Volkswagen Golf GTE aanschaf dilemma

Pagina: 1
Acties:
  • 43.067 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1234
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-12-2024
Ik zit een beetje met een dilemma, ik ben aan het kijken naar een gebruikte Golf 7 en heb via mijn werk de mogelijkheid om een Golf GTE over te nemen waarvan het leasecontract afloopt. Ik zit echter met aantal punten waarvan ik hoop dat dat jullie me verder mee kunnen helpen.

Het gaat om een VW Golf GTE uit 2015 met ong. 70.000 kilometer op de teller en met een aanschafprijs van €15.500,- incl.
De reden dat de aanschaf zo laag is, is omdat ik deze rechtstreeks van de dealer koop. GTE's met een vergelijkbare kilometerstand kosten ong. €20.000,-.

Onderstaand de voor en nadelen zoals ik die zie.

Voordelen:
  • Relatief lage aanschafwaarde
  • Ik kan mijn woon-werkverkeer volledig elektrisch afleggen
  • Ik kan gratis laden op het werk
  • Relatief lage wegenbelasting (€108,- per kwartaal in Overijssel)
  • Verbruik (vooral als je veel elektrisch rijd)
Nadelen:
  • Restwaarde; hoe is restwaarde vergeleken met een "gewone" Golf over ong. 5 jaar?
  • Gezien het feit dat je (zover ik kan vinden) t/m 2024 de helft wegenbelasting betaald. Is de auto daarna nog wel iets waard?
  • Belastingvoordeel duurt nog maar t/m 2024, daarna betaal je het volledige tarief
  • De wegenbelasting wordt dan per kwartaal opeens €217,-.
  • Onderhoud; ik ben bang dat ik veel kwijt ben aan onderhoudskosten van vooral het elektrische gedeelte, weet niet of dit terecht is?
  • Verbruik; dit is zowel een voor als nadeel, omdat ik niet echt duidelijk kan vinden hoe zuinig je op benzine rijd
Ik hoop eigenlijk wat advies te ontvangen van mensen met iets meer kennis en kijk erop.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verbruik? https://www.spritmonitor....ml?fueltype=6&powerunit=2 :)

Misschien dat ik een hele rare rekensom maar maar:
- je pakt nu 4500 winst (dealer vs Marktplaats)
- je pakt voor werk ook nog je vergoeding (niet genoemd??)
- je pakt goede 1800 Euro aan MRB tot 2024
- je tankt amper (zie verbruik)

Snel gezegd; je spaart een goede 8K (of misschien zelfs meer) uit ten opzichte van een "gewone" benzinewagen. Ga je je dan nog echt heel druk maken over restwaarde?

/edit: als je overigens een GTE rijdt als een gemiddelde "coureur", dan ga je wel snel door je voorbanden heen. Dus kijk jezelf in de spiegel aan hoe zwaar je rechtervoet is en of dat 350 Euro per jaar aan 2 nieuwe banden mag kosten :)

[ Voor 18% gewijzigd door MAX3400 op 22-07-2020 21:12 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:22
mb1234 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:02:
Nadelen:
  • Restwaarde; hoe is restwaarde vergeleken met een "gewone" Golf over ong. 5 jaar?
  • Gezien het feit dat je (zover ik kan vinden) t/m 2024 de helft wegenbelasting betaald. Is de auto daarna nog wel iets waard?
  • Belastingvoordeel duurt nog maar t/m 2024, daarna betaal je het volledige tarief
  • De wegenbelasting wordt dan per kwartaal opeens €217,-.
  • Onderhoud; ik ben bang dat ik veel kwijt ben aan onderhoudskosten van vooral het elektrische gedeelte, weet niet of dit terecht is?
  • Verbruik; dit is zowel een voor als nadeel, omdat ik niet echt duidelijk kan vinden hoe zuinig je op benzine rijd
Ik hoop eigenlijk wat advies te ontvangen van mensen met iets meer kennis en kijk erop.
- Restwaarde over 5 jaar is niks over te zeggen. Maar je hebt hem nu al zo'n bak goedkoper dat je dat ook niet meer afschrijft.
- Hoelang denk je de auto daadwerkelijk nog te rijden vanaf 2025? En per kwartaal €217 is nog niet veel natuurlijk.
- Met VW GTE onderhoud ben ik niet bekend. Volgens mij is VW over het algemeen wat minder betrouwbaar dan de gemiddelde Japanse wagen. Maar volgens mij is een elektrisch deel over het algemeen juist goedkoper in onderhoud of onderhoudsvrij. Maar zoals gezegd ben ik niet bekend met GTE en de techniek die ze gebruiken.
- Verbruik van en naar het werk is 0. Zeker als je op het werk nog gratis kan laden ben je spekkoper volgens mij. Als je wwv maar 10% van je totaal aantal jaarlijkse kilometers is, dan zou ik dat inderdaad doorrekenen, maar bij de meeste mensen is wwv volgens mij het grootste aandeel kilometers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mb1234
MAX3400 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:10:

