[SQL] Meerdere Kolommen oner 1 naam

Pagina: 1
Acties:
  • 290 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13:17
Simpel vraagje hoop ik..
Onder mySQL weet ik het wel, maar dit moet dus gebeuren in MS Access..

Ik heb 210 kolommen (don't ask).
dus zijn 7 x 30 groeperingen.

de 1e 30 kolommen gebinnen met "ma" en dan een getal.

na deze 30, komen er nog een 30 die beginnen met "di" en een getal erachter.
de volgende 30 beginnen met "wo" en een getal erachter.

Zoals jullie wel snappen wil ik dus alle tabellen die beginnen met "ma" "di" "wo" selecteren dmv een query.

Hoe doe ik dit onder Access ?
Waar kan ik ergens de gegroepeerde index aangeven, of gewoon 30 tabellen selecteren en 1 naam geven ?

mysql word zoiets..

mysql> CREATE TABLE test (
id INT NOT NULL,
last_name CHAR(30) NOT NULL,
first_name CHAR(30) NOT NULL,
PRIMARY KEY (id),
INDEX name last_name,first_name));

maar waar gooi ik er dit bij Access in ?

Thnx

I want to live forever, so far.. so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:03

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Dat database model zuigt wel erg hard he... Als je al data in je comlumn names gaat opslaan.. Kun je niet een extra kolom met 'dag van de week' toevoegen?? ipv 30 kolomen 7x uitvoeren??

Het is geen misdaad om meerdere tabellen te gebruiken!!!

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Op woensdag 08 augustus 2001 18:10 schreef Janoz het volgende:
Het is geen misdaad om meerdere tabellen te gebruiken!!!
Heb eens gehoord dat het daar onoverzichtelijk van werd! >:)

[edit]
Om nog iets constructiefs toe te voegen, omschrijf eens waar je de database voor wilt gebruiken en welke data je wilt opslaan. Dan kunnen er misschien wat tips gegeven worden, want volgens mij gaat dit een beetje de verkeerde kant op zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warbringer
Op woensdag 08 augustus 2001 18:12 schreef tomato het volgende:

[..]

Heb eens gehoord dat het daar onoverzichtelijk van werd! >:)

[edit]
Om nog iets constructiefs toe te voegen, omschrijf eens waar je de database voor wilt gebruiken en welke data je wilt opslaan. Dan kunnen er misschien wat tips gegeven worden, want volgens mij gaat dit een beetje de verkeerde kant op zo ;)
Hey.. als ik het alleen recht over die DB had.. dan had ik het ook ECHT wel anders gedaan.

Maar met die DB moeten andere mensen weer shit gaan doen en die kunnen niet zo goed overweg met meerdere tabellen (rookies).

Dus willen ze alles in 1 tabel, en alle info per persoon in 1 record.

Komt erop neer, dat het een database is met +/- 250 personen erin.
de gegevens van deze personen (voornaam, achternaam, functie etc) staat in 10 kolommen.

Hierachter moeten dus 210 (!) kolommen.
Deze data moet via een access form ingevuld worden.

Het gaat er nou gewoon om, hoe selecteer ik 30 kolommen met 1 select procedure ? en hoe spreek ik die 30 kolommen aan onder 1 naam ?
En dat dus onder Access.. (ARG!! I WANT ORACLE! *snif* :'( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Niet online
Concatten, ik weet niet zeker hoe dat in Access gaat. | misschien?

Toch blijf ik het een zeer ranzige oplossing vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:42
Ik denk met
code:
1
2
SELECT column1 || " " || column2
FROM table

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-11-2021

Annie

amateur megalomaan

Volgens mij gebruik je & om velden aan elkaar te knopen.

Ondersteunt Access geen VIEW of iets dergelijks? Dan kan je namelijk gewoon je eigen datamodel aanhouden en laat die rookies maar aanklooien met de view.

Today's subliminal thought is:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:27

Crazy D

I think we should take a look.

