Advies - Tuinaanleg / prijs vergelijken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Protax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:48
Beste mede-Tweakers,

Ik zit met een probleem, waar ik zelf geen zicht oplossing meer voor heb.

Situatie omschrijving:
Wij hebben een aantal jaar terug een huis (huis is in 2013 gebouwd) gekocht waarvan de tuin om het zomaar te zeggen door een beunhaas (ons vermoeden en van horen zeggen) is aangelegd.

Op zich hoeft de aanleg van een tuin niet spannend te zijn, maar aangezien onze tuin aan een sloot ligt en geen achterom heeft zitten er wel iets meer uitdagingen aan. De tuin is ongeveer 13 meter diep en 6 meter breed, na een meter 6 / 7 is er een trapje naar de vlonder. Deze vlonder is nu volledig van composiet van schots / scheef / krom en los is. De tuin zelf is niet voorzien van planten bakken / groen of iets dergelijks en volledig voorzien van tegels.

Plan:
Al enige tijd hebben wij het plan om de tuin volledig te laten vernieuwen door een hovenier en dit dan ook direct goed aan te pakken. Doel is nieuwe tegels / plantenbakken / groen / verlichting / beschoeiing / vlonder en een blokhut.

Aanpak:
Een aantal maanden terug heb ik diverse hoveniers hier in de regio aangeschreven. Van sommige hoveniers kreeg ik keurig een reactie anderen lieten het helaas afweten. Wat mij echter opvalt (en dat is ook direct het grootste probleem), is dat iedere hovenier ons een tuinontwerp wil verkopen, waarna men een prijsindicatie af kan geven. Gezien het geen grote tuin betreft en wij prima voor ogen hebben wat we willen, lijkt het mij niet nodig om zo'n ontwerp te maken. Beter gezegd, ik had verwacht dat de meeste langs zouden komen, het verhaal kort aan zouden horen en vervolgens een schatting zouden geven van de kosten (en het uiteindelijk ontwerp in de totaalprijs zouden meenemen). Op deze manier kan ik simpelweg geen appels met appels vergelijken.

Inmiddels is wel een hovenier langs geweest, die het verhaal heeft aangehoord / notities heeft gemaakt en een prijsindicatie heeft afgegeven. Maar goed, ik wil uiteraard meerde offertes onder ogen zien.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Of hebben jullie dit in het verleden ook meegemaakt en zo ja hoe aangevlogen?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:43

ZieMaar!

Moderator General Chat
Wel herkenbaar. Voor onze tuin (waarvan we nog niet wisten wat we wilden) hebben we uiteindelijk 2 hoveniers laten langskomen. Een verkocht eerst een ontwerp (voor € 250,-) en kon daarna de offerte uitwerken. Dat lijkt inderdaad de meest voorkomende aanpak te zijn. De ander, waar we mee in zee zijn gegaan, schetste bij de eerste afspraak zijn ideëen en kwam daarna, toen we het eens waren over het ontwerp, met een offerte.

Met die laatste zijn we in zee gegaan. Wat mij opviel was dat je zeer, zeer duidelijke en uitgewerkte offertes kreeg, wat vergelijken goed mogelijk maakt. Mocht je betalen voor een ontwerp, dan is dat vaak ook van jou en kan je obv dat ontwerp offertes vragen. Maar als jij heel goed opschrijft wat je nodig hebt, dan moet dat ook wel lukken, denk ik.

Een richtprijs die ik las is ca € 100,- per vierkante meter en dat herken ik wel in onze offertes (van een paar jaar geleden). Gras en bestrating maakt het iets goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:20

JaQ

100 per m2 klinkt wel als heul veel, is dat regio gebonden? Wij hebben 4 jaar geleden 1000 m2 opnieuw laten aanleggen, de andere 1000 m2 van het perceel is bebouw, was al bestraat of was prima. We hebben zeker geen 100k betaald (wel de helft 😬).

Zelf hebben we offertes opgevraagd op basis van een ontwerp van een derde partij. Ontwerp was iets van 500€ En bevatte een bestek voor hoveniers (volledige specificatie van alle planten en materialen), dat maakt offertes vergelijkbaar.

Gespecificeerde offertes geven daarna ruimte om te schrappen/vervangen wat je belachelijk vind, zo bleek een beukenhaag van 160 - 180cm hoog van 40 meter lang toch wel erg duur te zijn. Is Portuguese laurier geworden, want 7k goedkoper 😳 Door een slim ontwerp te kiezen samen kan je veel geld besparen heb ik geleerd.

