Hulp bij verbouwspecificatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EKorvemaker
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11-12-2024
Dag tweakers,

Voor ons bouwdepot heeft mijn financieel adviseur een kosten indicatie nodig wat alle verbouwingen ongeveer gaan kosten. Nu vind ik dit nogal lastig. En daarom schakel ik jullie hulp in.

Het gaat om een huis uit 1966. 102 m2 woonoppervlak. 4 slaapkamers.
Dak en vloer isolatie is aanwezig. Verder is overal dubbelglas behalve bij twee slaapkamers boven. Ook zit in deze slaapkamers zachtboard plafond. Dat willen wij eruit halen en een gipsplafond van maken.

Onderstaande zaken willen wij gaan verbouwen/aanpakken

- nieuwe hoekkeuken
- pui openbreken in de woonkamer. We willen hier graag openslaande deuren (kunststof)
- nieuwe meterkast
- traprenovatie (trap naar zolder is aan vervanging toe. Het is wel een vaste trap)
- toilet beneden moet vernieuwd worden (nieuw toilet + betegelen etc)
- spouwisolatie
- dubbelglas slaapkamers

Wat is jullie schatting van bovenstaande punten?

Ik dacht zelf het volgende:

- nieuwe keuken 13500
- openslaande deuren 5000
- meterkast vernieuwen 750
- nieuwe trap 1750
- toilet 2000
- huis stucen 3500
- spouwisolatie 1500
- dubbelglas 2000

Ik heb al veel research gedaan maar het blijft schatten. Helaas hebben we geen tijd voor offertes omdat ik onze begroting vrijdag moet indienen.

Al jullie hulp, tips en adviezen zijn meer dan welkom

Groeten een jonge starter

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-06 16:51

Barrycade

Through the...

Reken je met Roemeense vrienden prijzen?

Denk dat je alles minimaal maal 1,5 moet doen om enigszins in de buurt te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Huis stucen? Met wat? En is dat dan alle kamers / etages?

Mijn vorige begane grond (11 x 5 x 2.5) was al meer dan 4000 Euro stucen.

Wat voor dubbelglas? HR+++ is richtprijs 160 Euro de vierkante meter "zeggen ze". Dus voor jouw 2000 Euro kom je op 7 vierkante meter glas + loonkosten (geen kozijnen).

Ik zou gewoon een begroting indienen die 2x zo hoog is. De verstrekker komt vanzelf een betere specificatie vragen als ze het niet vertrouwen of kunnen lenen. Heb je mooi tijd voor offertes.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:42
Moeilijk te beoordelen en veel afhankelijk van je afwerkingsniveau/kwaliteitsvraag.
Tip reken overal alvast 20% bij want vaak is het duurder dan je denkt.

Met wat meer informatie over wensen/eenheden (m m2 m3) is er wat te roepen.

2K voor een toilet is spaarzaam. Alleen pot, wasbak, water en klein materiaal is al snel 1K. Dan moet het er nog in en wil je het ook nog leuk afwerken .
Uurtarieven bouw neigen snel richting de 60/70EUR tegenwoordig.

[ Voor 32% gewijzigd door significant op 22-07-2020 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:50

Nhz

DVNTR

Dit is echt niet te zeggen zo. Je zit in ieder geval aan de lage kant.

- Wat voor een keuken, IKEA of dure op maat gemaakte keuken met handgemaakt granito blad?
- Hoe groot is die nieuwe pui?
- Wat bedoel je precies met nieuwe meterkast, alleen de elektrische componenten vervangen, of moet er daadwerkelijk een hele nieuwe kast gemaakt worden? Wat is de indeling van de elektrische componenten?
- Wat wil je met die trap? Moet hij helemaal vervangen worden? Of wil je overzetstukken?
- Het toilet, wat voor een tegels, pot, wasbak, accessoires.
- Hoeveel m2 stucwerk zit er in? Plafonds en/of muren? Hoeveel mm moet er op?
- Hoeveel m2 spouw heb je, hoeveel ruimte heb je in die spouw, is hij al leeg, wat voor materiaal wil je er in?
- Hoeveel m2 dubbel glas heb je nodig, zijn je kozijnen allemaal (nog) geschikt?

Doe je al het slopen, afvoeren en voorbereiden zelf, doe je het opnieuw opbouwen zelf, doe je het afwerken zelf? Doe je helemaal niks zelf. Hoe snel moet het klaar.

Vragen vragen vragen.

Edit: Voor de duidelijkheid, deze vragen stel ik niet om een direct antwoord te krijgen, want die antwoorden zorgen weer voor nog veel meer vragen. Als je met zo'n globaal vraagstuk hier komt kan ik je alleen maar aanraden om met een aannemer te gaan zitten, hij kan een gedetailleerde offerte voor je maken.

[ Voor 13% gewijzigd door Nhz op 22-07-2020 21:53 ]

Groetjes

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Niet om heel lastig te doen; de 15e weet je nog niet eens of de geboden prijs akkoord is en nu wil je de 24e je bouwdepot-opgave indienen? Iets zegt me dat dit relatief ondoordacht snel gaat (incl je hele voortraject want een keuken is geen dagprijs dus die had je een maand of 3 maanden geleden al "grof" kunnen uitzoeken. Een meterkast vernieuwen (zeker in bepaalde dorpen / wijken), is ook een vaste prijs want elke electro-technieker weet in die buurt dat je van 2 groepen naar 6 minstens wil

Het is fijn dat je dus blijkbaar overeenstemming hebt over een huis, de prijs en dus binnen een week zo goed als alles/veel aan je financiering wil regelen; het komt echter toch ietwat onvoorbereid voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:02

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Hangt natuurlijk enorm af van je wensen en het formaat. Je kunt het voor 13.500 klaar hebben, inclusief installatie, maar je kunt ook het dubbele kwijt zijn. Ga je voor inductie, reken dan ook kosten voor de elektra en uitbreiding stoppenkast etc.
Al mijn deuren slaan open. Wat bedoel je? Je gaat een schuifpui vervangen door gewone deuren? De meesten doen het andersom, maar goed. Het terugplaatsen van een kozijn met deuren lijkt mij goedkoper dan een schuifpui. Lijkt me goed geschat.
Lijkt mij de helft van wat je kwijt gaat zijn, maar wat details kunnen geen kwaad.
- nieuwe trap 1750
Ik heb onlangs een offerte gekregen van een krappe 4.000.
- toilet 2000
Dit lijkt me 500 euro meer dan nodig.
- huis stucen 3500
Hangt van je huis af. Zowel het formaat, als wat je wil (is affilmen niet voldoende?), als waar je het op smeert (een op riet gestuct plafond zal worden verwijderd en vervangen). Ik reken zelf op 3.500 per verdieping.
- spouwisolatie 1500
Geen ervaring mee.
- dubbelglas 2000
Moet je hiervoor ook kozijnen vervangen? Dan heb je aan 2.000 nog niet genoeg voor een kant van het huis.

Zie verder deze link: https://www.eigenhuis.nl/wonen/verbouwen/wat-kost-verbouwen

[ Voor 6% gewijzigd door Thijsmans op 22-07-2020 22:03 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EKorvemaker
Bedankt voor jullie snelle reacties.
Afgelopen vrijdag heb ik inderdaad overeenstemming bereikt met de verkoper.
Komende maandag vindt er nog een bouwtechnische keuring plaats. Als hier niet teveel gebreken uitkomen dan gaan wij het koopcontract ondertekenen. Waarschijnlijk kan ik mijn opgave voor het bouwdepot ook wel maandag indienen omdat de taxateur toch pas volgende week dinsdag of woensdag langskomt. Zoals jullie merken ben ik absoluut geen klusser en heb ik er ook weinig verstand van. Wel probeer ik me zoveel mogelijk in te lezen.

De keuken is 4.87 x 2.09. Wij willen graag inductie koken en ook een Quooker erin. Verder een vaatwasser, oven en magnetron allen inbouw. Mijn vriendin wil graag een stenen blad als dit financieel mogelijk is. Het hoeft geen super de luxe keuken te zijn als het er maar strak en modern uitziet. Mensen om mij heen gaven aan dat dit met ongeveer 13500 euro wel moet lukken. Wat denken jullie?

Verder willen dus de achtermuur met ramen eruit breken en hier openslaande deuren inzetten naar de tuin toe.
De afmeting van deze muur is 3.56. Onder het kozijn zit nu een radiator. Deze zal dus ook verplaatst/verwijderd moeten worden. Mijn ouders hebben alles van kunststof en raden dit ons ook aan.
Aan beide zijden van de deuren willen we als dit mogelijk is raampartijen tot aan de grond. Is dan 5000 euro haalbaar?

Helaas weten we niet de hoogte van de plafonds. Dit gaan mijn vader en ik maandag opmeten.
Hieronder heb ik wel alle ruimtes beschreven qua afmetingen. Misschien dat dit jullie een goede indicatie kan geven voor het stucwerk.

De woonkamer is 7.74 x 3.56
De keuken is 4.87 x 2.09
Bijkeuken is 1.01 x 2.09
De hal met wc erin en trapgat is 3.60 x 2.09

Slaapkamer 1 is 3.49 x 3.56
Slaapkamer 2 is 2.62 x 3.56
Slaapkamer 3 is 4.18 x 2.06
Overloop met trapgat naar zolder 1.83 x 2.06

Zolder is 5.75 x 2.71

De makelaar vertelde dat er een nieuwe meterkast in moet komen als we inderdaad op inductie gaan komen. Ik weet zo niet of hij aangepast moet worden of dat er een compleet nieuwe in moet komen. Wat kost aanpassen ongeveer en wat kost een moderne nieuwe meterkast?

