisseld is met de chips die ze gebruikt hebben.
Of omwisselen slim is, tja dat hangt ook af van wanneer jij update wil doen.

Ik heb zelf meerdere 3700x met x570 moederboard draaien en 4x 16gb erin.
Geen aoi, maar goede aftermarket Licht Kieler en ik hoor de systemen vast niet en ik wou ook geen RGB lichtboom, dus meer keuze mogelijkheden.

Wat je zou kunnen doen, is een Tweaker in je buurt zoeken met een b550 of x570 en een 7-3600 of hoger cpu om je geheugen te testen, dan weet je wat je nodig hebt...
op de site van mn moederbord staat dus ook dat 4 sticks 3200 niet gaat is dus een moederbord probleempje. 2933 werkt tot nu toe goed (4 uur mee ge gamed) dus zolang dat geen fouten opleverd ben ik blij.

ik ga als het goed is over een week of 2 mn nieuwe processor (3700X) en koeler halen. dan kan ik eventueel later altijd nog mn moederbord upgraden als ik echt gebruik wil maken van die hogere frequenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Het feit is dat je vier latjes hebt en dat is meestal (altijd?) veeleisender voor het moederbord dan twee.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Borromini schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 13:28:
Het feit is dat je vier latjes hebt en dat is meestal (altijd?) veeleisender voor het moederbord dan twee.
de geheugencontroller in de cpu
Pagina: 1