Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Retour cv tank lijkt in retour vloerverdeler te komen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• texaslex83
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-05-2021
Wij hebben een daikin altherma – low temperature split warmtepomp met een tank (warm water) en twee wth vloerverdelers. Onderaan twee foto's van hoe de opstelling er op de begane grond uitziet.

Recentelijk is het mij opgevallen dat als de tank voor warm water wordt opgewarmd er warm water van de tank retour leiding in de retour van de vloerverdeler (gele tekst op foto) op de begane grond komt. De dikke buis die de vloerverdeler in gaat is wordt erg warm, maar ook de slangen van de vloerverwarming die vanuit de vloerverdeler de grond in gaan worden warm. Het water lijkt niet echt te stromen aangezien de aanvoer slang in de vloerverdeler niet echt warmer lijkt te worden. Aangezien de leidingen verbonden zijn zou ik wel verwachten dat er wat (stralings)warmte in de retour van de vloerverdeler komt, maar de boel wordt nu behoorlijk warm. Er stroomt overigens geen warm water de aanvoer van de vloerverdeler in.

Ik ben me er van bewust dat te warm water in je vloerverwarming niet goed is voor de vloer. Mijn vraag is dus is bovenstaande beschreven werking normaal en kan dit verder geen kwaad? Zo niet, want kan/moet hier tegen gedaan worden?

Hopelijk kun jullie me wat advies geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lzbXOkFA-TT28CbZz1lnpzzmZP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gdR6ERWml6Pk7A0n3ej0FjMc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Xd40VvNNalz-d6FZR12_sRk2HY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7uURRREGcTYevfn4bQe76t0P.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door texaslex83 op 22-07-2020 22:38 ]

Alle reacties

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:30
Ik zie relatief weinig pompen of ligt dat aan mij ?
Of wordt de CV geacht dat allemaal te doen ?

[ Voor 31% gewijzigd door gekkie op 22-07-2020 22:42 ]

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:12
Als de pomp in je warmtepomp draait lijkt het me onmogelijk dat er water via de retour je verdeler inloopt. Hij zuigt namelijk de retour en duwt het water in de aanvoer. Wordt de aanvoer voor de vloerverwarming bij de drieweg klep ook warm? Misschien sluit je klep niet goed?

Je mag overigens best wel wat leidingen isoleren. Je raakt nu een hoop warmte kwijt.

@gekkie bij een warmtepomp wil je verder geen pompen in je circuit :)

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:17
Kan wel kloppen, volgens mij duwt de retour van je tank nu door je 2 vloerverwarmingsverdelers heen en dan retour WP. Oplossing zou dan liggen in een terugslagklep op de aanvoer VVVD begane grond of een tweede klep. Hete water gaat overigens via de retourslangen je vloer in dan niet via je aanvoerslangen tijdens het opwarmen van de tank.

[ Voor 34% gewijzigd door Jim423 op 23-07-2020 00:19 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• texaslex83
Hieronder nog een nieuwe bijgewerkte foto. De groene pijlen geven de stroming van de tank retour aan en de oranje pijl onder de t-koppeling is dus het warme water wat naar beneden gaat en de retour van de vloerverdeler ingaat.

@Bo0bz de reden dat ik erachter ben gekomen is doordat eerst mijn driewegklep niet goed afgesteld stond. Dit heb ik wat aangepast en nu stroomt er geen warm water meer voorbij de driewegklep naar de aanvoer van de vloerverdelers als de tank aan het opwarmen is. Toevallig pakte ik de retour leiding van de vloerverdeler beet en toen viel het me op dat deze wel erg warm wordt.

@Jim423 wat bedoel je precies met dat de retour door de vloerverdelers heen duwt? Het is niet zo dat het warme retour water van de tank door beiden vloerverdelers gaat van retour tot aanvoer of andersom (zie nieuwe foto onderaan). Dit kan ik zien doordat de leidingen van aanvoer koud blijven en het temperatuur metertje ook geen hogere temp laat zien.

Het lijkt me logischer dat er een terugslagklep komt op de retour van de vloerverdeler toch? Bedoel je met een tweede klep een driewegklep en waar zou die dan moeten komen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LjUlA7Kc04H0b7gXTmhmm0ROhXM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wYcPpllwDX2N711hSFy3VCmF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door texaslex83 op 23-07-2020 12:30 ]

• Jim423
Dat water gaat echt wel door beide verdelers heen. Dat kan niet anders. Wat erin gaat (oranje pijl) moet er aan de andere kant weer uit komen.
Echter zal de flow zo laag zijn dat het er kamertemperatuur weer uit komt. Of de terugslagklep in de retour of aanvoer zit maakt niks uit natuurlijk, als de flow maar stopt. Een tweede klep zal een betere flow geven dan een terugslagklep vermoedelijk maar zoek dit even uit. Dat mag ook gewoon een tweewegklep zijn, hoeft geen driewegklep te zijn. Deze op de plek van de oranje pijl.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• texaslex83
@Jim423 erg vreemd dat de opstelling het nu schijnbaar toelaat dat er water terugstroomt in de retour. Lijkt me nogal eem domme fout van de installateur.

Aangezien er zoals jij stelt dan weinig flow is kan het kwaad om het zo te laten jouw inziens? Of zeg je de vloerverwarming wordt hierdoor toch structureel te warm en het moet gefixt worden. In het dagelijkse gebruik werkt verder alles prima qua verwarmen en koelen.

• Jim423
Aangezien de slangen die de vloer in gaan ook warm worden zou ik het wel fixen.
Dit kost je op jaarbasis best wel wat stroom denk ik. De installateur heeft hier niet over nagedacht vermoed ik. Dat de vloer echt te heet wordt ben ik opzich niet zo bang voor.

• texaslex83
@Jim423 bedankt voot de adviezen! Ga even overleggen met de installateur.
Pagina: 1