HP PCIe NIC kaart voor cheap 10Gb/s thuisnetwerk? 561FLR-T

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donotwant
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-09 21:47
Hallo!

Zoals de meesten van jullie ongetwijfeld weten is er op de refurbished servermarkt een boel te halen voor wie wil experimenteren met netwerkspullen.

Zo kwam ik de HP 561FLR-T tegen, een *dual* port 10Gbit/s netwerkkaart met PCIe 2.0 8x interface. Op moment van typen kost een gemiddelde 10Gbit NIC rond de 100 eur, laat staan een dual port. Ik nam dus tegen beter weten in de gok, en liet er 3 komen: voor mijn NAS en mijn twee desktops. Kostte 60 euro totaal, maar ik dacht voor cheap 10Gbit thuisnetwerk op te zetten :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8n9SJBzOaFly5mhIqdz2_kJEbVI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UwtZYhDsBxbhdBQ3O42MKq69.jpg?f=fotoalbum_large

Nu begint echter het gelazer: de kaartjes starten prima in de HP servers waar ze voor bedoeld zijn, maar de moederborden van normale PCs detecteren ze niet, zelfs niet als ik het desbetreffende slot in de BIOS dwing naar PCIe 2.0 met 8 lanes. Zelfs met powered riser (over van mining) ertussen werkt een andere PCIe kaart wel, maar deze kaarten starten niet: de LED's op de netwerkpoorten blijven uit, en de heatsink blijft koud.

Nu mijn vraag: Is er een truc om deze dingen in een normale PC te laten starten? Bijvoorbeeld door er iets op te solderen ofzo? Volgens de specs is het gewoon een Intel X540 op een print van HP... :?

Alvast bedankt voor jullie reacties! Het zou echt heel tof zijn als dit kan gaan werken _/-\o_

ps.: nee de kaart maakt nergens sluiting op het moederbord van de normale pc's waar ik ze in heb getest, ja deze kaarten zijn door mij werkend getest in hp servers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dat spul valt toch onder de vlag "FlexibleLOM" en heeft dus een "verplichte" connectie / praatgroepje nodig met de host (oftewel, validated HP boards)?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donotwant
Bedankt voor de reactie. Ik vermoedde ook al zoiets, maar van wat ik nu aan het ontdekken ben, is het voornamelijk dat HP de pinout van de kaarten "proprietary" heeft gemaakt.

Het is PCIe 2.0 met 8 lanes... maar de pins zitten niet helemaal in de goede volgorde. Ben met een multimeter een een servermoederbord aan het spelen op dit moment. Heb gelukkig genoeg mining PCIe risers liggen om er iets leuks van te maken 8)7

Ik ben in ieder geval blij dat mijn pogingen het aan de praat te krijgen nog geen rook heeft laten ontsnappen uit moederbord of NIC tot dusver :P

Zomaar een gedachte: Wat voor pannenkoek ontwerpt nu een NIC met PCIe voet die totaal incompatible is met PCIe... Het protocol is schijnbaar nog steeds PCIe, maar de pins zijn volledig incompatible... Ook in HWINFO op de HP server wordt de adapter keurig in de PCIe-bus getoond...

[ Voor 34% gewijzigd door donotwant op 23-07-2020 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

donotwant schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 11:50:
Bedankt voor de reactie. Ik vermoedde ook al zoiets, maar van wat ik nu aan het ontdekken ben, is het voornamelijk dat HP de pinout van de kaarten "proprietary" heeft gemaakt.

Het is PCIe 2.0 met 8 lanes... maar de pins zitten niet helemaal in de goede volgorde
Ik snap je constatering niet? Of je het proprietary of niet wil noemen, volgens mij staat de PCIe standaard toe dat je "grofweg" 8 tot 16 lanes zelf mag kiezen en daar signalen over mag versturen? Dat HP daar bijvoorbeeld voor kiest om een firmware te hebben die bepaalde lane "inverted" leest, wil niet zeggen dat de pins in de verkeerde volgorde zitten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-09 23:41
Gooi ze weer op Marktplaats en haal een stel Mellanox ConnectX kaartjes. Dit zijn werkend te krijgen met de meeste OSen.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donotwant
MAX3400 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:22:
[...]

