Eén PC legt het hele netwerk plat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slofsky
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-06 11:59
Hi!

Ik heb een gek probleem en ik hoop dat een van jullie voor mij de oplossing heeft. Mijn setup is als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YGMg-0j869i1gMo7qyP6T9nFE-o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wBbtg304EjyhlOfNC9N0Wqdu.png?f=fotoalbum_large

Er zijn nog wat meer apparaten, zoals laptops en telefoons die draadloos verbinding hebben met het netwerk. Als die apparaten allemaal aan staan, is er niets aan de hand. Deze setup draait al bijna een jaar zo zonder problemen. Echter sinds volgens mij een ruime week, zodra de desktop PC aanstaat, ligt al het interne en externe netwerkverkeer plat. Een Speedtest op een iPhone gaat van 200 Mbit naar letterlijk 0.77 Mbit.

Dit moet dus wel liggen aan die desktop PC dacht ik. Echter, na (en tijdens) een verse Windows 10 installatie, blijft het probleem zich voordoen. De resource monitor van de desktop PC laat geen noemenswaardig netwerkverkeer zien als deze alleen maar aan staat en verder geen actie onderneemt. Virus en malware scanners leveren ook niets op.

Daarnaast uiteraard Pi-Hole uit de running gehaald en het modem opnieuw opgestart, maar dit mocht allemaal niet baten. Ook geeft het ZyXel modem geen dubbele IP-adressen uit (de range van dynamische IP-adressen ligt buiten de ingestelde statische IP-adressen).

Ik heb letterlijk geen idee wat er mis kan zijn. Als de desktop PC aan staat is alles enorm traag. Als ik de ethernet kabel uit de PC trek, draait alles als een zonnetje. Kan iemand mij wellicht in de goede richting helpen? Ik hoor het graag!

Beste antwoord (via Slofsky op 24-07-2020 21:25)

• NTAuthority
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-10 12:38
Lijkt op een gevalletje brakke DVB-tuner, sommige zijn van wat rare makelij en een RPi heeft de ethernetadapter ook op USB hangen en dat kan natuurlijk best wel wat narigheid geven vooral als de coax ietwat gekkigheden heeft.

Aan hierboven; zie het gevalletje aarding weer, coax kan ook wat raar zijn qua aarding, brakke tuner->USB->ethernetadapter->rest van het netwerk vooral met "kostenbesparend" brak ontwerp van een RPi of een Chinese DVB-adapter...

[ Voor 34% gewijzigd door NTAuthority op 23-07-2020 21:01 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-10 12:04
Is de PC geaard aangesloten aan het stroomnet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slofsky
Wow je bent er snel bij. Ja, via een geaarde stekkerdoos, die op zijn beurt ook in een geaard stopcontact zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

PC al op de plek van een ander bedraad apparaat gezet (oftewel, uitgesloten dat de kabel kaduuk is)? Tegelijkertijd; grote kans dat dan de NIC / I/O-shield misschien voor issues zorgt?

Heb je al een extra NIC in de PC gezet en die gezet? Want dan sluit je ook uit of het aan de huidige NIC ligt of toch het OS (in combinatie met alle chipset-drivers)?

En ja, DHCP geeft dan wel geen dubbele IP's uit maar gebeurt het ook als je de PC een ander IP toewijst static?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryDeCowboy
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-10 02:32
Als ik het zo lees is niet de volledige netwerkconnectiviteit weg (Iphone geeft nog wel resultaat via Speedtest).
Een niet geaard stopcontact kan de boosdoener zijn maar zeer onwaarschijnlijk.

