AC750 of AC1200 wifi repeater?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 20:43
Mijn vraag:
Omdat mijn wifi op zolder instabiel is zoek ik naar een andere oplossing (ander AP).

Nu heb ik in de pricewatch gekeken en kwam ik bij de netgear ex3700 ac750 uit. Goede reviews, dus dat lijkt me wel wat. Nu wil ik gaan bestellen en zie ik ook de ac1200 mogelijkheid (netgear ex6120, geen reviews hier in de pricewatch).

Nu twijfel ik. De ac750 doen, of de ac1200.

Ga ik de hogere bandbreedte via WiFi überhaupt wel halen of ga ik dan extra geld uitgeven voor meer snelheid die ik toch nooit nodig heb? Ik heb een gigabit powerline set maar mijn glasvezel snelheid komt volgens mij nooit in de buurt daarvan.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het verschil is 2x2 MIMO vs 1x1 MIMO. Dat maakt zowel qua snelheid als ontvangstgevoeligheid flink uit.

Maar.... even stapje terug. Je hebt het ook al over powerline. Als je al powerline hebt, waarom dan repeater (ipv gewoon AP aan de powerline koppelen)? Allicht handig als je even een totaalplaatje geeft van je netwerk met welke modem en router je hebt en welke andere netwerkcomponenten daarmee verbonden zijn - en waar ze fysiek staan. Repeaters zijn zelden een goed idee, maar

Verder mbt "Ik heb een gigabit powerline set maar mijn glasvezel snelheid komt volgens mij nooit in de buurt daarvan" - je powerline ook niet :o

Hou er rekening mee dat geadverteerde "snelheden" eigenlijk theoretisch maximale link rates zijn, vaak zelfs opgeteld over verschillende banden (wat in praktijk onmogelijk zo te gebruiken is). Bij HomePlug AV 2.0 en G.hn powerline moet je uitgaan van haalbare link rates van 0-50% van die max en vervolgens netto throughput van de 50% daarvan. Dus van die "1000Mbps" hou je afhankelijk van je situatie tussen de 0 en 250Mbps over. Ik zou gemiddeld misschien 50Mbps verwachten.
Idem trouwens met WiFi. Bij de "750" en "1200" worden 2.4GHz en 5GHz banden bij elkaar opgeteld. Mooi voor de marketing, maar daar kun je - zeker bij een repeater - niets mee. Absolute max is 5GHz performance. Dat is bij de "750" 433Mbps en bij de "1200" 866Mbps. Die maximale link rates zijn itt powerline wel haalbaar bij goed signaal, maar er gaat minstens nog een derde vanaf. Max practisch haalbaar is dan 285 resp 570Mbps. Maar... dat is als je zo'n ding als bedrade AP gaat gebruiken. Gebruik je het als repeater, dan mag je dat getal bij perfecte plaatsing exact halveren, dus 142 resp 285Mbps. Is de plaatsing niet perfect (exact halverwege signaalverloop tussen AP en client), dan zal het nog meer tegenvallen.

Als performance je lief is, investeer niet in kastjes maar in een draadje. Ethernet is goedkoper, sneller, betrouwbaarder en meer toekomstvast dan elk alternatief. Echt geen zin in? Kijk dan naar wat wel kan, MoCA (over coax-TV kabel) is enige alternatief dat in de buurt komt. Juist de 'makkelijke' lapmiddelen powerline en repeaters zijn relatief duur (in EUR per Mbps), trager, minder stabiel en totaal niet toekomstvast.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
Maar... dat is als je zo'n ding als bedrade AP gaat gebruiken.
Dat is precies mijn bedoeling. Repeaten van het wifi signaal wordt hem niet.

En ik ga nog een poging doen een utp kabel naar boven te trekken en daar bedraad een AP aan te sluiten (de netgears zijn ook als AP te gebruiken ipv als repeater zag ik in de specs in de pricewatch).

Lukt die kabel trekken niet, dan toch maar via de powerline set en dan bedraad de netgear ap/repeater aansluiten.

Ik snap dat bekabeld de beste optie is, vandaar dat ik het nog een keer ga proberen de kabel te trekken, maar ik ga niet allemaal gaten boven in plafond en trap e.d. om een kabel naar boven te krijgen, dat is het ook niet waard voor het aantal keren dat ik op zolder zit te werken.

