Plaatsing rolluik, op EPS of toch stuk muur wegbreken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-05 16:00
Ik ben van plan om zeer binnenkort (woensdag komt er iemand langs voor inmeten) rolluiken te laten plaatsen. 1 rolluik wil ik graag voor een deur hebben maar dat is niet heel triviaal.
Het liefste zou ik montage op het kozijn willen daar dit voor alle andere rolluiken ook zo gedaan gaat worden. Echter de bak waar het rolluik in opgerold wordt is te groot om boven de deur te passen.
* edit: in de foto daar waar de schaduw te zien is, de deur gaat naar buiten open.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5n_grN0CFot_wkege5JpqkLBDak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nrWRHFVuBp7n56GOQC9U0Ceb.jpg?f=fotoalbum_large
Dat zou betekenen dat het rolluik op de muur gemonteerd moet worden. Daar is echter ook een probleem, aan de onderkant van de muur springt deze 5 cm in
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJ3vz8PLXiDRXTC8oayY93PoMNM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f4aiwfo8HHTuB4Iz8BkhWFhW.jpg?f=fotoalbum_large
dit zou een gat laten dat opgevuld moet worden waar de geleider dan overheen loopt.
Tevens is de muur van EPS dus heel stevig is het denk ik niet.
Mijn eigen idee, een stuk van het EPS weg halen boven de deur zodat er wel een rolluikkast past. Ik weet alleen niet of dit nu echt een goed idee is, ik weet niet hoe die EPS platen gemaakt zijn en of ik daar makkelijk een stuk uit kan halen zonder dat ik een heel stuk van de muur kapot maak.

Is er hier iemand die daar verstand van heeft?

[ Voor 2% gewijzigd door beefstick op 23-07-2020 13:51 . Reden: extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:51
Wat zegt het rolluiken bedrijf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:38
Laat de rolluikenman maar eens kijken, die heeft dit vast al gezien en kan dit correct oplossen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beefstick
naftebakje schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:18:
Laat de rolluikenman maar eens kijken, die heeft dit vast al gezien en kan dit correct oplossen.
Ik wil juist weten of er iemand is die denkt dat het mogelijk is wat ik wil zonder problemen. Die rolluik man komt gewoon met de voor hem makkelijkste en goedkoopste oplossing. Ik heb al te vaak gezien dat dat de oplossing is tegenwoordig. Ofwel die rolluikgozer zet het op de buitenmuur met een stuk alu waar de muur in springt. En dat is gewoon lelijk en dus ga ik het dan niet accepteren en doen we de deur niet. Ik wil juist weten of ik een suggestie kan doen naar die gozer die zin heeft en daarvoor vraag ik hier of er iemand is die daar verstand van heeft.
Dat ik daarna die rolluik gozer ga vragen naar zijn suggesties is nogal logisch. Als hij dan niet zelf komt met wat ik in mijn hoofd heb zitten dan weet ik in ieder geval dat mijn verhaald onderbouwd is met een verhaal dat zegt dat dit niet een gekke vraag is. Mogelijk is natuurlijk alles, hoe moeilijk is het, dat is mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Waarom zou de bak niet op de muur (boven de deur bedoel je?) en de geleiders op de kozijnen kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-06 18:52

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Anoniem: 224360 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:41:
Waarom zou de bak niet op de muur (boven de deur bedoel je?) en de geleiders op de kozijnen kunnen?
Wss is hij teveel hoogte kwijt. als het een deur is van 2 meter en je bent 25cm kwijt, moet je al geen reus zijn om met je kop tegen die bak aan te knallen.

Ik zou in de hoogte wat EPS afnemen zodat die die geleiders wel op de het deurframe kunnen. Geleiders op de EPS lijkt mij weinig zinnig, vooral naar inbraakwering toe. Rolluiken gewoon verwijderen met een stanleymesje :+

EPS is écht niet stevig. Enige wat je gaat overhouden is een lelijke rand waar geen verf opzit rond de plek waar je EPS wegsneed.

[ Voor 10% gewijzigd door Joindry op 23-07-2020 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beefstick
Anoniem: 224360 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:41:
De bak op de muur plaatsen (op de foto is dat waar de zon schijnt) en de geleiders op het kozijn kan niet omdat de achterkant van de bak en de geleiders in het zelfde vlak moeten liggen.
Joindry schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:46:
[...]

Wss is hij teveel hoogte kwijt. als het een deur is van 2 meter en je bent 25cm kwijt, moet je al geen reus zijn om met je kop tegen die bak aan te knallen.

Ik zou in de hoogte wat EPS afnemen zodat die die geleiders wel op de het deurframe kunnen. Geleiders op de EPS lijkt mij weinig zinnig, vooral naar inbraakwering toe. Rolluiken gewoon verwijderen met een stanleymesje :+
Dat is ook mijn idee, tevens gaat de deur naar buiten open, die zou dus bij de eerste keer openen de bak van de muur trekken als ik hem toch op het kozijn plaats. De vraag is dus, dat EPS, hoe makkelijk is dat netjes te veranderen? Ik heb niet echt zin om die hele muur opnieuw te laten behandelen/verfen dat is namelijk een dikke 100 m2 met een speciale coating.