Snel gezegd; je spaart een goede 8K (of misschien zelfs meer) uit ten opzichte van een "gewone" benzinewagen. Ga je je dan nog echt heel druk maken over restwaarde?

/edit: als je overigens een GTE rijdt als een gemiddelde "coureur", dan ga je wel snel door je voorbanden heen. Dus kijk jezelf in de spiegel aan hoe zwaar je rechtervoet is en of dat 350 Euro per jaar aan 2 nieuwe banden mag kosten :)
Bedankt voor je antwoord!

- je pakt nu 4500 winst (dealer vs Marktplaats) Klopt, ik was echter anders voor een auto gegaan die ong. 1500,- goedkoper is
- je pakt voor werk ook nog je vergoeding (niet genoemd??) Nee geen vergoeding, dit is puur een particuliere overname
- je pakt goede 1800 Euro aan MRB tot 2024 Als ik het uitreken kom ik uit op 624,-
- je tankt amper (zie verbruik) Klopt, rijd in totaal ong. 12.000 km per jaar. Het woon-werkverkeer is vooral elektrisch, ong. 3600 km.

Een "gewone" Golf is per kwartaal 147,-, dit is dus 588,- per jaar.
Een GTE is per kwartaal 108,-, dit is dus 432 per jaar.

Voor 4 jaar kom je op een voordeel uit van 624,-
Hoe kom jij op het bedrag van 1800,-?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Oke, dan rekenen we anders: je betaalt 108 nu, 217 zometeen. Dat is snel 110 Euro per kwartaal. Ik zie toch minstens nog 14 kwartalen tot 2024? Dus minstens 1540 Euro "winst" dan als je de auto in 2024 wil rijden.En ja, 16 kwartalen is 1800. Ja, kunst gaan vergelijken met eender een willekeurige andere auto; als je een Ford F-250 koopt, is het verschil 4100 Euro in 4 jaar MRB. Het ging mij om de besparing "nu" versus " 2024" in je GTE.

Hoezo krijg je geen vergoeding van werk? Helemaal niet? Maar die had ik dan ook niet benoemd; ik dacht (ik denk soms teveel) dat men gewoon afspraken kan maken met veel werkgevers om 19ct onbelast te vergoeden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Protax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-05 23:50
Ik heb vier jaar in een Golf GTE gereden, het is echt een geweldige auto (heel comfortabel en rete snel!).

Enige minpunt was het benzine verbruik, als je het gaspedaal intrapt sta je snel weer bij een pompstation (zeker als je niet structureel laadt).

Doordat ik geen mogelijkheid had om thuis te laden (of in de buurt), had ik in de praktijk dus weinig aan de electro motor, dit in combinatie met een kleinere benzinetank zorgde ervoor dat ik voor mijn gevoel net iets te vaak aan de pomp stond :)

Maar goed, voor dat geld een Golf met zowat alle opties (vergelijkbaar met een GTI)? Ik denk dat ik lang zou hoeven nadenken! Het was ook wel een beetje mijn droomauto in die klasse ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1234
TheBrut3 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:24:
[...]