Op woensdag 08 augustus 2001 20:18 schreef Warbringer het volgende:
Maar met die DB moeten andere mensen weer shit gaan doen en die kunnen niet zo goed overweg met meerdere tabellen (rookies).
Is het dan niet een beetje jouw "taak" om de db goed op te zetten, en hun te leren hoe ze daarmee om moeten gaan? :)

Antwoord op je vraag weet ik verder niet...

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Laatst online: 28-10 09:17

chem

Reist de wereld rond

210 kolommen... shit dude :9~ je collega's zijn echt de goeiste ;)

damn, ik vind het echt meesterlijk ;)

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Niet online
Op woensdag 08 augustus 2001 20:45 schreef Annie het volgende:
Ondersteunt Access geen VIEW of iets dergelijks? Dan kan je namelijk gewoon je eigen datamodel aanhouden en laat die rookies maar aanklooien met de view.
Dat lijkt me inderdaad een beter idee. Jammer alleen dat Access geen views kent ;)

Ik weet niet precies wat die rookies allemaal moeten doen, maar je zou ze misschien standaard queries aan kunnen leveren, of mooier, een paar stored procedures (kan toch in Access :? ) maken waarin je die stopt. Dan hoeven ze er verder ook niets van te snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Op woensdag 08 augustus 2001 20:55 schreef tomato het volgende:

[..]

Dat lijkt me inderdaad een beter idee. Jammer alleen dat Access geen views kent ;)

Ik weet niet precies wat die rookies allemaal moeten doen, maar je zou ze misschien standaard queries aan kunnen leveren, of mooier, een paar stored procedures (kan toch in Access :? ) maken waarin je die stopt. Dan hoeven ze er verder ook niets van te snappen.
Ja alleen heet het dan een Query in access ;)
Maar die kan je vervolgens query-en vanuit code (of vanuit een andere query ;)) alsof het een view is... dat zou dus prima kunnen :) Mooi datamodel en tevreden collega's ;)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warbringer
Op woensdag 08 augustus 2001 21:51 schreef Crazy_D het volgende:

[..]

Ja alleen heet het dan een Query in access ;)
Maar die kan je vervolgens query-en vanuit code (of vanuit een andere query ;)) alsof het een view is... dat zou dus prima kunnen :) Mooi datamodel en tevreden collega's ;)
Mensen mensen.. bedankt voor jullie aandragen van ideetjes.. MAAR... (er is altijd een maar;) )

De zooi MOET zo blijven staan.. wat er namelijk mee gaat gebeuren is dat de gegevens uitgelezen worden door een EXCEL sheet met een t=ringzooi berekeningen erin (zo'n 40000 (veertigduizend) cellen).

Die staan dus zo gestructureerd dat de access database ook in dat formaat moet (maw. 210 kolommen naast elkaar)..

Zucht.. Mocht ik het maar gewoon zelf doen.. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Niet online
Ik heb niet zo erg veel ervaring met MS Office, maar volgens mij kan je een netjes opgezette spreadsheet prachtig exporteren naar een genormaliseerde database. Je zal er misschien alleen iets voor moeten doen...

Ik weet in ieder geval wel dat ik spreadsheets heel mooi kon omzetten in pivottables, als je excel maar vertelde waar hij alles vandaan moest halen en wat hij er mee moest doen. Kan me haast niet voorstellen dat er niet iets moois mogelijk is voor een 'platte' spreadsheet naar een 'gewone' database...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Op donderdag 09 augustus 2001 01:09 schreef Warbringer het volgende:
Mensen mensen.. bedankt voor jullie aandragen van ideetjes.. MAAR... (er is altijd een maar;) )
Waar een wil is is een weg zegt mijn broer (tevens m'n baas) altijd ;)
De zooi MOET zo blijven staan.. wat er namelijk mee gaat gebeuren is dat de gegevens uitgelezen worden door een EXCEL sheet met een t=ringzooi berekeningen erin (zo'n 40000 (veertigduizend) cellen).
Excel sheet is de datasource van aan te passen zodat ie vanaf dan of de query gebruikt (Access), of de view(MSSQL). No problemo... denk ik ;) (bij Word kon dat wel dus waarom zou dat bij Excel niet kunnen)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Niet online
Op donderdag 09 augustus 2001 01:49 schreef Crazy_D het volgende:
Excel sheet is de datasource van aan te passen zodat ie vanaf dan of de query gebruikt (Access), of de view(MSSQL). No problemo... denk ik ;) (bij Word kon dat wel dus waarom zou dat bij Excel niet kunnen)
Oh wacht, ik las het verkeerd, het ging andersom (Access->Spreadsheet). Dan moet het helemaal makkelijk kunnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warbringer
Op donderdag 09 augustus 2001 01:52 schreef tomato het volgende:

