Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pharmacist
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-05 11:57
Ik ben van plan om ene Ryzen 3900x micro-ATX te bouwen in mijn Jonsbo RM3 case. Gezien de krappe plaats en ook om een alternatief te hebben voor de meegeleverde Wraith cooler die weliswaar er super cool uitziet, maar echt soms opspint als een opstijgende helikopter ben ik op zoek naar een alternatieve koeling die er leuk uitziet (RGB) zoals die toffe RGB lichtjes van de Wraith cooler.

Een gewone luchtkoeler zoals Noctua of Coolermaster die enorm groot en breed is, kan een probleem zijn in mijn krappe kast en bovendien zitten eventuele RGB lichtjes transversaal, zodat die niet echt opvallen achter het gefumeerde glas zoals bij de Wraith cooler, die ondanks het geluidsniveau er echt wel leuk uitziet.

Ik had gedacht aan een AIO waterkoeler met RGB lichtjes op de fan en de cpu-heatspreader zelf, maar omdat het een kleine kast is, kan er slechts een single fan (12 cm fan) erin. Probleem is dat ik tot nu toe geen goede vergelijkingen vind op het internet omtrent de koelcapaciteit en geluidsproductie van die AIO single fan waterkoelers. Het moet in in ieder geval veel stiller zijn en bovendien ook minstens even goed of zelfs beter koelen dan de Wraith RGB koeler en ook leuk oplichten in mijn kast.

Heeft er iemand ervaring met dergelijke single fan AIO waterkoelers qua geluidsproductie en koelcapaciteit ?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:02
Er passen towerkoelers tot 170mm hoog in die kast. Waarom doe je dat niet want presteert doorgaans beter dan die singlefan AIO's. pricewatch: Scythe Mugen 5 RGB Edition bijvoorbeeld als je RGB wilt of pricewatch: EKL Ben Nevis Advanced Black RGB.
Let overigens wel op de koeling van de vrm's met een AIO of towerkoeler. Zo'n flitsend bord heb je niet voor een 3900X.

[ Voor 12% gewijzigd door Uszka op 23-07-2020 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pharmacist
Bedankt voor de tip, echter met deze koelers kijk ik tegen de niet verlichte uiteinden van de heat pipes: de lichtjes stralen dan transversaal dan heb ik niet veel profijt het licht danvan het donkere gefumeerd glas, waarbij het effect niet optimaal is. Bij de Wraith koeler kijk ik direct op de draaiende RGB lichtjes. Iets vergelijkbaar zou mooi zijn met die towerkoelers waarbij de niet-ventilator bovenkant waarop ik kijk, (ook) verlicht is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sietse1990
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:27
Ikzelf zou weg blijven van AIO's kleiner dan 280mm. Vaak is het volume van die koelers hoger en de prestaties minder.

Je hebt ook towers met RGB aan de bovenkant. Cooler Master heeft er een aantal, zoals:

pricewatch: Cooler Master MasterAir MA410M

Maar goed, het is uiteindelijk je eigen keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tech4u2
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-10-2020
Gamdias heeft heel mooi en heel goed spul wat dat betreft.
Vooral de fans zijn bijzonder goed dankzij de magnetische 'lagers' waardoor ze altijd de maximale lucht verplaatsen met zo min mogelijk geluid.(althans degene die ik kocht, blijkt dat ze nu hydraulische bearings gebruiken)
Ook de adresseerbare fans zijn mooi meegenomen en de prijzen zijn zeer concurerend.
De waterkoelingen zelf doen niet onder voor de grotere merken en zijn in vrijwel alle maten verkrijgbaar.

Zelf gebruik ik al meer dan een half jaar een AOI van Gamdias en ik moet zeggen dat ik er zeer tevreden over ben.

Klik hier voor een voorbeeld van een Gamdias AOI

[ Voor 5% gewijzigd door tech4u2 op 26-07-2020 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tech4u2
Sietse1990 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 20:41:
Ikzelf zou weg blijven van AIO's kleiner dan 280mm. Vaak is het volume van die koelers hoger en de prestaties minder.