- Restwaarde over 5 jaar is niks over te zeggen. Maar je hebt hem nu al zo'n bak goedkoper dat je dat ook niet meer afschrijft.
- Hoelang denk je de auto daadwerkelijk nog te rijden vanaf 2025? En per kwartaal €217 is nog niet veel natuurlijk. max. 2 jaar, dus dan valt het nog mee
- Met VW GTE onderhoud ben ik niet bekend. Volgens mij is VW over het algemeen wat minder betrouwbaar dan de gemiddelde Japanse wagen. Maar volgens mij is een elektrisch deel over het algemeen juist goedkoper in onderhoud of onderhoudsvrij. Maar zoals gezegd ben ik niet bekend met GTE en de techniek die ze gebruiken.
- Verbruik van en naar het werk is 0. Zeker als je op het werk nog gratis kan laden ben je spekkoper volgens mij. Als je wwv maar 10% van je totaal aantal jaarlijkse kilometers is, dan zou ik dat inderdaad doorrekenen, maar bij de meeste mensen is wwv volgens mij het grootste aandeel kilometers. Mijn woon-werkverkeer is nog geen 20 km per dag, per jaar ong. 3600 km. Dan kom je dus op 30% uit.
- Hoelang denk je de auto daadwerkelijk nog te rijden vanaf 2025? En per kwartaal €217 is nog niet veel natuurlijk. max. 2 jaar, dus dan valt het nog mee

- Verbruik van en naar het werk is 0. Zeker als je op het werk nog gratis kan laden ben je spekkoper volgens mij. Als je wwv maar 10% van je totaal aantal jaarlijkse kilometers is, dan zou ik dat inderdaad doorrekenen, maar bij de meeste mensen is wwv volgens mij het grootste aandeel kilometers. Mijn woon-werkverkeer is nog geen 20 km per dag, per jaar ong. 3600 km. Dan kom je dus op 30% uit.

[ Voor 20% gewijzigd door mb1234 op 22-07-2020 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MAX3400 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:10:

Voor €350,- kun je flink tekeer gaan, aangezien 1 band €55-60,- kost - Dunlop SP Sport Bluresponse in de maat 205/55 R16 91 V ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:19
Om eens een onderhouds dingetje te noemen over een GTE... Distributieriem vervangen voor VW Passat GTE €1300,- ex btw. Bron: offerte van VW dealer vorige week. Universele garage claimt het niet te kunnen doen ivm gte specifiek gereedschap. Succes met je keuze verder :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Hackus schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:54:
[...]

Voor €350,- kun je flink tekeer gaan, aangezien 1 band €55-60,- kost - Dunlop SP Sport Bluresponse in de maat 205/55 R16 91 V ;)
Euh vast; ik heb ook geen idee wat dat kost hoor; je kent me een beetje; er ligt premium & groot onder mijn auto. Zo echt zomaar kunnen dat die 6 tientjes een veel realistischer prijs is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:02
Hackus schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:54:
[...]

Heeft een Golf GTE zulke kleine wieltjes? Zit toch zeker wel 17" onder hoop ik :)
Maar dan nog kan je voor 100 per band inclusief montage prima klaar zijn.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mb1234
MAX3400 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:36:
Oke, dan rekenen we anders: je betaalt 108 nu, 217 zometeen. Dat is snel 110 Euro per kwartaal. Ik zie toch minstens nog 14 kwartalen tot 2024? Dus minstens 1540 Euro "winst" dan als je de auto in 2024 wil rijden.En ja, 16 kwartalen is 1800. Ja, kunst gaan vergelijken met eender een willekeurige andere auto; als je een Ford F-250 koopt, is het verschil 4100 Euro in 4 jaar MRB. Het ging mij om de besparing "nu" versus " 2024" in je GTE.

Hoezo krijg je geen vergoeding van werk? Helemaal niet? Maar die had ik dan ook niet benoemd; ik dacht (ik denk soms teveel) dat men gewoon afspraken kan maken met veel werkgevers om 19ct onbelast te vergoeden?
Ah ik begrijp nu hoe je rekent. Ik rekende het verschil tussen een gewone Golf en een GTE, i.p.v. het verschil in belasting t/m 2024 en daarna.

Ja dat wel, ik dacht dat je het over een andere vergoeding had. Ik krijg gewoon standaard 19ct per kilometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

mb1234 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:59:
[...]

Ja dat wel, ik dacht dat je het over een andere vergoeding had. Ik krijg gewoon standaard 19ct per kilometer.
19ct bij 3600km. En gratis laden? Dat is dus minstens 750 Euro op jaarbasis "vergoeding".