Mijn gok zou zijn dat er overmatig veel broadcastverkeer plaatsvind vanuit de PC.
Om zekerheid te krijgen kun je Wireshark op de betreffende PC draaien en kijken wat er allemaal aan netwerkverkeer plaatsvindt.
Als deze Wireshark log weinig of alleen 'normaal' verkeer laat zien zou ik het toch in de hardwarekant gaan zoeken.
Zoals @MAX3400 hierboven zegt, andere NIC in de PC, andere kabel aansluiten, etc.
Je kunt evt. ook een test uitvoeren met een Wifi-dongle, werkt het dan wel is het zeer waarschijnlijk een hardwareprobleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:02
Kan bijna niet anders zijn dan dat twee devices eenzelfde ip adres hebben.
Zou gewoon even op elk device kijken wat het werkelijke ip adres is.

Heeft die Synology niet toevallig twee netwerkpoorten, waarvan je vergeten hebt er een te configureren in je router?

[ Voor 29% gewijzigd door Ben(V) op 23-07-2020 09:36 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slofsky
Wow wat snel al die reacties. Echt zeer gewaardeerd.

Heb zojuist snel een andere netwerkkabel in de PC geprikt, getest en daarna een ander dynamisch IP-adres laten toewijzen aan de PC (en met ipconfig /renew etc. ook toegepast). Nog steeds hetzelfde resultaat.

Ik zal straks Wireshark installeren. Ik heb helaas geen andere NIC liggen, ik gebruik de ethernet port van het moederboard. Zal dan ook even de PC verhuizen naar een ander punt waar ik een kabel heb liggen (waar nu de Amplifi HD staat).

Nogmaals dank voor jullie hulp tot zover!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-10 08:04
Draait er iets (malware of zo) op je PC die de netwerkverbinding helemaal dicht trekt?
Wanneer ik thuis iets download op mijn laptop en de volle snelheid gebruik merk ik op mijn andere apparaten ook dat het internet een stuk trager is.

Misschien staat er wel constant iets te downloaden of zo?

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Een ander punt lijkt me zinloos, het is bijna zeker een ip adres dat twee keer bestaat.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-10 15:44
Slofsky schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:36:
Wow wat snel al die reacties. Echt zeer gewaardeerd.

Heb zojuist snel een andere netwerkkabel in de PC geprikt, getest en daarna een ander dynamisch IP-adres laten toewijzen aan de PC (en met ipconfig /renew etc. ook toegepast). Nog steeds hetzelfde resultaat.

Ik zal straks Wireshark installeren. Ik heb helaas geen andere NIC liggen, ik gebruik de ethernet port van het moederboard. Zal dan ook even de PC verhuizen naar een ander punt waar ik een kabel heb liggen (waar nu de Amplifi HD staat).

Nogmaals dank voor jullie hulp tot zover!!
Ik zou op de pc even een vast IP toekennen op de pc zelf en dan als DNS de 8.8.8.8 gebruiken.
Verse installatie dus mailware lijkt mij uitgesloten.

Of iets met IP adressen of de NIC.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:10
Hoe is je speedtest op iphone met alles afgekoppeld behalve de stoute PC?

hoe weet je dat intern netwerk plat ligt?
wat vin dt een ip-scanner van jouw netwerk?

[ Voor 38% gewijzigd door Tens op 23-07-2020 09:47 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:19
Staat HDCP op accespoint ook uit? Als ik IP problemen heb heeft het vaak mee te maken dat er op meerder plekken ipadressen worden uitgedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slofsky
Lumics schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:42:
Staat HDCP op accespoint ook uit? Als ik IP problemen heb heeft het vaak mee te maken dat er op meerder plekken ipadressen worden uitgedeeld.
Goeie. Was ik vergeten te vermelden. Amplifi HD staat in bridge mode. Geen DHCP server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slofsky
Tens schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:41:
Hoe is je speedtest op iphone met alles afgekoppeld behalve de stoute PC?
Ok dit is iets. Ik heb alles afgekoppeld behalve de stoute PC en de Amplifi HD. iPhone speedtest geeft nu 387 Mbit.

Ik ga langzaam een voor een apparaten terug prikken...