Het toilet is ouderwets en simpel met een vaste toilet die op de grond staat. Wij willen graag een zwevend toilet en een nieuw fonteintje. Ook dit hoeft niet super luxe maar gewoon mooi en netjes. Wel moeten er opnieuw betegeld worden. Leidingwerk kan blijven zitten volgens mij.

De trap op de 1e verdieping naar zolder toe hoeft niet direct aangepakt te worden. Ik ga een paar offertes aanvragen en dan heb ik zeer waarschijnlijk wel een beter idee van de prijs.

Keuken en openslaande deuren in de woonkamer naar de tuin toe staan bovenaan ons lijstje.
Verder zal het huis gestuukt worden en wordt alles in de saus/verf gezet.

Tot die tijd ga ik mij verder verdiepen en ga ik morgen maar even rondbellen voor verschillende prijsopgaven van alles wat er moet gebeuren.

Top dat jullie allemaal zo snel reageren! Ik hoop dat jullie mij met alle bovenstaande informatie weer verder op weg kunnen helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:02

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

EKorvemaker schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 22:43:
De keuken is 4.87 x 2.09. Wij willen graag inductie koken en ook een Quooker erin. Verder een vaatwasser, oven en magnetron allen inbouw. Mijn vriendin wil graag een stenen blad als dit financieel mogelijk is. Het hoeft geen super de luxe keuken te zijn als het er maar strak en modern uitziet. Mensen om mij heen gaven aan dat dit met ongeveer 13500 euro wel moet lukken. Wat denken jullie?
Haalbaar. Mijn beoogde aannemer rekende voor het monteren en installeren 2.300 euro (eveneens geen grote keuken). Voor het resterende geld kun je een leuk keukentje kopen :)
Verder willen dus de achtermuur met ramen eruit breken en hier openslaande deuren inzetten naar de tuin toe.
De afmeting van deze muur is 3.56. Onder het kozijn zit nu een radiator. Deze zal dus ook verplaatst/verwijderd moeten worden. Mijn ouders hebben alles van kunststof en raden dit ons ook aan.
Aan beide zijden van de deuren willen we als dit mogelijk is raampartijen tot aan de grond. Is dan 5000 euro haalbaar?
Ah, het gaat dus niet om een schuifpui. Ik zie de situatie nog niet voor me, maar als er een dragende kolom in dat stuk muur zit (tussen of naast de ramen?), en er zou een metalen balk geplaatst moeten worden, dan is je geld zojuist daaraan opgegaan. Denk aan kosten voor de constructieve berekening (700), het plaatsen (2.000+), betimmeren (700) en afwerken (stucen, zie hieronder). Maar of dat nodig is, weet alleen een aannemer.
Misschien dat dit jullie een goede indicatie kan geven voor het stucwerk.

* 1001 maten *
Gemiddelde vierkantemeterprijzen zijn prima te googelen en courant. Dit kun je dus zelf uitrekenen. Let op het verschil tussen muur en plafond. Mijn recent ontvangen offerte: twee verdiepingen, 400m2 (wand-/plafond, niet woon-oppervlak :P ), ruim 9.000 euro.
De makelaar vertelde dat er een nieuwe meterkast in moet komen als we inderdaad op inductie gaan komen. Ik weet zo niet of hij aangepast moet worden of dat er een compleet nieuwe in moet komen. Wat kost aanpassen ongeveer en wat kost een moderne nieuwe meterkast?
Mijn offerte: groepenkast vervangen 1.100.
Het toilet is ouderwets en simpel met een vaste toilet die op de grond staat. Wij willen graag een zwevend toilet en een nieuw fonteintje. Ook dit hoeft niet super luxe maar gewoon mooi en netjes. Wel moeten er opnieuw betegeld worden. Leidingwerk kan blijven zitten volgens mij.
De VEH rekent voor een simpel toilet vanaf 1.500 euro. Dat komt overeen met mijn offerte, twee verschillende toiletten voor 1.800 en 2.200 (formaat en exact werk verschilt).
De trap op de 1e verdieping naar zolder toe hoeft niet direct aangepakt te worden. Ik ga een paar offertes aanvragen en dan heb ik zeer waarschijnlijk wel een beter idee van de prijs.
Trap installeren: 3.429 euro. Dat is inclusief schilderen, geloof ik.
Keuken en openslaande deuren in de woonkamer naar de tuin toe staan bovenaan ons lijstje.
Verder zal het huis gestuukt worden en wordt alles in de saus/verf gezet.
Sauzen (gelijk aan stucwerk: 400 m2): 4.300 euro.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

MAX3400 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:50:
Huis stucen? Met wat? En is dat dan alle kamers / etages?

Mijn vorige begane grond (11 x 5 x 2.5) was al meer dan 4000 Euro stucen.

Wat voor dubbelglas? HR+++ is richtprijs 160 Euro de vierkante meter "zeggen ze". Dus voor jouw 2000 Euro kom je op 7 vierkante meter glas + loonkosten (geen kozijnen).

Ik zou gewoon een begroting indienen die 2x zo hoog is. De verstrekker komt vanzelf een betere specificatie vragen als ze het niet vertrouwen of kunnen lenen. Heb je mooi tijd voor offertes.
Offertes in de bouwvak?
Ik zit in dezelfde situatie, maar heb voor bepaalde dingen wel een indicatie van een aannemer.

Die openslaande tuindeuren. Kleine 7k incl kozijn. Maar dan staat het nog wel alleen in de grondverf en zonder eventuele constructieve aanpassing (gaat om vervanging in ons geval. Dan nog 2 hoge ramen.... Nee dat lukt niet voor 5k. Wel hardhout overigens, bedenk ik me net.

Maar reken gewoon altijd een beetje ruim. Alles wat je te krap opgeeft moet je zelf bijlappen. 2k zou in principe net genoeg kunnen zijn voor een eenvoudig toilet, dus reken je 2400 ofzo.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 22-07-2020 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Nou, als je binnen 7 dagen een bod geaccepteerd krijgen en dan binnen 3 dagen je depot moet indienen; offerte van glas & uurloon lijkt me geen rocketscience om dat vorige maand op te vragen? En een beetje stukadoor met een KvK en die Nederlands praat, kan je ook zo vertellen wat het vierkante-meter-tarief is voor x mm glad stucen in RAL 9010.

Dat bedoelde ik een beetje; je kan best globale bedragen, materialen, etc al inzichtelijk maken op het moment dat je denkt "ja, laat ik eens nieuwe huizen gaan kijken"?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 224360

MAX3400 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 00:03:
[...]

Nou, als je binnen 7 dagen een bod geaccepteerd krijgen en dan binnen 3 dagen je depot moet indienen; offerte van glas & uurloon lijkt me geen rocketscience om dat vorige maand op te vragen? En een beetje stukadoor met een KvK en die Nederlands praat, kan je ook zo vertellen wat het vierkante-meter-tarief is voor x mm glad stucen in RAL 9010.

Dat bedoelde ik een beetje; je kan best globale bedragen, materialen, etc al inzichtelijk maken op het moment dat je denkt "ja, laat ik eens nieuwe huizen gaan kijken"?
Want je weet van te voren alles wat een specifiek huis nodig heeft? De gemiddelde vakman lacht je nog net niet uit als je lukraak wat prijzen komt opvragen.

Inzichtelijk maken op een heel globaal niveau dan toch. Dat probeert ts hier te doen met een specifieke situatie en krijgt enkel te horen dat alles veel te goedkoop is ingeschat en dat hij eerder had moeten beginnen......nou top. Ik wens het je te doen als beginneling algemene klusprijzen inzichtelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ16v
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-05 07:57
Voor bouw depot is het alleen belangrijk dat je geen extreem hoge bedragen rekent, en zoals anderen ook al aangeven zit je aan de lage kant.
Keuken zou in de buurt kunnen komen (exclusief leidingen, tegens en dat soort werk), maar de rest gewoon minimaal x2 doen (openslaande deuren x3) en dat indienen.
Alles wat je niet opmaakt gaat vanzelf weer van je hypotheek af dus geen probleem.
Tevens kun je nog wat onvoorziene dingen (laten) doen als je wat extra geld hebt.

Dan gaat het er alleen nog om of je dat geld kan lenen en of je niet over de 100% (of minder tegenwoordig?) woningwaarde heen gaat na verbouwing. Hypotheek verstrekkers rekenen vaak tussen de 50 en 75% van de verbouw kosten als waarde vermeerdering voor je huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

MAX3400 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 00:03:
[...]

Ik kreeg niet eens een indicatie zonder dat de aannener het huis bekeken had. Mijn aankoopmakelaar is er samen met hem heen geweest net voor de bouwvak.

Het werkt niet echt andersom. Ze willen allemaal dat je eerst een huis uitzoekt, voor ze je echt kunnen adviseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:05
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 07:55:
[...]

Ik kreeg niet eens een indicatie zonder dat de aannener het huis bekeken had. Mijn aankoopmakelaar is er samen met hem heen geweest net voor de bouwvak.

Het werkt niet echt andersom. Ze willen allemaal dat je eerst een huis uitzoekt, voor ze je echt kunnen adviseren.
En dat is geheel logisch ook. Elk huis is anders. De werkzaamheden die je moet verrichten om de nieuwe keuken, toilet of groepenkast te plaatsen zijn dus ook in elk huis anders.