Ik snap je constatering niet? Of je het proprietary of niet wil noemen, volgens mij staat de PCIe standaard toe dat je "grofweg" 8 tot 16 lanes zelf mag kiezen en daar signalen over mag versturen? Dat HP daar bijvoorbeeld voor kiest om een firmware te hebben die bepaalde lane "inverted" leest, wil niet zeggen dat de pins in de verkeerde volgorde zitten.
Mwah, daar kunnen de meningen inderdaad over verschillen. Mijn mening is dat het voor HP gewoon goedkoper is geweest de slots en tooling die ze al hadden opnieuw te gebruiken ook al is het niet compatible. Het gaat niet zozeer om het protocol, ze hebben ook de power pins anders gemaakt, en da's jammer, want daar is de PCIe standaard wèl heel duidelijk over.

Ik ben bekend met PCIe, heb zelf risers en switches gemaakt voor GPU mining in het verleden. Als je het goed doet kan je zonder teveel problemen met 8 GPU's werken op 1 PCIe x16 slot.

Ik had gewoon vooraf meer onderzoek moeten doen, maar juist nu lijkt het een mooie uitdaging om toch te proberen het werkend te krijgen. Ik denk nog steeds dat het moet kunnen, want: de kaart praat PCIe, en van deze exacte kaart bestaat ook een variant met dezelfde chip die wèl in normale moederborden werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donotwant
hans_lenze schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:27:
Gooi ze weer op Marktplaats en haal een stel Mellanox ConnectX kaartjes. Dit zijn werkend te krijgen met de meeste OSen.
Heb ik ook naar gekeken, maar moet dan nog steeds van SFP+ naar RJ45 toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-09 23:41
donotwant schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:42:
[...]

Heb ik ook naar gekeken, maar moet dan nog steeds van SFP+ naar RJ45 toch?
Zelf vind ik SFP+ niet zo erg omdat je daar DAC kabels bij kunt gebruiken en die zijn lekker goedkoop. Samen met bijvoorbeeld een https://mikrotik.com/product/crs305_1g_4s_in maak je daar een snel en goedkoop netwerkje van.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donotwant
hans_lenze schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:45:
[...]

Zelf vind ik SFP+ niet zo erg omdat je daar DAC kabels bij kunt gebruiken en die zijn lekker goedkoop. Samen met bijvoorbeeld een https://mikrotik.com/product/crs305_1g_4s_in maak je daar een snel en goedkoop netwerkje van.
Volledig eens. Liefst sluit ik zelfs mijn NAS via SFP+ met glas aan op 10gbit omdat dat beter beschermt tegen spanningspieken. Het probleem is nu eenmaal dat glas of DAC een stuk moeilijker te stekkeren is dan RJ45, om maar niet eens te beginnen over het trekken door dunne loze leidingen in een oud huis ;)

Maar nu on-topic:
Ik heb een moederbord en LOM-riser uit een HP server bemachtigd, en ben het nu aan het reversen. Ik verwacht met een aangepaste ex-gpumining pci-e riser het aan de praat te kunnen krijgen. In ieder geval zal ik hier de voortgang posten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:52
Overigens is dit gewoon de bedrijfstrategie van HP.
Op deze manier dwingen ze klanten om HP spullen in hun servers te gebruiken.

Dat heeft voor hen voordelen.
1. Ze verkopen meer uitbreidings kaarten.
2. Service is goedkoper en eenvoudiger voor HP.
3. Geen problemen met garantie door vreemde kaarten

Hetzelfde doen ze met SFP's, die werken in HP server alleen als ze een HP signature hebben.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donotwant
Ben(V) schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 21:49:
Overigens is dit gewoon de bedrijfstrategie van HP.
Op deze manier dwingen ze klanten om HP spullen in hun servers te gebruiken.