[ Voor 8% gewijzigd door Slofsky op 23-07-2020 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryDeCowboy
Probeer anders je Iphone aan de PC te hangen in USB tethering modus, dan functioneert de telefoon als Wifi dongle.
Dan zou je in ieder geval de NIC en evt. andere aardeproblemen kunnen uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slofsky
HarryDeCowboy schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:53:
Probeer anders je Iphone aan de PC te hangen in USB tethering modus, dan functioneert de telefoon als Wifi dongle.
Dan zou je in ieder geval de NIC en evt. andere aardeproblemen kunnen uitsluiten.
Goed idee. Probeer ik dat ook zo even :). Man wat fantastisch die snelle hulp!

Edit: Ik ging ervan uit dat het interne netwerk ook plat lag, omdat ik ook moeite heb/had met het bereiken van mijn modem of netwerklocatie (Synology) vanaf meerdere clients.

Ik ben nog steeds bezig met een voor een clients aansluiten.

[ Voor 23% gewijzigd door Slofsky op 23-07-2020 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeNL90
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-08 20:25
Zit er nog iets van een switch tussen of is het direct aangesloten op de router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-08 22:25

T.C

HarryDeCowboy schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:53:
Weet je zeker dat dit gaat werken?
Als ik met mijn iPhone tether (maakt niet uit of ik tether via kabeltje, bluetooth of wifi ) verbreekt deze de wifi verbinding.
Tethering ondersteunt mijn iPhone enkel met internet via 4G.

Heb je nog ergens een android phone liggen? Deze ondersteunen wel tethering met wifi als internet verbinding.
MikeNL90 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:15:
Zit er nog iets van een switch tussen of is het direct aangesloten op de router?
Dit kan inderdaad een oorzaak kunnen zijn.
Zelf jarenlang met een unmanaged switch gewerkt en ineens was deze defect geraakt.
Als deze ingeplugd was, werd mijn hele netwerk heel instabiel en ging de snelheid erg omlaag.
Nieuwe modem hielp niet, bij toeval kwam ik erachter dat dit kastje het probleem was.

[ Voor 28% gewijzigd door T.C op 23-07-2020 10:29 ]

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryDeCowboy
T.C schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:26:
[...]

Weet je zeker dat dit gaat werken?
Als ik met mijn iPhone tether (maakt niet uit of ik tether via kabeltje, bluetooth of wifi ) verbreekt deze de wifi verbinding.
Tethering ondersteunt mijn iPhone enkel met internet via 4G.

Heb je nog ergens een android phone liggen? Deze ondersteunen wel tethering met wifi als internet bron.
Goede opmerking. Ik doe dit trucje inderdaad ook altijd met Android devices, die ondersteunen het sowieso.
Je zou alsnog via 4G de test kunnen uitvoeren. Als er malware draait zal deze de 4G verbinding ook dichttrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

HarryDeCowboy schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:27:
[...]

Goede opmerking. Ik doe dit trucje inderdaad ook altijd met Android devices, die ondersteunen het sowieso.
Je zou alsnog via 4G de test kunnen uitvoeren. Als er malware draait zal deze de 4G verbinding ook dichttrekken.
Als het netwerk echt wordt dichtgetrokken door het verkeer gegenereerd door malware, dan zou je dat ook in de statistieken van je router moeten zien

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryDeCowboy
Brahiewahiewa schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 11:00:
[...]