Prijsverschillen in offertes zaten niet zozeer in de prijs van planten. De additionele dingen als bewatering of elektrische installaties (lichtplan etc) lagen ver uit elkaar. Prijsverschil tussen hoogste en laagste offerte was 35k, wat ook veroorzaakt werd door een 8 euro hoger uurtarief van 1 hovenier 🤨

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:09
Protax schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 22:07:
[...]
Een aantal maanden terug heb ik diverse hoveniers hier in de regio aangeschreven. Van sommige hoveniers kreeg ik keurig een reactie anderen lieten het helaas afweten.
[...]
Ik denk dat ze het razend druk hebben momenteel, dat is ook niet gunstig voor de prijs. Ik zie bij mij in de wijk de tuinhuisjes/overkappingen e.d. ook uit de grond gestampt worden momenteel. Mensen gaan niet op vakantie door COVID-19 en besteden het geld nu aan hun huis/tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ThinkPadd schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:30:
[...]

Ik denk dat ze het razend druk hebben momenteel, dat is ook niet gunstig voor de prijs. Ik zie bij mij in de wijk de tuinhuisjes/overkappingen e.d. ook uit de grond gestampt worden momenteel. Mensen gaan niet op vakantie door COVID-19 en besteden het geld nu aan hun huis/tuin.
Las net zoiets op NOS, precies wat jij zegt.
Klussers zitten soms tot juni al vol. Hoveniers zal vast niet anders zijn.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1279036

wat voor ons voordelig uitpakte was volgende aanpak:
-zelf schets maken
-grove werk zoals grondwerk en verhardingen door grondwerker/hovenier/stratenmaker laten doen
-beplantingsplannetje maken met iemand die daar veel verstand van heeft
-zelf planten inkopen en in de grond zetten
vereist wel dat je deze mensen weet te vinden. De meer sjieke hoveniers rekenen all in prijzen die ongeveer op het dubbele uitkomen van wat ik kwijt was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-05 15:03

DarkKnight

Narf

Anoniem: 1279036 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:46:
wat voor ons voordelig uitpakte was volgende aanpak:
-zelf schets maken
-grove werk zoals grondwerk en verhardingen door grondwerker/hovenier/stratenmaker laten doen
-beplantingsplannetje maken met iemand die daar veel verstand van heeft
-zelf planten inkopen en in de grond zetten
vereist wel dat je deze mensen weet te vinden. De meer sjieke hoveniers rekenen all in prijzen die ongeveer op het dubbele uitkomen van wat ik kwijt was.
Dit kan ik alleen maar beamen.
Wij hebben gewoon een grondverzet bedrijf ingeschakeld om de grond af te graven/afvoeren en te frezen. Feitelijk was het een boer, die dit erbij deed 'voor de lol'.
Daarnaast hebben wij een volledig ontwerp gemaakt voor/door onszelf.
Zelf alle materialen ingekocht (tegels, grindmatten, planten, etc. etc)
Zelf tegels, stapelblokken, grind gelegd (<- dit zou je nog kunnen uitbesteden voor redelijke prijs als je een stratenmaker vind)
Zelf planten in de grond zetten (dit is niet lastig en juist leuk werk... volgens mijn vriendin :+ )

En dan kom je zeker een factor 2 of 3 (of 4 à 5 als ik de bedragen hierboven zie) lager uit dan als je een hovenier inschakeld zonder zelf iets te doen.

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biatch
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-04 22:33
DarkKnight schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 11:14:
[...]

Dit kan ik alleen maar beamen.
Wij hebben gewoon een grondverzet bedrijf ingeschakeld om de grond af te graven/afvoeren en te frezen. Feitelijk was het een boer, die dit erbij deed 'voor de lol'.
Daarnaast hebben wij een volledig ontwerp gemaakt voor/door onszelf.
Zelf alle materialen ingekocht (tegels, grindmatten, planten, etc. etc)
Zelf tegels, stapelblokken, grind gelegd (<- dit zou je nog kunnen uitbesteden voor redelijke prijs als je een stratenmaker vind)
Zelf planten in de grond zetten (dit is niet lastig en juist leuk werk... volgens mijn vriendin :+ )

