GPU veels te warm (94 graden)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRodeKreeft
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-03 14:26
Hi,

Lange tijd geleden heb ik een computer gekocht en heb eigenlijk toch het idee dat er niet helemaal iets goed is gegaan bij het bouwen van het systeem. Omdat ik toch eigenlijk een aardige noob ben op het gebied van computers dacht ik dat het altijd wel prima was, maar blijkbaar dus niet.

Voor mijn hobby gebruik ik een 3D render engine genaamd octane, volgens de benchmark zou mijn computer een score moeten hebben van gemiddeld 132 maar haalt mijn systeem net de 81.

Daarnaast wordt het systeem ook onwijs warm (gpu 91 graden) ook al staat er in mijn "msi command center" dat de temperatuur maar 45 graden wordt.

Met mijn beperkte kennis heb ik het vermoeden dat de ventilatoren niet goed zijn ingesteld waardoor de airflow heel slecht is, maar niet echt een idee heb hoe ik dit kan aanpakken.

Dit is de build van de computer:

Intel Core i7-7700K Boxed
MSI Z270 Gaming Pro Carbon
MSI GeForce GTX 1070 Gaming Z 8G
Samsung SSD
Corsair Carbide Clear 400C Zwart
Scythe Mugen 5
Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 2x
SuperNOVA 850 G2
Crucial MX300 2,5"

Alvast bedankt voor alle hulp,

Groetjes,

DeRodeKreeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Met MSI Afterburner kun je de ventilatoren sneller zetten, misschien kun je proberen of ze goed reageren.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:07
Test eens met het zijpaneel van de behuizing open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRodeKreeft
Bedankt voor de snelle reacties!

@Luxicon msi afterburner zegt dat de fan speed 97% is dus die doen het wel gewoon (ze draaien ook rond :p)

@Uszka met het zijpaneel open loopt de temperatuur nog steeds op tot de 93 graden, dit zou in principe niet normaal moeten zijn toch?

Al kijk ik nu ineens wel zie dat de fans op mn GPU niet ronddraaien( deze wijzen naar beneden dus het is niet goed zichtbaar). Kan het misschien zijn dat deze niet goed geinstaleerd is? Edit: ik zie ze wel een heeel klein beetje heen en weer bewegen.

Vriendelijke groeten

[ Voor 6% gewijzigd door DeRodeKreeft op 23-07-2020 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 17:40
Misschien zijn je fan's stuk van je GPU.

Dubbel check MSI after burner of je daadwerkelijk de gegevens uitleest van je GPU Fan en niet je CPU Fan.. Ik heb zo ook wel eens verkeerd gekeken in MSI after burner.

Als het echt zo is dat MSI afterburner aangeeft dat je GPU fan bijna 100% loopt te draaien maar jij op dat moment kan zien dat ze eigelijk niet draaien dan is er iets mis met je GPU fans. Heb je nog garantie op die kaart?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
DeRodeKreeft schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:42:
Bedankt voor de snelle reacties!

@Luxicon msi afterburner zegt dat de fan speed 97% is dus die doen het wel gewoon (ze draaien ook rond :p)

@Uszka met het zijpaneel open loopt de temperatuur nog steeds op tot de 93 graden, dit zou in principe niet normaal moeten zijn toch?

Al kijk ik nu ineens wel zie dat de fans op mn GPU niet ronddraaien( deze wijzen naar beneden dus het is niet goed zichtbaar). Kan het misschien zijn dat deze niet goed geinstaleerd is? Edit: ik zie ze wel een heeel klein beetje heen en weer bewegen.

Vriendelijke groeten
De temperatuur is inderdaad veels te hoog. Er zit toevallig niet een lading stof op de videokaart? De printplaat zit boven en de fans onder inderdaad, dat klopt wel. Je zou misschien je drivers kunnen verwijderen en gaan herinstalleren:

Hiermee kun je de drivers verwijderen. Vervolgens installeer je de nieuwste versie van de Nvidia drivers.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:07
Videokaart eruit halen en opnieuw installeren.

nVidia drivers verwijderen met DDU en opnieuw installeren.

Zit de connector van de fans juist op de videokaart?

Helpt dat niet dan vermoed ik dat de fans of de aansturing van de fans op de videokaart kapot is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeRodeKreeft
Door wat verder te kijken (en te ontdekken dat de fans op de gpu dus helemaal niet draaien). heb ik de msi after burner de temp limit flink naar benden gegooid (hij stond op max 75) en heb de fans een klein "zetje"gegeven en ze beginnen nu vol te spinnen. In mn nieuwe benchmark test geeft ie nu 57 graden aan wat denk ik wel een stuk acceptabeler is. Ook is mn octane benchmark omhoog geschoten van 53 naar 134 nu.

Bedankt voor alle hulp! was helemaal vergeten dat msi afterburner een ding is en de onderkant van mn videokaart te checken (hij staat op de grond dus niet goed zichtbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikkemans
Maar de vraag is nu? Gaan de fans voortaan zelf op volle snelheid draaien of moet je elke keer fysiek een slinger geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRodeKreeft
@Pikkemans momenteel ben ik bezig met een render, maar zal een update sturen als ik klaar ben! Hopelijk heeft het tweaken van mn afterburner instellingen geholpen.

Worst case scenario en mn gpu is kapot, maar helaas heb ik geen garantie meer. Zou het dan mogelijk zijn om een rtx 2070 te kopen en deze erin te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikkemans
Ik zou eerst proberen om het fan probleem op te lossen. Misschien dat het ontstoffen of beetje smeren (WD40 in de fan as). Kan zijn dat daar wat rommel zit waardoor er te veel weerstand is voor het goed opstarten van de fan.

Eigenlijk moet het gewoon goed draaien zonder tweaks via MSI afterburner (het is tenslotte een third party tool).

Mocht het toch niet mogelijk zijn om je fans betrouwbaar te maken kun je nog een "aftermarket" GPU cooler overwegen. Dat is wat goedkoper dan een nieuwe kaart. Maar mocht je een excuus zoeken voor de aanschaf van een nieuwe kaart, go for it. >:)

Hier een pricewatch overzicht.

[ Voor 8% gewijzigd door Pikkemans op 23-07-2020 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 14:00
Probeer eens de kaart aan te raken. Voelt de kaart echt als 97graden? Had zelf ook ooit een defecte temp sensor. Als de kaart niet aanvoelt als 97graden. Met een driver cleaner alles verwijderen. En driver opnieuw installeren. Anders terugsturen rma.
Pagina: 1