Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe laptop voor programmeren en grafische programma's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DarkMindz
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-09 15:49
Graag had ik een nieuwe laptop gekocht, maar mijn kennis is helemaal niet goed om dit alleen te kunnen doen. Zelf had ik al gekeken voor een BTO laptop maar daar twijfel ik dan aan omdat te kopen. Wegens gebrek aan kennis.
Op dit moment heb ik een MSI gaming laptop. Maar deze gaat eigenlijk weg vooral voor de batterij duur die maar 3u meegaat zonder stroom.

Alvast bedankt om mij te helpen met mijn zoektocht !

Wat ga je met je laptop doen?
Deze zal gebruikt worden voor Photoshop, Illustrator.
Ook voor mijn studie programmeren (Visual Studio Code, SQL schrijven, C# code, Javascript)

Wat is je budget?
Ongeveer heb ik een budget van 1600. Maar is aanpasbaar

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, ik zal deze veel meenemen

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren

Mijn voorkeuren:
• 32GB Ram
• Minstens 1TB opslag
• Azerty toetsenbord
• GPU maakt niet echt veel uit want thuis heb ik een vaste gaming pc
• Goede accu duur

Alle reacties

• demichiel
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-11 15:02
Ik zou sowieso voor een laptop gaan met de nieuwste Ryzen 4000 CPU's in.

Persoonlijk ben ik een grote fan van de Lenovo Thinkpad lijn, ze hebben ook net de ThinkPad T14s aangekondigd met de AMD CPU's in. Deze laptop kan je samenstellen voor ~€1600 inclusief 32GB ram en een Ryzen 4750U (een octa-core cpu, waar je zeker heel je opleiding mee gaat toekomen!)

• DarkMindz
demichiel schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:31:
Ik zou sowieso voor een laptop gaan met de nieuwste Ryzen 4000 CPU's in.

Persoonlijk ben ik een grote fan van de Lenovo Thinkpad lijn, ze hebben ook net de ThinkPad T14s aangekondigd met de AMD CPU's in. Deze laptop kan je samenstellen voor ~€1600 inclusief 32GB ram en een Ryzen 4750U (een octa-core cpu, waar je zeker heel je opleiding mee gaat toekomen!)
Ziet in goed uit. Maar had toch graag een iets grotere laptop gewild.
Nu ik heb wel gekeken naar de Lenovo Thinkpad T15. Is dit dan dezelfde maar in een 15 inch en met Intel ?

• demichiel
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-11 15:02
Dat is inderdaad een vergelijkbare laptop qua chassis, alleen ga je dan terug van een 8 core CPU naar een 4 core CPU, hier kan je een vergelijking zien (spoiler: dubbel zoveel cores is bijna dubbel zoveel performance).

Ik heb ook al even verder staan zoeken, maar 32GB RAM + 1TB SSD + Ryzen 7 in een 15.6" chassis lijkt me nog niet te vinden, misschien dat iemand anders wel iets weet?

• Chris_147
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-11 13:54
Ik ben ook wanhopig op zoek, maar de Ryzen laptops laten op zich wachten.
Zeker als je dan ook nog UHD resolutie wil.

• roland-d
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-11 23:37
Dit topic even volgen want ik zit ook dezelfde boot met dezelfde conclusie, de laptops met de Ryzen 7 processor, 32GB geheugen en toch minimaal een 15" scherm lijken niet te bestaan. Alhoewel de eerder genoemde Lenovo er wel heel dichtbij komt met de configurator. Daar zit wel een Ryzen 7 Pro 4750U processor en 32GB geheugen in.

Het enige vreemde is dat er in de titel staat Gen 1 maar die processor is volgens mij een Gen 3 tenzij ze iets anders bedoelen.

Eens nadenken of een 14" scherm genoeg is.