Je hebt ook towers met RGB aan de bovenkant. Cooler Master heeft er een aantal, zoals:

pricewatch: Cooler Master MasterAir MA410M

Maar goed, het is uiteindelijk je eigen keuze.
Dat past lastig in een uATX behuizing.
Zelf gebruik ik een 120mm AOI + 5 casefans in een uATX behuizing en de temperaturen zijn gewoonweg perfekt.
Ik kan mijn Ryzen 5 3600 met gemak op 4.3 Ghz laten draaien op alle cores zonder throttling.
Dankzij de hoeveelheid casefans wordt de warmte van binnen zeer snel en efficient (dankzij een kleine behuizing) afgevoerd.

Mijn Gamdias Chione AOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pharmacist
Dat ziet er mooi uit en met een TDP van 150 watt efficiënter dan de wraith cooler die je erbij krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sietse1990
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:27
tech4u2 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 19:44:
[...]
Dat past lastig in een uATX behuizing.
Zelf gebruik ik een 120mm AOI + 5 casefans in een uATX behuizing en de temperaturen zijn gewoonweg perfekt.
Ik kan mijn Ryzen 5 3600 met gemak op 4.3 Ghz laten draaien op alle cores zonder throttling.
Dankzij de hoeveelheid casefans wordt de warmte van binnen zeer snel en efficient (dankzij een kleine behuizing) afgevoerd.

Mijn Gamdias Chione AOI
De behuizing die gebruikt wordt, biedt ruimte voor een redelijke tower, dus dat hoeft geen reden te zijn om voor een 120mm AIO te gaan.

Als ik ga kijken naar jouw AIO, kom ik bijvoorbeeld onderstaand filmpje tegen als tweede hit op Google. Hierin wordt eerst wat uitgelegd en het ziet er op zich redelijk uit, maar er worden wel op genoeg dingen bespaard zoals die pomp die uit twee verschillende materialen bestaat. Maar over het algemeen lijkt er weinig schokkends. Enige wat mee stoort is dat je RGB controller z'n eigen aansluitingen gebruikt. Dus niet werkbaar met de meeste andere ARGB fans, maar ook niet zomaar een andere fan te gebruiken op de radiator. Zo'n rifle bearing moet het lang volhouden (rond een ball bearing) indien in de juiste oriëntatie, maar daar zijn nogal verschillende ervaringen mee. Dus voor mij een reden om hem links te laten liggen.

Rond 11:00 komen de prestaties en laat hij meteen zien wat ik bedoel. Een luchtkoeler die beter koelt en minder geluid maakt. De kast heeft ruimte, dus mijn advies is om een tower te pakken.

YouTube: Gamdias Chione E1A 120R Review: Does A 120 mm ARGB AIO Make Sense?

Ik wil niet zeggen dat je meteen een 120mm AIO compleet moet negeren, als je echt te weinig ruimte hebt, of je vindt het echt mooier, dan kun je zeker zo'n ding kopen. Sommige compactere behuizingen waar je liever de hitte directer wilt verplaatsen kan hier een voordeel bij hebben. Zijn behuizing valt daar niet onder. En die van mij ook niet, ik heb zelfs aan de achterkant een 140mm outtake fan, terwijl dat ik een micro ATX case is.

Edit: ik had wat beter moeten kijken, het filmpje is een ander model. Dus bearing is inderdaad anders een misschien de box ook. Misschien even kijken of ik nog resultaten kan vinden van die van jou.

[ Voor 6% gewijzigd door Sietse1990 op 26-07-2020 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tech4u2
Wat ik vergat te zeggen is dat ik mijn AIO in een pull-push configuratie draait en echt super koelt voor een low-budget waterkoeling. (54 euro nieuw !)
Ook in veel tests blijkt dat alleen de beste aircoolers in de buurt komen (bijv. noctua).