Als het netwerk echt wordt dichtgetrokken door het verkeer gegenereerd door malware, dan zou je dat ook in de statistieken van je router moeten zien
Ik ga er vanuit dat deze consumentenrouter die functie niet bezit, veruit de meesten in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk eens rond of je ergens een fritzbox kan lenen, die hebben wel real-time weergave van up/download verkeer.
Dan kun je eea in de gaten houden terwijl je een voor een de verschillende zaken aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryDeCowboy
Of je installeert gewoon Wireshark en monitort wat er precies plaatsvind aan netwerkverkeer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slofsky
Nog altijd keihard aan het troubleshooten. Heb het probleem kunnen lokaliseren tot een verdwaalde raspberry pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HarryDeCowboy schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 11:30:
Of je installeert gewoon Wireshark en monitort wat er precies plaatsvind aan netwerkverkeer.
Zou je met wireshark ook iets kunnen zien wat door malware verstuurd wordt als het op dezelfde pc loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Slofsky schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:01:
Nog altijd keihard aan het troubleshooten. Heb het probleem kunnen lokaliseren tot een verdwaalde raspberry pi.
vage klepel, heb ooit ook zoiets gehad, probeer me heel hard te herinneren wat toen de oorzaak was..maar nu je het zegt herinner ik het me ook ja. Een rpie met een illegale kodi (met van die achteraf te installeren packages, je weet wel) was volgens mij bij mij de oorzaak van exact hetzelfde probleem. Het hele netwerk ging 'plat', alles werd apetraag. Als het bij jou ook een Kodi installatie is met achteraf geinstalleerde extensies eens goed naar de sharing opties kijken, volgens mij ging het daar fout bij mij. Alsof het kreng mijn complete nas aan het uploaden was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slofsky
Verwijderd schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:11:
[...]

vage klepel, heb ooit ook zoiets gehad, probeer me heel hard te herinneren wat toen de oorzaak was..maar nu je het zegt herinner ik het me ook ja. Een rpie met een illegale kodi (met van die achteraf te installeren packages, je weet wel) was volgens mij bij mij de oorzaak van exact hetzelfde probleem. Het hele netwerk ging 'plat', alles werd apetraag. Als het bij jou ook een Kodi installatie is met achteraf geinstalleerde extensies eens goed naar de sharing opties kijken, volgens mij ging het daar fout bij mij. Alsof het kreng mijn complete nas aan het uploaden was...
Deze pi draaide alleen tvheadend en fungeerde daarmee als tv-tuner. Gek genoeg lijkt het er nu op dat hij het doet, als de USB tv-tuner er maar niet in zit? I'm getting close...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:03
Dummy opmerking:
Zet hem eens op DHCP (thuis had je het probleem dan ook) en sluit hem eens aan bij de buren / een ander netwerk, gooit die ene pc dan ook het nerwerk plat, ligt het niet aan je configuratie thuis.

edit: zie dat er al min of meer een lokalisatie is gedaan tot een Pi...

[ Voor 14% gewijzigd door ybos op 23-07-2020 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10 11:11

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Toevallig een port forward van Telnet gedaan naar buiten? Of een SSH poort naar buiten toe open op default 22?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Slofsky schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:14:
[...]
Gek genoeg lijkt het er nu op dat hij het doet, als de USB tv-tuner er maar niet in zit? I'm getting close...
Wat is dat voor ding? IP-tuning? IGMP voor nodig? Multicast?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-10 16:10
Doet hij het ook als je hem boot met een Live usb stick met ubuntu erop?

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slofsky
Dj Neo Ziggy schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 16:15:
Doet hij het ook als je hem boot met een Live usb stick met ubuntu erop?
Gek genoeg werkt het allemaal wel als ik hem niet in het modem maar in de Amplifi HD prik. Maar goed, daar zit geen coax-aansluiting voor de tv-tuner. Voordat de dag voorbij is, is het opgelost...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chef81
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-01-2024
Is het niet zo dat bij een Tmobile glasmodem de poorten zijn onderverdeeld in 2 voor internet en 2 voor TV.
De poorten voor TV kunnen maar 1 IP adres uitdelen dus dan zijn je IP adressen "op".
Waarschijnlijk zit je Amplifi op een ander Lan poortje welke wel internet ondersteund op het modem en werkt deze daarom wel.

Als je de ampliHD even uit het modem haalt en op dit poortje je PC aansluit werkt het waarschijnlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:11
Ik krijg een beetje het idee dat er ergens iets stuk gaat maar je verbanden legt die er miss niet zijn?

Eerst was het de desktop, nu de pi? Wat is er gebeurd met de desktop?

