Wat is verstandig met oude vloerverwarming?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japsuh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:27
Ik heb een (oud, jaren '30) huis gekocht. Er is vloerverwarming aanwezig. Dit is waarschijnlijk ergens in de jaren '90 aangelegd en is dus al behoorlijk oud. De vorige bewoner gaf aan dat het de kou van de vloer haalt.

De betonnen vloer is niet geïsoleerd. De woonkamer heeft een houten vloer (eiken planken) en de hal heeft een tegelvloer. Verder is er een spouw, maar geen isolatie. Er hangen normale radiatoren (hoge temperatuur). De afstand tussen de slangen weet ik niet.

Ik vraag me zelf of het niet verstandiger is de vloerverwarming gewoon niet meer te gebruiken, omdat het mij lijkt dat het vooral energie kost in plaats van dat het bespaart. De pomp hoor ik 24/7 zoemen en verbruikt dus elektriciteit. Verder is het huis maar matig geïsoleerd.

Wat denken jullie?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Pompschakelaar lijkt me een eerste aankoop dan. Kost je 3 tientjes en schakelt de pomp alleen in als er aanvoer van warm water is.

En verder zou ik eens een professional in de arm nemen om er naar te kijken. Van hier af vrij lastig inschatten wat er weglekt aan warmte en energie, en waar. En ook niet of je nog ander verwarming in huis hebt, want dat vertel je niet.
Spouwisolatie lijkt me sowieso handig. Maar kostbaar.

Kan ook niet in je portemonnee kijken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japsuh
Bedankt voor je reactie. Ik zal in ieder geval eens kijken naar een pompschakelaar.

Ik heb het misschien niet helemaal helder beschreven, maar er hangen overal ook gewoon radiatoren.

[ Voor 5% gewijzigd door Japsuh op 23-07-2020 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:46
Japsuh schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 14:19:
Ik vraag me zelf of het niet verstandiger is de vloerverwarming gewoon niet meer te gebruiken, omdat het mij lijkt dat het vooral energie kost in plaats van dat het bespaard.
Lijkt me geen onredelijke aanname. Als de onderkant niet geïsoleerd is raakt je vloerverwarming makkelijker warmte kwijt aan de onderkant dan aan de bovenkant. Daar is immers een kleiner temperatuurverschil en zelfs een beetje isolatie (houten vloer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
leecher schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 15:13:
[...]

Lijkt me geen onredelijke aanname. Als de onderkant niet geïsoleerd is raakt je vloerverwarming makkelijker warmte kwijt aan de onderkant dan aan de bovenkant. Daar is immers een kleiner temperatuurverschil en zelfs een beetje isolatie (houten vloer).
Afhankelijk van de situatie (oa de aanwezigheid van voldoende kruipruime) kun je hier met wat huisvlijt nog aardig wat winnen natuurlijk. De onderkant isoleren, pompschakelaar erop en genieten van een comfortabelere verwarming/vloer.

eventuele slechte isolatie van buitenmuren is voor de radiatoren net zo'n belemmering dan voor de vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:46
timberleek schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 15:43:
[...]

Afhankelijk van de situatie (oa de aanwezigheid van voldoende kruipruime) kun je hier met wat huisvlijt nog aardig wat winnen natuurlijk. De onderkant isoleren, pompschakelaar erop en genieten van een comfortabelere verwarming/vloer.

eventuele slechte isolatie van buitenmuren is voor de radiatoren net zo'n belemmering dan voor de vloerverwarming.
Eens, economisch kan het niet uit denk ik maar warme voeten zijn niet zomaar in euro's uit te drukken natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japsuh
Bedankt voor jullie reacties! De kruipruimte is nauwelijks toegankelijk, dus isolatie aanbrengen is wel vrij lastig. Ik ga het in ieder geval uitzoeken. Ik ga het denk maar gewoon een winter aankijken en zien of het inderdaad comfortabeler is en of ik dat het eventuele extra energIeverbruik waard vind. En natuurlijk een pompschakelaar installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
1) Spouw -indien ook netjes schoon- laten volspuiten met EPS parels. Enorme comfortverbetering en tevens na een aantal jaren terugverdiend. Bij 50mm spouw ga je van Rc 0,3 naar Rc 1,8
In sommige gemeenten is er ook subsidie voor om dat te laten doen. Sowieso is er ook de landelijke subsidiepot, maar dan moet je minstens twee maatregelen laten doen.

2) Vloer er uit en vervangen door iets als schuimbeton of renovatie broodjesvloer (met de Rc=5,0 broodjes uiteraard).

3) Dak isoleren. Indien je pannen gaar zijn die er af en renovatiedakplaten er op, indien je pannen en dakbeschot nog goed zijn van binnenuit met een stapel B-keus PIR. Let op dat hout tussen je isolatie je R-waarde hard naar beneden haalt. 13% hout = halvering van de R-waarde als je PIR gebruikt.

[ Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 23-07-2020 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Japsuh schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 17:03:
Bedankt voor jullie reacties! De kruipruimte is nauwelijks toegankelijk, dus isolatie aanbrengen is wel vrij lastig. Ik ga het in ieder geval uitzoeken. Ik ga het denk maar gewoon een winter aankijken en zien of het inderdaad comfortabeler is en of ik dat het eventuele extra energIeverbruik waard vind. En natuurlijk een pompschakelaar installeren.
Wat is lastig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japsuh
Ik ben zeker van plan energiebesparende maatregelen te nemen. Helaas heb ik daar nu niet zoveel budget voor en zal dat iets voor de komende jaren zijn (ik ben überhaupt blij dat ik een woning heb kunnen kopen). Over spouwisolatie heb ik overigens ook behoorlijk wat negatieve verhalen gelezen, daar ben ik niet razend enthousiast over.