Dat heeft voor hen voordelen.
1. Ze verkopen meer uitbreidings kaarten.
2. Service is goedkoper en eenvoudiger voor HP.
3. Geen problemen met garantie door vreemde kaarten

Hetzelfde doen ze met SFP's, die werken in HP server alleen als ze een HP signature hebben.
Interessante theorie, maar het werkt ook andersom. Het publiek dat deze add-in cards kan kopen wordt beperkt tot kopers van HP servers. Op ten duur ontstaat zo een concurrentienadeel. Synology bijvoorbeeld ondersteunt wèl goedkopere add-in cards van meerdere vendors, en het legt ze geen windeieren.
https://www.synology.com/...twork_interface_cards&p=1

Waarom is dit laatste relevant? De Intel X540 chip op deze kaart is zelfs supported in Synology DSM als ik hem uit z'n HP "jail" kan "breaken". >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Is geen theorie, maar is gewoon een bedrijfs strategie van HP waar ze ook geen geheim van maken.
De HP server tak heeft geen interesse in consumenten die focussen zich enkel op bedrijven.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tjorni
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-10 13:35
Het is een beetje een necropost, maar ik kwam dit tegen vandaag:

HPE FlexibleLOM to PCIe adapter

This PCB is an adapter that allows using HPE FlexibleLOM cards in normal PCIe x8 slots.
https://github.com/TobleMiner/HPE-FlexibleLOM-adapter

https://twitter.com/Toble_Miner/status/1310242309347463168

Zelf nog geen enkele ervaring, maar wellicht een optie om voor weinig geld deze kaarten thuis te kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donotwant
Je bent mijn held! Ik ga gelijk een paar van die boardjes bestellen! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donotwant
Ik heb 50 van die boards besteld, waarvan ik waarschijnlijk maar een stuk of 10 zelf ga gebruiken.

Waarom 50? Het was maar ietsje duurder dan 10 boards, meeste kosten zijn opstartkosten en shipping.

Als het werkt, dan heb ik dus ongeveer 40 boards over voor een vriendenprijsje ;)

Ik zal iedereen in deze draad op de hoogte houden van de voortgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donotwant
Grote update! De adapter kaarten zijn binnen :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQDfbPt1XbSqj2nDCTBuhXH2_2s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C09revhmaveVrhoU8A7VAbS0.jpg?f=fotoalbum_large

Dus gelijk eentje gesoldeerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/foRrS7zdPu2je4Pw0eJyK6AOLIs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tSpKBu0457QdRv6fTeI3tPfS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vH1Hhz8wCrIkWL4DmrlReEUjG-8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7asLrnew0vepv7PbfPm72lHe.jpg?f=fotoalbum_tile

Verdient geen schoonheidsprijs, maar commentaar hebben = beter doen :P . Heb met een goede multimeter alles nagemeten, en alles zit goed (na 3 pogingen).

En er is een teken van leven!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MfsgiStn7Z48xZLoaG5rd7PXTpU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZpoZXGoW1ghmFdA8U3VPymFO.jpg?f=fotoalbum_large

Maar verder dan een teken van leven van de kaart komt het helaas nog niet. Het lijkt erop dat de kaart gevoed wordt door het moederbord, maar dat er geen data over en weer gaat. Windows ziet niets nieuws in apparaatbeheer en hwinfo ziet ook niets nieuws op de PCIe bus.

Ik heb momenteel 2 type kaarten tot mijn beschikking:
  1. De 2x10gbit/s kaart (561FLR-T) knippert heel kort (enkele milliseconden) met status leds bij aanzetten PC, en doet daarna niets meer. Als een netwerkkabel tussen de kaart en de switch wordt aangesloten, gaat de status led op de switch niet aan.
  2. De 4x1gbit/s kaart (311FLR) blijft aan zolang de PC aan is. Als een netwerkkabel wordt aangesloten tussen deze kaart en een switch dan gaan op zowel de switch als de kaart status leds aan.
Wat heb ik tot dusver geprobeerd?
  1. Meerdere computers, meerdere PCIe slots.
  2. Alle verschillende PCIe settings per slot: verschillende snelheden, verschillende versies, meer/minder lanes.
  3. Meerdere adapterprints, om uit te sluiten dat het aan mijn soldeerkunsten ligt, kan natuurlijk printplaat defect zijn.
  4. Alle kaarten getest in een echte HP server om te zien of het niet aan de netwerkkaarten zelf ligt.
  5. PCIe slots in normale PCs getest met standaard PCIe kaart om te zien of het moederbord slot misschien stuk is.
  6. Met en zonder riser
  7. Teveel dingen om op dit moment op te noemen, voeg ik later nog toe
Denk dat ik nu eerst even een kuub hout ga kloven om van de frustraties af te komen... 8)7

