Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas079
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01-09 20:57
Hoi! Ik zoek een wat completere camera dan mijn huidige Nikon D3500. Ik ben amateur en ik fotografeer als hobby, vooral op vakantie en wildlife. Ik fotografeer primair in RAW en ik gebruik sinds kort lightroom voor nabewerking, eerder Nikon NX-D.

Budget is rond de 1100 euro.

De D3500 heeft een hele fijne grip, maar ik merkte dat snellere voorwerpen, voornamelijk vogels en wildlife, niet alleen voor mij maar ook voor het toestel lastig scherp te stellen waren. Ik zoek primair een camera met vooral meer AF punten verspreid over het scherm, en die beter geschikt is voor vogels.

Los daarvan gebruik ik de videofunctie veel bij het filmen van mijzelf (bovenlichaam/hoofd) voor presentaties. Een betere gezichts AF in video zou heel erg fijn zijn :).

Dingen die ik vooral belangrijk vind:
- Betere AF heeft voor vogels
- Opklapbaar scherm of iets voor laag bij de grond
- Goede gezicht AF in video
- Microfoon aansluiting
- Toekomstbestendige lensvatting
- Stil kan fotograferen (niet de hoogste prioriteit)

Relevante software en hardware die ik gebruik:
- Nikon D3500 - pricewatch: Nikon D3500 + 18-55mm f/3.5-5.6 VR Zwart
- (als kit) Nikon 18-55mm VR DX - pricewatch: Nikon AF-P DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR
- (als kit) Nikon 70-300mm VR DX - pricewatch: Nikon AF-P DX Nikkor 70-300mm f/4.5-6.3G ED VR
- Nikon 40mm DX f/2.8 micro - pricewatch: Nikon AF-S DX 40mm f/2.8G DX Micro
- Nikon 50mm f/1.8 - pricewatch: Nikon AF-S 50mm f/1.8G
- Nikon 10-20mm DX - pricewatch: Nikon AF-P DX NIKKOR 10-20mm f/4.5-5.6G VR
- Tamron 17-35mm f/2.8 pricewatch: Tamron 17-35mm F/2.8-4 Di OSD (Nikon F) [UPDATE: reeds verkocht]
- Adobe Lightroom

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Een goede optie lijkt de Nikon Z50. AF punten over bijna hele sensor, en veel knopjes zoals een iso knop. pricewatch: Nikon Z 50 + 16-50 VR + FTZ-kit Zwart

De Sony A6100 lijkt vergelijkbaar maar dan wat goedkoper. Wisselen van lensvatting vind ik niet fijn, maar ik begreep dat de autofocus bij Sony goed is. A6400 kan misschien ook. pricewatch: Sony A6100 + 16-50mm f/3.5-5.6 + 55-210mm f/4.5-6.3 Zwart. pricewatch: Sony A6400 + 16-50mm f/3.5-5.6 PZ OSS Zwart.

Ook heeft Sony in full frame nu een aanbieding, fijn dat die camera's wat groter zijn. Alleen de lenzen hiervoor zijn best wel wat duurder, en ik zie full frame als overkill.. pricewatch: Sony A7 II Body Zwart.

Alle suggesties zijn van harte welkom!

Alvast heel erg bedankt voor jullie meningen!
Goetjes Bas :)

[ Voor 58% gewijzigd door Bas079 op 04-08-2020 11:52 . Reden: Veel korter gemaakt + tamron verkocht ]

Beste antwoord (via Bas079 op 05-08-2020 21:36)

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:21

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
De eerste vraag die je jezelf moet stellen is of je een MILC (spiegelloos) of DSLR (met spiegel) wilt. Dat heeft op best wat aspecten van de camera invloed en bepaalt mogelijk ook je keuzes.

Wisselen van lensvatting hoeft geen probleem te zijn, maar dat moet feitelijk in beide voorbeelden die je geeft gebeuren. Of je nu voor de Z gaat of de FE, beiden hebben adapters om je Nikon F glas te kunnen blijven gebruiken. Je zult alleen per lens moeten bekijken hoe goed dat werkt en of er beperkingen zijn.

