Inbouwen extra harde schijven in Dell T320

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houbie
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:54
Hey iedereen,

Probleem beschrijving

Ik heb een tijdje geleden een dell T320 tweedehands gekocht.
Ik gebruik de machine als fileserver, draait fedora met ZFS.

Momenteel heb ik 4x 3tb geinstalleerd. Ik zou in de toekomst nog graag extra schijven toevoegen, maar zit een beetje met een plaats probleem.
Een foto om het probleem te illustreren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hc4C-8oVSDIyivWi8f4SL3sxfy8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/savjPV3jKa73ZQrI5OmZhIlB.jpg?f=fotoalbum_large

De case heeft 4 plaatsen voor schijven (linksonder), maar dit is niet eenvoudig uit te breiden.

Enkele opties

Optie 1: andere case aankopen met meer voorziene drive slots.
Kan zeker, en zou een goede permanente oplossing zijn. Probleem is dat de voeding van deze pc niet standaard is (is een server voeding), en ik de pc in deze behuizing heel aangenaam stil vind. Indien mogelijk, zou ik graag deze aanpak vermijden. Een nieuwe case met een nieuwe voeding is ook niet echt een optie, aangezien dit moederbord een 24 en 8 pin aansluiting heeft, wat niet standaard komt op voedingen afaik.
Optie 2: Aanschaffen van een icy dock black vortex
link

Dit kan ook, en valt dan te monteren in de 2x 5.25"bays vanboven. Probleem is dat dit dock in het onderste slot gemonteerd wordt aan de behuizing, en mijn case eigenlijk maar 2x 5.25" heeft, met extra ruimte eronder, zoals te zien valt op deze foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xvOypdaLunqBqqCl746Z4xoV_i0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DqbqpttPTQuBjGRCgX111U7f.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zou het monteren van een dergelijke oplossing extra moeilijk maken.
Optie 3: Uitslijpen 5.25" bays en monteren van eigen drive bays.
Een derde mogelijkheid is het uitslijpen van de 5.25" bays, en er een eigen drive bay systeem in monteren.
Ik heb zelf ook een define r4, waarin een cage zit die 5 3.5" schijven kan bevatten. Deze zouden we in de behuizing kunnen vijzen, op de plaats waar nu de 5.25" bays zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gyOnWnS5xtRZ-0IH1ePJQ1VzOa4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CyIn65wfQIoe4gzPiAWurMCZ.jpg?f=fotoalbum_large
Optie 4: 3d printen van een adapter
Ik zou ook een vriend van me kunnen vragen dit te printen, en dit inbouwen in de 5.25" bays.
thingiverse link

Ik ben benieuwd naar jullie advies en suggesties. Zelf ben ik geneigd om voor optie 2 of 4 te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:13

Detmer

Professioneel prutser

Kun je niet nog een schijf bijschroeven aan de onder- en bovenkant waar de drives nu zitten?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houbie
Detmer schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:19:
Kun je niet nog een schijf bijschroeven aan de onder- en bovenkant waar de drives nu zitten?
Hey, bedankt voor het antwoord!

Dat kan ook, dan ga ik wel nog gaten moeten bijboren om deze te kunnen monteren. Momenteel is hier geen plaats voorzien, en dit zou ook betekenen dat ik maar 2 extra schijven kan toevoegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/18dMeYzW-gOnHXh9gsmqoAW9muo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PkgeGKA8cONP8pTLHU2hI09Z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:13

Detmer

Professioneel prutser

Houbie schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:22:
[...]

Hey, bedankt voor het antwoord!

Dat kan ook, dan ga ik wel nog gaten moeten bijboren om deze te kunnen monteren. Momenteel is hier geen plaats voorzien, en dit zou ook betekenen dat ik maar 2 extra schijven kan toevoegen.

[Afbeelding]
2 stuks daar + 2 stuks in de 5,25 inch bays (als ik het goed zie past dat) en je kunt al 4 schijven kwijt. Maar als je dat wilt zou ik persoonlijk toch voor een andere machine gaan die daarvoor geschikt is. Kan de server wel zoveel schijven aansturen?

Van de T320 zijn trouwens ook 8-bay varianten waarbij ze dan hot swap aan de voorkant zitten. Wellicht dat nog het overwegen waard?

[ Voor 7% gewijzigd door Detmer op 23-07-2020 13:29 ]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houbie
Hey,

De server kan standaard niet zoveel schijven aan inderdaad. Het idee was om een pci extension card te kopen, die extra SATA poorten aanbiedt.

Ik ben even aan het kijken voor een T320 op vraag & aanbod die bays vanvoor heeft, dit is inderdaad ook een mogelijkheid om naar te upgraden.

Indien mogelijk zou ik graag de huidige pc houden, heb deze voor een heel voordelig prijsje kunnen kopen.