Probeer het eens stap voor stap uit te sluiten waar het zit met lange metingen meet sowieso alleen bekabeld om het wifi uit te sluiten.
Iets zegt me dat het gewoon een (2.4?) wifi probleem is...

[ Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 23-07-2020 19:37 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HarryDeCowboy schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:29:
Mijn gok zou zijn dat er overmatig veel broadcastverkeer plaatsvind vanuit de PC.
Meteen na een verse Windows installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:14
Slofsky schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:42:
[...]

Goeie. Was ik vergeten te vermelden. Amplifi HD staat in bridge mode. Geen DHCP server.
Dit vind ik een gekke. Bridge modus is iets voor een modem/router, als je router functionaliteit uit wilt schakelen en dus enkel modem functionaliteit met 1 poort werkend.

De Amplifi dient in Acces Point modus te staan.
Daarbij de DHCP op de Amplifi inderdaad uit.
Netwerk adres van de Amplifi ook het liefste buiten de DHCP range van de modem dacht ik:
Dus modem doet bijv. 192.168.1.1 tm 192.168.1.100 via DHCP, dan adres Amplifi op 192.168.1.101

Vaste IP toekennen (voor bijv PC) ook beste vanuit Modem regelen. In windows een vast IP inkloppen in netwerkinstellingen kan ook problemen leveren met dubbele IPs.

DHCP op modem moet natuurlijk wel aanstaan, deze modem dient ook in Router modus te staan en dus niet in Bridge.

[ Voor 9% gewijzigd door Cyriel85 op 23-07-2020 20:45 ]

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• NTAuthority
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-10 12:38
Lijkt op een gevalletje brakke DVB-tuner, sommige zijn van wat rare makelij en een RPi heeft de ethernetadapter ook op USB hangen en dat kan natuurlijk best wel wat narigheid geven vooral als de coax ietwat gekkigheden heeft.

Aan hierboven; zie het gevalletje aarding weer, coax kan ook wat raar zijn qua aarding, brakke tuner->USB->ethernetadapter->rest van het netwerk vooral met "kostenbesparend" brak ontwerp van een RPi of een Chinese DVB-adapter...

[ Voor 34% gewijzigd door NTAuthority op 23-07-2020 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Cyriel85 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 20:43:
[...]
Dit vind ik een gekke. Bridge modus is iets voor een modem/router, als je router functionaliteit uit wilt schakelen en dus enkel modem functionaliteit met 1 poort werkend.
Nouuuu. Nee. Allerlei soorten devices kunnen bridgen (aka bridge modus). Ken verder het product Amplifi niet.

Gewoon even tcpdumpen op die raspberry, ben je er zo achter. Ik weet niet hoe die "tuner" z'n werk doet, bouw je niet gewoon een loopje met een unix bridge o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:14
Yordi- schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 21:04:
[...]

Nouuuu. Nee. Allerlei soorten devices kunnen bridgen (aka bridge modus). Ken verder het product Amplifi niet.

Gewoon even tcpdumpen op die raspberry, ben je er zo achter. Ik weet niet hoe die "tuner" z'n werk doet, bouw je niet gewoon een loopje met een unix bridge o.i.d.?
Werken dan wel alle poorten en WiFi?

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waal70
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-01-2024
Heb je al eens een traceroute uitgevoerd vanaf het “goede” deel van je netwerk?
Het zou kunnen dat de desktop zich adverteert als gateway of router en zo de routes beïnvloedt. Zeker als je echte router (of je AP) RIP accepteert.
Dat zou in een tracert duidelijk moeten worden (je desktop wordt dan een hop in de totale route)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slofsky
Alright. Ik ben jullie een aantal antwoorden verschuldigd. Zowel fysiek als mentaal sinds de start van het topic in troubleshooting stand gezeten. Komt ie.
MAX3400 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:27:
PC al op de plek van een ander bedraad apparaat gezet (oftewel, uitgesloten dat de kabel kaduuk is)? Tegelijkertijd; grote kans dat dan de NIC / I/O-shield misschien voor issues zorgt?