[..]

Oh wacht, ik las het verkeerd, het ging andersom (Access->Spreadsheet). Dan moet het helemaal makkelijk kunnen!
Yah, als de excel sheet afgestemd word op de access DB dan wel ja. Maar het is dus andersom.

Gegevensstroom :
access -> excel
Werkvolgorde:
Access <- Excel

Lekker irri he?

Maar nu even simpel gezegd..
hoe selecteer ik bijv.

Kolom 1 t/m kolom 20 zonder te zeggen
kolom1,kolom2,kolom3,kolom4,kolom5 etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-10 13:38

dusty

Celebrate Life!

iemand die met deze database zou werken of meehelpt verdient nog niet eens de naam "programmeur" / "Analyst", die persoon verdient nog niet eens de naam "IT-ER".

Door dit datamodel te gebruiken kan je NIETS garanderen, behalve dat het binnen de kortste keren fout zal gaan.

het is toch te hopen dat er iets in Access zit wat overeen komt met "Views".

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warbringer
Op donderdag 09 augustus 2001 09:49 schreef dusty het volgende:
iemand die met deze database zou werken of meehelpt verdient nog niet eens de naam "programmeur" / "Analyst", die persoon verdient nog niet eens de naam "IT-ER".

Door dit datamodel te gebruiken kan je NIETS garanderen, behalve dat het binnen de kortste keren fout zal gaan.

het is toch te hopen dat er iets in Access zit wat overeen komt met "Views".
Geef aub gewoon antwoord op mijn vraag. Ik kan ook wel beter dan dit. Maar ik moet em dus helemaal schikken aan de rest. En dat maakt het klote. Kun willen ALLES in 1 database.. Nou ok, dan krijgen jullie het.
het enigste voordeel hier is dat er (GELUKKIG) weinig mutaties voorkomen in de database..

Hier nog een keer mijn vraag:
Hoe selecteer ik in MS access meerdere kolommen tegelijk? of wat ook kan. Hoe selecteer ik kolom 1 t/m 30 zonder ze allemaal af te gaan ?

Thnx

[edit]
Ik wil er ff bijzeggen dat dit NIET mijn vaste baan is. Ik doe een opleiding Hogere Informatica, en ik ben helpdesker. maar omdat dit gedaan moest worden door een andere afdeling, en die hebben er helemaal geen verstand van. Dus werd ik en een collega ff ingelijfd hiervoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Niet. Je moet ze allemaal specificeren. Of er views voor elke "dag" aanmaken. (als access views heeft).

Als "Database Expert" is het aan jou om te zorgen dat je kwaliteit levert. Dat gaat soms in tegen wat een klant wilt. Aan jou de taak om de "klant" te overtuigen waarom het niet op deze manier moet.

Jij geeft in aan de klant. Zegt in mijn mening meer over jouw kwaliteiten dan die van de klant.

Back In Black!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warbringer
Op donderdag 09 augustus 2001 10:15 schreef dusty het volgende:
Niet. Je moet ze allemaal specificeren. Of er views voor elke "dag" aanmaken. (als access views heeft).

