Moet ik mijn SKIKK LYNX 2 15" retourneren of was het pech?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xblaauw
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-05 12:21
Disclaimer: Misschien niet precies de juiste subgroep op dit forum, ik kreeg niet bedacht waar ik het beter kon plaatsen, dus toch maar hier.

Ik heb zoals de titel zegt een SKIKK LYNX 2 15" gekocht via SKIKK.eu, deze is geleverd door Laptopplus.nl, een klein clubje fanatiekelingen met mega goede klantenservice!

Nu is het volgende voorgevallen:
Na 5 dagen gebruik hield de bluetooth op met werken zonder waarschuwing oid
Na 6 dagen hield de batterij op met werken (netstroom verbinding verbreken -> laptop valt uit).
Laptop geretourneerd, binnen een week nieuw exemplaar ontvangen, top! Alles geïnstalleerd en een disk image backup gemaakt.
5 dagen later zonder waarschuwing deze errors (zie figuur), backup er op geladen en de disk partities in het process overschreven, ik neem aan dat alles dan precies zo is als ik het 5 dagen geleden had achter gelaten.
Uiteraard na 2 uur zelfde errors terug, vraag me niet waarom. Windows schoon installeren lijkt het probleem op gelost te hebben, en het lijkt dus TOCH een software probleem.

Nu heb ik nog 4 uur de tijd om de laptop in te pakken en te retourneren en mijn geld terug te vragen. Ik zit dan zonder laptop voor mijn computer science master thesis voor +- een week, dus dat is een mega probleem. De laptop (wanneer die werkt) presteerde naar verwachting, dus zonder al dit gedoe was ik er heel blij mee geweest.

Wat zouden jullie doen? Toch terug sturen? Of accepteren dat ik ongelofelijk veel pech had en voorbij mijn 14 dagen retournerings periode gaan?

Vriendelijke groet,
Xander

P.S. figuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nZTBplWh62PQ_5UMpbx0z9uvx7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KLh94LvO5spjYhONGSVsaTg4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xblaauw
Ik heb besloten de laptop te houden en erop te gokken dat mijn pech tot hier en niet verder reikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mooiemeneer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09 05:46
Lijkt me dat dit toch netjes word opgelost door Skikk. Ik heb er ook 2 laptops vvor beide dochters gekocht waar ik zeer tevreden over ben . Ik heb er 1 moeten terugsturen voor reparatie maar had deze binnen 4 dagen terug.
Wellicht kunnen ze je op afstand helpen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je hebt de keuze al gemaakt om hem te houden, maar mocht het een hardware probleem zijn maakt die twee weken natuurlijk niet uit :)

Ik haal alleen niet uit je verhaal of je nou een verse installatie gedaan hebt of een backup terug gezet hebt waar blijkbaar problemen in zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 17:54
Dit zijn geen hardware fouten. Twee fouten in Ms teams en een heeeeeele vreemde Windows fout

Heb je een verse Windows installatie?

[ Voor 29% gewijzigd door 418O2 op 23-07-2020 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Die errors zien er niet hardwarematig uit. Pech is wellicht meer in de softwarematige kant - iets vreemd, of een virus oid, binnengehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xblaauw
Hey! ik had eigenlijk geen reacties meer verwacht na mijn eigen laatste post haha!

O.T.:
fm77 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 21:57:
Je hebt de keuze al gemaakt om hem te houden, maar mocht het een hardware probleem zijn maakt die twee weken natuurlijk niet uit :)

Ik haal alleen niet uit je verhaal of je nou een verse installatie gedaan hebt of een backup terug gezet hebt waar blijkbaar problemen in zitten.
Ik heb een disk image gemaakt van de gehele windows disk en die op mijn externe harddisk opgeslagen, deze was ~60GB en de disk had 90GB aan data erop geschreven inclusief windows. Bij het gebruiken van de backup had ik een windows installatie usb stick nodig om de computer te starten, vervolgens daar op repair computer geklikt en mijn backup aangewezen op de extene harddisk. Vervolgens aangeklikt om bestaande partities te verwijderen en de backup partities terug te zetten. Met die laatste zet dacht ik ook de registry terug gezet te hebben.
418O2 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:15:
Dit zijn geen hardware fouten. Twee fouten in Ms teams en een heeeeeele vreemde Windows fout

