Netwerk nieuw huis (UniFi AP AC Lite/Netgear WAC510?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Chryses
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-01 20:39
Vanaf het begin van 2021 mogen we eindelijk ons eigen huis betrekken, whoop! Eén van de dingen waar ik erg naar uit zie is uiteraard het creëren van een top netwerk. Heel graag zou ik daarbij wat advies krijgen, want ik lees me al een tijd in, maar er is erg veel wat ik gewoon niet begrijp (nog niet iig)

Ten eerste, het is een huis van een jaar of 15 oud met twee verdiepingen. Ik geloof dat de vloeren van gewapend beton zijn, dus die zullen veel signaal tegenhouden. Op de eerste verdieping heb ik een kantoortje, waar tevens vast af en toe gegamed zal worden. Verder komt in de woonkamer een tv met eventueel een Nvidia Shield of een Google Chromecast Ultra. De woning heeft glasvezel aansluiting, maar aangezien het voor mijn gebruik al snel overkill wordt lijkt het abonnement van KNP 200Mbps of Ziggo's 250Mbps me momenteel voldoende.

Uiteraard is de ideale situatie het trekken van kabels, maar ik weet niet in hoeverre dat een mogelijkheid gaat zijn. Daarom kwam ik uit bij een Mesh netwerk. Bijvoorbeeld de access points UniFi AP AC Lite x2 (geliefd op Tweakers?) of de Netgear WAC510 x2 (best getest bij Hardware.info). Of misschien simpelweg de 2(of 3) KPN Superwifi Mesh punten (want: ben niet extreem handig *shrug*). Als ik het goed begrijp zou ik voor deze AC's dan enkel een Ethernet kabel nodig hebben, aangezien ze via die kabel direct stroom krijgen.

Dit lijkt me een goede oplossing omdat ik dan vanuit de meterkast één Ethernetkabel de trap op kan laten gaan naar het AC bovenaan de trap en één om het stukje te overbruggen naar een AC in de woonkamer. Als jullie het aanraden zou ik het ook nog kunnen combineren met een eigen router, ter vervanging van de standaard modemrouter. Eventueel zou ik deze spullen nu vast kunnen kopen en in ons huidige huurhuis (met verschrikkelijke wifi) kunnen gebruiken :)

Lijkt dit een goede oplossing, zie ik nog iets over het hoofd?

+nog een vraag over de WAC510: ik zie op de foto's dat die één WAN en één LAN aansluiting heeft. Begrijp ik het dan goed als ik denk dat de ethernet kabel uit de meterkast in de WAN gaat.. en ik dan altijd nog de LAN aansluiting naar mijn pc zou kunnen doortrekken?