Als "Database Expert" is het aan jou om te zorgen dat je kwaliteit levert. Dat gaat soms in tegen wat een klant wilt. Aan jou de taak om de "klant" te overtuigen waarom het niet op deze manier moet.

Jij geeft in aan de klant. Zegt in mijn mening meer over jouw kwaliteiten dan die van de klant.
Lees mijn {edit} even van mijn vorige reply. Zegt genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Op donderdag 09 augustus 2001 10:49 schreef Warbringer het volgende:
Lees mijn {edit} even van mijn vorige reply. Zegt genoeg.
Jij doet het. Het maakt niet uit of het tot je taak behoort of niet. Het maakt niet uit of je nog student bent. Jij hebt ervoor gekozen om het te doen. Jij bent dus verantwoordelijk voor wat je oplevert en hierin is geen "Maar...." mogelijk.

Back In Black!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warbringer
Op donderdag 09 augustus 2001 11:11 schreef dusty het volgende:

[..]

Jij doet het. Het maakt niet uit of het tot je taak behoort of niet. Het maakt niet uit of je nog student bent. Jij hebt ervoor gekozen om het te doen. Jij bent dus verantwoordelijk voor wat je oplevert en hierin is geen "Maar...." mogelijk.
Luister eens.. Ik heb hier dit topic gepost voor een antwoord op mijn vraag. niet om door jouw bekritiseerd te worden. Zeg iets waar ik wat aan heb, of zeg helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Ik weet niet helemaal zeker of een Query in access ook updatable is, een view in MSSQL is dat wel. Dus ook in die zin is het db model prima aan te passen, en is de boel nog steeds in te kloppen via Excel.
En ik moet het toch echt eens zijn met Dusty...

Maja.. je vraag: handmatig inkloppen, er is geen manier om:
SELECT
for i = 1 to 30
ma + i + ', '
next

te doen met als resultaat SELECT ma1, ma2 etc. Kloppen dus, of in een willekeurige taal ff een loopje opzetten die genereert wat je wilt hebben...

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JapJap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-08 16:01
Meerdere tabellen selecteren en één naam geven kan dmv UNION... Met dertig kolommen wordt dat wel een hoop schrijfwerk, maar volgens mij is dit in Access de enige manier om het te doen.

Dus: Lees de help even over UNION...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Op donderdag 09 augustus 2001 12:01 schreef Warbringer het volgende:
Luister eens.. Ik heb hier dit topic gepost voor een antwoord op mijn vraag. niet om door jouw bekritiseerd te worden. Zeg iets waar ik wat aan heb, of zeg helemaal niks.
Het antwoord is al gegeven. Doe jij het lekker op deze manier. Studeer je fijn af. Blijf je lekker op deze manier doorwerken, blijf je lekker voor de rest programmeerslaaf die niet voor zichzelf hoeft te denken omdat alles wordt voorgeschoteld hoe het moet.

Back In Black!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Laatst online: 28-10 09:17

chem

Reist de wereld rond

Op donderdag 09 augustus 2001 11:11 schreef dusty het volgende:

[..]

pak ff de rust dusty ;)

je hebt gelijk maar als hij daar als 'studentje' werkt kan hij (gniffel) als uitdaging zien hahaha

Maar goed wellicht is het wel iets om z'n achterhoofd te houden: leg uit aan de klant dat je je best wel wilt doen maar niets kan garanderen... en dat je sterk aanraadt om.. zodat... en voorkomt dat... etc.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Op donderdag 09 augustus 2001 12:14 schreef chem het volgende:
Maar goed wellicht is het wel iets om z'n achterhoofd te houden: leg uit aan de klant dat je je best wel wilt doen maar niets kan garanderen... en dat je sterk aanraadt om.. zodat... en voorkomt dat... etc.
Hehe good thinking. Leg je meteen het probleem bij hun neer als er iets niet goed werkt, of als in de toekomst er toch het een en ander verbouwt moet worden ("ik heb het nog gezegt, maja jullie wilden niet luisteren") ;)