Heb je een verse Windows installatie?
Ja ik heb nu mijn usb stick gebruikt om windows vers te installeren. Volgens mij komende de onderste twee fouten door de bovenste fout, ik was mijn wallpaper kwijt, en aangezien dat een geliefde foto was ging ik even op zoek. Die kon ik niet meer openen.

Wat mij het meest verbaasde is dit:
het duurde een aantal dagen tussen het maken van de backup en de errors om te verschijnen na een herstart, en max een uur of 2 sinds het terugzetten van de backup voor de foutmeldingen om terug te komen. Het lijkt mij dat dit alleen überhaupt mogelijk is als windows op een of andere manier de partities van de disk verwijderd, maar ervoor kiest om de registry te houden (hypothese van de klantenservice van SKIKK). Dit lijkt mij volstrekt onredelijk gedrag van een backup, en het maakte mijn backup onbruikbaar in dit geval :/

Als iemand ideeën heeft over mogelijke tests die ik zou kunnen doen oid om het probleem überhaupt te triggeren. Want ik weet niet wat ik heb gedaan om deze meldingen te veroorzaken. Ik zat gewoon wat sommetjes te maken in jupyter notebook en herstarte de computer, bij het opstarten werd ik gepresenteerd met deze errors. De enige correlatie die ik kon vinden was dat een dag voor de eerste crash een grote windows update was geïnstalleerd, maar die had ik in de backup niet geïnstalleerd... Dus ik houd het op correlatie voor nu.
Verwijderd schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:20:
Die errors zien er niet hardwarematig uit. Pech is wellicht meer in de softwarematige kant - iets vreemd, of een virus oid, binnengehaald.
Tsja, idd mijn motto is altijd geweest: als verse windows werkt dan is het geen hardware probleem. Ik maakte de post ook eigenlijk omdat ik me realiseerde dat ik nog een paar uur had om hem zonder vragen in een doos te stoppen en iets anders te kopen, en ik wilde input van iemand anders dan mijzelf haha. Maar na weken rondkijken was ik allang tot de conclusie gekomen dat er niks beters is voor 1800 euro voor mijn doelen dan deze LYNX 2.

Nog even een mini review over de LYNX 2:
Hij weegt 1 hele kg minder dan alles wat in de buurt komt, koeling is bijna geweldig (beetje luid, klein beetje throttelen, maargoed t is een laptop...) de CPU is een beest, de HDD is een beest, het scherm is prachtig, het toetsenbord goed, er zit zelfs RGB in, wat wil je nog meer. Zolang het werkt dan he :P. Maar dat lijkt ie nu te doen. Ik begin bijna te denken dat er misschien iets mis is met de windows install die SKIKK er op had geladen.

[ Voor 11% gewijzigd door xblaauw op 24-07-2020 22:04 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Een JavaScript-gebaseerde applicatie die zo op z'n gezicht gaat, in combinatie met vage fouten van de Windows-shell kan ook duiden op geheugendefecten. Wellicht een idee om een tijd memtest86 te draaien om uit te sluiten dat het aan het moederbord, dimms of de geheugencontroller/cpu ligt.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05:30
Ik heb zelf een 17" Lynx 2 en die had ook wat vreemde dingetjes met de Windows install van Skikk, dus daar heb ik direct zelf met een USB stick een geheel verse install opgezet en sindsdien werkt het zonder problemen.
Ik heb er verder niet bij stil gestaan omdat ik het ook met laptops van andere fabrikanten normaalgesproken doe, om de gebruikelijke rommel die veel fabrikanten meeleveren eenvoudig eraf te halen (en mijn eigen custom installatie ervan te maken), maar als ik dit lees is er wellicht toch iets vreemds aan de hand met de install die Skikk doet.