Anyhow, ik vind dat je best een grote lijst met "inkomsten" hebt op deze GTE. Het is nu doorrekenen wat je er aan kosten dus kwijt gaat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mb1234
Protax schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:42:
Ik heb vier jaar in een Golf GTE gereden, het is echt een geweldige auto (heel comfortabel en rete snel!).

Enige minpunt was het benzine verbruik, als je het gaspedaal intrapt sta je snel weer bij een pompstation (zeker als je niet structureel laadt).

Doordat ik geen mogelijkheid had om thuis te laden (of in de buurt), had ik in de praktijk dus weinig aan de electro motor, dit in combinatie met een kleinere benzinetank zorgde ervoor dat ik voor mijn gevoel net iets te vaak aan de pomp stond :)

Maar goed, voor dat geld een Golf met zowat alle opties (vergelijkbaar met een GTI)? Ik denk dat ik lang zou hoeven nadenken! Het was ook wel een beetje mijn droomauto in die klasse ;-)
Enige minpunt was het benzine verbruik, als je het gaspedaal intrapt sta je snel weer bij een pompstation (zeker als je niet structureel laadt). Kun je aangeven wat je gebruik ongeveer was?

Als ik het bereken moet je met "normaal" gebruik, ong 1 op 19 kunnen rijden op benzine.
Op het internet lees je verhalen van mensen die 800 km halen (combinatie elektrisch en benzine).

Dat is voor mij ook een van de belangrijkste redenen, het zijn echt prachtige auto's :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Erwin schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:56:
Om eens een onderhouds dingetje te noemen over een GTE... Distributieriem vervangen voor VW Passat GTE €1300,- ex btw. Bron: offerte van VW dealer vorige week. Universele garage claimt het niet te kunnen doen ivm gte specifiek gereedschap. Succes met je keuze verder :).
Minder dan 2 cent per kilometer. Opzich een prima prijs.
Hier is een review van een gebruikte Golf GTE.
De DSG schijnt per kilometer wel iets meer te kosten. Persoonlijk vind ik een DSG in de file een beetje tegenvallen, maar dat is persoonlijk en dat zul je zelf moeten uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-05 23:50
mb1234 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 22:06:
[...]

Enige minpunt was het benzine verbruik, als je het gaspedaal intrapt sta je snel weer bij een pompstation (zeker als je niet structureel laadt). Kun je aangeven wat je gebruik ongeveer was?

Als ik het bereken moet je met "normaal" gebruik, ong 1 op 19 kunnen rijden op benzine.
Op het internet lees je verhalen van mensen die 800 km halen (combinatie elektrisch en benzine).

Dat is voor mij ook een van de belangrijkste redenen, het zijn echt prachtige auto's :)
1 op 19 heb in echt nooit gehaald, zat volgens mij op 1 op 13 / 14. Als je hem als leaseauto rijdt, let je hier uiteraard ook iets minder op. Maar als jij echt de motivatie / discipline op kan brengen om thuis en op het werk te laden, dan zal dit echt beter zijn!

Welke kleur is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1234
Protax schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 22:11:
[...]

1 op 19 heb in echt nooit gehaald, zat volgens mij op 1 op 13 / 14. Als je hem als leaseauto rijdt, let je hier uiteraard ook iets minder op. Maar als jij echt de motivatie / discipline op kan brengen om thuis en op het werk te laden, dan zal dit echt beter zijn!

Welke kleur is het?
Ik zal morgen eens verder gaan onderzoeken, 1/14 is niet echt voordelig.

Het gaat om een donkergrijze, de exacte naam van de kleur weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaPegasus
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:24
Ik rij zelf nu 4 jaar een GTE (ook lease), qua elektrisch kan ik ongeveer 30-35km er mee rijden. Ik rij heb er ooit 550-600km mee gereden op een volle tank + volle batterij. Er gaat 40 liter in een GTE, dus de benzinetank is vrij klein, maar ik vond het voor zo'n zware auto op zich niet slecht. Ik red het ook prima met puur alleen elektriciteit voor woon-werk verkeer. Heb hierdoor nu tijdens de Corona tijd het gered om 1500km te rijden op 1 tank benzine voordat ik weer hoefde te tanken door elke dag te laden op de zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1234
ThaPegasus schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 22:43:
Ik rij zelf nu 4 jaar een GTE (ook lease), qua elektrisch kan ik ongeveer 30-35km er mee rijden. Ik rij heb er ooit 550-600km mee gereden op een volle tank + volle batterij. Er gaat 40 liter in een GTE, dus de benzinetank is vrij klein, maar ik vond het voor zo'n zware auto op zich niet slecht. Ik red het ook prima met puur alleen elektriciteit voor woon-werk verkeer. Heb hierdoor nu tijdens de Corona tijd het gered om 1500km te rijden op 1 tank benzine voordat ik weer hoefde te tanken door elke dag te laden op de zaak.
Dat lees ik op het internet inderdaad ook, die 50 km moet je met een korreltje zout nemen.