De Z50 lijkt zo een prima keuze, maar je zou ook een D7500 kunnen overwegen. Dat is dan met spiegel maar heeft een stuk betere AF dan je D3500 en een fijnere zoeker.
Is er overigens een reden dat je steeds kits met een lens linkt? Ik neem aan dat je je lenzen wil kunnen blijven gebruiken waar mogelijk toch?

Toevoeging:
De Z50 heeft wel betere AF in video en kan het schermpje naar je toe draaien (wel aan de onderkant), is dat nog iets waar je waarde aan hecht bij het filmen van je presentaties?

[ Voor 10% gewijzigd door Gonadan op 03-08-2020 21:15 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

De eerste vraag die je jezelf moet stellen is of je een MILC (spiegelloos) of DSLR (met spiegel) wilt. Dat heeft op best wat aspecten van de camera invloed en bepaalt mogelijk ook je keuzes.

Wisselen van lensvatting hoeft geen probleem te zijn, maar dat moet feitelijk in beide voorbeelden die je geeft gebeuren. Of je nu voor de Z gaat of de FE, beiden hebben adapters om je Nikon F glas te kunnen blijven gebruiken. Je zult alleen per lens moeten bekijken hoe goed dat werkt en of er beperkingen zijn.

De Z50 lijkt zo een prima keuze, maar je zou ook een D7500 kunnen overwegen. Dat is dan met spiegel maar heeft een stuk betere AF dan je D3500 en een fijnere zoeker.
Is er overigens een reden dat je steeds kits met een lens linkt? Ik neem aan dat je je lenzen wil kunnen blijven gebruiken waar mogelijk toch?

Toevoeging:
De Z50 heeft wel betere AF in video en kan het schermpje naar je toe draaien (wel aan de onderkant), is dat nog iets waar je waarde aan hecht bij het filmen van je presentaties?

[ Voor 10% gewijzigd door Gonadan op 03-08-2020 21:15 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas079
Gonadan schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 20:48:

Toevoeging:
Hoi Gonadan, dank voor je reactie!

Mijn voorkeur gaat wel redelijk sterk uit naar een systeemcamera omdat die vaker een 'silent shooting' modus heeft. Ik denk dat dit heel erg van pas komt bij evenementen van lokale verenigingen. Daarnaast bedekken de AF punten meestal een groter deel van het beeld.

Zo ver ik weet is de Nikon FTZ adapter best wel goed, en aangezien ik alleen maar AF-S lenzen heb zouden ze ook allemaal compatibel moeten zijn. Ik weet niet hoe goed de third party adapters van Nikon F naar Sony E werken, ik ben een beetje bang dat dat een lastig verhaal wordt met 2 merken.

De reden dat ik link naar kits is dat ik denk dat dat voor mij het handigst is. Enerzijds bij Sony ga ik denk ik andere lenzen kopen, anderzijds bij de Z50 zou ik mijn D3500 met 18-55mm kitlens samen verkopen. De 16-50mm Z lijkt me iets praktischer omdat er net iets meer groothoek bereik in zit, en de lens is best wel klein qua formaat. Maar door je bericht begin ik inderdaad wat te twijfelen of ik wat kan besparen door ipv de 16-50 de 18-55 kan houden, of op een Sony alleen maar mijn Nikon lenzen kan gebruiken.

Maar de D7500 lijkt me inderdaad ook een goede optie, op de voordelen die ik bij MILC's zie na. Ik vraag me wel een beetje af of Nikon misschien een model boven de Z50 gaat uitbrengen, misschien dat dat ook de moeite waard is al is dat misschien wat boven budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Bas079 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:50:
Mijn voorkeur gaat wel redelijk sterk uit naar een systeemcamera omdat die vaker een 'silent shooting' modus heeft. Ik denk dat dit heel erg van pas komt bij evenementen van lokale verenigingen. Daarnaast bedekken de AF punten meestal een groter deel van het beeld.
Lees je dan wel even in over het gebruik van een elektronisch sluiter in combinatie met kunstlicht. Ik weet niet hoe de Z50 presteert op dat vlak maar de meeste camera's kunnen last krijgen van banding.
Zo ver ik weet is de Nikon FTZ adapter best wel goed, en aangezien ik alleen maar AF-S lenzen heb zouden ze ook allemaal compatibel moeten zijn. Ik weet niet hoe goed de third party adapters van Nikon F naar Sony E werken, ik ben een beetje bang dat dat een lastig verhaal wordt met 2 merken.