Wat ik zelf het grote voordeel vind is dat als de fan het mocht begeven het systeem dankzij de waterkoeling kan blijven werkien als gevolg van thermische convectie waardoor piektemperaturen ook nooit voorkomen in tegenstelling tot een aircooler.
En het geluidsniveau is ook heel erg laag omdat de fans niet veel hoeven te doen. (in mijn geval dan)

Al met al is voor mij een AIO het enige wat ik ooit nog zal gebruiken.

Wat ook een bijkomend voordeel is dat er geen hitte over het moederbord wordt verspreid wat bij de meeste aircoolers wel gebeurt. Voor mensen die een M2 SSD gebruiken kan dat behoorlijk problematisch zijn.
(al mijn moederbord componenten blijven onder de 45 graden en gemiddeld zo'n 32 graden tijdens gemiddeld gebruik)
Een groot nadeel van aircoolers is dat als de omgevings temperatuur hoog is het systeem zijn warmte niet kwijt kan. Een AIO presteert wat dat betreft veel beter. (afgelopen hittegolf getest)

Dat wil niet zeggen dat ik aircoolers slecht vind. Een Noctua is een van de allerbeste aircoolers op de markt en die zal ik ook niet afslaan.

Dit is een hele goeie uitleg over AIO's : Klik hier (youtube)

Mijn systeem

[ Voor 4% gewijzigd door tech4u2 op 27-07-2020 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:46
Je AIO moet voorin als ik het goed lees, maar normaal gesproken zit daar geen intake? Dan gaat het je qua geluid niet veel opleveren denk ik.

Sowieso is mijn ervaring met AIO qua geluid meh, ik stoorde me continu aan de pomp zelfs met stille fans erop. Zag er wel mooi uit, maar wellicht is de Noctua NH-C14S een idee en dan met een Phanteks Halos erop? Of een Dark Rock TF?

Mijn advies zou de Noctua zijn of een andere behuizing waarin je een betere airflow kunt genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pharmacist
tech4u2 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 00:20:
Wat ik vergat te zeggen is dat ik mijn AIO in een pull-push configuratie draait en echt super koelt voor een low-budget waterkoeling. (54 euro nieuw !)
Ook in veel tests blijkt dat alleen de beste aircoolers in de buurt komen (bijv. noctua).

Wat ik zelf het grote voordeel vind is dat als de fan het mocht begeven het systeem dankzij de waterkoeling kan blijven werkien als gevolg van thermische convectie waardoor piektemperaturen ook nooit voorkomen in tegenstelling tot een aircooler.
En het geluidsniveau is ook heel erg laag omdat de fans niet veel hoeven te doen. (in mijn geval dan)

Al met al is voor mij een AIO het enige wat ik ooit nog zal gebruiken.

Wat ook een bijkomend voordeel is dat er geen hitte over het moederbord wordt verspreid wat bij de meeste aircoolers wel gebeurt. Voor mensen die een M2 SSD gebruiken kan dat behoorlijk problematisch zijn.
(al mijn moederbord componenten blijven onder de 45 graden en gemiddeld zo'n 32 graden tijdens gemiddeld gebruik)
Een groot nadeel van aircoolers is dat als de omgevings temperatuur hoog is het systeem zijn warmte niet kwijt kan. Een AIO presteert wat dat betreft veel beter. (afgelopen hittegolf getest)

Dat wil niet zeggen dat ik aircoolers slecht vind. Een Noctua is een van de allerbeste aircoolers op de markt en die zal ik ook niet afslaan.

Dit is een hele goeie uitleg over AIO's : Klik hier (youtube)

Mijn systeem
Hoe zit het met de geluidsproductie (ook als de core temperatuur zegge op 60-70 graden komt en de koeler dus extra zijn werk moet doen), want dat is het voornaamste probleem, want de Wraith Max Cooler koelt zeer goed voor een standaard meegeleverde koeler ? Echter het geluidsniveau bij hogere temperaturen laat echt te wensen over en begint dan als een opstijgende helikopter geluid te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tech4u2
pharmacist schreef op maandag 27 juli 2020 @ 21:57:
[...]