• RAW_
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-11 16:40
roland-d schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 09:34:
Het enige vreemde is dat er in de titel staat Gen 1 maar die processor is volgens mij een Gen 3 tenzij ze iets anders bedoelen.
Die "Gen 1" slaat op de laptop zelf, niet de SoC. Na de T490 & T495 waren de nummers op (voorheen werd met elke nieuwe generatie het tweede nummer met 1 verhoogd), dus is Lenovo overgestapt naar een nieuwe naamgeving. Alle modellen heten nu "T14 Gen 1", ongeacht of het een AMD of Intel versie is.

• DarkMindz
Ikzelf ben al naar een mediamarkt gereden om fysiek het verschil te kunnen zien tussen een 14" en 15". Als ik het zag zal ik maar 1 iets missen en dat zal mijn numpad zijn. Voor mij is het belangrijk dat de laptop alles aan kan wat ik er mee wil doen.

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:29
@DarkMindz Ik zit mee e lezen en je kan toch gewoon de AMD cpu lenovo laptops bestellen op hun site ?

BV

https://www.lenovo.com/nl...0UHCTO1WWNLNL1/customize?

Deze is wel wat prijzig maar er staan veel goedkopere AMD modellen op die site

[ Voor 17% gewijzigd door oldsmelly op 26-07-2020 18:04 ]

MuziekLiefhebbert

• DarkMindz
oldsmelly schreef op zondag 26 juli 2020 @ 17:55:
@DarkMindz Ik zit mee e lezen en je kan toch gewoon de AMD cpu lenovo laptops bestellen op hun site ?

BV

https://www.lenovo.com/nl...0UHCTO1WWNLNL1/customize?

Deze is wel wat prijzig maar er staan veel goedkopere AMD modellen op die site
Ja dat kan ik zeker. Maar ik wou met mijn eigen ogen eens het verschil zien tussen een 14" en een 15". Maar nu twijfel ik nog of ik het numpad nodig heb of niet.
Moest ik dit wel nodig hebben dan zal ik moeten verder kijken voor een andere laptop

• oldsmelly
@DarkMindz Aha ok ...

Ik ga de mijne ook gebruiken voor Development(Visual Studio c#) en(licht) Photoshop.

Kan alleen niet echt achterhalen of de webcam een beetje goed is. Toch wel belangrijk in dit thuiswerk tijdperk.
Ik gebruik daar nu mijn iPad voor (en die is er geod in)

MuziekLiefhebbert

• oldsmelly
Hoe doen die nieuwe amd processoren het eigenlijk met virtualisatie bv vmware omdat zaken als HyperV etc ontbreken ??

MuziekLiefhebbert

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-11 19:37
oldsmelly schreef op maandag 27 juli 2020 @ 20:01:
Hoe doen die nieuwe amd processoren het eigenlijk met virtualisatie bv vmware omdat zaken als HyperV etc ontbreken ??
Dat zal ongetwijfeld werken, want zonder virtualisatiemogelijkheden zou AMD kansloos zijn voor welke ontwikkel of server PC dan ook. Wat ik heb begrepen werkt normale virtualisatie zonder problemen en is nested-virtualization nu in de "fast-ring" beschikbaar (bron).

Ik hoop eigenlijk op een Lenovo P54 met de dikste Ryzen. Daar flink wat geheugen en een 2TB snelle SSD in en dan kan de huidige Precision 5510 met pensioen. Het duurt langer dan verwacht voordat Lenovo met een opvolger komt van de P53. Kan door Corona komen, maar ik hoop dat ze met Ryzens komen...

[ Voor 8% gewijzigd door BugBoy op 27-07-2020 20:27 ]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• roland-d
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-11 23:37
@DarkMindz Ik heb het numpad ook gezien en op mijn Macbook heb ik die niet en op de desktop wel, maar vindt het toch wel verrekte handig om te hebben :)

Inmiddels besloten dat het geen 14" gaat worden, wellicht zelfs een 17". Gewicht vind ik niet zo belangrijk.
BugBoy schreef op maandag 27 juli 2020 @ 20:21:

Ik hoop eigenlijk op een Lenovo P54 met de dikste Ryzen. Daar flink wat geheugen en een 2TB snelle SSD in en dan kan de huidige Precision 5510 met pensioen. Het duurt langer dan verwacht voordat Lenovo met een opvolger komt van de P53. Kan door Corona komen, maar ik hoop dat ze met Ryzens komen...
Daar kan ik mij ook wel in vinden maar we zullen geduld moeten hebben ben ik bang. Wellicht wordt het een mooi kerstcadeau :+

• oldsmelly
Ik heb de knoop doorgehakt en besteld....