Edit: en check eens de versie van het Command Center.
Ik heb een week vreemde problemen gehad met crashes door een verkeerde versie van het Command Center. Die update is ook vrij snel weer teruggetrokken. Ik heb nu een oudere versie 1.1.0.32 en die draait wel volledig stabiel.

[ Voor 22% gewijzigd door EDIT op 25-07-2020 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xblaauw
EDIT schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 10:26:
Ik heb zelf een 17" Lynx 2 en die had ook wat vreemde dingetjes met de Windows install van Skikk, dus daar heb ik direct zelf met een USB stick een geheel verse install opgezet en sindsdien werkt het zonder problemen.
Ik heb er verder niet bij stil gestaan omdat ik het ook met laptops van andere fabrikanten normaalgesproken doe, om de gebruikelijke rommel die veel fabrikanten meeleveren eenvoudig eraf te halen (en mijn eigen custom installatie ervan te maken), maar als ik dit lees is er wellicht toch iets vreemds aan de hand met de install die Skikk doet.

Edit: en check eens de versie van het Command Center.
Ik heb een week vreemde problemen gehad met crashes door een verkeerde versie van het Command Center. Die update is ook vrij snel weer teruggetrokken. Ik heb nu een oudere versie 1.1.0.32 en die draait wel volledig stabiel.
Hey, "goed" om te horen dat ik niet de enige ben haha.
Ze hebben momenteel geloof ik een klein probleempje want die USB stick die op alle paginas van hun website staat zat er beide keren dat ik deze laptop heb mogen uitpakken niet bij. En toen ik vroeg om drivers kreeg ik een link naar hun software center. Ik heb niet gechecked welke versie van command center ik er op had staan voor de crashes, maar ik weet redelijk zeker dat het een totaal andere versie was dan wat ik nu heb geinstalleerd.

Ik had eerst volgens mij Control Center erop staan. Op moment heb ik ook Command center 1.1.0.32 direct van de file server van SKIKK gedowload, maar daar hadden ze ook een programmatje dat heet Control center. Command center is SKIKK branded, en Control center niet, verder oogt het als hetzelfde programma. Control center is geloof ik versie 3.nogiets, dus dat is in de backend wel anders dan Command center 1.1.0.32 denk ik. Zou kunnen dat het daardoor komt idd, die zit ook redelijk diep geintegreerd met windows in tegenstelling tot de meeste software die men normaliter installeerd.

Dat verklaart alsnog niet waarom mijn backup na een uur of 2 corrupt was terwijl die na het creeren nog dagen heeft gewerkt. Ik kijk nog steeds met argwaan als ik de laptop herstart, "heb ik al mijn werk en data nog, of ben ik de rest van de dag bezig met alles weer opnieuw installeren?".
spone schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 22:05:
Een JavaScript-gebaseerde applicatie die zo op z'n gezicht gaat, in combinatie met vage fouten van de Windows-shell kan ook duiden op geheugendefecten. Wellicht een idee om een tijd memtest86 te draaien om uit te sluiten dat het aan het moederbord, dimms of de geheugencontroller/cpu ligt.
Ik ga dit morgen eens proberen, dan heb ik de tijd. Als ik het goed heb gelezen op de passmark software website dan moet ik het op mijn usb stick zetten en vanaf de stick booten. Geeft mij het idee dat mijn data dan veiliger is haha, das wel een lekker gevoel. Maar ik heb mijn les geleerd, ik backup al mijn bestanden die er echt toe doen apart op 2 locaties met meerdere versies. Alles kwijt raken is oprecht een vorm van horror nu ik niet alleen meer games speel en ook werk op de pc.