En dan kom je zeker een factor 2 of 3 (of 4 à 5 als ik de bedragen hierboven zie) lager uit dan als je een hovenier inschakeld zonder zelf iets te doen.
En ook ik kan dit beamen. Meestal heb je zelf al wel een idee hoe je de bestrating wil hebben en daar heb je naar mijn idee niet per se een hovenier voor nodig. (ligt natuurlijk geheel aan je wensen en budget)
Ook hier ruim 130-140 m2 sierstraatwerk laten leggen door een stratenmaker op een zelf getekend plan. De rest ben ik bezig met zelf aanplanten. Pinterest is altijd goed voor ideeen. Misschien dat je de hovenier het plantenschema kunt laten maken als je zelf minder handig bent en om de kosten te kunnen drukken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w3rd
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-05 09:31
Recentelijk bezig geweest met het selecteren van een hovenier voor de tuin voor ons nieuwe huis. Wij hebben gewoon een google gedaan en aantal hoveniers aangeschreven die ons wel aanspraken. Ik herken je verhaal dat sommige hoveniers niet reageren, ze lijken het op dit moment allemaal razend druk te hebben. Ondanks dat waren er meer dan genoeg bereid om een indicatie af te geven.

Direct een tuinontwerp aansmeren en daarna pas een prijsindicatie kunnen afgeven? Dat heb ik nog niet meegemaakt. Wij hebben een simpele schets gemaakt en gesprekken gevoerd op basis waarvan de hoveniers (3 verschillende) allemaal zonder problemen een prijsindicatie hebben opgesteld. 2 van de 3 hebben de schets ook zelf 'digitaal' uitgetekend, zonder kosten.

Ik zou je aanraden om minimaal 3 tot 5 hoveniers een indicatie te laten afgeven maar zorg er vooral voor dat je vooraf goed weet wat je wilt met de tuin. Zorg ervoor dat je een idee hebt wat je wilt qua indeling, straatwerk, beplanting, enz. De prijsverschillen tussen de verschillende hoveniers bleken gigantisch te zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:36
Wij hebben een paar jaar geleden ook de tuin laten doen (redelijk beschaafd 60m2).
Bij ons was het volledig bestraat en schots en scheef. Wij wilden juist meer groen en een wat moderner ogende tuin.
Ik had van te voren zelf een ontwerp gemaakt waarin de tegels werden hergebruikt (die waren namelijk wel mooi) en wij zelf de beplanting zouden doen.
Ik heb de tegels er zelf uitgehaald en een kaal zandbed opgeleverd.
Prijs was ± € 3.000,- dus ongeveer € 50,- p. m2.
Dit was incl. een grote douglas pergola, diverse plantenbakken met van die blokken, grond/zandvulling en een inlite snoer voorbereiding.

Wij hebben 3 hoveniers langs laten komen.
1 zag het niet zitten om ons ontwerp te realiseren.
De ander was 6k en de laatste dus 3k.
Daar kregen we ook het beste gevoel bij omdat hij erg enthousiast was over het ontwerp en je merkte dat hij passie had voor mooie tuinen aanleggen.
Die hovenier had ook nog eens goede recensies en zat bij ons in de buurt, dus dat was makkelijk kiezen.
Achteraf ook erg tevreden over het resultaat, ligt er nu nog steeds keurig bij.

Kies dus zeker ook iemand waar je een goed gevoel bij hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• T-!-M
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-05 10:28
Ik wil toch even opkomen voor de hoveniers. Een goed tuinontwerp kan echt een wereld van verschil maken. Als je een goed ontwerp hebt kun je zoveel meer uit een tuin halen dan je zelf had kunnen bedenken. Heerlijk zithoekjes, een tuin die groter lijkt dan hij is, speels omgaat met het hoogteverschil in jouw tuin, zichlijnen waar je zielsgelukkig van wordt.. Uiteraard, zoals meerdere tweakers al aangeven, is het goedkoper om dingen zelf te doen - maar dat is niet zozeer je vraag.

Mijn tip: Ik zou eerder zelf het een en ander doen dan besparen op het ontwerp! Als je gaat investeren in je tuin, zorg dan ook dat je een pareltje aanlegt :)

// ik ben een echt buitenmens, dus de tuin is voor mij belangrijk. Als je precies weet wat je wilt en vergelijkbare offertes wilt ontvangen; maak het zo concreet mogelijk voor de hovenier - maar daarvoor heb je wel dat idee / ontwerp nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een hovenier is zo een uur of twee kwijt met een ontwerp en aangezien een goede hovenier al lekker vol zit qua werk hoeft hij op dit moment niet zijn tijd gratis weg te geven om maar opdrachten binnen te slepen.

Onze hovenier kwam langs voor een vrijblijvend gesprek om wat ideetjes op papier te zetten en even te sparren. Hadden wij een goed gevoel bij hem dan kon hij voor een euro of 300 een ontwerp op papier zetten. Die kosten zijn om te voorkomen dat wij hem laten schetsen en dan via internet een goedkope stratenmaker zoeken die alles wel even neer legt.