Hoe zit het met de geluidsproductie (ook als de core temperatuur zegge op 60-70 graden komt en de koeler dus extra zijn werk moet doen), want dat is het voornaamste probleem, want de Wraith Max Cooler koelt zeer goed voor een standaard meegeleverde koeler ? Echter het geluidsniveau bij hogere temperaturen laat echt te wensen over en begint dan als een opstijgende helikopter geluid te maken.
De geluidsproduktie van de Gamdias AIO is afhankelijk van de snelheid waarmee de radiator fan(s) draaien.
Bij deze AIO worden de snelheden volledig beheert met een bijgeleverde afstandsbediening (die ook het aRGB gedeelte bedient)
Je kunt ze zelfs helemaal stilzetten of voluit en een drietal gradaties daartussen.
Zelf gebruik ik de meest stille stand met een clock van 4.1Ghz all cores@1.15V om zodoende het meeste uit de minste energie te halen.
En alles draait als een trein en er is nog meer dan voldoende ruimte voor eventuele extreme overclocking te zijner tijd.

Kortom, als je alleen een aircooler gewend ben en dan ook nog eens een stock cooler gebruik dan raad ik je zeker aan om eens een AIO te proberen.
Tegenwoordig kun je voor het geld van een aircooler al een hele goede watercooler krijgen en zeker die van Gamdias is toch echt zoiets van : wth why is this s cheap ?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
tech4u2 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 23:03:
[...]

De geluidsproduktie van de Gamdias AIO is afhankelijk van de snelheid waarmee de radiator fan(s) draaien.
Bij deze AIO worden de snelheden volledig beheert met een bijgeleverde afstandsbediening (die ook het aRGB gedeelte bedient)
Je kunt ze zelfs helemaal stilzetten of voluit en een drietal gradaties daartussen.
Zelf gebruik ik de meest stille stand met een clock van 4.1Ghz all cores@1.15V om zodoende het meeste uit de minste energie te halen.
En alles draait als een trein en er is nog meer dan voldoende ruimte voor eventuele extreme overclocking te zijner tijd.

Kortom, als je alleen een aircooler gewend ben en dan ook nog eens een stock cooler gebruik dan raad ik je zeker aan om eens een AIO te proberen.
Tegenwoordig kun je voor het geld van een aircooler al een hele goede watercooler krijgen en zeker die van Gamdias is toch echt zoiets van : wth why is this s cheap ?!
Hou er wel even rekening mee dat in deze behuizing de plek voor de radiator achter een dicht front panel zit. Dus dat gaat of geluid opleveren of hoge temperaturen. Wat weer niet heel prettig is gezien het feit dat het moederbord niet top of the line is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tech4u2
Dagion schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 00:18:
[...]

Hou er wel even rekening mee dat in deze behuizing de plek voor de radiator achter een dicht front panel zit. Dus dat gaat of geluid opleveren of hoge temperaturen. Wat weer niet heel prettig is gezien het feit dat het moederbord niet top of the line is.
Als je de behuizing ken dan weet je dat er goed over nagedacht is.
De airflow is gewoonweg super, zeker met 5 extra casefans. (hoewel ook met 1 extra fan er geen enkel probleem is)
Dat de radiator achter het frontpaneel zit is helemaal geen probleem omdat het glazen frontpaneel aan weerszijde de instroom voorzien en aan de onderzijde is een grote opening gelaten.
Effectief zitten er 3 fans aan de voorzijde waarvan 2 in push-pull configuratie met radiator. Dit zorgt ervoor dat de meest koele lucht altijd de CPU eerst koelt waarna de 3 andere casefans ervoor zorgen dat er geen hitte kan ophopen. (1 casefan is al genoeg daarvoor want de boven- en achterzijde is geperforeerd)

Ik ervaar niet de problemen die jij schetst en kan dus niet spreken over mindere configuraties.
Maar let wel, ik heb het hier over low-budget hardware die gewoon echt wel met de top mee presteerd (ook het moederbord is nl. voorzien van de beste meest essentiele OC onderdelen ...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
tech4u2 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 01:38:
[...]