Bedankt voor de vele reacties, ik houd jullie op de hoogte!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Ik meen dat die USB stick alleen meegeleverd wordt als je een laptop koopt zonder besturingssysteem. Bij mij stonden de drivers keurig in een mapje op het bureaublad, dus die heb ik toen even naar een USB stick gekopieerd voor ik de verse install deed.
Ik kan mij vergissen, maar ik dacht dat het Control Center voor de Clevo laptops is, en het Command Center voor de Tongfang laptops, wat de Lynx 2 is, maar misschien dat Laptopplus dat kan bevestigen of ontkennen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xblaauw
EDIT schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 13:35:
Ik meen dat die USB stick alleen meegeleverd wordt als je een laptop koopt zonder besturingssysteem. Bij mij stonden de drivers keurig in een mapje op het bureaublad, dus die heb ik toen even naar een USB stick gekopieerd voor ik de verse install deed.
Ik kan mij vergissen, maar ik dacht dat het Control Center voor de Clevo laptops is, en het Command Center voor de Tongfang laptops, wat de Lynx 2 is, maar misschien dat Laptopplus dat kan bevestigen of ontkennen :)
Ahh dat klinkt logisch, wat mij iig opviel is dat command center 1.1.0.32 er visueel hetzelfde uitziet als wat er voorgeinstalleerd op stond, maar dan met SKIKK branding, een ander icoon en een extra functie voor de verlichting bar onder het toetsenbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Ja, bij mij stond eerst ook een oudere versie geïnstalleerd (1.1.0.24, zonder Skikk branding), die ik daarna had geüpdatet naar 1.1.0.35. Die .35-versie is nooit gereleased door Skikk, en het maakte de laptop dus behoorlijk instabiel (stom van mij om het überhaupt te proberen).
Daarna een downgrade gedaan naar de "officiële" 1.1.0.32 release, en daarmee was - naast de crashes - ook het probleem opgelost dat de laptop op sommige momenten toch nog de RGB functies resette bij de boot (ik heb alles in de BIOS/UEFI en het Command Center uitgeschakeld, voor mij hoeft die RGB niet :P).
Kortom, dat Command Center lijkt een behoorlijk diep geïntegreerd stukje software in het systeem te zijn en ik ben blij dat met 1.1.0.32 alles volledig stabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xblaauw
EDIT schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 13:49:
Ja, bij mij stond eerst ook een oudere versie geïnstalleerd (1.1.0.24, zonder Skikk branding), die ik daarna had geüpdatet naar 1.1.0.35. Die .35-versie is nooit gereleased door Skikk, en het maakte de laptop dus behoorlijk instabiel (stom van mij om het überhaupt te proberen).
Daarna een downgrade gedaan naar de "officiële" 1.1.0.32 release, en daarmee was - naast de crashes - ook het probleem opgelost dat de laptop op sommige momenten toch nog de RGB functies resette bij de boot (ik heb alles in de BIOS/UEFI en het Command Center uitgeschakeld, voor mij hoeft die RGB niet :P).
Kortom, dat Command Center lijkt een behoorlijk diep geïntegreerd stukje software in het systeem te zijn en ik ben blij dat met 1.1.0.32 alles volledig stabiel is.
Ok, nog iemand met gedoe met Command Center, ik ga morgen nog even memtest86 draaien om dat uit te sluiten en daarna geloof ik het wel, het zal wel aan die software gelegen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laptopplus
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-10-2024

laptopplus

Bedrijfsaccount Laptop Plus
EDIT schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 13:35:
Bij deze bevestigd :)

Laptop Plus BV. TW: @laptopplus FB: LaptopPlusNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xblaauw
Mijn zondag verliep niet volgens plan en ik heb memtest86 niet kunnen draaien, ik probeer het volgend weekend nogmaals en dan zal ik deze thread updaten!

Nogmaals bedankt voor alle reacties, ook fijn om nog even van laptopplus te horen!
Pagina: 1