Vooral de 'onderhuidse' infrastructuur is van grote invloed op de prijs. Liggen alle kabels, leidingen en aansluitingen op de goede plek en zijn deze in goede conditie, dan ben je vlot klaar met installeren. Oude eraf, nieuwe erop.

Maar zodra er aan het leidingwerk 'gesleuteld' moet worden, lopen de benodigde uren snel op.

Spreek ik voor mijn eigen vakgebied, de groepenkast: oude eruit en nieuwe erin kan in minder dan twee uur gedaan worden. Voor een basic groepenkast kom je dan met 750 euro een heel eind.

Maar zit er een oud 22cm kastje en moet er nu een 33cm hoge kast in, dan moet je het ingaande leidingwerk aanpassen. Zijn dat leidingen die recht van boven komen, dan kan het met 1 a 2 uur extra wel goed komen. Maar zitten er direct boven de groepenkast bochten in de leidingen of lasdozen en zit er in die leidingen oude bedrading... Kan het zomaar een hele dag werk worden.
En in het ergste geval zit er in het huis (indien vooroorlogse bouw) nog bedrading met katoenen isolatie. Dan kun je echt alle elektra door het hele huis laten vernieuwen en dan red je het waarschijnlijk niet met 5000 euro.

Voor leidingen van keuken en toilet zal min of meer hetzelfde gelden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldvalk
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-04-2023
Ik zou zeggen log in bij de IKEA keuken planner en maak een keuken. Ikea heeft ook een installatie service met kosten en je weet exact wat het kost. Ik verwacht dat je snel op 17.000 EUR uit kom.

Achtermuur is vaak een steunmuur, en hier zal waarschijnlijk dus en balk geplaatst moeten worden. Incl kunstof en extra ramen enz vrees ik dat je snel naar de 13000 EUR ga

Helaas weten we niet de hoogte van de plafonds. Dit gaan mijn vader en ik maandag opmeten.
Hieronder heb ik wel alle ruimtes beschreven qua afmetingen. Misschien dat dit jullie een goede indicatie kan geven voor het stucwerk.

De keuken is 4.87 x 2.09
Bijkeuken is 1.01 x 2.09
google stucwerk prijs en pleeg 1 telefoontje...

Zolder is 5.75 x 2.71

verwacht 1500 EUR.

Shredder230

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
neem aan dat je voor je depot gewoon een max bedrag in gedachten heb? Dan gewoon een specificatie maken tot dat bedrag en achteraf een wijziging doorvoeren. Ik had bij mijn aankoop ook maar weinig tijd om alles te laten berekenen en wilde de badkamer oa. laten doen. Uiteindelijk werd dat de keuken en heel wat andere dingen: even bellen met de verstrekker-> specificatie opnieuw indienen en klaar. Maar misschien moet je mazzel daar in hebben, bij mij deden ze ieg niet moeilijk. je zou ook nu alvast info kunnen opvragen over wat mogelijk is.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
EKorvemaker schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:44:
Dag tweakers,

Voor ons bouwdepot heeft mijn financieel adviseur een kosten indicatie nodig wat alle verbouwingen ongeveer gaan kosten. Nu vind ik dit nogal lastig. En daarom schakel ik jullie hulp in.

Dak en vloer isolatie is aanwezig. Verder is overal dubbelglas behalve bij twee slaapkamers boven. Ook zit in deze slaapkamers zachtboard plafond. Dat willen wij eruit halen en een gipsplafond van maken.

- nieuwe hoekkeuken
- pui openbreken in de woonkamer. We willen hier graag openslaande deuren (kunststof)
- nieuwe meterkast
- traprenovatie (trap naar zolder is aan vervanging toe. Het is wel een vaste trap)
- spouwisolatie
- dubbelglas slaapkamers

- nieuwe keuken 13500
- nieuwe trap 1750
- toilet 2000
- huis stucen 3500
- spouwisolatie 1500
- dubbelglas 2000

Ik heb al veel research gedaan maar het blijft schatten. Helaas hebben we geen tijd voor offertes omdat ik onze begroting vrijdag moet indienen.

- nieuwe keuken 13500 - is zeker haalbaar. Op basis van IKEA zou je hier zelfs een paar duizend € kunnen besparen. Moeten leidingen verlegd worden e.d. dan is het nog steeds haalbaar, bij onze keuken van 3 bij 3,5 hebben we leidingen vervangen, dak (epdm) + boeien vervangen, alles laten stucen en we kwamen op € 12.957 uit. Dat was overigens zonder vaatwasser & koelkast. Wat betreft keukenzaken, lees je eens in welke zaken tot de mandemakersgroep (DMG) behoren en vermijd die vervolgens als de pest.
- openslaande deuren 5000 - als latei e.d. aanwezig is is dit haalbaar
- meterkast vernieuwen 750 - dat wordt krap, ik zou hier zeker 500€ extra voor uit trekken. Meer groepen / krachtstroom keuken?
- nieuwe trap 1750 - wij hebben eens voor 750 onze trap laten bekleden met vloerbedekking, dus lijkt me afhankelijk van wat je wilt.
- toilet 2000 - zonder verleggen van leidingen e.d., prima budget.
- huis stucen 3500 - zie eerdere opmerkingen, afhankelijk van grootte. Wij hebben 5 jaar geleden voor € 2.200 onze woonkamer, hal, overloop en 1 slaapkamer laten stucen (muren + plafond).
- spouwisolatie 1500 - voor een tussenwoning haalbaar, hoek of 2o1k kost je een paar honderd € meer
- dubbelglas 2000 - zijn je kozijnen goed? neuslatten ook? moet er geschilderd worden? kan een steiger gebouwd worden of is een hoogwerker nodig?

Al met al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-06 20:23
Ik denk dat je erg optimistisch bent over de kosten voor de verschillende onderdelen. Met een bouwdepot van 30k wil je heel veel dingen laten doen. Doe je het slopen zelf? Dat scheelt al weer wat in de kosten.
Als er geen rek meer zit in de hoogte van je bouwdepot, dan zou ik goed op een rij zetten wat je nu wilt doen en wat eventueel later kan. Houd er ook rekening mee dat vakmensen maar moeilijk op korte termijn te krijgen zijn, of je betaalt de hoofdprijs.

Over de invulling van het bouwdepot doen de meeste aanbieders niet zo moeilijk. Zij weten ook wel dat je dit niet allemaal op de euro van te voren kan inschatten.

Je zou wellicht ook nog kunnen kijken of je een extra hypotheek kunt krijgen in verband met verduurzaming.

De vloer laat je liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:56
Bij ons hebben we van te voren offertes laten uitbrengen:
- CV ketel verplaatsen: 1500
- Nieuwe badkamer: 8000
- Nieuwe zoldertrap: 5000
- Op maat gemaakte kasten: 3000
- dakkapel en velux dakraam: 7000
- Stucadoor: 3000 (alleen voor badkamer, overloop en zolder!)
- Verf, overige spullen en dergelijke: 5000

Inhuur klusjesman (we kennen iemand): 10.000 (is ong 2 maanden bezig)

Totaal is 42.500.

We hebben een bouwdepot aangevraagd van 55.000. In de bouwspecificatie hebben we dus alles wat aangedikt:
badkamer: 13000
dakkapel en velux dakraam: 10000
Enzovoorts...

Wat er over blijft, wordt in de hypotheek gestopt en krijg je een wat lagere hypotheek.

Zoals iedereen zegt: ga ruim zitten. Als je het niet kan betalen of krijgen, dan moet je je afvragen of het een goed idee is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:57
Wat je op dat papiertje invult maakt niet echt uit. Toen wij ons bouwdepot een goed half jaar geleden moesten invullen zijn de adviseur vul maar wat in als je maar op het bedrag uitkomt wat je gaat lenen.

In ons geval waren we er echter al meer dan een jaar bezig om te kijken wat we willen dus hadden zoiezo globaal al voor ogen wat x en y zou kosten.

Op onze specificatie staat bijvoorbeeld ook vloerverwarming beneden @3000 euro maar dit blijkt helemaal niet mogelijk dus nu komt er een airco systeem voor ruim het dubbele (incl kamers boven) maar ik hoor de hypotheek verstrekker daar niet over en ook de declaraties zijn gewoon goedgekeurd.

Stucwerken stond er op voor ruim 4K maar koste 3K maar ze zeggen echt niet dan halen we 1K van je bouwdepot af.

Zolang het waarde vermeerderend is voor je huis is een globale kostenopgave voldoende voor je aanvraag. Uiteindelijk heb je als het goed is een bedrag voor ogen wat je max aan alles wilt uitgeven of kunt lenen en daar zal je alles voor moeten inpassen.

Gewoon voor de dingen die je zelf niet kan doen een offerte aanvragen zodat je weet wat het ongeveer gaat kosten.