[ Voor 9% gewijzigd door Japsuh op 23-07-2020 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17:42
vraag 1 waarvan zijn je slangen tyleen ? eruit halen. en niewue slangen erin.
hart op hart 10 centimeter en voldoende groepen. liever 4 wat kleinere groepen dan 3 grote. bijv.
(geen gekloot met warmtewisselaar etc blijft problemen geven)

vraag 2 welke verdeler heb je ?
vooral die verdelers met u u bocht willen later niet meer werken. en gaan moeilijk doen.
werkt het dan werkt het lekker laten hangen. als het niet meer werkt kan vervangen
voor een model waarbij de aanvoer en retour op dezelfde balk zitten welleens helpen.
als je dan ook de boel nog 2 kanten op doorspoelt om alle prut en algen te breken ben je overal vanaf. en dan nog inregelen tot een mooije temperatuur.
(echter dat doen we alleen in overleg met de klant als spoelen niet meer helpt.)

3 berekenen even je radiator ten opzichte van je ruimte.
vermoedelijk is je radiator wat kleiner en wordt dit gecompenseerd door de vloerverwarming.
gezamenlijk kom je wel aan het wattage wat je per kubieke meter moet hebben maar als je een van de twee weglaat ga je in een strenge winter tekort komen. (maar goed die laatste hebben we niet meer)
maar goed eerst de boel berekenenen, dan weet je waar je staat. wat je isolatie waarde moet zijn etc.

4 je weet dan ook gelijk hoeveel watt je vloer levert. en vanuit daar kan je dan weer de afstandt tussen de slangen bepalen. bij een combinatie met grotere radiatoren is het 15 of 20 centimeter. je vloer is midden of bijverwamring..echter ik ga nu puur af op wat ik in het verleden ben tegen gekomen. dat kan je uitrekenen aan de handt van diverse tabellen etc. je merkt snel genoeg of het allemaal klopt of niet.

5 ook belangrijk is je radiator berekendt op 90/70 of 75/65 graden.
pak even een ruimte zonder vloerverwamring en kijk of het daar allemaal klopt.
je moet dus het wattage van je raidiator door het aantal m3 delen.
zowel van de woonkomaer als van een slaapkamer. zo heb je een goede referentie.

je moet wel de correctie nog toepassen je slaapkamer mag bijv 60 watt hebben en je woonkamer 70 watt hebben. zit je in je woonkamer op 35 watt per m3 dan zit de rest dus in je vloer.
en dan ga je het in koude winters niet redden als je de vloer uitzet. (ik val in herhaling)

edit.

natuurlijk speelt isolatie een grote rol. als je huis goed geisoleerdt is heb je minder vermogen nodig.
je kan dan wat kleinere radioteren nemen. bijv 60 watt per m3 voor de woonkamer. maar je moet wel een marge aanhouden. zodat als je ketel als een ketel netjes moduleert de woning als nog op temperatuur komt.de ketel blijft hierdoor gewoon rustig branden en hoeft niet op hogere temperaturen te stoken.
het levert niet veel voordeel op. maar het zorgt wel dat het moduleren van de thermostaat en cv ketel naar behoren werkt.

ook is het verstandig het leidingwerk na te lopen en te zorgen dat het up to date is.zo heel af en toe kom je stiuaites tegen welke met een moderne mudelrende ketel niet meer werken. zoals radiatoren met onderaansluitng terwijl dit nog niet op de markt was. te dunne leidingen een pijps systemen etc.
als je dat niet aanpast dan moet je wat wijzegingen aanbrengen. je moet dan denken aan de begin temperatuur in je cv ketel te verhogen in het installateurs menu.(maar daar ga ik je niet mee helpen.)
of je neemt een kamer thermostaat met optimaal comfort regeling. wat net wat harder branden is dan modulerendt. conclusie het is gewoon simpeler om de boel na te lopen en te zorgen dat alles up to date is.
let ook op roestverming etc. anders dan moet je later weer de boel vervangen.

[ Voor 36% gewijzigd door miciel op 24-07-2020 02:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:49
Japsuh schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 14:19:
De vorige bewoner gaf aan dat het de kou van de vloer haalt.
Nu zal er absurd veel warmte weglekken door gebrek aan isolatie. Zodra je zowel de spouw, je vloer en je dak geïsoleerd hebt en ook geen enkel glas meer hebt dan is je warmteverlies vele malen minder en heb je dus ook minder vermogen nodig. Wel blijven ventileren natuurlijk.

Er is trouwens nogsteeds subsidie als je minstens 2 isolatie maatregelen uitvoerd(ik was net klaar toen ze die aankondigden)

Voor je prijs gevoel:
Spouwmuur isolatie (hoekhuis) €2232
10 ruiten van enkel naar HR+/HR++ dmv opdeklatten(draaiende delen konden niet allemaal naar HR++ ivm houtdikte) €1100(wel weer schilderwerk daarna)
Vloer balken er uit en isoleren met schuimbeton en daarna vloerverwarming €7000(+€2000 voor pvc)
PIR en gips voor zolder €1700 en absurd veel werk door alle schuine delen
Pagina: 1