Suggesties over hoe ik dit wèl aan de praat kan krijgen zijn zeer welkom uiteraard! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:49
Werkt het wel zonder die riser? Dus adapter rechtstreeks op het mobo.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donotwant
chaoscontrol schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 00:21:
Werkt het wel zonder die riser? Dus adapter rechtstreeks op het mobo.
Helaas geen verschil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:05
Bookmarked :)

Zeer interessant om cheap naar 10 GBit te kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gevallen
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:53
Hey, verrek, ik heb ook net twee van deze kaarten besteld in de hoop dat ik ze gewoon in een PCIe-slot zou kunnen gebruiken... Hier dus mogelijk ook wel interesse in twee van de PCBs.

Heb je de soldeerjumpers (met de teksten 'Vdet', 'lanes', 'PERST' en '3v3 aux') al geprobeerd?

Als ik de volgende twee repositories vergelijk:
Moet je bij 'PERST' pin 2 en 3 doorverbinden (pin 1 is gemarkeerd met een klein pijltje; 2 en 3 zijn de andere twee) en '3v3 aux' doorverbinden om zoveel mogelijk het zelfde resultaat te bereiken. Alleen pin 1 van 'PERST' is dan niet hetzelfde verbonden. Je zou de kleine soldeerjumper naast 'PERST' (links rechts van 'PERST', als je de kant die in het moederbord gaat onderaan houdt), door kunnen verbinden. Ook 'lanes' zou je op 4x of 8x kunnen zetten.

Vermoedelijk is alleen pin 2 en pin 3 van 'PERST' doorverbinen voldoende; dit is het resetsignaal van de PCIe-bus. De functie van pin 1 van 'PERST' (aan de kant van de HP-kaart) weet ik niet, deze hangt in de bovenste repository aan de 3.3V. 'lanes' verbindt met de pinnen voor hot plug detection aan de kant van het moederbord, ik verwacht dat dit niet strikt noodzakelijk is zolang er geen hotplugging gebruikt wordt.

Ken je mij van CO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donotwant
@Gevallen Ik zal vanavond eens kijken wat ik nog aan elkaar kan solderen om het werkend te krijgen. Standaard zijn een paar pins al doorverbonden, dus misschien moet ik die eerst met een stanleymesje los halen. Lanes staat standaard op 8x.

@Ben(V) Dank voor de link naar die andere repository. Zal ontwerp even vergelijken. Staat ook meer info op over welke kaarten wel en niet kunnen werken.

Ik heb ook ergens op Twitter gezien dat je bij sommige kaarten nog iets met firmware moet doen... Benieuwd hoe diep dit konijnenhol gaat :+

[ Voor 38% gewijzigd door donotwant op 15-10-2020 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gevallen
Ah, ik zie nu pas wat je bedoelt, het was me in het ontwerp nog niet opgevallen dat de jumpers wel van standaardsettings voorzien zijn. Nu ik het op mijn grotere monitor thuis bekijk vallen me nog wel een paar kleine verschillen tussen de twee ontwerpen op.

Pin 2 en 3 van 'PERST' doorverbinden levert ook niet precies toch wel, zie ik nu dezelfde situatie op zie ik, dus daar zijn drie verschillende mogelijkheden voor (twee via de jumper, eentje in het andere ontwerp). Verder is er in beide repositories een aantal pinnen niet aangesloten, waar dat in het andere ontwerp wel zo is.