Wat is je gebruik ong. gemiddeld op benzine? 1 op ...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaPegasus
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:24
mb1234 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 22:50:
[...]

Dat lees ik op het internet inderdaad ook, die 50 km moet je met een korreltje zout nemen.

Wat is je gebruik ong. gemiddeld op benzine? 1 op ...?
Ongeveer 1 op 14/15 ook. Het zijn zware wagens, door de accu en de extra elektromotoren.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:59

Barrycade

Through the...

Mag ik zeggen dat je een beetje zit te miepen?

Wat is nu echt de reden dat je het niet ziet zitten?

Bij 12k per.jaar en dat 3,6k woon werk dat je dus gratis elektrisch kan doen is die mogelijke 1:15 toch geneuzel in de marge?

Ik zou in jouw geval m blind kopen.
Als je het niets vindt verkoop je m met 3 k winst door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:18
Heb deze auto ook een jaar of 3 gereden in de lease. Prima auto, lekker snel, comfortabel genoeg. Verbruik 1 op 13 a 14. Veel snelweg. En ook wel lekker doorrijden...

Weet wel dat de turbo van de gte bij leaserijders wat minder aandacht krijgt en dus snel slijt. Bij ons waren er een aantal rond de 100k met een revisie of vervanging van de turbo.

Bandjes zijn duur, en kreeg ik in de lease met moeite rond. Gingen 2 a 3 keer zo snel erdoorheen als begroot. Maar goed, moeten ze maar geen mooie op en afritten maken toch?

Elektrisch haal je makkelijk 30km op een lading. Laden kan gewoon op 220v en is vol na een uurtje of 5.

Ik zeg doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:34

Sport_Life

Solvitur ambulando

Als je m op wil rijden en je rijdt voornamelijk electrisch: doen. Zo niet zou ik geen 15k neerleggen voor een wagen die over 5 jaar volle pond kost in de MRB en qua verbruik ook niet optimaal is. Wie heeft er over 5 jaar nog interesse in een gte wanneer je voor hetzelfde geld volledig Electrisch kunt rijden in een Leaf of voor iets hoger budget een Tesla 3 met veel kms?

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 22-07-2020 23:36 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 02:54
Zelf ook altijd in een gte gereden eerst golf, nu de Passat. Bij mijn golf (lease) destijds diende na 4 jaar (bj 2015) de batterij vervangen te worden ivm productiefout. Heeft de lease maatschappij of vw ca 11k gekost heb ik me laten vertellen. Wellicht kun je dit navragen voor jezelf.
Verder heb ik ervaren als een perfecte auto, idd 30-35 km elektrisch met een lading en ca 5uur laden met 230v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1234
Barrycade schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 23:00:
Mag ik zeggen dat je een beetje zit te miepen?

Wat is nu echt de reden dat je het niet ziet zitten?

Bij 12k per.jaar en dat 3,6k woon werk dat je dus gratis elektrisch kan doen is die mogelijke 1:15 toch geneuzel in de marge?

Ik zou in jouw geval m blind kopen.
Als je het niets vindt verkoop je m met 3 k winst door.
Misschien heb je wel gelijk dat ik inderdaad een beetje zit te miepen :9

De belangrijkste redenen voor mij zijn:
1. restwaarde; ik weet nu nog niet hoe de markt over zeg maar 4 jaar is, misschien is dan totaal niet meer interessant om zo'n auto te kopen. Daarnaast weet je niet wat de regering doet wat betreft wegenbelasting etc.