Heb je al een extra NIC in de PC gezet en die gezet? Want dan sluit je ook uit of het aan de huidige NIC ligt of toch het OS (in combinatie met alle chipset-drivers)?

En ja, DHCP geeft dan wel geen dubbele IP's uit maar gebeurt het ook als je de PC een ander IP toewijst static?
PC op een andere plek bood geen soelaas. PC op een ander statisch IP adres maakte ook geen verschil.
HarryDeCowboy schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:29:
Als ik het zo lees is niet de volledige netwerkconnectiviteit weg (Iphone geeft nog wel resultaat via Speedtest).
Een niet geaard stopcontact kan de boosdoener zijn maar zeer onwaarschijnlijk.

Om zekerheid te krijgen kun je Wireshark op de betreffende PC draaien en kijken wat er allemaal aan netwerkverkeer plaatsvindt.
Als deze Wireshark log weinig of alleen 'normaal' verkeer laat zien zou ik het toch in de hardwarekant gaan zoeken.
Zoals @MAX3400 hierboven zegt, andere NIC in de PC, andere kabel aansluiten, etc.
Je kunt evt. ook een test uitvoeren met een Wifi-dongle, werkt het dan wel is het zeer waarschijnlijk een hardwareprobleem.
Wireshark liet niets geks zien. Nauwelijks outgoing traffic. Het was een nieuwe installatie van Windows en zelfs tijdens de installatie ging het mis op het netwerk.
Ben(V) schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:35:
Kan bijna niet anders zijn dan dat twee devices eenzelfde ip adres hebben.
Zou gewoon even op elk device kijken wat het werkelijke ip adres is.

Heeft die Synology niet toevallig twee netwerkpoorten, waarvan je vergeten hebt er een te configureren in je router?
Ik heb alle apparaten eraf gegooid. Van draadloze deurbellen tot een Sonos speaker en was losliggende raspberry pi's en alles opnieuw opgebouwd. Er waren geen dubbele IP-adressen.
Rensjuh schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:38:
Draait er iets (malware of zo) op je PC die de netwerkverbinding helemaal dicht trekt?
Wanneer ik thuis iets download op mijn laptop en de volle snelheid gebruik merk ik op mijn andere apparaten ook dat het internet een stuk trager is.

Misschien staat er wel constant iets te downloaden of zo?
Ieder apparaat dat ik kon monitoren heb ik gemonitord (wat geleerd over nethogs in de tussentijd :)), maar het netwerk was muisstil terwijl speedtests, file transfers en het raadplegen van de tv-tuner bijna onmogelijk waren.
Lawwie schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:57:
Toevallig een port forward van Telnet gedaan naar buiten? Of een SSH poort naar buiten toe open op default 22?
Ik draai een extern te raadplegen server op de Synology, maar niet op de gebruikelijke porten en (hopelijk...) met afdoende beveiliging.
MAX3400 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 14:12:
[...]

Wat is dat voor ding? IP-tuning? IGMP voor nodig? Multicast?
Coax -> USB-tuner -> Raspberry Pi die verbonden is met het netwerk. Zo kan ik overal televisie kijken, ook als er geen coax-aansluiting is. Topding :). Althans, als het feilloos werkt...
Chef81 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 19:27:
Is het niet zo dat bij een Tmobile glasmodem de poorten zijn onderverdeeld in 2 voor internet en 2 voor TV.
De poorten voor TV kunnen maar 1 IP adres uitdelen dus dan zijn je IP adressen "op".
Waarschijnlijk zit je Amplifi op een ander Lan poortje welke wel internet ondersteund op het modem en werkt deze daarom wel.