Gelukking komt het grootste deel wel netjes overeen, dus het geheel moet m.i. wel werkend te krijgen zijn. Ik duik even in de PCIe-pinout op zoek naar de juiste variant van de onduidelijke verbindingen, maar aangezien de pinout van de FlexibleLOM niet bekend is, wordt het vermoedelijk gewoon een kweste van uitproberen.

De post op Twitter over de firmware had ik ook gezien, maar het leek daar wel mogelijk de kaarten te detecteren zonder de juiste firmware, alleen was gebruik voor ethernet dan niet altijd mogelijk. Wel prachtig om te zien met wat voor opstellingen die pinouts ontdekt zijn, trouwens; blijkbaar is alleen een riserkabel een een soldeerbout ook voldoende:

https://twitter.com/DSIFreak/status/1235332455122513921

Ken je mij van CO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donotwant
Die opstelling met al die 10cm dupont jumper kabels vond ik vooral heel mooi :P

Heb trouwens even high-res scannetje gemaakt van het board waarvan ik nu 50 stuks heb liggen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z0AqfmJMS4SMOcIJkJylUEa9SKw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MRbadfQL0FC2lfrC4wR0FA8B.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K2o45uGMaIjmGiCmXHvL4b2xrRU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XDu4uB9fuuYWIsa1qjGYm5O8.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gevallen
@donotwant is zo vriendelijk geweest om me van 3 adapterbordjes te voorzien. Helaas kom ik ook niet veel verder met mijn kaarten (dubbel SFP+, ik dacht HP/Intel 530FLR op basis van het typenummer, maar het blijken BCM57810 te zijn na verwijderen van de heatsink).

'PERST' lijkt correct (pin 1-2 verbonden), want de link LED's op de kaarten branden als ik deze verbind en niet meer als ik de verbinding verbreek.

De ground en voeding lijken dus ook correct verbonden, en voor zover ik kan zien d.m.v. vergelijken met foto's op internet van normale BCM57810-kaarten zijn ook de klok- en dataparen correct verbonden.

(Zie bijvoorbeeld https://ae01.alicdn.com/k...r-Similar-to-x520-da2.jpg en https://ae01.alicdn.com/k...r-Similar-to-x520-da2.jpg)

Veel meer zou er niet nodig moeten zijn voor correcte werking; mijn videokaart doet het in ieder geval met alleen de ground, de voeding, de klok, het eerste aderpaar (in beide richtingen) en PRST verbonden en alle andere verbindingen afgeplakt (met tape over de PCIe-connector).

Ik vermoed dat er een aantal lijnen omhoog of juist omlaag getrokken moeten worden om de kaarten correct te laten werken, en dat hier ook de verschillen tussen de gevonden twee ontwerpen vandaan komen. Met andere worden, dat exact de juiste combinatie nog niet bekend is, en dat beide ontwerpen het minimum bevatten om een (verschillende) specifieke kaart te laten werken. Beide ontwerpen werken niet met mijn kaarten; ik heb één van mijn adapters gepatcht om de tweede variant te testen.

Een andere mogelijkheid zou eventueel de firmware zijn, maar het lijkt me niet waarschijnlijk dat er dan helemaal niets gedetecteerd wordt met inmiddels 4 kaarten die als het goed is werkend uit een server zijn gehaald. De genoemde jumper om de kaart in bootloadermodus te krijgen (in https://forums.servetheho...-on-the-cheap-5-10.30394/) is op mijn kaarten in ieder geval niet aanwezig.

Mocht er iemand een BCM57810 met normale PCIe-pinout hebben, dan zou een detailfoto hiervan zeker zin hebben. Anders wordt het waarschijnlijk een kwestie van veel verschillende configuraties met de onbekende pinnen proberen, in combinatie met wat giswerk aan de hand van wat er verder op de printplaat van de netwerkkaart aanwezig is (het gaat om 12 pinnen, die elk op zijn minst hoog, laag of niet verbonden kunnen zijn, dus alle opties proberen gaat niet echt).

Ik denk er nog een tijdje over na, en probeer volgend weekend meer.