[ Voor 5% gewijzigd door Jan-man op 23-07-2020 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Laatst online: 14:45
@EKorvemaker Zag net pas dat ik niet jou quote
arnoldvalk schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 08:43:
Ik zou zeggen log in bij de IKEA keuken planner en maak een keuken. Ikea heeft ook een installatie service met kosten en je weet exact wat het kost. Ik verwacht dat je snel op 17.000 EUR uit kom.
Bij bemmel en kroon heb ik een keuken met langs de wand
4 kastelementen 80cm met lades
3m20 graniet blad erop
90cm ATAG kookplaat met vulcano wokbrander.
90cm Bauknecht afzuigkap 900m3
Hoog kastelement 240x60cm met Bauknecht oven
Hoog kastelement 240x30cm met apothekerskast
Hoog kastelement 240x60cm met Whirpool koelkast

En een eiland ervoor van 220x100cm
keukenzijde
Whirpool vaatwasser
100cm gootsteenkast
kraan/wasbak (strak/hoekig, ingefreest)
60cm onderkast

eetkamer zijde
60cm onderkast met planken
50cm onderkast met planken
50cm onderkast met planken
60cm onderkast met planken

Alles hoogglans wit
Alles greeploos zoals bij siematic met die rvs lijsten.

Totaal inclusief montage 18.500 euro

Bemmel en kroon is in mijn ervaring met meerdere klushuizen redelijk goed geprijst.
Ik heb nu 3 keukens van hun geïnstalleerd bij zwagers en broer, alles krijg je voorgemonteerd aangeleverd en alles is daardoor makkelijk te plaatsen. Heel goed zelf te doen.

Ikea keuken bij mijn ouders en in mijn bijkeuken was niet significant goedkoper.
Maar je krijgt alles in bouwpakket aangeleverd.
Kost je zomaar een extra dag om te installeren.
Kasten goed haaks uitlijnen is lastiger (ook met het railsysteem)

Keuken van keukenmaxx was vergelijkbaar met die van bemmel, prima zelf te doen.
Ook konden we voor vragen bellen, en de verkoper wilde met ons van tevoren de installatieprocedure doorlopen in de winkel.
Keurig uitleg gehad hoe te werk te gaan.
Achtermuur is vaak een steunmuur, en hier zal waarschijnlijk dus en balk geplaatst moeten worden. Incl kunstof en extra ramen enz vrees ik dat je snel naar de 13000 EUR ga
De 13K is denk ik wel een goede inschatting.
Je zou misschien beter nog kunnen overwegen om er 2 meter aan te bouwen, want dat is kosten technisch misschien dan interessanter. (per m2 stijgt de waarde van je huis ook, wat weer onderpand voor je hypotheek is)

Zou zelf dan weer geen kunststof doen, ben meer van het hardhout.
Zie bij kunststof toch wel vaak kromme onderdorpels en dergelijke.

De keuken is 4.87 x 2.09
Bijkeuken is 1.01 x 2.09
google stucwerk prijs en pleeg 1 telefoontje...

Zolder is 5.75 x 2.71
Tenzij je de zolder als kamer gaat gebruiken, zou ik die gewoon schilderen.
Of glasvlies behang en dan schilderen.

Op slaapverdieping kan glasvliesbehang ook een optie zijn, geeft gewoon een gestucte look.
Maar de ondergrond moet wel glad zijn.

Stucen kost tussen de 20 en 30 euro per vierkante meter.
Zelf betaal ik meestal zo rond de 23 euro p m2
Zou meteen een aanpassing naar 3x25A doen bij een nieuwe kast.
Dat is de huidige standaard aansluiting voor woonhuizen.

Hele gebeuren met een groep of 12 kost een 1000-1200 euro
Heb toevallig een offerte liggen voor mijn schoonvader.

Als je het zelf kan, kun je bij groepenkastbestelllen een kast kopen, maar je speelt met je leven als je niet weet wat je doet.
verwacht 1500 EUR.
1500 is wel ok, ligt ook beetje aan welke tegels je kiest en wat voor dure smaak je hebt.
Als je het allemaal zelf doet is het voor dat bedrag prima te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19-06 18:48
MAX3400 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:55:
Niet om heel lastig te doen; de 15e weet je nog niet eens of de geboden prijs akkoord is en nu wil je de 24e je bouwdepot-opgave indienen? Iets zegt me dat dit relatief ondoordacht snel gaat (incl je hele voortraject want een keuken is geen dagprijs dus die had je een maand of 3 maanden geleden al "grof" kunnen uitzoeken. Een meterkast vernieuwen (zeker in bepaalde dorpen / wijken), is ook een vaste prijs want elke electro-technieker weet in die buurt dat je van 2 groepen naar 6 minstens wil

Het is fijn dat je dus blijkbaar overeenstemming hebt over een huis, de prijs en dus binnen een week zo goed als alles/veel aan je financiering wil regelen; het komt echter toch ietwat onvoorbereid voor.
Deze reactie had van een bejaarde kunnen zijn die in geen decennia een nieuw huis heeft gekocht... Men moet snel handelen in deze markt makker. Dat geldt voor de potentiele koper, maar ook voor de bouwvakker. Die laatste gaat geen tijd bestedenaan mensen die mogelijk eventueel potentieel een huis gaan kopen waar ze vervolgens mogelijk eventueel potentieel werk hebben voor de vakman. Zodra ze door hebben dat je prijzen opvraagt terwijl je nog geen huis hebt krijg je te horen dat je maar terug moet bellen zodra je een huis hebt.

edit: @EKorvemaker je verbouwspecificatie altijd zeer ruim nemen. Achteraf kan je niet zonder meer bijlenen (tegen de hypotheekvoorwaarden), en alles wat dan de kostenraming overstijgt moet je dus uit je spaargeld of nog erger: maandsalaris halen.

[ Voor 8% gewijzigd door rbaidjoe op 23-07-2020 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

EKorvemaker schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:44:
Dag tweakers,

- nieuwe hoekkeuken
- nieuwe meterkast
- spouwisolatie
- dubbelglas slaapkamers

- nieuwe keuken 13500
- nieuwe trap 1750
- toilet 2000
- huis stucen 3500
- spouwisolatie 1500
- dubbelglas 2000

Keuken voor 13.5 is best veel, wij hebben een dubbele L inclusief plaatsing (alleen geen koelkast) voor 6400. Alles is van nobilia prijsklasse 2, goed spul voor de komende 20 jaar.

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
matthewk schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:49:
[...]

Keuken voor 13.5 is best veel, wij hebben een dubbele L inclusief plaatsing (alleen geen koelkast) voor 6400. Alles is van nobilia prijsklasse 2, goed spul voor de komende 20 jaar.
gast, dat is dirt cheap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

Gewoon onderhandelen, wij hebben uiteindelijk 30% gekregen. Ooit heeft een leverancier mij per ongeluk de inkoopfactuur van een keuken voor zijn klant gestuurd. Sindsdien loop ik geen meubel / keukenzaak meer binnen zonder minimaal 20% korting te krijgen.

Overigens komt deze keuken van Ixina, belgische tent. We hadden al ervaring met hun keukens, die van mijn ouders staat al 30 jaar (ook nobilia) en wij hadden er eentje in ons appartement.

Dubbele L met bartafeltje om aan te eten
Composiet blad betonlook
Prijsklasse 2 kastjes riva 892 (nobilia)
Zanussi inductie kookplaat, afzuigkap, afwasmachine
Zwarte kraan
Zwarte afvoerbak
3 lade kasten
1 hoekkast met draaifunctie erin
Alles softclose
Lade-brede grepen
Alleen bovenkastjes boven één L
Inbouwkast voor amerikaanse koelkast

6400 inclusief plaatsing exclusief afbraak

[ Voor 25% gewijzigd door matthewk op 23-07-2020 10:04 ]

Consultant - Autogek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:05
arnoldvalk schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 08:43:

Ikea installatieservice is exclusief leidingwerk/verplaatsen van aansluitingen. Kan nog een zure tegenvaller worden wanneer iemand van de prijs van IKEA keuken + installatieservice uit gaat.
Voor- en achtergevel zijn bij doorzonwoningen, zoals het huis uit 1966 wat TS op het oog heeft, juist typisch geen steun/draagmuur. Wel zal de gevel zelf 'opgevangen' moeten worden met behulp van een stalen balk of een geschikte latei. Prijsverschil voor laten plaatsen van een dragende H-balk of gevelondersteunende balk/latei zal niet groot zijn. Het grootste verschil is dat in geval van een niet-dragende gevel er minder stempels geplaatst moeten worden, omdat er minder gewicht is wat tijdelijk opgevangen moet worden. Verder is het werk min of meer gelijk: Stutten, uithakken, balk inleggen, stutten verwijderen, afwerken. Een balk van een maatje groter of kleiner zal op de eindfactuur maar een klein percentage verschil geven.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:05
rbaidjoe schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:29:
[...]

Deze reactie had van een bejaarde kunnen zijn die in geen decennia een nieuw huis heeft gekocht... Men moet snel handelen in deze markt makker. Dat geldt voor de potentiele koper, maar ook voor de bouwvakker. Die laatste gaat geen tijd bestedenaan mensen die mogelijk eventueel potentieel een huis gaan kopen waar ze vervolgens mogelijk eventueel potentieel werk hebben voor de vakman. Zodra ze door hebben dat je prijzen opvraagt terwijl je nog geen huis hebt krijg je te horen dat je maar terug moet bellen zodra je een huis hebt.
Dat is dus juist een reden om al van tevoren je te oriënteren op de kosten van bijvoorbeeld een keuken, stucwerk per m2, een nieuwe vloer, wat het aanpakken van sanitair kost of de orde van grootte van andere kozijnen/HR++ glas etc. Zodat je niet alleen weet wat je mogelijk nog extra kwijt bent, maar ook zodat je eventueel al aanwezige zaken juist kunt waarderen.