[ Voor 53% gewijzigd door beefstick op 23-07-2020 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Joindry schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:46:
[...]

Hierboven is het duidelijk, op de muur wordt echt op de gevel bedoeld, dan kun je geleiders inderdaad niet kwijt op het kozijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:22

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hoe zit de klink van die deur? Zit je daar niet sowieso met een probleem als je het rolluik tegen het kozijn bevestigt (als je daar al op een nette manier ruimte voor kan maken)?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beefstick
Orion84 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:55:
Hoe zit de klink van die deur? Zit je daar niet sowieso met een probleem als je het rolluik tegen het kozijn bevestigt (als je daar al op een nette manier ruimte voor kan maken)?
Daar was ik zelf ook al naar aan het kijken, de huidige klink is net te diep, maar als ik LHTF geleiders laat plaatsen (die komen wat verder van de muur af dan de standaard en die heb ik sowieso al nodig op andere ramen vanwege ventilatie die anders afgesloten wordt) en een minder diepe klink plaats moet het kunnen volgens mij, daar zal ik zeker ook met de rolluikgozer over praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beefstick
Bump na een week, vandaar nieuwe reactie en geen edit.

Ok, zoals verwacht, de rolluik inmeet gozer is langs geweest en zegt. Ik zou het niet weten, wij doen niet aan constructiewerk, dit moet je aan een bouwbedrijf vragen. Slopen kunnen we wel, maar daar blijft het bij. Hij was het er gelukkig wel mee eens dat op de dag monteren heel lelijk zou worden.

Op dit moment dus besloten om geen rolluik voor de deur te zetten tot ik een antwoord heb op de vraag of dat EPS een beetje achteraf te bewerken is.

Dus: is er hier misschien iemand die kan zeggen of je dit probleem netjes op kunt lossen.

[ Voor 5% gewijzigd door beefstick op 29-07-2020 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-06 09:27
Moet het per se een rolluik zijn? Als het voor zonwering is kun je ook een screen nemen. Die kasten zijn een stuk kleiner.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Beatman schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 08:32:
Moet het per se een rolluik zijn? Als het voor zonwering is kun je ook een screen nemen. Die kasten zijn een stuk kleiner.
Zonwering voor een deur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dan wordt de deur niet zo warm ;-)

Op EPS kun je natuurlijk gaan schroeven maar dat heeft niet heel veel houvast zoals je zelf ook al zegt. Dat is ook een reden dat veel, heel veel, tegenwoordig geplakt wordt. Polymax en consorten worden veel verkocht om dit soort klussen makkelijker te maken. Gewoon lijmen, geen enkel probleem. De bak boven de deur kun je wel op een montageplaat zetten, een stuk trespa zou het moeten doen voor je. Zo kun je een groter oppervlak creëren die de kracht per cm2 verlaagt.

Onderaan zou ik een aluminium koker laten monteren in dezelfde RAL-kleur als je rolluik en/of de muur. Zo valt het niet zo op dat er een opvulling in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-06 09:39
Waarom wil je een rolluik voor de deur? Moet ie inbraakwerend zijn? Of is het tegen de warme?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tank80
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:38

Tank80

Cyanide&&Happiness

Ik zou een stukadoorsbedrijf vragen die aan buitengevelisolatiesystemen doen of ze een sparing willen maken boven de deur waar je kast inpast zodat de geleiders op het kozijn kunnen.
Als het op het stukwerk moet dan klossen (montageklossen of hardhout) in laten werken waar de bak aan kan hangen. Alle aansluitingen met het stukwerk afdichten met kit om inwatering te voorkomen.

Je imiteert me mateloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-06 09:27
Op de foto’s is het niet te zien, maar ik vermoed dat er wel glas in die deur zit. Ik heb ook een rolluik voor de achterdeur en die gaat op hete dagen naar beneden.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beefstick
Okay dan. Ik ben een paar dagen uit de running geweest. Dank voor de reacties.

Het is een deur met glas het is voornamelijk zonwering met inbraakwering als extra voordeel.

De inmeet gozer wil het toch in de EPS schroeven want dan heb je geen toegang tot de schroeven ofzo. Ik had daar mijn twijfels ivm de houvast op de muur maar hij was redelijk stellig dat dat geen issue is. De andere optie was boren in het kozijn. Hij vertelde ook dat een inbreker echt niet gaat proberen een rolluik los te trekken als er bij de buren geen rolluik is of de voordeur geen rolluik bevat en daar was ik het wel mee eens. Mocht er door hun schade aan de muur ontstaan dan heb ik een reden om die EPS vanaf nu nog meer te verafschuwen.

De deur doen we voor nu in ieder geval niet. Als ik een bouw figuur tegenkom hier in de buurt (zijn er genoeg) dan zal ik eens vragen hoe en wat. Dan kan ik altijd nog een nieuw rolluik laten hangen.
Pagina: 1