Simon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Optie 4: 2,5" schrijven kopen en in dat lege vakje rechtsboven monteren
optie 5: NAS aanschaffen, data en disks (deels) overzetten en bekijken wat je met welke server wilt doen. Scheelt ws ook nog eens behoorlijk wat aan elektra, want die voeding die nu in je Dell zit zal naar ik verwacht behoorlijk wat zuipen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houbie
The Eagle schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 14:07:
Optie 4: 2,5" schrijven kopen en in dat lege vakje rechtsboven monteren
optie 5: NAS aanschaffen, data en disks (deels) overzetten en bekijken wat je met welke server wilt doen. Scheelt ws ook nog eens behoorlijk wat aan elektra, want die voeding die nu in je Dell zit zal naar ik verwacht behoorlijk wat zuipen.
Hey, bedankt voor de suggestie.

Doel van deze pc is echt als fileserver te gebruiken, zou dus liefst geen NAS kopen aangezien deze pc deze taak hoort te vervullen. 2.5" schijven kan inderdaad ook, alhoewel dat spijtig zou zijn aangezien ik de extra schijven die ik erin wil steken al liggen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:53

DukeBox

loves wheat smoothies

Houbie schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 14:11:
Doel van deze pc is echt als fileserver te gebruiken, zou dus liefst geen NAS kopen aangezien deze pc deze taak hoort te vervullen.
:? Dat is júíst de primaire taak van een NAS.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houbie
DukeBox schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 14:32:
[...]

:? Dat is júíst de primaire taak van een NAS.
Ik heb een tijdje geleden de afweging gemaakt tussen een NAS en een pc inzetten als NAS. Deze machine draait nu Fedora met ZFS, en wordt alleen als fileserver gebruikt. Aangezien ik dus gekozen heb voor zelf alles opzetten en draaiend houden, in plaats van een NAS te kopen, ga ik deze machine niet uitbreiden qua storage door een NAS bij aan te schaffen. Bedoeling is om te kijken hoe ik in deze behuizing extra drives kan toevoegen, of op zoek te gaan naar een andere behuizing.

Deze machine wordt voor niets anders dan fileserver taken gebruikt, en staat naast mijn machine die ik voor gamen en werk gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Houbie schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 14:34:
Deze machine wordt voor niets anders dan fileserver taken gebruikt, en staat naast mijn machine die ik voor gamen en werk gebruik.
Mogelijk dat er dan wat verwarring is ontstaan maar het leek er net op dat je aangaf dat een NAS iets anders is dan een fileserver. Ondanks dat een T320 vrij stil is en geen energie slurper is moet je wel rekening houden dat het wel aanzienlijk meer is dan een gemiddelde NAS.

Heb zelf een T320 gehad en wilde daar later een conversion kit voor kopen van 4 (intern) naar 8 hotswap bays. Dat was incl. backplane, bbu sas adapter en rack (en 4 caddy's) iets van € 1100. Er staat nu dus een Synology voor in de plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houbie
DukeBox schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 14:47:
[...]

Mogelijk dat er dan wat verwarring is ontstaan maar het leek er net op dat je aangaf dat een NAS iets anders is dan een fileserver. Ondanks dat een T320 vrij stil is en geen energie slurper is moet je wel rekening houden dat het wel aanzienlijk meer is dan een gemiddelde NAS.

Heb zelf een T320 gehad en wilde daar later een conversion kit voor kopen van 4 (intern) naar 8 hotswap bays. Dat was incl. backplane, bbu sas adapter en rack (en 4 caddy's) iets van € 1100. Er staat nu dus een Synology voor in de plaats.
Hey, sorry voor de verwarring, bedankt om het even uit te klaren :)
Het doel is om in huis een machine te hebben die alle bestanden bevat, en de taak heeft deze veilig te bewaren. In dat opzicht lijkt de huidige machine het goed te doen, alleen wat weinig plaats voor schijven.

Ik denk zelf voor het 3d printen van een bracket te gaan, en op termijn uit te kijken naar een dell t320 met hotswap bays vanvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Houbie schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 15:06:
Ik denk zelf voor het 3d printen van een bracket te gaan, en op termijn uit te kijken naar een dell t320 met hotswap bays vanvoor.
Is hoe dan ook het proberen waard.. overstappen naar een andere T320 zou ik wel héél goed overwegen...

..een kast met genoeg ruimte voor 8 HDD's, een nieuw moederbord waarop standaard genoeg SATA aansluitingen zitten en (flink) zuinigere CPU etc. hoeft niet veel meer te kosten dan de verkoop prijs van je T320 ;)

Ik weet overigens niet hoe oud je HDD's zijn en evt. op het punt staan om te vallen maar gewoon vervangen voor grotere is natuurlijk ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houbie
Ik heb besloten om te switchen naar een Dell T320 met 8x 3.5" schijven vooraan. Bedankt iedereen om mee te denken, ik ben blij met mijn upgrade!
Pagina: 1