Je kan het ook positief zien: met zo'n db opbouw ben je wel ff lekker van de straat ;)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Op donderdag 09 augustus 2001 13:11 schreef Crazy_D het volgende:
Hehe good thinking. Leg je meteen het probleem bij hun neer als er iets niet goed werkt, of als in de toekomst er toch het een en ander verbouwt moet worden ("ik heb het nog gezegt, maja jullie wilden niet luisteren") ;)
Moet je het wel op PAPIER hebben staan >:)

Is de volgende les van programmeur/analyst e.d. zoveel mogelijk op papier hebben staan zodat je bent ingedekt. Dat het ooit eens door x is gezegd tegen y betekent niets. het moet op schrift staan. omdat na een periode men dat toch is vergeten omdat x dat toch niet belangrijk vondt.

Back In Black!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warbringer
Op donderdag 09 augustus 2001 12:12 schreef dusty het volgende:

[..]

Het antwoord is al gegeven. Doe jij het lekker op deze manier. Studeer je fijn af. Blijf je lekker op deze manier doorwerken, blijf je lekker voor de rest programmeerslaaf die niet voor zichzelf hoeft te denken omdat alles wordt voorgeschoteld hoe het moet.
Kuch.. kan het nog sarcastischer.. beetje doemkijker of niet?

Is het glas half leeg jonge?
Zoals ik al zei, zeg iets waar ik wat aan het, of zeg niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warbringer
Op donderdag 09 augustus 2001 12:14 schreef chem het volgende:

[..]

pak ff de rust dusty ;)

je hebt gelijk maar als hij daar als 'studentje' werkt kan hij (gniffel) als uitdaging zien hahaha

Btw. het is intern, niet dit verkocht moet worden ofzo :P

[Edit]
En ik kan altijd nog zeggen dat "Door niet te voorziene omstandigheven van oa. MS Access het niet mogelijk is om de database te voltooien op de gevraagde manier. Moet dit toch gebeuren dan zal OF het model aangepast moeten worden, of iemand anders gezocht worden (:lees een andere gek) die dit kan(/wil) doen."

Hoppa :) en dan lieg ik nog niet eens.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moest even weten of GoT wel NS6 for OS X ondersteund Sorry!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Op donderdag 09 augustus 2001 14:35 schreef Warbringer het volgende:
Kuch.. kan het nog sarcastischer.. beetje doemkijker of niet?

Is het glas half leeg jonge?
Zoals ik al zei, zeg iets waar ik wat aan het, of zeg niks.
Kom nog steeds teveel mensen tegen die zeggen "Maar de klant wou het op die manier, dus ik deed niets fout."

Jij weet meer van de techniek af dan de klant. Maak het duidelijk dat hoe ze het willen NIET goed is. Dat is je taak als een IT-er zijnde.

Wat ik hier probeer te laten zien is dat jij verantwoordelijkheid moet nemen. Als jij alles goed beargumenteerd dan zal je zien dat je de klant met je mee krijgt. Je zal hoger worden "gewaardeerd" waardoor ook meteen je toekomst perspectief een stuk beter wordt.
Btw. het is intern, niet dit verkocht moet worden ofzo
Een van de grootste fouten die nog steeds wordt gemaakt in het bedrijfsleven is dat mensen zeggen "Ach, het is maar intern". Vergeet niet dat je als Programmeur / analyst e.d. Iets aan het maken bent waar mensen mee moeten werken. In principe maakt het niet uit of het voor extern of intern is. Je moet ook interne mensen als klanten zien. Als interne mensen vinden dat jij fantastisch werk levert en de klanten vinden dat ook, Wordt je toekomst perspectief ook weer een stuk beter.

Back In Black!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warbringer
Op donderdag 09 augustus 2001 15:17 schreef dusty het volgende:

[..]

Kom nog steeds teveel mensen tegen die zeggen "Maar de klant wou het op die manier, dus ik deed niets fout."