Daarmee maak je ook de kans groter dat je een realistisch bod op een woning doet en een huis koopt dat je, ook inclusief aanpassingen, kunt betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Rubbergrover1 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:35:
[...]

Dat is dus juist een reden om al van tevoren je te oriënteren op de kosten van bijvoorbeeld een keuken, stucwerk per m2, een nieuwe vloer, wat het aanpakken van sanitair kost of de orde van grootte van andere kozijnen/HR++ glas etc. Zodat je niet alleen weet wat je mogelijk nog extra kwijt bent, maar ook zodat je eventueel al aanwezige zaken juist kunt waarderen.

Daarmee maak je ook de kans groter dat je een realistisch bod op een woning doet en een huis koopt dat je, ook inclusief aanpassingen, kunt betalen.
Leuke theorie, maar voor een beginner zonder enige hulp niet realistisch. Veel beter is het eerder gegeven advies gewoon je budget vast te stellen en daarbinnen je wensen te realiseren. De rest komt niet of later.
Keuken is enigszins afhankelijk van vorm of grootte, maar voornamelijk van wensen op vlak van uiterlijk, luxe en apparatuur en dan ga je uit van een nette prijs waar je niet in de nek geslagen wordt. Alle theorie die ik op internet heb gevonden over prijzen van bouwprojecten met oriëntatieprijzen blijkt in de realiteit altijd af te wijken, soms fors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:22

aap

Thijsmans schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 23:17:
[...]

Haalbaar. Mijn beoogde aannemer rekende voor het monteren en installeren 2.300 euro (eveneens geen grote keuken). Voor het resterende geld kun je een leuk keukentje kopen :)

[...]

Mijn offerte: groepenkast vervangen 1.100.
Wij hebben net de keuken in onze jaren 70 woning laten vervangen. De aannemer rekende ons 3750€ voor het werk (sloop&afvoer oude keuken, verleggen van water- en electriciteitsleidingen, stucen en aansluiten apparatuur en gootsteen), waarvan 840€ voor volledige vervanging van de groepenkast.

Ik denk dat het goedkoper gekund had, maar we hadden geen zin om nog meer rond te shoppen (aannemer werd door keukenbedrijf aanbevolen en was op korte termijn beschikbaar.)

Keuken zelf kostte 13500€, maar dat hangt natuurlijk sterk af van wat er allemaal in moet en van welke kwaliteit.

[ Voor 6% gewijzigd door aap op 23-07-2020 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
matthewk schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:58:
[...]

Gewoon onderhandelen, wij hebben uiteindelijk 30% gekregen. Ooit heeft een leverancier mij per ongeluk de inkoopfactuur van een keuken voor zijn klant gestuurd. Sindsdien loop ik geen meubel / keukenzaak meer binnen zonder minimaal 20% korting te krijgen.

Overigens komt deze keuken van Ixina, belgische tent. We hadden al ervaring met hun keukens, die van mijn ouders staat al 30 jaar (ook nobilia) en wij hadden er eentje in ons appartement.

Dubbele L met bartafeltje om aan te eten
Composiet blad betonlook
Prijsklasse 2 kastjes riva 892 (nobilia)
Zanussi inductie kookplaat, afzuigkap, afwasmachine
Zwarte kraan
Zwarte afvoerbak
3 lade kasten
1 hoekkast met draaifunctie erin
Alles softclose
Lade-brede grepen
Alleen bovenkastjes boven één L
Inbouwkast voor amerikaanse koelkast

6400 inclusief plaatsing exclusief afbraak
Tuurlijk kan het, maar zou je zelf jouw 6400 als referentiekader willen aandragen aan TS?
Rubbergrover1 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:35:
[...]

Het ljikt er op dat TS in grove lijnen dat ook wel heeft gedaan, en nu op zoek is naar iets verfijning. En zelfs als dat niet zo zou zijn, dan nog is TS niet geholpen met 'could have, would have, should have' advies.

Het merendeel van de verbouwkosten heeft een range waar je U tegen zegt.
Alleen al in dit topic komen keukens van 6400 tot het drievoudige voor. Vloer? vanaf 10/m2 tot 100/m2? Hoe gek wil je het maken? Alles kan.

Veel van de bedragen in de startpost zouden in de praktijk kunnen. Ik zou bij alle bedragen adviseren om ze x 2 te doen. Minder uitgeven kan altijd. Meer uitgeven dan het budget toelaat is altijd een uitdaging.

Bij het bieden op een huis kun je er grofweg van uitgaan dat van casco naar afgewerkt je 1000/m2 mag rekenen. En als het huis niet helemaal uitgewoond is om vanaf casco te rekenen dan ga je daar ergens tussenin zitten. Zo ff over de duim gerekend. Veel nauwkeuriger heeft niet veel zin, 'woningwaarde' bepalen blijft immers altijd koffiedik kijken, zelfs voor taxateurs.

[ Voor 43% gewijzigd door rbaidjoe op 23-07-2020 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:25
Gewoon hup 30k bouwdepot doen.
Je betaalt er toch maar 30 jaar rente over 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDunnio
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15:04
Dit klinkt als oude meuk met gedeeltelijk dubbelglas die er al even in zit, zachtboard etc.

Het is hierboven al genoemd, maar ik zou zeer ruim gaan zitten met je specificatie (schatting +20-50%) zodat je tegenvallers kunt opvangen en eventueel nog budget over hebt voor bv. een tuin of andere zaken die je wilt gaan doen. Belangrijk is hierbij dat het wel een haalbaar bedrag moet zijn aangezien je een waarschijnlijk een taxatie(rapport) op moet leveren van een onafhankelijke adviseur.
Niet gebruikt verbouwingsbudget kun je weer aflossen op je hypotheek (in overleg met je hypotheekadviseur).

Uit ervaring:
Als je jezelf hierin onderschat voor bv €10.000 heb je daar als starter lang voor nodig om dat maandelijks te sparen. In de tussentijd zit je met een onaf huis.
De rente is momenteel zeer laag, dus mijn voorkeur zou altijd zijn om het af te maken van het bouwbudget en daarna de discipline opbrengen om dat af te lossen.

Wat hier nog niet is genoemd (en een nuancering op bovenstaande): je eerste huis lijkt het huis waarvan je nu denkt dat je lange tijd gaat wonen. Grote kans dat je al in korte tijd doorstroomt naar een ander huis bij bv. kinderen omdat je dan pas gaat merken hoe je zelf zou willen wonen.
Kijk dus goed hoeveel huizen in de buurt opleveren in een goede staat en ga niet in je eerste huis in hypotheek te ver boven die verkoopprijzen zitten.
Ook zaken als een uitbouw zorgen voor een meerwaarde, maar dit is zeker niet 1-op-1 terug te vinden in je verkoopprijs.

Ik zou het eerste huis dus netjes doen, maar niet superluxe, omdat je dat er nooit uit gaat halen financieel bij verkoop (=woongenot zolang je er woont).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, ongetwijfeld is al een ander gezegd over 'moeilijk in te schatten zonder alle details te kennen', dat gezegd hebbende zal ik mijn best doen om nog wat reële input te geven op de schatting die je zelf al hebt gemaakt.
Ik denk dat je met een budget van € 13.500 best wel een keuken kunt uitzoeken met alles erop en eraan. Hou er rekening mee dat je het dan hebt over een keuken + plaatsen. Daar kunnen de volgende zaken nog bovenop komen:
• Tegelwerk
• Verplaatsen/aanleggen elektra/wandcontactdozen
• Verplaatsen waterleiding en/of gasleiding
• Stucwerk (wil je sowieso al laten doen)

Het is natuurlijk een beetje afhankelijk van wat je wil/moet laten doen. Als de layout van de keuken ongewijzigd blijft en de wandcontactdozen/lichtknoppen blijven op dezelfde plaats spaar je natuurlijk wel wat uit. Wil je echt naar een complete nieuw layout (verplaatsen wasbak + kraan, nieuwe electra-aansluiting i.v.m. cooker/vaatwasser, etc.) dan mag je hier gerust een duizend of 2 bij optellen.
Ik denk dat dit een vrij reële schatting is.
Krap, maar zou moeten kunnen, afhankelijk ook van het merk en het aantal en type groepen. Ter vergelijk: Ik heb 2 jaar geleden voor ongeveer € 1000 mijn complete groepenkast (11 gewone groepen, 2 krachtgroepen, aardlekschakelaars, hoofdschakelaar) laten vervangen door een ABB-groepenkast door een 'mannetje' gevonden via werkspot.
Ik denk dat dit erg krap is. Het ligt er natuurlijk ook aan wat voor trap je wil hebben: Open of dicht? Rechte steektrap of met een kwart erin?