De reden dat ik link naar kits is dat ik denk dat dat voor mij het handigst is. Enerzijds bij Sony ga ik denk ik andere lenzen kopen, anderzijds bij de Z50 zou ik mijn D3500 met 18-55mm kitlens samen verkopen. De 16-50mm Z lijkt me iets praktischer omdat er net iets meer groothoek bereik in zit, en de lens is best wel klein qua formaat. Maar door je bericht begin ik inderdaad wat te twijfelen of ik wat kan besparen door ipv de 16-50 de 18-55 kan houden, of op een Sony alleen maar mijn Nikon lenzen kan gebruiken.
Het was niet meer dan een vraag. De D3500 met 18-55 vervangen door een Z50 met 16-50 is een heel prima keuze. Scheelt een hoop qua formaat en gewicht en optisch prima.
Maar de D7500 lijkt me inderdaad ook een goede optie, op de voordelen die ik bij MILC's zie na. Ik vraag me wel een beetje af of Nikon misschien een model boven de Z50 gaat uitbrengen, misschien dat dat ook de moeite waard is al is dat misschien wat boven budget.
Het zou kunnen dat er nog een Z60 of Z70 gaat komen, maar wanneer? Daarnaast zit je met de Z50 al aan je budget dus een hoger model of opvolger gaat waarschijnlijk niet passen.
Als je graag MILC wilt zou ik de Z50 verkiezen boven de D7500.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas079
Gonadan schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:09:
[...]

Lees je dan wel even in over het gebruik van een elektronisch sluiter in combinatie met kunstlicht. Ik weet niet hoe de Z50 presteert op dat vlak maar de meeste camera's kunnen last krijgen van banding.

[...]

Het was niet meer dan een vraag. De D3500 met 18-55 vervangen door een Z50 met 16-50 is een heel prima keuze. Scheelt een hoop qua formaat en gewicht en optisch prima.

[...]

Het zou kunnen dat er nog een Z60 of Z70 gaat komen, maar wanneer? Daarnaast zit je met de Z50 al aan je budget dus een hoger model of opvolger gaat waarschijnlijk niet passen.
Als je graag MILC wilt zou ik de Z50 verkiezen boven de D7500.
Dank voor de tip over een elektronische shutter! Ik zie dat daar wel wat nadelen aan kleven, maar tot nu toe niks duidelijk gevonden over of de Z50 meer of minder 'rolling shutter' heeft dan andere merken.

Ja het formaat was niet per se een probleem, maar ik denk dat de 18-55mm met FTZ wel wat bulkig gaat worden. Daar heb ik een meerprijs voor een andere kitlens wel voor over.

Goed punt over de Z60/70 oid, ik vrees dat die meer in de prijsklasse van de Sony A6600 pricewatch: Sony A6600 Body Zwart gaat vallen, wat (met kitlens en FTZ adapter) waarschijnlijk boven budget ook op langere termijn wordt. Ik denk dat de prijs van Z50 en toebehoren ook voor de komende jaren wel het maximum is aan wat ik voor een hobbycamera wil uitgeven. Ik ben namelijk erg tevreden over mijn (DX) lenzen.

Ik ga binnenkort eens naar de lokale fotozaak, ontzettend bedankt voor het advies! Dat waardeer ik heel erg! Ik kijk zo erg uit naar de nieuwe camera :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Bas079 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 21:33:
Ik ben namelijk erg tevreden over mijn (DX) lenzen.
In dat geval is een D7500 verreweg de meest logische keuze. Daar werken al je lenzen zonder adapter perfect op. Helaas zijn de nieuwprijzen van de D7500 momenteel torenhoog. In de winter gingen ze voor zo'n 200€ minder over de toonbank. Om die reden zou ik een weinig gebruikte 2e hands zoeken. Zulke "gekocht en bijna nooit gebruikt" camera's vind je op MP met wat geduld moeiteloos.
Pagina: 1