Alright. Ik ben jullie een aantal antwoorden verschuldigd. Zowel fysiek als mentaal sinds de start van het topic in troubleshooting stand gezeten. Komt ie.
MAX3400 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:27:
PC al op de plek van een ander bedraad apparaat gezet (oftewel, uitgesloten dat de kabel kaduuk is)? Tegelijkertijd; grote kans dat dan de NIC / I/O-shield misschien voor issues zorgt?
Heb je al een extra NIC in de PC gezet en die gezet? Want dan sluit je ook uit of het aan de huidige NIC ligt of toch het OS (in combinatie met alle chipset-drivers)?
En ja, DHCP geeft dan wel geen dubbele IP's uit maar gebeurt het ook als je de PC een ander IP toewijst static?
PC op een andere plek bood geen soelaas. PC op een ander statisch IP adres maakte ook geen verschil.
HarryDeCowboy schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:29:
Als ik het zo lees is niet de volledige netwerkconnectiviteit weg (Iphone geeft nog wel resultaat via Speedtest).
Een niet geaard stopcontact kan de boosdoener zijn maar zeer onwaarschijnlijk.
Mijn gok zou zijn dat er overmatig veel broadcastverkeer plaatsvind vanuit de PC.
Om zekerheid te krijgen kun je Wireshark op de betreffende PC draaien en kijken wat er allemaal aan netwerkverkeer plaatsvindt.
Als deze Wireshark log weinig of alleen 'normaal' verkeer laat zien zou ik het toch in de hardwarekant gaan zoeken.
Zoals @
MAX3400 hierboven zegt, andere NIC in de PC, andere kabel aansluiten, etc.
Je kunt evt. ook een test uitvoeren met een Wifi-dongle, werkt het dan wel is het zeer waarschijnlijk een hardwareprobleem.
Wireshark liet niets geks zien. Nauwelijks outgoing traffic. Het was een nieuwe installatie van Windows en zelfs tijdens de installatie ging het mis op het netwerk.
Ben(V) schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:35:
Kan bijna niet anders zijn dan dat twee devices eenzelfde ip adres hebben.
Zou gewoon even op elk device kijken wat het werkelijke ip adres is.
Heeft die Synology niet toevallig twee netwerkpoorten, waarvan je vergeten hebt er een te configureren in je router?
Ik heb alle apparaten eraf gegooid. Van draadloze deurbellen tot een Sonos speaker en was losliggende raspberry pi's en alles opnieuw opgebouwd. Er waren geen dubbele IP-adressen.
Rensjuh schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:38:
Draait er iets (malware of zo) op je PC die de netwerkverbinding helemaal dicht trekt?
Wanneer ik thuis iets download op mijn laptop en de volle snelheid gebruik merk ik op mijn andere apparaten ook dat het internet een stuk trager is.
Misschien staat er wel constant iets te downloaden of zo?
Ieder apparaat dat ik kon monitoren heb ik gemonitord (wat geleerd over nethogs in de tussentijd

), maar het netwerk was muisstil terwijl speedtests, file transfers en het raadplegen van de tv-tuner bijna onmogelijk waren.
Ik draai een extern te raadplegen server op de Synology, maar niet op de gebruikelijke porten en (hopelijk...) met afdoende beveiliging.
Coax -> USB-tuner -> Raspberry Pi die verbonden is met het netwerk. Zo kan ik overal televisie kijken, ook als er geen coax-aansluiting is. Topding

. Althans, als het feilloos werkt...
Chef81 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 19:27:
Is het niet zo dat bij een Tmobile glasmodem de poorten zijn onderverdeeld in 2 voor internet en 2 voor TV.
De poorten voor TV kunnen maar 1 IP adres uitdelen dus dan zijn je IP adressen "op".
Waarschijnlijk zit je Amplifi op een ander Lan poortje welke wel internet ondersteund op het modem en werkt deze daarom wel.