Als het gaat om de trap van de beganegrond naar de 1e verdieping; dit is vaak een dichte trap met een kwart erin. Als je online gaat zoeken naar de absolute prijsvechters op dit gebied zou je die een kunnen bestellen voor pak 'm beet € 1000. Let wel: dan moet je zelf inmeten en de maten doorgeven en je hebt een trap maar dan zit deze er nog niet in. Wil je deze laten plaatsen en afwerken kun je hier gerust nog minimaal een duizend of 2 bij optellen.
Krap, maar is wellicht haalbaar als je gaat voor een 'simpele' WC en fonteintje.
• Complete (goedkope) inbouw hangtoilet: € 300,-
• Simpel fonteintje: € 100
• Goedkope kraan: € 50
• Loodgieterwerk incl. inbouwen en aftimmeren inbouwcloset (natte vinger schatting): € 700
• Simpele tegels: € 200
• Tegelen: € 250
• Tegenvallers in de raming: € 400
Maakt € 2.000 totaal
Geen idee om hoeveel m² we praten. Actuele stuc-prijzen moet je rekenen iets onder € 20 voor de wanden en iets boven € 20 voor plafonds (beide prijzen per m²).
Denk dat dit wel haalbaar moet zijn, rekenend met een tussenwoning.
Zonder precies te weten hoeveel glas en of het ook in de kozijn past (je kunt niet altijd zomaar een kozijn met enkelglas vervangen door dubbel, zeker als het om een raam gaat open kan). Een ruit HR++ glas van 1m² inclusief plaatsen, glaslatten, afkitten, etc. daarvoor zou ik zelf ongeveer € 500 rekenen...

Mochten andere Tweakers nog op- of aanvullingen hebben op mijn ramingen hierboven: be my guest 8)

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:07

VW-Arjan

★★★★★

Weet niet of het al gezegd is, maar je bod is geaccepteerd?

Je maximale hypotheek is maximaal 100% van de waarde van het huis.

Stel je koopt voor 200.000, dan is dat de maximale hypotheek.
Het is echter iets ingewikkelder. Je huis kan namelijk na verbouwen meer waard zijn. Bijv 250.000. Dat betekend dat je maximale hypotheek dan 250.000 kan zijn.
Die waardebepaling doet een taxateur. En dat mag niet dezelfde zijn als die je huis taxeert voor de bank.

Denk dus dat je vrijdag, of zelfs maandag, niet gaat halen. Maar wat je wel zou kunnen doen is heel grof rekenen. Dus alle prijzen x2. En dan dat bedrag in laten schrijven als hypotheek.

Je kunt dan gewoon het huis kopen voor die 200.000, echter kan je zonder weer naar een notaris te gaan je hypotheek verhogen naar gelang wat je nodig hebt.

Dan heb je wat meer de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:05
rbaidjoe schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 11:17:

[...]

Het ljikt er op dat TS in grove lijnen dat ook wel heeft gedaan, en nu op zoek is naar iets verfijning. En zelfs als dat niet zo zou zijn, dan nog is TS niet geholpen met 'could have, would have, should have' advies.

Het merendeel van de verbouwkosten heeft een range waar je U tegen zegt.
Alleen al in dit topic komen keukens van 6400 tot het drievoudige voor. Vloer? vanaf 10/m2 tot 100/m2? Hoe gek wil je het maken? Alles kan.
Maar dat is dan toch juist een reden om al voordat je überhaupt een huis op het oog hebt, je te oriënteren op wat je zou willen? Dat is net wat ook zeg. Of je bijvoorbeeld een vloer van 10/m2 prima vindt, of juist een dure smaak hebt en niet onder de 100/m2 uitkomt. Zo kun je bij voorbaat die range voor de verschillende onderdelen al enigszins inperken. En, niet onbelangrijk, voor jezelf bepalen hoeveel meerwaarde voor jou een woning heeft die al een vloer, keuken... naar jouw smaak heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EKorvemaker
Bedankt voor al jullie adviezen en hulp.

Het bod is geaccepteerd. Ik weet van mijn financieel adviseur dat we een bouwdepot kunnen krijgen tussen de 30k en 60k. Echter willen wij natuurlijk de hypotheek zo laag mogelijk houden. Het huis hebben wij gekocht voor 225k.

Als ik zo lees moet een keuken zeker wel lukken voor max 15k met onze eisen.

De openslaande deuren naar de tuin toe moet ook zeker gaan lukken voor max 7500

Toilet renoveren max 3000

Meterkast geef ik op voor 1250

Trap nemen we mee in het bouwdepot maar dat heeft geen haast. Hier reken ik dan 3500 voor.

Stucwerk twijfel ik nog over of ik deze meeneem in het bouwdepot. Dit zouden wij ook van ons spaargeld kunnen doen.

De vloer beneden is echt houten en ziet er voortreffelijk uit. De cv ketel is uit 2016 en werkt prima.

Het huis in deze staat zou je prima in kunnen wonen. Echter willen wij het dus wat renoveren en mooier maken. Hopelijk lukt het met 35k euro. Ondertussen kunnen wij ook natuurlijk nog sparen. Alles niet hoeft meteen gedaan te worden.

Eerst maar eens een keuken uitzoeken en openslaande deuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:31

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Mijn ervaring is wel dat het prettig is wat marge te hebben op het bouwdepot. Wensen veranderen evenals offertes :p.
Alles wat te hoog ingestoken is los je na een jaar toch direct weer af.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:22
Proficiat met de aankoop!

Persoonlijk zou ik het bouwdepot zo hoog mogelijk proberen in te schieten. Je kunt het depot altijd weer afschalen. Ik weet niet hoe de rente is afgesproken. Ik kan me herinneren dat we over het bouwdepot ook rente ontvingen en dat het verschil tussen de te betalen rente en de te ontvangen rente iets van 1% was en in die tijd (2011 was dit voor 6 maanden aftrekbaar). Kortom, voor die kleine extra kosten zou ik dat niet laten lopen (als dat ook nu het geval is). Het is in ieder geval goedkoper dan straks weer de financieringsconstructie open te breken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
EKorvemaker schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 14:53:
. Echter willen wij natuurlijk de hypotheek zo laag mogelijk houden. Het huis hebben wij gekocht voor 225k.
Gefeliciteerd. Zo laag mogelijke hypotheek is voor je maandlasten altijd verstandig.
Wees er echter bewust van dat je door vooraf je bouwdepot beperkt in te steken je jezelf op voorhand qua verbouwingen een afweging oplegt van louter financieel aspect.

Steek je je depot wat ruimer in hou je de mogelijkheid om gaandeweg per stuk verbouwing een afweging te maken in gewenst comfort / afwerkingsniveau versus kosten. Het gevaar zit em er in dat je in dat geval je keuzes louter laat afhangen van het gewenst comfort/ afwerkinsniveau. Als dat zo is zou ik inderdaad adviseren jezelf tegen jezelf te beschermen door een beperkt bouwdepot.

Als je van jezelf weet dat je je niet zomaar gek laat maken zou ik adviseren om je bouwdepot ruimer in te steken, en aan het eind van de verbouwing het resterende deel af te lossen (is overigens ook conform de voorwaarden van je hypotheekverstrekker). Op die manier hou je nog steeds je hypotheek zo laag als mogelijk is binnen jouw afwegingen van luxewens en kosten.

Veel succes en wijsheid toegwenst met je keuzes! Het zijn namelijk geen makkelijke

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:07

VW-Arjan

★★★★★

EKorvemaker schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 14:53:. Echter willen wij natuurlijk de hypotheek zo laag mogelijk houden.
Niet gebruikt budget uit je bouwdepot wordt na bepaalde tijd terug gestort en dus geminderd op de hypotheek.

Als je van die 60k 15k overhoud gaat dat dus terug naar de bank.

Over het totale bedrag betaal je rente, maar over het niet opgenomen gedeelte ontvang je hetzelfde percentage aan rente. Zolang je het niet gebruikt kost het dus ook niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je kunt het volgens mij ook weer niet te bont maken. Dat hele ruime bouwdepot moet wel gefinancierd kunnen worden op basis van de taxatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 16:39
Kleine aanvulling: er loopt een subsidieregeling (SEEH) op dit moment. Als je er op tijd bij bent kan je een hoop geld besparen. Neem alle reacties hierboven dus ook met een korreltje zout. Ja het is duurder dan jij aangeeft maar als je de subsidie meerekent dan kloppen je prijzen redelijk.

Spouwmuur ligt rond de 1000 en glas ligt aan het aantal m2. Denk dat 2000 prima is en je krijgt subsidie. Denk dus dat je 2200 kwijt bent..

[ Voor 19% gewijzigd door ID-College op 23-07-2020 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ID-College schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 19:52:
Kleine aanvulling: er loopt een subsidieregeling (SEEH) op dit moment. Als je er op tijd bij bent kan je een hoop geld besparen. Neem alle reacties hierboven dus ook met een korreltje zout. Ja het is duurder dan jij aangeeft maar als je de subsidie meerekent dan kloppen je prijzen redelijk.

Spouwmuur ligt rond de 1000 en glas ligt aan het aantal m2. Denk dat 2000 prima is en je krijgt subsidie. Denk dus dat je 2200 kwijt bent..
Daar reken ik juist bewust niet mee. Het wordt toch altijd duurder dan je dacht, omdat je tegen dingen aan gaat lopen die je toch ook wil gaan doen, terwijl dat eigenlijk niet in je planning stond...

Voor spouwmuurisolatie reken ik bijvoorbeeld met ruim 2k. 1k lijkt mij aardig optimistisch, tenzij je een tussenwoning hebt.

Het doel is voor mij om alles binnen budget te realiseren, niet om elke beschikbare euro op voorhand
te besteden. Daarom hou ik dus geen rekening met eventuele subsidies en belastingteruggave. Ook reken ik wat ruim. Dan blijft er maar een paar k bouwdepot ongebruikt. Kost niks extra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Vraag je hypotheekadviseur ook om hulp.
Bij ons kwam het best nauw, als post A duurder was dan begroot, mocht dat niet verrekend worden met post B als dat minder duur uitviel.
Ipv posten "stucwerk" en "plinten" hadden we de post "vloer- en muurafwerking", op aanraden van de hypotheekadviseur en daar "oa stucwerk, schilderwerk, plinten, vloer" als specificatie. Dan heb je wat flexibiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 07:34:
[...]