Ken je mij van CO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donotwant
Thnx voor al het uitzoekwerk @Gevallen

Nu weet ik in ieder geval dat het waarschijnlijk niet aan deze batch met adapters ligt.

Voor de handigheid plaats ik hier even een screenshot van de lijst van mogelijk compatible adapters volgens KCORES:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Akdw8Ej2kxQWyeSzVaBZ7HZxiMc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/l7C1bTrxN6WmIx0m5IuD6a7s.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gevallen
De puzzel gaat weer verder...

@donotwant heeft me inmiddels ook voorzien van een 561FLR-T, waarmee ik de pinout van de belangrijkste pinnen heb kunnen besvestigen; er is namelijk een datasheet met pinout beschikbaar van de Intel X540 (https://www.intel.com/con...hernet-x540-datasheet.pdf), en met de heatsink verwijderd is de buitenste rij pinnen met een speld te bereiken, en kan de verbinding dus gemeten worden.

De juiste instelling voor 'PERST' blijkt het verbinden van pin 2 en 3 te zijn (eerst de verbinding tussen pin 1 en twee doorsnijden), en de voeding, klok en datalanes lijken te kloppen. Ik heb een adapterprintje zodaning gepatched dat alleen lane 0 (RX en TX, uiteraard), de klok, de voeding (12V en 3.3Vaux), een aantal groundpinnen en PERST verbonden zijn, zodat ik zeker weet dat deze pinnen kloppen. Voor een videokaart die ik nog had liggen bleek, zoals eerder vermeld, deze configuratie voldoende voor correcte werking.

De 561FLR-T wordt op deze manier helaas niet gedetecteerd. Zou het misschien toch een firmwareprobleem zijn? De flashchip op de adapter is gemakkelijk te vinden, dus die zou ik gemakkelijk kunnen uitlezen en/of updaten, maar dan moet ik nog wel een volledige image van die chip ergens vandaan te halen.

Ik ga eerst maar even kijken of de flashchip überhaupt uitgelezen wordt, daarvoor zou mijn oscilloscoop nog net snel genoeg moeten zijn (PCIe inspecteren heb ik helaas geen gereedschap voor. anders zou ik kunnen kijken in hoeverre er een link opgezet wordt).

Ken je mij van CO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donotwant
@Gevallen Wederom bedankt voor je doorzettingsvermogen hierbij! Ik begin nu alleen haast een beetje te twijfelen aan die prints... Zou het niet toch stiekem zo kunnen zijn dat ergens in die adapterprint een fout zit?

De opgestuurde 561FLR-T had ik nog getest in een HP server voor hij de envelop in ging. Bij een patchkabel tussen de poorten of naar een switch gingen de LEDs op de poorten aan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• donotwant
HET IS GELUKT!!! :D

De jumper setting zoals bovenstaand aangegeven met PERST klopt! Ik post dit nu vanaf een HP Z420 workstation met 561FLR-T als NIC >:)

Waarom werkte het eerst niet? Die 561FLR-T kaarten zijn extreem gevoelige ***dingen:
Een keer aansluiten met verkeerde pins en je hebt een grote kans dat je ze brickt... Ik heb er 5(!) gebrickt met zelf experimenteren!

Ik heb mijn HP Proliant testbak met FlexLom support gebruikt om 561FLR-T kaarten te testen, eentje gevonden die het nog goed deed, die aangesloten met de pins zoals @Gevallen omschreef, en daarna pakte zowel BIOS als Windows hem gelijk op!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GFuEetwAyOsenppVoPiVv8LOccs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RiHzNs05OnC4dDKJOHI2Wui9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ZkS1750WIINQs4D9T7I5RRnoYQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3E3PEU5zgu3K8rmw51uCHji9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tc9ByPysqndEpR59VKxXCmI-ww0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I3wkqFk4gjEiMrmhVZUtnf22.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lpPbQAh4889nQDRc5Dnqjz22v60=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fNv3PPFmZ2kJmaS2EJMQRtfy.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8B0WKhkr9iQUtlxKAc_R2NabB-0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sfI7m0sjMARKv7UvvkeiNiY8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TYjQbcAdWUBE5xOb7Z2UpXUVFRI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A4e2kMCLnU1DZMBK4rTgFP59.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ykQDyuVrVWYst2Eknotb4c68sY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KbhHn0Rcy5JIhasDUNZxL9mM.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K0YdivOhPS-_Hl-HGyTDSidUKjs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dOu5hJILF0YCPeSEOeEzd7Zo.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 80% gewijzigd door donotwant op 31-10-2020 01:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:05
Win! _/-\o_ _/-\o_
Fraai staaltje doorzettingsvermogen, goed bezig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donotwant
Thanks voor alle positieve feedback! Zonder jullie hulp was dit waarschijnlijk niet gelukt!