Lenovo Yoga slim 7 met de AMD Ryzen 7 4800U, 16GB en 1TB 14inch.

Ben super benieuwd !

[ Voor 12% gewijzigd door oldsmelly op 29-07-2020 11:09 ]

MuziekLiefhebbert

• DarkMindz
oldsmelly schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:09:
Ik heb de knoop doorgehakt en besteld....

Lenovo Yoga slim 7 met de AMD Ryzen 7 4800U, 16GB en 1TB 14inch.

Ben super benieuwd !
Succes, laat gerust iets weten wat je er van vind.
Ik zelf kan maar de knoop niet doorhakken

• oldsmelly
@DarkMindz Zal ik uiteraard doen..

Ja ik heb ook erg zitten puzzelen en twijfelen maar voor de use-case die ik heb, en dat is eigenlijk 2 ledig is de de juiste laptop denk ik..

1. Backup voor mijn bestaande desktop , in deze thuiswerk tijd moet ik gewoon een backup hebben voor het geval mijn desktop er mee stop.

2. Ik zit zeg maar 2-3 maal per week een aantal uren buitenshuis en dan is het gewoon handig om een goede laptop bij mij te hebben.

Ik hoop hem zelfs vandaag al binnen te krijgen dan zal ik vanavond even mijn eerste bevindingen mee delen..

Edit: Sterker nog hij is over 4 uurtjes binnen hier .... moeders de vrouw was in de buurt en heeft hem al opgehaald

[ Voor 9% gewijzigd door oldsmelly op 29-07-2020 11:50 ]

MuziekLiefhebbert

• oldsmelly
Mijn eerste indruk is .. hoe krijgen ze zoveel power in zo'n klein laptopje ....

Na een avondje spelen en installeren van de laptop zijn mijn eerste indrukken erg goed.
De laptop is heerlijk snel en vliegt door zaken als Visual Studio(met een flink grote solution) heen.
De bouwkwaliteit is eg goed vindt ik de laptop voelt stevig aan.
Het toetsenbord typt lekker , al moet ik altijd wennen omdat ik al jaren op een mechanisch toetsenbord tik op mijn desktop systeem.

De webcam is , zoals bij veel laptops, maar net voldoende voor video conference , daar is de ipad echt stukken beter in.

Het scherm is vrij mat en kan voldoende helder , in ieder geval voor binnen (en even op het balkon geprobeerd). De kleuren zijn helder en meer dan voldoende voor zaken als films en eventueel wat lichte foto bewerking.

Verder wordt de laptop lauw tot matig warm aan de onderkant tijdens het installeren/updates en runnen van Visual studio. Zal de komende dagen wat virtualisatie zaken uitproberen en wellicht een stress test om te kijken of het niet veel warmer wordt.

Heb er wel Windows 10 Pro van gemaakt ivm zaken als bitlocker

14 inch is voor mijn (al wat oudere oogjes) net voldoende en als ik echt uren (onderweg)zou moeten werken op een laptop dan zou ik echt een 15 inch nemen. Maar ik vermoed dat als een laptop je enige computer is in huis je wel een extern scherm en tobo/muis er aan zou hangen.

Nou tot zover mijn eerste indrukken en ik hou jullie op de hoogte als ik de komende dagen de laptop verder ga installeren en "stressen"... maar tot zover zeer happy met mijn nieuwe aanwinst

Edit: Helaas de laptop is retour..... cluster met dode pixels in de webcam... en helaas niet meer op voorraad :'( dus weer op zoek

[ Voor 22% gewijzigd door oldsmelly op 30-07-2020 18:20 ]

MuziekLiefhebbert

Pagina: 1