We zijn een paar keer heen en weer gegaan met het ontwerp en op basis daarvan heeft hij voor ons een prima tuin aangelegd. Bij ons zijn de kosten relatief laag gebleven omdat we geen beplanting hebben laten doen, dit konden en wilden we zelf realiseren.

Kosten zijn ook heel afhankelijk van wat je wilt. Een groot terras met dure tegels of een op maat gemaakte vlonder of blokhut is veel duurder dan een grasmat of een stuk open grond met wat grote heesters. En in jouw geval moet alles door het huis getild en gereden waardoor het qua apparatuur ook een kleine uitdaging kan zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-05 10:53
Wat ik je kan aanraden is om naar de tuinen van Appeltern te gaan. https://appeltern.nl/nl/

Hier kan je superveel inspiratie op doen en ze kunnen voor een relatief zachte prijs een ontwerp voor je maken. Wij dachten ook wel te weten wat we zouden willen maar eenmaal daar geweest te zijn kwamen we erachter dat er veel meer mogelijk was dan van te voren gedacht.

Naderhand hebben wij met dit ontwerp offertes opgevraagd bij Hoveniers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masterlans
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:29
Wij hebben vorig jaar niet betaald voor het ontwerp van onze achtertuin, dit jaar ook niet voor de voortuin.
Hoveniers hebben het inderdaad erg druk dus ik kan me voorstellen dat ze hun tijd niet gratis weggeven, dat zal echter ook afhangen van de grootte van de klus. De kosten van het ontwerp op een bedrag van 30k is natuurlijk anders dan bij een opdracht van 5k. Ik vind dat het erbij hoort voor een potentiële opdracht van bijvoorbeeld 15k en zou niet betalen voor een design/offerte alleen. Als ze de opdracht krijgen zit het er uiteraard toch in verweven.

Je hebt een groot deel ook zelf in de hand, onze hovenier dacht goed mee en had naast onze eigen ideeën een paar erg mooie aanvullingen. Een goede kwaliteit keramische tegel in zandcement heeft gewoon een ander kostenplaatje dan een goedkope betontegel in brekerzand.
Als een hovenier goed meedenkt kun je in goed overleg bepalen waar je met je budget op kunt uitkomen. Bijvoorbeeld wel de mooie tegels, en andere aanplant die je bijvoorbeeld een jaar later kunt uitbreiden.

Ik heb een deel zelf gedaan om wat kosten te besparen (elektra/verlichting/waterpartij). Ik zie veel mensen suggereren om het voor grotendeels zelf te doen, dat bespaart inderdaad veel geld maar wij waren in een week of 3 klaar met de achtertuin, terwijl een vriend van me het zelf deed en er 1.5 jaar over deed. Dat is een keuze die ieder voor zichzelf moet maken.

Edit: ik zie overigens dat er eerder een soort rekenregel van100 euro per m2 vermeld wordt, dat hangt erg ervan af wat je doet. Een keramische of natuursteen tegel kan goed 50+ euro per m2 kosten in aanschaf, dan nog zandcement, leggen, voegen, dat loopt best op. Gras kun je voor een paar euro per m2 kopen, met duidelijk beperktere kosten voor leggen en grond voorbereiden dan tegelen. Een boomscheut van 40cm kost veel minder dan een boom van 5m. Dus pin je niet teveel vast op dat soort genoemde bedragen.

[ Voor 15% gewijzigd door Masterlans op 23-07-2020 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjuh
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-05 08:04
Wij hebben het over een andere boeg gegooid. We hebben een losse zelfstandige tuinarchitect ingehuurd. Kost wel wat 1000-1500 euro, maar je krijgt een uniek ontwerp, je zit niet vast aan een hovenier en je kunt zelf al het materiaal regelen. Daarna heb ik alles zelf gedaan en materialen zelf geregeld, zelf beplanting via lokale kweker geregeld. Alleen dat heeft enkele duizenden euro gescheeld. Heb alleen 3 dagen hulp van een stratenmaker om de keramische tegels in de gebonden split te leggen en wat metselaars om wat muurtjes te metselen. Als je wat wil besparen kan het op 2 fronten. 1 zelf inkopen, maar dat gaat niet samen met een hovenier. 2 Besparen op uren door ten minste ‘dom’ Voorwerk te doen Zoals de tuin leeg halen etc.
Pagina: 1