Daar reken ik juist bewust niet mee. Het wordt toch altijd duurder dan je dacht, omdat je tegen dingen aan gaat lopen die je toch ook wil gaan doen, terwijl dat eigenlijk niet in je planning stond...

Voor spouwmuurisolatie reken ik bijvoorbeeld met ruim 2k. 1k lijkt mij aardig optimistisch, tenzij je een tussenwoning hebt.

Het doel is voor mij om alles binnen budget te realiseren, niet om elke beschikbare euro op voorhand
te besteden. Daarom hou ik dus geen rekening met eventuele subsidies en belastingteruggave. Ook reken ik wat ruim. Dan blijft er maar een paar k bouwdepot ongebruikt. Kost niks extra.
Als jij ruim 2k voor spouwmuur rekent zou ik toch eens verder kijken ;)
Ik heb er 6 over de vloer gehad afgelopen weken en de duurste was 1080 voor 55m2. Ik weet niet hoe groot TS woont (voor ruim 2k zit je aan een flinke vrijstaande villa) maar als je zo gaat rekenen kan je beter direct 100k opschrijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ID-College schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 07:58:
[...]

Als jij ruim 2k voor spouwmuur rekent zou ik toch eens verder kijken ;)
Ik heb er 6 over de vloer gehad afgelopen weken en de duurste was 1080 voor 55m2. Ik weet niet hoe groot TS woont (voor ruim 2k zit je aan een flinke vrijstaande villa) maar als je zo gaat rekenen kan je beter direct 100k opschrijven...
Een wat grotere 2-kapper uit 1937 waarbij eerst een schouw nodig is om te kijken of het kan. Ik verwacht dus onder die 2k te blijven in totaal. Elke euro die het minder kost is mooi meegenomen.

Het huis is vrij hoog. Vanaf de vliering kijken we over de hele wijk heen.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 24-07-2020 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelkoeken
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:01
Harrie_ schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:01:

Zonder precies te weten hoeveel glas en of het ook in de kozijn past (je kunt niet altijd zomaar een kozijn met enkelglas vervangen door dubbel, zeker als het om een raam gaat open kan). Een ruit HR++ glas van 1m² inclusief plaatsen, glaslatten, afkitten, etc. daarvoor zou ik zelf ongeveer € 500 rekenen...
Dat kan veel goedkoper, ik heb vorig jaar in het hele huis al het glas laten vervangen, dat ging om 9* enkel glas naar hr++(waarvan 6 die open kunnen), 5* enkel naar hr++ melk en 7* dubbel naar hr++. Hiervoor was ik 2500 euro kwijt inclusief alles.

De prijsverschillen tussen ramen zitten voornamelijk in glaskosten, het plaatsen is tot een bepaalde groottelimiet vrijwel even duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Appelkoeken schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 08:14:
[...]

Dat kan veel goedkoper, ik heb vorig jaar in het hele huis al het glas laten vervangen, dat ging om 9* enkel glas naar hr++(waarvan 6 die open kunnen), 5* enkel naar hr++ melk en 7* dubbel naar hr++. Hiervoor was ik 2500 euro kwijt inclusief alles.

De prijsverschillen tussen ramen zitten voornamelijk in glaskosten, het plaatsen is tot een bepaalde groottelimiet vrijwel even duur.
Ik weet dat het veel goedkoper kan, ik zeg alleen dat IK dat wat ruimer in zou rekenen. HR++ is niet 1 soort ruit; daar heb je weer verschillende soorten in.

Copy/paste van internet:
Gelaagd 33/1: bestaat uit 2x een glasplaat van 3 mm met 1 stuk folie ertussen. De totale dikte is dan 6,4 mm.
Gelaagd 44/2: bestaat uit 2x een glasplaat van 4 mm met 2 folies ertussen. De totale dikte is dan 8,8 mm.
Gelaagd 55/5: bestaat uit 2x een glasplaat van 5 mm met 5 folies ertussen. De totale dikte is dan 12 mm.
Ik weet niet of je zelf weet welke variant je hebt, maar als je de dunste variant hebt dan heb je over 10/15 jaar 'hetzelfde probleem' wat je nu hebt als je enkel glas hebt. Kan de toekomstige koper van je huis tegen die tijd weer een duurzaamheidshypotheek afsluiten om alle glas te vervangen door HR++ 55/5.

In de glaswereld zijn er een hoop prijsvechters die HR++ komen zetten maar welke variant vertellen ze niet en daar maken ze de klant ook vooral niet wijzer over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 08:11:
[...]

Een wat grotere 2-kapper uit 1937 waarbij eerst een schouw nodig is om te kijken of het kan. Ik verwacht dus onder die 2k te blijven in totaal. Elke euro die het minder kost is mooi meegenomen.

Het huis is vrij hoog. Vanaf de vliering kijken we over de hele wijk heen.
55m2 is al vrij riant, dat is de ruimte voor een hoekwoning. (wij hebben een tussenwoning maar de woning naast ons verspringt, dus wij hebben een flink muuroppervlak meer te vullen dan een reguliere tussenwoning).

Maar toch, laten we zeggen dat het huis idd een riante 2 onder 1 kap is. Ik reken daar nu nog eens met 50% meer. Dan kom je uit op 82m2. De prijs doe ik nu ook even simpel + 50%. Dan kom je op 1620 euro uit (uitgaande van de duurste offerte.. ik heb mijn vulling voor 800 euro ipv 1080). De subsidie is momenteel 8 euro per m/2. Je krijgt dan dus 640 euro subsidie terug.

Je komt dus lange na uberhaupt niet in de buurt van een ruime 2k. Sterker nog, je zit zelfs onder 1k met subsidie (980 euro) voor 80m2. Ruim rekenen ben ik helemaal voor, maar het geld gaat einde van de rit vrijwel altijd op. Een huis is eigenlijk nooit af en je bedenkt altijd wat nieuws. Uiteindelijk is het wel allemaal financiering die je moet aflossen, dus als je zo ruim rekent, heb je alleen maar een torenhoge hypotheek als je niet op let..

Subsidie geldt wel voor minimaal 2 maatregelen en dat de pot niet op is. Ik ga er nu even vanuit van niet, maar dat is natuurlijk een gokje. De pot is nog ruim gevuld dus als je nu handelt is er een grote kans dat je niet mis grijpt..

[ Voor 10% gewijzigd door ID-College op 24-07-2020 08:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

ID-College schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 08:46:
[...]

55m2 is al vrij riant, dat is de ruimte voor een hoekwoning. (wij hebben een tussenwoning maar de woning naast ons verspringt, dus wij hebben een flink muuroppervlak meer te vullen dan een reguliere tussenwoning).

Maar toch, laten we zeggen dat het huis idd een riante 2 onder 1 kap is. Ik reken daar nu nog eens met 50% meer. Dan kom je uit op 82m2. De prijs doe ik nu ook even simpel + 50%. Dan kom je op 1620 euro uit (uitgaande van de duurste offerte.. ik heb mijn vulling voor 800 euro ipv 1080). De subsidie is momenteel 8 euro per m/2. Je krijgt dan dus 640 euro subsidie terug.

Je komt dus lange na uberhaupt niet in de buurt van een ruime 2k. Sterker nog, je zit zelfs onder 1k met subsidie (980 euro) voor 80m2. Ruim rekenen ben ik helemaal voor, maar het geld gaat einde van de rit vrijwel altijd op. Een huis is eigenlijk nooit af en je bedenkt altijd wat nieuws. Uiteindelijk is het wel allemaal financiering die je moet aflossen, dus als je zo ruim rekent, heb je alleen maar een torenhoge hypotheek als je niet op let..

Subsidie geldt wel voor minimaal 2 maatregelen en dat de pot niet op is. Ik ga er nu even vanuit van niet, maar dat is natuurlijk een gokje. De pot is nog ruim gevuld dus als je nu handelt is er een grote kans dat je niet mis grijpt..
Geld wat ik niet uitgeef uit het bouwdepot kost me niks. Dat wordt na sluiten depot gewoon in mindering gebracht op de hypotheek. Ook kun je gewoon een nieuw overzicht ter goedkeuring naar je bank sturen, zodat je wat ruime potjes kunt afromen naar andere potjes waar je misschien net iets tekort komt. Zolang de werkzaamheden en het totaalbedrag niet veranderen, is dat vaak geen probleem.

Dat er geld terugkomt in de vorm van subsidie, is natuurlijk mooi meegenomen. Ik vermoed dat ik op de nieuwe betonnen vloer (RC 5.0) met vloerverwarming, de dakisolatie en het vervangen van wat glas en een paar kozijnen ook nog wel wat terug ga krijgen. Kan ik daar mooi de zuid-zuidoost kant van het dak helemaal van volleggen met PV en een vakman laten komen om al het glas in lood te laten inspecteren en repareren waar nodig.

En als het potje dan tóch leeg blijkt te zijn, zit ik nog steeds goed. (Volgend jaar komt isolatie overigens terug in een andere regeling, maar die zal wel minder interessant zijn.)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 24-07-2020 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 08:57:
[...]

Geld wat ik niet uitgeef uit het bouwdepot kost me niks. Dat wordt na sluiten depot gewoon in mindering gebracht op de hypotheek.