Mijn probleem is dat mijn kabel ergens door een koof omhoog zou moeten lopen (of naar beneden als je het vanaf zolder rekent) en dat het ergens vanaf de 1e verdieping richting de zolder een stukje opzij moet. ik vermoed dat daar bij mij de trekveer steeds vast loopt (https://www.klusidee.nl/F...zolder-te-trekken.126987/) waardoor het mij niet lukt om een utp kabel naar zolder te krijgen.
Allicht handig als je even een totaalplaatje geeft van je netwerk met welke modem en router je hebt en welke andere netwerkcomponenten daarmee verbonden zijn - en waar ze fysiek staan. Repeaters zijn zelden een goed idee, maar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tLDmV2NgWo5Xv4u6WTJBs_z5yC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mNL7i8O6eGFzfEPr08L7M4to.jpg?f=fotoalbum_large

in de meterkast staat mijn experiabox v10. Daarmee heb ik op zolder nu onvoldoende wifi ontvangst.
Daarvoor heb ik in maart een set netgear PL1000 aangeschaft om daar de zyxel modem die ik nog had aan te hangen. Dat werkte een tijdje tot de zyxel kapot ging. Toen mijn linksys wrv200 gebruikt maar die klapt er ook steeds uit. Nu heb ik tijdelijk een sitecom powerline set met ingebouwde wifi op zolder (die me beneden in de woonkamer een beter wifi geeft dan mijn experiabox in de meterkast).

Het liefst zou ik een utp kabel trekken door de koof die naast de meterkast zit. Daar loopt een snoertje van de ketel die boven op zolder ook uit een buis komt. Mooi dacht ik, kan mooi de utp kabel bij. Maar de trekveer die ik geprobeerd heb er doorheen te krijgen (utp kabel aan het snoertje van de ketel knopen leek mij niet zo wijs) loopt ergens vast. En ik vermoed in het stuk in de badkamer waar het iets opzij loopt.
Dus nu voor het moment maar de powerlines aangesloten op de box v10 en op zolder daar een AP op aansluiten. De netgear ex6120 (of de ex 3700, ik heb de 6120 nu gedaan) kunnen ook als AP gebruikt worden.

[ Voor 51% gewijzigd door DeRooney op 23-07-2020 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als het een koophuis is zou ik zeker een kabel gaan trekken probeer eerst eens te onderzoeken of de kabel die er nu in zit we los zit. Anders gezegd kan je die wel bewegen, zo ja dan kan er ook een kabel bij. Als je het eng vindt uitbesteden aan een installateur. Kost geld maar het plezier op de lange termijn is gewoon heel erg groot.
Goed wifi door het hele huis wordt steeds belangrijker. Voor de prijs is een Ubiquity Aircube echt een aanrader prima WiFi (AC) en ook nog 3 poorten in de plus.

[ Voor 11% gewijzigd door Frogmen op 23-07-2020 11:08 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
Het is gisteren gelukt om toch de (cat 5e) utp kabel naar zolder te trekken. Nu nog een AP regelen om op die kabel aan te sluiten.
Nog even goed de reactie van Dion lezen om te kijken welke wifi snelheden reëel zijn / haalbaar:
Idem trouwens met WiFi. Bij de "750" en "1200" worden 2.4GHz en 5GHz banden bij elkaar opgeteld. Mooi voor de marketing, maar daar kun je - zeker bij een repeater - niets mee. Absolute max is 5GHz performance. Dat is bij de "750" 433Mbps en bij de "1200" 866Mbps. Die maximale link rates zijn itt powerline wel haalbaar bij goed signaal, maar er gaat minstens nog een derde vanaf.
Net even getest en gecheckt: ik heb een 50mbps abo bij telfort. Vanaf mijn telefoon via wifi (4 meter bij de experiabox vandaan) haal ik in de speedtest 46mbps.

Op basis van wat Dion schrijft lijkt het mij dat een ap met 150mbps wifi ook al meer dan genoeg is. Of begrijp ik het nu verkeerd en werkt het niet zo?

[ Voor 61% gewijzigd door DeRooney op 23-08-2020 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

arjoderoon schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 08:18:
Het is gisteren gelukt om toch de (cat 5e) utp kabel naar zolder te trekken. Nu nog een AP regelen om op die kabel aan te sluiten.
Nog even goed de reactie van Dion lezen om te kijken welke wifi snelheden reëel zijn / haalbaar:

[...]

Net even getest en gecheckt: ik heb een 50mbps abo bij telfort. Vanaf mijn telefoon via wifi (4 meter bij de experiabox vandaan) haal ik in de speedtest 46mbps.