Maar uhm... ik heb dus best veel van die adapterprintjes nu :)

Als er geïnteresseerden zijn, stuur maar even DM.

update:
Voor de mensen die zich afvragen hoe dit goed te bevestigen is in een normale pc case: blikschaar + spijkerband + hdd schroefje =
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HjW8Q5jnUQ_KMZsKAF1cmVg1jUM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BrKHAgV651ysMYWP15fWlkKz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ul9xE1L-b06MJwKfkHGsopI8N4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/scsUw71pQgijs75DOsstJOIu.jpg?f=fotoalbum_tile

Dit zit echt als een huis! :)

"If it works, it ain't stupid" 8)7

[ Voor 71% gewijzigd door donotwant op 01-11-2020 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gevallen
Mooi dat het werkt! Een stukje spijkerband is al duidelijk beter dan wat ik van plan was, vooralsnog had ik het geheel los in een computer hangen...

Nu alleen nog kijken of er iets met de stapel gebrickte hardware te doen is; als ik eventjes door de verschillende printontwerpen en de datasheet van de Intel X540 heen scroll zou daar op zich niks kapot moeten gaan van de PERST-instelling op standje 1-2 ipv. 2-3. Standje 1-2 knoopt een andere pin aan de PERST, en in het Kcores-ontwerp zit deze pin permanent aan de 3.3V geknoopt. PERST is 0V of 3.3V, dus als deze pin vanuit de kaart gezien inderdaad een ingang is (ik kan zo niet precies zien waar hij heen gaat, hij zit op een binnenlaag van het PCB bedraad op beide netwerkkaarten die ik heb) zou het elektrisch gezien niet kapot moeten gaan. Zou er dan een firmwareprobleem getriggerd zijn? Of zijn de kaarten gewoon op een andere manier erg gevoelig, en stukgegaan door simpelweg een keer teveel inbouwen en weer uitbouwen?

Ik probeer denk ik nog even of ik de firmware extern kan flashen, en als dat niet helpt moeten we toch maar gewoon accepteren dat het probleem is opgelost, maar dat een aantal kaarten dat niet heeft overleefd. Ben nu wel benieuwd of mijn 530FLR daadwerkelijk niet compatibel zijn, of simpelweg ook gebricket.

Ken je mij van CO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:49
Ik vind dit leuk mannen. Als ze nu echt dood blijken kun je er altijd 1 incl. adapter naar mij sturen. Dan ontwerp ik een bracket welke je kan 3d printen. Heb dat eerder gedaan dus moet nog wel wat models hebben die met simpele aanpassing bruikbaar zijn.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• donotwant
chaoscontrol schreef op zondag 1 november 2020 @ 19:38:
Ik vind dit leuk mannen. Als ze nu echt dood blijken kun je er altijd 1 incl. adapter naar mij sturen. Dan ontwerp ik een bracket welke je kan 3d printen. Heb dat eerder gedaan dus moet nog wel wat models hebben die met simpele aanpassing bruikbaar zijn.
Vind ik heel aardig van je, maar bij KCORES zijn ze je voor geweest :P

https://github.com/KCORES...M-Adapter/tree/main/Model

Heb trouwens een 561FLR in mijn Synology getest en welja, dat werkt gewoon :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zes7QvK50jSraH90kvU8KgydLjo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uXFbc89IFW5gRXs0LdVpq7dy.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjorni
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-10 13:35
Wat goed dat het gelukt is! Mooi staaltje tweaken _/-\o_

Heb al benchmarkresultaten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• donotwant
Heel beperkt benchmark resultaten, zal nog een keertje iperf of iets vergelijkbaars draaien. Mijn Synology trekt echter makkelijk 5Gb/s naar mijn PC op dit moment. De beperkende factor lijkt de RAID5 in de Synology te zijn, zodra ik een 200GB file schrijf of lees gaan disks en volume gelijk naar 100% maar RAM en CPU blijven vrij laag.