Als je de behuizing ken dan weet je dat er goed over nagedacht is.
De airflow is gewoonweg super, zeker met 5 extra casefans. (hoewel ook met 1 extra fan er geen enkel probleem is)
Dat de radiator achter het frontpaneel zit is helemaal geen probleem omdat het glazen frontpaneel aan weerszijde de instroom voorzien en aan de onderzijde is een grote opening gelaten.
Effectief zitten er 3 fans aan de voorzijde waarvan 2 in push-pull configuratie met radiator. Dit zorgt ervoor dat de meest koele lucht altijd de CPU eerst koelt waarna de 3 andere casefans ervoor zorgen dat er geen hitte kan ophopen. (1 casefan is al genoeg daarvoor want de boven- en achterzijde is geperforeerd)

Ik ervaar niet de problemen die jij schetst en kan dus niet spreken over mindere configuraties.
Maar let wel, ik heb het hier over low-budget hardware die gewoon echt wel met de top mee presteerd (ook het moederbord is nl. voorzien van de beste meest essentiele OC onderdelen ...).
Heb het over de behuizing die TS heeft. Daar passen geen 5 casefans in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tech4u2
Dagion schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 01:41:
[...]

Heb het over de behuizing die TS heeft. Daar passen geen 5 casefans in.
Ach zo, ik dacht al ...

Inderdaad is zijn behuizing daar totaal niet geschikt voor.
Zou ik nooit kopen, kun je net zo goed je hardware in een gesloten olievat zetten.
De hitte kun je daar nooit echt goed uitkrijgen is mijn eerste indruk.

Maar goed ik begrijp het misverstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pharmacist
Even wat duidelijkheid: het bevat een push ventilator onderaan de kast, die de lucht dus aanzuigt onderaan de kast door en dan via de backpanel (pull) en door het de ventilator (pull) aan de bovenkant wordt weggeblazen. Er zitten dus 3 casefans in en zodanig geplaatst dat het gebruik maakt van het feit dat de warme lucht opstijgt, geholpen door een geforceerde luchtstroom van onderaan (koud) naar boven en via de backpanel naar buiten. Mijn idee is dus die backpanel pull ventilator te vervangen door een AIO waterkoeler, die de lucht dus effectief naar buiten blaast/trekt. Misschien dat dit wat meer verklaart hoe deze kast in elkaar zit.

Hier een build met een rode RM3, maar ze plaatsen vreemd genoeg de ventilator van de waterkoeler op de plaats van de aanzuigende ventilator onderaan, wat ik wat vreemd vind:

YouTube: PC Build 'JONSBO' RM3 with Water Cooling and GTX1060

[ Voor 18% gewijzigd door pharmacist op 28-07-2020 07:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagion
Valt wel iets voor te zeggen, zuig je koude lucht aan. Maar jij wilt zoiets als ik het goed begrijp? Valt qua RGB look ook tegen vind ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dV4dAjYz8ffHgSppVip_-hdPfbg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9AjnNWiknhBEP2jgQ2ljzfPJ.jpg?f=user_large

Vind de oplossing van de AIO voorin mooier, maar ik denk echt dat je met deze behuizing meer stilte gaat krijgen met een luchtkoeler. Voordeel van voorin is dat je achterin nog een verlichte ventilator kunt gebruiken eventueel.

Edit: heb je de achterste ventilator gedraaid? Dat is standaard een intake als ik het goed begrijp?

[ Voor 8% gewijzigd door Dagion op 28-07-2020 10:00 ]

Pagina: 1