Op basis van wat Dion schrijft lijkt het mij dat een ap met 150mbps wifi ook al meer dan genoeg is. Of begrijp ik het nu verkeerd en werkt het niet zo?
Je mist een paar slagen:

- de genoemde link rates zijn geen snelheden, maar bruto overdrachtsinstellingen. Je kun in praktijk max ~2/3 van die link rate als netto TCP throughput halen. Theoretische max van 150Mbps betekent in praktijk dus max 100Mbps.
- die max haal je alleen maar bij a) perfect signaal en b) 100% benutbaarheid van het medium. Als er andere apparaten in zelfde kanaal zijn, ook al zitten ze bij de buren, gaat hun verbruik aan airtime (zendtijd in het kanaal) af van jouw airtime.
- "150Mbps" klinkt verdacht als WiFi-n 2.4GHz-only 1x1 SISO. Daar gelden twee bijkomende zaken voor: a) "150Mbps" vereist 40MHz kanaalbreedte, maar 40MHz kanaalbreedte is om meerdere redenen in 2.4GHz ten zeerste af te raden, waardoor je terugvalt op 20Mhz, waarmee je max 72Mbps met zelfde configuratie hebt, waar je dan weer max 2/3 van haalt en daar weer slechts het deel dat je buren niet gebruiken b) over die buren gesproken, in de bewoonde wereld is de 2.4GHz in de regel behoorlijk vervuild, waardoor vaak minder dan 25% van airtime beschikbaar is. 12.5Mbps max realistisch bruikbaar is niet onwaarschijnlijk bij "150Mbps" apparaat :o

Anno 2020 (hell, dit gold anno 2015 of zelfs 2010 al :o ) zou ik ten zeerste afraden om een 2.4GHz-only apparaat te kopen. Neem sowieso een dual-band apparaat, wat anno nu betekent: zorg dat "WiFi-ac" of "WiFi-5" op de doos staat. Verder zou ik minimaal (maar eigenlijk ook maximaal) 2x2 MIMO aanraden, niet voor de hoger snelheden, wel voor de betere ontvangstgevoeligheid en stabiliteit. Die herken je als "866Mbps", of als de marketeers weer eens creatief zijn met optellen van getallen van 2.4GHz en 5GHz (wat in praktijk niet mogelijk is ::o ) heb je het over "1200Mbps" danwel "1300Mbps".

Zoek dus een simpele "AC1200" AP en je zit in beginsel goed. Ten zeerste aan te raden is DFS support, daarmee kun je alle 4 de 80MHz kanalen in 5GHz gebruiken, ipv alleen de eerste. DFS support wordt zelden geadverteerd (want gemiddelde koper heeft er nog nooit van gehoord), maar is wel een pre. In de regel vind je het bij provider-apparatuur (KPN en Ziggo hebben het op alle recente WiFi-devices standaard), en bij SOHO-segment spullen zoals Ubiquiti's UniFi-reeks. Daarbuiten kan het aanwezig zijn, maar uitzoeken of het erop zit is een uitdaging...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
zoekende in de pricewatch naar accesspoints, bedacht ik mij dat het wellicht handig is als ik ook nog een utp poort beschikbaar heb om bekabeld aan te sluiten. Nu heb ik ook gezocht naar routers en lijkt de keuze daar nog meer te zijn dan binnen de AP's.

Hebben access points voordelen ten opzichte van routers? hebben de AP's een beter zendvermogen waardoor het bereik groter wordt?

voor de prijsklasse van +/-50 euro heb ik het idee dat er meer keuze is bij de routers dan bij de AP's.

lekker ook dat DFS zelden gecommuniceerd wordt door fabrikanten waardoor je maar blijft zoeken naar een apparaat dat het heeft. zag dat jullie in 2016 al aan het discussieren waren over DFS als flteroptie in de pricewatch maar dat dit onmogelijk te vullen was.

overigens: had niet verwacht zoveel aan het lezen te zijn om een access point te kunnen kopen en te snappen wat het verschil is (als je het over de 2x2 mimo hebt en de 866mhz, wat dan met ac1750 en hogere apparatuur? moet ik bij de 2.4ghz voor 300mbps gaan of zoeken naar een 450mbps, en hoe vind ik een router/ap die hopelijk ook tot achterin de tuin acceptabele ontvangst geeft via de 2.4ghz? etc. etc.

En als ik er nou na al dat lezen al wat van snapte viel het nog mee, maar het blijft wazige business als je er voor de eerste keer mee bezig bent.

[ Voor 47% gewijzigd door DeRooney op 24-08-2020 21:58 ]

Pagina: 1