Als je de ampliHD even uit het modem haalt en op dit poortje je PC aansluit werkt het waarschijnlijk wel.
Net als eigenlijk alle reacties, vind ik dit ook een goede suggestie. Het probleem zat hem er echter niet in dat de Amplifi HD geen "bridge" kon zijn. Alle clients die via de Amplifi HD verbonden waren, kregen keurig van het modem een IP adres toegewezen.
laurens0619 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 19:35:
Ik krijg een beetje het idee dat er ergens iets stuk gaat maar je verbanden legt die er miss niet zijn?

Eerst was het de desktop, nu de pi? Wat is er gebeurd met de desktop?

Probeer het eens stap voor stap uit te sluiten waar het zit met lange metingen meet sowieso alleen bekabeld om het wifi uit te sluiten.
Iets zegt me dat het gewoon een (2.4?) wifi probleem is...
Geloof me, dat denk ik ook. Maar ik kan het logisch niet anders uitleggen. Bij de eerder gegeven suggestie om één voor één apparaten weer aan het netwerk te hangen, kwam ik erachter dat bij het aansluiten van de raspberry pi met de separaat van stroom voorziene usb-tuner (via een USB 2.0 powered hub) het netwerk er weer zo goed als uit lag. Ik heb toen de raspberry pi (zonder tuner) verplaatst, aangesloten op de Amplifi HD (in plaats van direct aan het modem), en alles werkte. Vervolgens weer op de oude plaats gezet, de USB tuner er weer aan gehangen en de snelheden waren weg.

Eerst was de "stoute PC" overduidelijk de boosdoener. Maar na het veranderen van het stopcontact waar de USB-tuner van de raspberry Pi in zit (?!?!?!) lijkt nu alles in harmonie samen te kunnen leven.
Cyriel85 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 20:43:
[...]

De Amplifi dient in Acces Point modus te staan.
Daarbij de DHCP op de Amplifi inderdaad uit.
Netwerk adres van de Amplifi ook het liefste buiten de DHCP range van de modem dacht ik:
Dus modem doet bijv. 192.168.1.1 tm 192.168.1.100 via DHCP, dan adres Amplifi op 192.168.1.101

Vaste IP toekennen (voor bijv PC) ook beste vanuit Modem regelen. In windows een vast IP inkloppen in netwerkinstellingen kan ook problemen leveren met dubbele IPs.

DHCP op modem moet natuurlijk wel aanstaan, deze modem dient ook in Router modus te staan en dus niet in Bridge.
Bedankt hiervoor! Ik heb zojuist gekeken en als ik de Amplifi HD niet in bridge mode zet, fungeert hij automatisch als DHCP server. Ik laat hem dus maar in bridge mode...
NTAuthority schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 20:58:

Ik denk dat dit het dus is en specifieker de stroomvoorziening van die (toch Duitse...) tuner (via een externe USB 2.0 hub, omdat de raspberry pi de tuner niet van voldoende power kan voorzien).

Ik had nooit gedacht dat door een klaarblijkelijk niet meer functionerende krachtbron van een USB-tuner de aanwezigheid van de desktop PC op het netwerk tot problemen zou leiden. Ik kan de suggestie van laurens0619 maar niet uit mijn hoofd krijgen, maar ik heb er geen andere logische verklaring voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-10 12:24

Emiel1984

Made in NL

Ik begrijp dat je de netwerkaansluiting van je moederbord gebruikt.
Persoonlijk zou ik daarom kijken of er niet een update voor de bios van het moederbord is.
Welk moederbord heb je ?

Edit:
Ik lees na alles door te hebben gelezen dat je verdenkt dat het de rasberry Pi je netwerk platlegt..
Klopt dat ?

Edit2:
Het is al opgelost geloof ik.

[ Voor 31% gewijzigd door Emiel1984 op 24-07-2020 21:33 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slofsky
Een Asrock Z87E-ITX. Bordje uit 2014 uit mijn hoofd. Heb een paar maanden geleden of er een update voor is en die was er toen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Neem een raspberry pi 4 die heeft een echte netwerkpoort in plaats van een usb netwerkpoort die bijna alle stroom van de interne usb bridge opvreet.

Pagina: 1