Je hebt gelijk dat ik hem snel genoeg weer kan verkopen na een paar jaar. Vooral gezien het feit dat hij nog maar zo weinig heeft gelopen en ik er daarom waarschijnlijk weinig tot niets op verlies, gezien de relatief lage aanschafprijs voor mij.

2. iets waar jullie niets mee kunnen, maar dat is de reden dat ik eigenlijk 1500 a 2000 minder voor uit wou geven voor een auto. Alleen nu ik dit aanbod heb ontvangen ben ik er serieus over na gaan denken, omdat misschien toch niet zo'n gek idee is om nu iets meer uit te geven en er vervolgens zuiniger mee te rijden dan met een gewone Golf. Verder omdat ik hem relatief goedkoop kan aanschaffen.

3. Ik wil vooral woon-werkverkeer volledig elektrisch gaan rijden. Daarnaast rijd ik elke week zo'n 140 snelweg kilometers, welke dan vooral op benzine worden afgelegd. Ik betwijfel of het dan nog steeds wel zo zuinig is.

4. en dus de vraag die @Sport_Life ook stelt, wie heeft er over 5 jaar nog interesse in een GTE, als er ook voordeligere alternatieven zijn🤔

[ Voor 11% gewijzigd door mb1234 op 23-07-2020 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1234
Sport_Life schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 23:35:
Als je m op wil rijden en je rijdt voornamelijk electrisch: doen. Zo niet zou ik geen 15k neerleggen voor een wagen die over 5 jaar volle pond kost in de MRB en qua verbruik ook niet optimaal is. Wie heeft er over 5 jaar nog interesse in een gte wanneer je voor hetzelfde geld volledig Electrisch kunt rijden in een Leaf of voor iets hoger budget een Tesla 3 met veel kms?
Ik wil vooral woon-werkverkeer volledig elektrisch gaan rijden. Daarnaast rijd ik elke week zo'n 140 snelweg kilometers, welke dan vooral op benzine worden afgelegd.

Ik denk dat ik de auto van de hand doe na ongeveer 4 jaar, voordat ik meer wegenbelasting ga betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:16

mb1

Erwin schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:56:
Zit hier een vervangingsinterval op dan?
Bij de normale 1.4 tsi niet namelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1234
BaBoK schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 23:45:
Zelf ook altijd in een gte gereden eerst golf, nu de Passat. Bij mijn golf (lease) destijds diende na 4 jaar (bj 2015) de batterij vervangen te worden ivm productiefout. Heeft de lease maatschappij of vw ca 11k gekost heb ik me laten vertellen. Wellicht kun je dit navragen voor jezelf.
Verder heb ik ervaren als een perfecte auto, idd 30-35 km elektrisch met een lading en ca 5uur laden met 230v.
Dat is behoorlijk bedrag. Maar over het algemeen lees ik dat die accupakketten best betrouwbaar zijn, waarschijnlijk had jij pech en zijn ze verder betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Er zijn meerdere terugroepacties geweest voor de accu's. Als dat model ook teruggeroepen is, dan zijn de fouten opgelost (en accu's vervangen).
Voor de restwaarde lijkt me dat niet goed, wie weet hoe goed alles nog werkt na 10 jaar.

Ik ken één ex-GTE eigenaar die 'm na al die terugroepacties weer ingeruild heeft voor een GTI (maar ja, N=1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:19
mb1 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:42:
[...]

Zit hier een vervangingsinterval op dan?
Bij de normale 1.4 tsi niet namelijk..
Volgens de dealer wel, 230k ofzo? Auto is er al 30k overheen. Voor de orde, ik rijd deze wagen niet ik ontvang alleen de administratie ervan ;) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:09
mb1234 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:34:
4. en dus de vraag die @Sport_Life ook stelt, wie heeft er over 5 jaar nog interesse in een GTE, als er ook voordeligere alternatieven zijn🤔
Maar wie heeft er over 5 jaar nog interesse in een reguliere golf dan? Dit is hoogstens een argument om de E-golf te overwegen.
mb1234 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:50:
Mijn woon-werkverkeer is nog geen 20 km per dag, per jaar ong. 3600 km. Dan kom je dus op 30% uit.
Als je thuis mogelijkheid hebt op eigen terrein te parkeren kan je daar ook nog een stopcontact ophangen. Dan rijd je voor de privé ritten die de andere 70% van het gebruik uitmaken de eerste 30-40 km ook nog eens elektrisch.

