Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lauran
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-03-2023
Mijn vraag / wens:

Ik wil een nieuwe (nog aan te schaffen) smartphone met SD-kaart i.c.m bij voorkeur Android 9, 10 of Android One zo ingesteld krijgen dat ik de SD-kaart op een willekeurige PC als USB-station mét schijfletter (en niet als apparaat zonder schijfletter!) kan benaderen.

Achtergrond / huidige situatie:

Mijn huidige Huawei Ascend G700-U10 smartphone (met Android 4.2.1) kan ik met USB-kabel op een willekeurige (in mijn geval Windows10) PC aansluiten en dan een USB-verbinding (ook wel USB-opslag of USB-massaopslag) tussen de PC en de smartphone tot stand brengen.

Als ik dat doe dan krijg ik de SD-kaart (externe opslag in smartphone) op de PC in windows verkenner als USB-station te zien mét schijfletter. Ik kan zo de gehele SD-kaart als aparte schijf benaderen (lezen en schrijven) en alle data op SD-kaart naar wens per bestand synchroniseren / backup-en -met bv. ViceVersa- met de data op de PC, Dit alles bijzonder snel, eenvoudig en in eigen beheer (d.w.z. volledig onder controle).

Wat ik tot zover te weten ben gekomen:

Standaard wordt (voor zover ik kan opmaken uit info over Android 9, 10 of Android One) een SD-kaart als apparaat (zonder schijfletter) op de windows verkenner getoond.

Ik lees her en der tips over het o.a. 7x op de Build versie van de smartphone tikken om de ontwikkelaarsoptie te activeren. Met deze optie zou het weer mogelijk moeten worden om de SD-kaart als USB-massaopslag op de PC (met schijfletter) te krijgen.
Deze optie heb ik echter nog niet ergens werkend gezien.

Ik heb verder kennis genomen / weet van de volgende opties die mij niet bekoren, zoals o.a.:
- de vele synchronisatie hulpmiddelen zoals HiSuite van Huawei en SmartSwitch van Samsung(Huawei), die echter niet het gemak bieden van wat ik nu kan / doe;
- de SD-kaart uit de smartphone halen en dan in een cardreader uitlezen, dit is echter kwetsbaar en tijdrovend;
- m.b.v. USB-kabel aansluiten en de smartphone (in windows verkenner als apparaat getoond) selecteren en dan bestanden of mappen 1 voor 1 selecteren en kopiëren, tijdrovend en foutgevoelig.
- synchroniseren met / via de Cloud is niet mijn ding!

Wie heeft kennis van / ervaring met het koppelen van een SD-kaart als USB-schijf met een smartphone bij voorkeur met Android 9, 10 of Android One ?

Lauran

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:23
Ik heb dat er ook lang maar gekeken, maar voor zover is het niet mogelijk.
Vroeger kon het wel, maar op deze manier is het veiliger (maar wel irritanter en trager enzovoorts).
Wellicht via ftp of een andere optie dat je de telefoon beschikbaar kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Android biedt vziw je opslag alleen als MTP-apparaat aan.

Misschien dat een custom ROM daar meer mogelijkheden biedt, maar ook op LineageOS heb ik nog niks anders gezien buiten MTP of PTP.

Hieronder LOS 17.1.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tmIXoP4ECtD1ycbdllhH4Kguc4k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NVbQ9a5OJCrK2q4WBGixS4XZ.png?f=user_large

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat ik zelf gebruik is Cx File Explorer. Specifiek gebruik ik de FTP Server functionaliteit daarvan. Met een knop in je Quick settings kom je direct uit in het menu waarin de FTP service kunt starten/stoppen en zelf kunt kiezen welke directory je wilt delen/beschikbaar stellen. In de explorer van Windows typ ik het adres (bijv. ftp://192.168.x.x:9999) van mijn telefoon en dan kan ik files over en weer halen. Dat werkt anonymous, maar werkt natuurlijk ook met een zelf in te stellen username en password. Het werkt dan niet met een driveletter, maar persoonlijk vind ik het erg prettig werken. Natuurlijk kun je er wel een snelkoppeling voor maken.

Dit werkt uiteraard als ze met hetzelfde WiFi-netwerk verbonden zijn, dit gaat maximaal met 200Mbit/s bij mij. Verbind ik mijn laptop direct met mijn telefoon via de hotspot-functie, gaat het een stuk sneller met maximaal 400Mbit/s.

Bovendien is Cx File Explorer een uitstekende file manager die ook nog goed kan omgaan met WebDAV mappings of met mijn NAS.

edit:
Een andere mogelijkheid is misschien een app waarmee je je telefoon kunt instellen als een gedeelde netwerkopslag (SMB/Samba). Dan kun je je telefoon benaderen via de Windows explorer bijv. \\smartphone\sd-card of iets dergelijks. Deze kun je toewijzen aan een driveletter. Zelf heb ik er geen ervaring mee.

[ Voor 13% gewijzigd door dreester op 22-07-2020 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lauran
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-03-2023
Dank zover voor bovenstaande reacties.

ik weet / begrijp dat connectie maken op vele manier kan, alle geopperde opties geloof ik meteen.
Echter het gemak waarmee ik nu de smartphone opslag en een willekeurige opslaglocatie op pc kan vergelijken (met tool ViceVersa!) en in één oogopslag kan zien waar de verschillen zitten, hierop kan filteren en zodoende heel snel kan synchroniseren .. dat gemak (met 2 verschillend dir-structuren obv schijfletters) ... dat mis ik!

Ik zit vb zelf te denken aan het volgende:
Een USB-OTG te connecten aan smartphone en dan alle data op smartphone te downloaden naar USB-OTG, vervolgens de USB-OTG op PC te mounten als schijf en dan (my old way of working) vergelijken met opslag locatie op PC.
De USB-OTG wordt dan a.h.w. als een soort van intermediair / tussenstation gebruikt.
Voorwaarde is wel nog steeds dat de dir-structuur op SD kaart benaderbaar is, zodat alle (gewenste) subdirs (voor download) te selecteren zijn. Heb hier geen ervaring mee!

Lauran