Tips gevraagd ivm vervanging kozijn

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rogerrrr
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 25-10-2023
Beste allen,

Wij hebben een typisch jaren 60 huis, waar je vaak 2 kozijnen op elkaar gestapeld ziet. Nu zou ik het onderste GU schuifpui kozijn willen vervangen voor een kunststof exemplaar.

Heeft iemand ervaring met de krachten die hierbij spelen? Ervan uitgaande dat het bovenste kozijn goed vast zit aan beide zijkanten, ben ik aan het brainstormen hoe dit aan te pakken.

Bijvoorbeeld met de recipro beide kozijnen scheiden, en zo alle eventuele schroeven doorhalen.

Waar ik ook nog over twijfel is over het eventueel doorhangen van de onderste dorpel.

Ik heb nog niet achter de potdeksel platen gekeken, en stel dat daar nog geen frame in gemonteerd is, dan lijkt het mij een goed idee om de binnenste raamstijlen dmv ⅔ balkjes te verbinden met de onderste dorpel, om zo hangen te voorkomen.

Wat is ieders idee daarover?

Ik neem aan dat als er geen doorhang kan plaatsvinden, het kunstof kozijn vrij gemonteerd kan worden van krachten, en zo dus later geen problemen zal ondervinden van bijvoorbeeld klemmende (openslaande) deuren.

Alle tips zijn welkom :)

Grt

//

[ Voor 21% gewijzigd door Rogerrrr op 16-03-2023 14:13 ]

Alle reacties

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-01 10:21

-36-

Trust me. I'm an amateur

Mijn idee; bespaar jezelf later een hoop gedoe (en geld) en vervang ze beide.

• Rogerrrr
-36- schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 16:42:
Mijn idee; bespaar jezelf later een hoop gedoe (en geld) en vervang ze beide.
Bedankt voor het antwoord. Enig idee of 2 kunststof kozijnen op elkaar gestapeld mogen worden? Met triple glas komt het bovenste kozijn gauw al op 350 kg.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:26
Normaal verankert men in de muur, rechts en links, zodat je raam "zelfdragend" is (dus een vensterbank onder en roluik boven het raam mogelijk zijn, vensterbank kan je er zo uithalen zodat het raam vrijhangt, wordt soms achteraf tas geplaatst).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Rogerrrr
naftebakje schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:10:
Normaal verankert men in de muur, rechts en links, zodat je raam "zelfdragend" is (dus een vensterbank onder en roluik boven het raam mogelijk zijn, vensterbank kan je er zo uithalen zodat het raam vrijhangt, wordt soms achteraf tas geplaatst).
Is dat bij kunststof kozijnen ook het geval?

• b_o_o_
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-02-2025
Ook bij kunstof kozijnen is dat zo
Die veranker je niet alleen links en rechts maar ook onder en boven zet je ze vast met schroeven
Maar weet je zeker dat de kozijnen op elkaar gestapelt zijn?
Zit er geen latei tussen
Of zit je zonnescherm op het kozijn gemonteerd

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-01 14:35

EMP

Krulloos!

Ik ken het ook niet anders als dat @naftebakje beschrijft. Een raam(kozijn) draagt niet bij aan de constructie, en kan net zo goed een gat zijn.

In principe kun je alle ramen uit een huis halen en dan blijft het nog staan. Zie hier een random nieuwbouw foto:
Afbeeldingslocatie: https://therealestatecroatia.com/images/nekretnine/57wfrlmt4758ybop99n7.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door EMP op 24-07-2020 09:56 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• Rogerrrr
b_o_o_ schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:50:
Ook bij kunstof kozijnen is dat zo
Die veranker je niet alleen links en rechts maar ook onder en boven zet je ze vast met schroeven
Maar weet je zeker dat de kozijnen op elkaar gestapelt zijn?
Zit er geen latei tussen
Of zit je zonnescherm op het kozijn gemonteerd
Helaas zit er geen latei tussen. Op de foto kan je de scheiding zien tussen beide kozijnen.

Wellicht is het een idee om bij de bovenste ( nog goede ) hard houten kozijn de onderdorpel tegen de 1e vloerbalk te verankeren?

Alle ideeën zijn welkom :)

• Rogerrrr
EMP schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:55:
Ik ken het ook niet anders als dat @naftebakje beschrijft. Een raam(kozijn) draagt niet bij aan de constructie, en kan net zo goed een gat zijn.

In principe kun je alle ramen uit een huis halen en dan blijft het nog staan. Zie hier een random nieuwbouw foto:
[Afbeelding]
Dat ben ik met je eens. Ik heb het wellicht verkeerd uitgelegd. Het dragende deel bedoel ik niet dat de dakrand er op rust.

Ik bedoel dat ik een manier zoek om te voorkomen dat het onderdorpel van het bovenste kozijn gaat hangen op moment dat het onderste kozijn eruit gezaagd word.

Daar zou dan het nieuwe kunststof kozijn onder komen, en ik ben bang dat de onderdorpel van het bovenste kozijn tegen het onderste kozijn gaat "drukken" en zo klemmende deuren oid zal veroorzaken.

• FordFiasco
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:49
Ik zou een ervaren professional vragen wat mogelijk is. Alhoewel iedere kozijnboer je zal zeggen dat het beste is om beide te vervangen. Klinkt ook iets logischer en dan ben je gewoon in 1x klaar.
Pagina: 1