Elektrisch op eigen stroom is zeg €0,22/kWh en 6km/kWh dus 3,6ct/km
Benzine zeg €1,6/L en 15km/L geeft €10,7ct/km

Valt of staat met mogelijkheid parkeren op eigen grond. Laadpaal is geen issue, kan met een simpel stopcontact of een eenvoudige laadpaal voor €200 van marktplaats (dan wel aparte groep nodig in de meterkast).

Als je thuis kunt laden en op het werk gratis kunt laden zou ik trouwens gewoon direct volledig elektrisch gaan rijden bijvoorbeeld in een Ioniq. Lukt bijna voor dit budget, zit nu subsidie op en je bent uiteindelijk veel goedkoper uit. Kan je alleen niet met een caravan op vakantie...

[ Voor 69% gewijzigd door assje op 23-07-2020 10:07 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:48
Los van alle ratio, het is ook enorm gaaf om full elektrisch te rijden, het is redelijk verslavend.
Woon/Werk en andere korte afstanden elektrisch is precies waar een auto als dit voor bedoeld is. Als reguliere auto waarmee je nooit laadt is het super zonde. (1 op 13/14 rijden door leaserijders met flinke belastingkorting is redelijk 'dubieus') .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

mb1234 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:38:
[...]

Ik wil vooral woon-werkverkeer volledig elektrisch gaan rijden. Daarnaast rijd ik elke week zo'n 140 snelweg kilometers, welke dan vooral op benzine worden afgelegd.

Ik denk dat ik de auto van de hand doe na ongeveer 4 jaar, voordat ik meer wegenbelasting ga betalen.
Jouw argument is precies de reden waarom ik vermoed dat de afschrijving weleens erg hoog kan zijn (ofwel lage restwaarde). Uiteindelijk is gewicht de grootste factor van invloed op de wegen, dus je kunt er bijna al vanuitgaan dat zodra de groene subsidies voor EV's ophouden, er weer gewoon op gewicht MRB wordt betaald. Dat is leuk als je een volledig electrische Tesla/Leaf oid hebt in combinatie met een thuislader, want dat heft elkaar op.
Maar niet leuk als je een auto hebt die 1 op 14 rijdt. Tot 30km (15km enkele reis) is voor veel mensen prima per (electrische) fiets te overbruggen.

Ik zou in jouw geval kiezen voor een electrische auto als je je budget kunt opschroeven, of een goedkopere benzine variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

assje schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:59:
[...]

Maar wie heeft er over 5 jaar nog interesse in een reguliere golf dan? Dit is hoogstens een argument om de E-golf te overwegen.

[...]
Mensen zonder thuislader die weinig kilometers per jaar rijden. De variabele kosten zijn dan hoog (benzine), maar de vaste kosten zijn erg laag (MRB). Dus onder de 10k of 20k kilometers per jaar kan benzine best weleens interessant blijven.
En je hoeft niet in de Teslafile te staan bij wintersport _/-\o_

[ Voor 59% gewijzigd door Sport_Life op 23-07-2020 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:50
Hier iemand die al 4,5 jaar in een GTE rijd. Heerlijke auto, zelf rijd ik puur elektrisch woon-werk.... Nooit grote problemen gehad buiten het normale onderhoud. Grootste afschrijving heb je al gehad inmiddels.... Mijn exemplaar heeft een catalogus waarde van 45K, en inruil (wijkopenautos.nl) krijg je er nu nog 13-14K voor. Zal wel het nadeel (of voordeel voor jou ;) ) zijn van dergelijke 'hype-autos' die bepaalde periodes massaal geleased worden. Bij einde lease word de markt overspoeld door dezelfde autos wat de restwaarde drukt.

In a nutshell : Doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:02

WhySoSerious

Be the change.

Hmm, tijdens zoektocht naar nieuwe auto is een PHEV ook een overweging geweest, en Golf GTE ook (kort) bekeken ivm de redelijk gezakte prijzen. Echter al redelijk snel van genezen omdat een PHEV in mijn ogen uiteindelijk een net-niet concept is. Te korte range elektrisch, en als je de ene motor gebruikt doet de ander (het grootste gedeelte van de tijd) niets. Tel daar bij op het potentiele onderhoud aan een moderne benzinemotor, MRB, nog steeds moeten tanken. Dit heeft er voor gezorgd dat ik er niet verder mee ben gegaan. Los daarvan is het een mooie auto om te zien + zeer stil van binnen.