Jij weet meer van de techniek af dan de klant. Maak het duidelijk dat hoe ze het willen NIET goed is. Dat is je taak als een IT-er zijnde.

Wat ik hier probeer te laten zien is dat jij verantwoordelijkheid moet nemen. Als jij alles goed beargumenteerd dan zal je zien dat je de klant met je mee krijgt. Je zal hoger worden "gewaardeerd" waardoor ook meteen je toekomst perspectief een stuk beter wordt.
[..]

Een van de grootste fouten die nog steeds wordt gemaakt in het bedrijfsleven is dat mensen zeggen "Ach, het is maar intern". Vergeet niet dat je als Programmeur / analyst e.d. Iets aan het maken bent waar mensen mee moeten werken. In principe maakt het niet uit of het voor extern of intern is. Je moet ook interne mensen als klanten zien. Als interne mensen vinden dat jij fantastisch werk levert en de klanten vinden dat ook, Wordt je toekomst perspectief ook weer een stuk beter.
Ik heb het gedaan zoals je zei. Mijn manier doorgezet.

Alles in aparte tabellen, het uitlezen ervan gaat gewoon via aparte queries.

dat gaat een stuk makkelijker :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:51

Tjark

DON'T PANIC

Haleluja! He has seen the light! Praise the Lord... ;)

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Op donderdag 09 augustus 2001 16:43 schreef Warbringer het volgende:
Ik heb het gedaan zoals je zei. Mijn manier doorgezet.

Alles in aparte tabellen, het uitlezen ervan gaat gewoon via aparte queries.

dat gaat een stuk makkelijker :D
Goed zo.

Nu ben je op de goede manier bezig ;)

Als het goed is merk je dat je zelf opeens ook harder werkt omdat je in het design gelooft, Je kan het onderbouwen, Je weet hoe het hoort. Hierdoor kan je ook de betrouwbaarheid garanderen van het hele systeem.

Congrats :)

Back In Black!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warbringer
Op vrijdag 10 augustus 2001 08:55 schreef dusty het volgende:

[..]

Goed zo.

Nu ben je op de goede manier bezig ;)

Als het goed is merk je dat je zelf opeens ook harder werkt omdat je in het design gelooft, Je kan het onderbouwen, Je weet hoe het hoort. Hierdoor kan je ook de betrouwbaarheid garanderen van het hele systeem.

Congrats :)
Nu heb ik dus wel een probleem, want nu moet ik in minder tijd hetzelfde afmaken...

[edit]
Hmmz.. ik loop een tikkeltje vast. Ik zit denk ik nogal wat verward met delphi programmeren, maar de bedoeling is dat ik bij een combobox een dag kan kiezen (deze waardes heb ik handmatig ingevuld met een valuelist maandag;dindsdag;woensdag; etc.)

Nu wil ik dat als ik maandag kies dat dan tabel lijst_maandag in het subform krijg met eventuele filters.

Dus zoiets eigenlijk
code:
1
if [form]![dag_select]= "Maandag" then <show lijst_maandag in subform>

Dit moet dus gelden voor alle selecteerbarde dagen, en het maandag_form moet dus meeveranderen in Dinsdag_form.

Hoe krijg ik dit goed geklopt in Access ?

Ik heb je raad nog een keer te harte genomen Dusty, de volgende keer dat er een DB gemaakt moet worden. Dan hoeft het niet perse meer in Access, maar mag ik voortaan licenties laten kopen voor andere programma's, plus dat ze hier al Oracle hebben.. Alleen dit moet dus nog in Access gebeuren.. :(

ik ben blij als de school weer begint, kan ik dit weer allemaal opfrissen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Maak een query met de requirements :[naampje]='Maandag'

Eventueel kan je ipv de 'Maandag'
'[formpje]![veldnaam]' gebruiken zodat je het uit een dropdown list kan gebruiken.