Als je de ampliHD even uit het modem haalt en op dit poortje je PC aansluit werkt het waarschijnlijk wel.
Net als eigenlijk alle reacties, vind ik dit ook een goede suggestie. Het probleem zat hem er echter niet in dat de Amplifi HD geen "bridge" kon zijn. Alle clients die via de Amplifi HD verbonden waren, kregen keurig van het modem een IP adres toegewezen.
laurens0619 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 19:35:
Ik krijg een beetje het idee dat er ergens iets stuk gaat maar je verbanden legt die er miss niet zijn?
Eerst was het de desktop, nu de pi? Wat is er gebeurd met de desktop?
Probeer het eens stap voor stap uit te sluiten waar het zit met lange metingen meet sowieso alleen bekabeld om het wifi uit te sluiten.
Iets zegt me dat het gewoon een (2.4?) wifi probleem is...
Geloof me, dat denk ik ook. Maar ik kan het logisch niet anders uitleggen. Bij de eerder gegeven suggestie om één voor één apparaten weer aan het netwerk te hangen, kwam ik erachter dat bij het aansluiten van de raspberry pi met de separaat van stroom voorziene usb-tuner (via een USB 2.0 powered hub) het netwerk er weer zo goed als uit lag. Ik heb toen de raspberry pi (zonder tuner) verplaatst, aangesloten op de Amplifi HD (in plaats van direct aan het modem), en alles werkte. Vervolgens weer op de oude plaats gezet, de USB tuner er weer aan gehangen en de snelheden waren weg.
Eerst was de "stoute PC" overduidelijk de boosdoener. Maar na het veranderen van het stopcontact waar de USB-tuner van de raspberry Pi in zit (?!?!?!) lijkt nu alles in harmonie samen te kunnen leven.
Cyriel85 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 20:43:
[...]
Dit vind ik een gekke. Bridge modus is iets voor een modem/router, als je router functionaliteit uit wilt schakelen en dus enkel modem functionaliteit met 1 poort werkend.
De Amplifi dient in Acces Point modus te staan.
Daarbij de DHCP op de Amplifi inderdaad uit.
Netwerk adres van de Amplifi ook het liefste buiten de DHCP range van de modem dacht ik:
Dus modem doet bijv. 192.168.1.1 tm 192.168.1.100 via DHCP, dan adres Amplifi op 192.168.1.101
Vaste IP toekennen (voor bijv PC) ook beste vanuit Modem regelen. In windows een vast IP inkloppen in netwerkinstellingen kan ook problemen leveren met dubbele IPs.
DHCP op modem moet natuurlijk wel aanstaan, deze modem dient ook in Router modus te staan en dus niet in Bridge.
Bedankt hiervoor! Ik heb zojuist gekeken en als ik de Amplifi HD niet in bridge mode zet, fungeert hij automatisch als DHCP server. Ik laat hem dus maar in bridge mode...
NTAuthority schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 20:58:
Lijkt op een gevalletje brakke DVB-tuner, sommige zijn van wat rare makelij en een RPi heeft de ethernetadapter ook op USB hangen en dat kan natuurlijk best wel wat narigheid geven vooral als de coax ietwat gekkigheden heeft.
Aan hierboven; zie het gevalletje aarding weer, coax kan ook wat raar zijn qua aarding, brakke tuner->USB->ethernetadapter->rest van het netwerk vooral met "kostenbesparend" brak ontwerp van een RPi of een Chinese DVB-adapter...
Ik denk dat dit het dus is en specifieker de stroomvoorziening van die (toch Duitse...) tuner (via een externe USB 2.0 hub, omdat de raspberry pi de tuner niet van voldoende power kan voorzien).
Ik had nooit gedacht dat door een klaarblijkelijk niet meer functionerende krachtbron van een USB-tuner de aanwezigheid van de desktop PC op het netwerk tot problemen zou leiden. Ik kan de suggestie van laurens0619 maar niet uit mijn hoofd krijgen, maar ik heb er geen andere logische verklaring voor.