Dat er geld terugkomt in de vorm van subsidie, is natuurlijk mooi meegenomen. Ik vermoed dat ik op de nieuwe betonnen vloer (RC 5.0) met vloerverwarming, de dakisolatie en het vervangen van wat glas ook nog wel wat terug ga krijgen. Kan ik daar mooi de zuidoost kant van het dak helemaal van volleggen met PV.

En als het potje dan tóch leeg blijkt te zijn, zit ik nog steeds goed. (Volgend jaar komt isolatie overigens terug in een andere regeling, maar die zal wel minder interessant zijn.)
Juist nu is isolatie interessant ivm de verhoging van subsidie. Bij mij komen ze a.s. dinsdag isoleren. Ik heb 2 maatregelen gedaan en de spouwmuur dus gratis! Mooi meegenomen dus als je nog kan meeliften nu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ID-College schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 08:59:
[...]

Juist nu is isolatie interessant ivm de verhoging van subsidie. Bij mij komen ze a.s. dinsdag isoleren. Ik heb 2 maatregelen gedaan en de spouwmuur dus gratis! Mooi meegenomen dus als je nog kan meeliften nu!
Dat ga ik ook zeker proberen. Veel zal alleen afhangen van wat de aannemer nog kan realiseren voor het eind van het jaar. We krijgen de sleutel pas half oktober.

We zijn ook van plan om mechanische ventilatie met een WTW te laten installeren. Maar volgens mij is daar geen subsidie voor beschikbaar. Ik ben bang dat al dat isoleren anders gaat leiden tot vocht (en mogelijk schimmel) problemen.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 24-07-2020 09:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appelkoeken
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:01
Harrie_ schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 08:35:
[...]

Ik weet dat het veel goedkoper kan, ik zeg alleen dat IK dat wat ruimer in zou rekenen. HR++ is niet 1 soort ruit; daar heb je weer verschillende soorten in.

Copy/paste van internet:

[...]

Ik weet niet of je zelf weet welke variant je hebt, maar als je de dunste variant hebt dan heb je over 10/15 jaar 'hetzelfde probleem' wat je nu hebt als je enkel glas hebt. Kan de toekomstige koper van je huis tegen die tijd weer een duurzaamheidshypotheek afsluiten om alle glas te vervangen door HR++ 55/5.

In de glaswereld zijn er een hoop prijsvechters die HR++ komen zetten maar welke variant vertellen ze niet en daar maken ze de klant ook vooral niet wijzer over...
Je quote gaat over gelaagd glas, dat is wat anders dan HR++ glas en wordt normaalgesproken niet toegepast bij normale ramen. HR++ is meestal 5-15-4*, maar mag ook nog iets dunner, dat is soms nodig om in het kozijn te passen.
Bovendien kan je je glas wel nog beter isolerend maken zoals bij HR+++ maar dan krijg je bij oudere huizen problemen met kozijnen en muren.

Prijsverschillen kunnen er zeker zijn maar 500 euro voor 1 ruit van 1 M2 is echt veel te duur.
Mijn 21 ramen waren overigens 17m2 en daar zaten ook nog 4 roosters in die prijs bij.

Dat de klant vaak niet wijzer gemaakt wordt weet ik, zo heb ik destijds meerdere offertes gehad waarin volledig het hoge BTW tarief gerekend werd, terwijl de plaatsingskosten onder het lage tarief vallen. Ik durf wel te gokken wie die extra BTW geïnd zou hebben, en dat is niet de belastingdienst.

[ Voor 10% gewijzigd door Appelkoeken op 24-07-2020 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 13:13

lonkhuijzen

100% ADH

Mijn ervaring is dat de facturen wel moeten matchen bij de bestemming zoals in de verbouwspecificatie welke in het taxatieverslag ook is gebruikt om de waarde na verbouwing te bepalen.

Mocht je echter niet goed uitkomen dan dien je een nieuwe verbouwspecificatie in ter goedkeuring zodat je daarna weer de factuur in kan dienen. Zo heb ik vanwege dat bepaalde posten goedkoper uitvielen alsnog een dakkapel uit het bouwdepot kunnen betalen die dus niet in de taxatie was benoemd.

Ze zijn strikt maar er kan best veel als je de regels en procedures maar volgt. Maak je dus ook niet teveel zorgen dat je jezelf helemaal klemzet met een verbouwspecificatie.

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

lonkhuijzen schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:09:
Mijn ervaring is dat de facturen wel moeten matchen bij de bestemming zoals in de verbouwspecificatie welke in het taxatieverslag ook is gebruikt om de waarde na verbouwing te bepalen.

Mocht je echter niet goed uitkomen dan dien je een nieuwe verbouwspecificatie in ter goedkeuring zodat je daarna weer de factuur in kan dienen. Zo heb ik vanwege dat bepaalde posten goedkoper uitvielen alsnog een dakkapel uit het bouwdepot kunnen betalen die dus niet in de taxatie was benoemd.

Ze zijn strikt maar er kan best veel als je de regels en procedures maar volgt. Maak je dus ook niet teveel zorgen dat je jezelf helemaal klemzet met een verbouwspecificatie.
Klopt. Het is een bank. Die focussen zich - logisch - heel erg op getalletjes. Waar wij denken "5+5=10, maar 4+6=ook 10, dus dat maakt niet uit", zegt een bank gewoon "de afspraak was 5+5, dus het kan niet of we moeten de afspraak herzien".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:08
Hsb-3 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 07:56:
Vraag je hypotheekadviseur ook om hulp.
Bij ons kwam het best nauw, als post A duurder was dan begroot, mocht dat niet verrekend worden met post B als dat minder duur uitviel.
Ipv posten "stucwerk" en "plinten" hadden we de post "vloer- en muurafwerking", op aanraden van de hypotheekadviseur en daar "oa stucwerk, schilderwerk, plinten, vloer" als specificatie. Dan heb je wat flexibiliteit.
Vooral bovenstaande, hier liepen wij ook tegen aan alleen hadden wij het niet "algemeen" gespecificeerd waardoor soms de post niet meer volledig kon worden betaald uit het bouwdepot maar met eigen geld. Gelukkig was dit voor ons uiteindelijk geen probleem maar het was fijn om dit vooraf te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickskeg99
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 30-06 10:09
Misschien heb ik het gemist. Maar is een bouwdepot niet afhankelijk van de waarde na taxatie? Aangezien een keuken bijvoorbeeld nog vaak smaakgevoelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EKorvemaker
Ik heb kunnen regelen dat ik de verbouwings specificatie na de bouwkundige inspectie kan indienen. Ik verwacht dat deze inspecteur ook wel het nodige aantreft in ons huis. Kan ik die input direct meenemen.

En dan maar eens zien hoeveel de taxateur ons huis waard vindt met alle verbouwingen/aanpassingen. We gaan het zien.

Bedankt nogmaals voor al jullie informatie en adviezen. Als iemand nog suggesties of ideeën heeft hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
htca schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 15:25:
Proficiat met de aankoop!

Persoonlijk zou ik het bouwdepot zo hoog mogelijk proberen in te schieten. Je kunt het depot altijd weer afschalen. Ik weet niet hoe de rente is afgesproken. Ik kan me herinneren dat we over het bouwdepot ook rente ontvingen en dat het verschil tussen de te betalen rente en de te ontvangen rente iets van 1% was en in die tijd (2011 was dit voor 6 maanden aftrekbaar). Kortom, voor die kleine extra kosten zou ik dat niet laten lopen (als dat ook nu het geval is). Het is in ieder geval goedkoper dan straks weer de financieringsconstructie open te breken.
Helemaal eens. Het extra bouwdepot kost je niks.

Uit ervaring weet ik dat sommige verstrekkers moeilijk doen met afwijkingen (dus als het duurder wordt) en je maar beter iets te veel kunt hebben. Het moet wel reeel blijven.

Tip: schat waardeverhogende zaken voldoende hoog in. Dus isolatie, zonnepanelen en uitbouwen. Waarom? Dat levert een hogere taxatie op.

[ Voor 4% gewijzigd door Boeryepes op 25-07-2020 16:03 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickskeg99
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 30-06 10:09
Boeryepes schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 16:03:
[...]

Helemaal eens. Het extra bouwdepot kost je niks.

Uit ervaring weet ik dat sommige verstrekkers moeilijk doen met afwijkingen (dus als het duurder wordt) en je maar beter iets te veel kunt hebben. Het moet wel reeel blijven.

Tip: schat waardeverhogende zaken voldoende hoog in. Dus isolatie, zonnepanelen en uitbouwen. Waarom? Dat levert een hogere taxatie op.
Je kan wel zeggen mijn zonnepanelen leveren x extra waarde, maar als het nwvi zegt een zonnepaneel levert maar y extra waarde op. Zit je al..

Daar lopen wij nu tegen aan dat het wij een bouwdepot willen van x, maar de waarde wordt volgens nwvi maar de woning wordt maar y meer waard..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

rickskeg99 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 13:10:
[...]

Je kan wel zeggen mijn zonnepanelen leveren x extra waarde, maar als het nwvi zegt een zonnepaneel levert maar y extra waarde op. Zit je al..

Daar lopen wij nu tegen aan dat het wij een bouwdepot willen van x, maar de waarde wordt volgens nwvi maar de woning wordt maar y meer waard..
Daarom moet je ook een bouwdepot aanvragen voor het leggen van een visgraatvloer en het plaatsen van een taatsdeur :X

Pagina: 1