(of zoiets.. erg lang geleden dat ik met Access hebt gewerkt.. )

Back In Black!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Op vrijdag 10 augustus 2001 09:40 schreef Warbringer het volgende:
Ik heb je raad nog een keer te harte genomen Dusty, de volgende keer dat er een DB gemaakt moet worden. Dan hoeft het niet perse meer in Access, maar mag ik voortaan licenties laten kopen voor andere programma's, plus dat ze hier al Oracle hebben.. Alleen dit moet dus nog in Access gebeuren.. :(
Soms is er geen budget om een licentie van iets te kopen en dan moet je roeien met de riemen die je hebt :Y)

Back In Black!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warbringer
Op vrijdag 10 augustus 2001 12:06 schreef dusty het volgende:
Maak een query met de requirements :[naampje]='Maandag'

Eventueel kan je ipv de 'Maandag'
'[formpje]![veldnaam]' gebruiken zodat je het uit een dropdown list kan gebruiken.

(of zoiets.. erg lang geleden dat ik met Access hebt gewerkt.. )
Ok, Access even aan de kant geschoven.

Hoe zou je het in SQL zetten?
vanuit daar zou ik het wel om moeten kunnen zetten zodat Access het ook snapt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Op vrijdag 10 augustus 2001 12:44 schreef Warbringer het volgende:
Ok, Access even aan de kant geschoven.

Hoe zou je het in SQL zetten?
vanuit daar zou ik het wel om moeten kunnen zetten zodat Access het ook snapt..
select <veldnaam> from <tabelnaam> where day='<dagnaam>'

waarvoor je dus even de veldnamen de juist veldnamen pakt die je terug wilt hebben.
de juiste tabelnaam erin gooit.

en dan voor de dagnaam de dagnaam pakt die je wilt hebben. maar dat kan je dus "dynamisch" doen b.v. in ASP / PHP door de query op te bouwen met die voorwaarde de waarde van een bepaalde variabele erin te gooien.

Back In Black!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warbringer
Op vrijdag 10 augustus 2001 13:23 schreef dusty het volgende:

[..]

select <veldnaam> from <tabelnaam> where day='<dagnaam>'

waarvoor je dus even de veldnamen de juist veldnamen pakt die je terug wilt hebben.
de juiste tabelnaam erin gooit.

en dan voor de dagnaam de dagnaam pakt die je wilt hebben. maar dat kan je dus "dynamisch" doen b.v. in ASP / PHP door de query op te bouwen met die voorwaarde de waarde van een bepaalde variabele erin te gooien.
* Warbringer kent geen php/asp. dus dat wordt een tikkeltje lastig.

Misschien anders gezegd.
Hoe kan ik de waarde "Source object" van een subformulier/subreport (maw. een tabel in een formulier) veranderen met behulp van een combobox en een knop?

dat dus de combobox uitgelezen wordt, op het moment dat op de knop gedrukt wordt. en dan afhankelijk van de uitgelezen waarde, een bepaalde waarde invult bij "Object source" van het subform/subreport.

Het enigste wat ik moet weten is Hoe je die Object source aanspreekt.
code:
1
2
3
4
5
if [Forms]![Lijst]![dag_select] = "Maandag" then [Forms]![Sub_form]!<object source> = "Maandag_form"
Else: End if
if [Forms]![Lijst]![dag_select] = "Dinsdag" then [Forms]![Sub_form]!<object source> = "dinsdag_form"
Else: End if
if etc.

hoe werkt dit stuk ? [Forms]![Sub_form]!<object source>

hoe spreek ik die Object source aan ?

edit:
typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty

dusty

Celebrate Life!

de naam van je dropdown box neerzetten die je wilt gebruiken. .(uiteraard tussen [ en ] )

Back In Black!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warbringer
Op vrijdag 10 augustus 2001 14:25 schreef dusty het volgende:
de naam van je dropdown box neerzetten die je wilt gebruiken. .(uiteraard tussen [ en ] )
? mijn dropdox box ? die snap ik ff niet..
kunnen we anders even verder babbelen op icq oid ?
mijn UIN# 23271371

Pagina: 1