Temps blijven trouwens ook wel goed onder zware belasting. Ben even met de FLIR camera aan het spelen geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_p2J-KjCYHucr6SojjKuif9wFA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/29UUZQlJay1h5CqImLaC7zqH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/60r-tjHp2C8i2m59h9cw_KYInPs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/JhfuIkVneB82xQWuJowRGYiL.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWsYC-gXa48BdqncASZO0qiFpfY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/azI9u4J7cLk8GJC3B6J60ZPd.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xq5_PImTU8heXK12tZ1Yow4ea54=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/w4OL4XpHpSnFKGoTVffiMz3W.png?f=fotoalbum_tile

VLNR: Synology performance, kop thee :P , stock X540 , 561FLR-T
(kop thee was niet onder volledige belasting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gevallen
Nou, die 561FLR die ik hier nu heb liggen is wel stuk denk ik, één van de zekeringen op de kaart was stuk, en die kortsluiten zorgde nog steeds niet voor voeding naar de flashchip met de firmware. Ik denk dus niet dat de firmware het probleem is :P

Ken je mij van CO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donotwant
Nou die ene 561FLR is dan bij deze geofferd aan de wetenschap... Waarschijnlijk heb ik je dan per ongeluk een defecte gestuurd... Mijn excuses daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gevallen
@donotwant Het kan best zijn dat ik hem zelf gemold heb hoor, want ik heb aardig wat experimenten gedaan, en blijkbaar zijn die kaarten inderdaad gevoelig.

Mijn 530FLR doen het overigens beide, met de inmiddels bevestigde instelling van de adapterprints, nog niet, maar de voeding op die kaarten is nog wel goed.

[ Voor 14% gewijzigd door Gevallen op 10-11-2020 00:42 ]

Ken je mij van CO?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• donotwant
@Gevallen Een ding dat mij opvalt, is dat in sommige computers deze kaarten alleen starten in een cold-boot, en alleen werken in x4 of x8 slots. Probeer eens in je bios in te stellen dat je pc na stroomuitval automatisch aangaat en trek dan de stekker even uit het stopcontact, grote kans dat de kaart dan wel start.

Ander groot nieuws: Ik heb de 561FLR werkend over Thunderbolt 3!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fgZghbVV319Ozut2BRU8GjFOjvg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TjTx96rUtuZ7urVYIlt5biyd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w_GGbp6Re2F0fy60xkTJviVecI8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5KbslbZoKq1QTotXyg5NmUmF.jpg?f=fotoalbum_tile

Edit: Maar het kan nog gekker! 20gbit/s iemand?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kcY_phpsP-4xMKYB9YGVsiLPGM4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uMMRYj5PoBfMB2rcAubsI7rh.jpg?f=fotoalbum_large
Je kan de adapters teamen in 802.3ad met deze software van Intel https://downloadcenter.intel.com/download/25016
Let op! Als je teaming gebruikt op deze adapter, is het verstandig om voor wat airflow te zorgen. De adapter gaat dan plotseling 15watt verstoken (gemeten op 12V lijn aan PCIe socket).

Edit2:
KCORES heeft update geplaatst, ontwerp is aangepast om meer kaarten compatible te krijgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7iYgTyPuJ5Mav5wDTRiZS2-fO8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nl7lQoqvBKTHBWrPCEIMM4uo.jpg?f=user_large
@Gevallen Misschien kan je kijken wat er in v1.1 (gisteren update gehad) is gewijzigd.

[ Voor 31% gewijzigd door donotwant op 16-11-2020 02:02 ]

Pagina: 1