Eigenlijk eens met @assje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Volledig elektrisch is nog steeds erg duur in aanschaf. De laatste generatie PHEV (GTE, outlander PHEV etc.) komen nu massaal uit de lease..... Mits je geen kilometervreter bent denk ik dat je hier een uitstekende koop aan kunt hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Laatst online: 23:02

WhySoSerious

Be the change.

Mwah, eerder genoemde Ioniq uit 2017/2018 met de 2.000 euro subsidie komt erg dicht in de buurt van die €15,5K. Nog wat hoger dan de prijsklasse waar @mb1234 eigenlijk voor kijkt, maar qua prijs per km veel lager dan een PHEV.

Als er geen zwaarwegende restricties zijn zou ik het als TS zijnde zeker overwegen, zijn ritprofiel lijkt prima te passen (even opladen op bestemming/terugweg).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Met alle respect, maar een IONIQ heeft zo ongeveer de uitstraling van een pak halfvolle melk. Als je het puur op centjes etc bekijkt is het een overweging, maar zoals bij velen heeft een stukje uitstraling ook nog wel wat invloed bij de keuze van een auto.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:09
stylezzz schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 11:04:
Met alle respect, maar een IONIQ heeft zo ongeveer de uitstraling van een pak halfvolle melk. Als je het puur op centjes etc bekijkt is het een overweging, maar zoals bij velen heeft een stukje uitstraling ook nog wel wat invloed bij de keuze van een auto.
Da's nogal subjectief, persoonlijk vind ik een Golf nou precies de meest 13 in een dozijn auto die er bestaat. Ik verkies 100% zeker de uitstraling van de Ioniq boven een Golf. Uitstraling speelt voor mij een niet al te grote rol maar als het dat zou doen zou het een reden zijn om niet voor de Golf te gaan.

Gratis laden op het werk is wel geniaal met een EV. Bij ons zijn inmiddels beide auto's in ons huishouden elektrisch, een Hyundai Ioniq en een Skoda Citigo. Ik pak zo 1x per week de Citigo naar het werk om die ook daar te laden, op die manier rijden we samen zo'n 30kkm/jaar elektrisch zonder laadkosten :9

[ Voor 29% gewijzigd door assje op 23-07-2020 11:20 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:59

Barrycade

Through the...

stylezzz schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 11:04:
Ik ben geen auto freak, ik zie ze vooral als handig apparaten om me in te verplaatsen maar ik ben het met je eens over die Ioniq, wat een stuk plastic om te zien. Ze zijn vaak ook nog in rare pastel kleurtjes verkocht :/

Dus als TS zich zorgen maakte over inruilprijzen, dan weet ik niet of het dan niet gewoon in voordeel van de GTE gaat uitpakken. Je zal toch veel mensen houden die een Golf toch als een soort status symbool zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Barrycade schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 11:28:
[...]

Ik ben geen auto freak, ik zie ze vooral als handig apparaten om me in te verplaatsen maar ik ben het met je eens over die Ioniq, wat een stuk plastic om te zien. Ze zijn vaak ook nog in rare pastel kleurtjes verkocht :/

Dus als TS zich zorgen maakte over inruilprijzen, dan weet ik niet of het dan niet gewoon in voordeel van de GTE gaat uitpakken. Je zal toch veel mensen houden die een Golf toch als een soort status symbool zien.
True... daarom is een VW doorgaans ook wat interessanter om te leasen als een Alfa Romeo bijvoorbeeld. Ook hele mooie autos, maar ze schrijven sneller af als een gemiddelde videokaart in je PC. En dat zie je weer terug in de leaseprijzen etc etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikwilwp8
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-06 08:34
Als laatste mooie Volkswagen (ID3 is natuurlijk weer zo'n futuristisch oerlelijk kijk mij eens elektrisch doen apparaat) wordt de GTE een collectors item. Waarschijnlijk mag je deze langer rijden dan volfossiele bakken en bereikt over een jaar of 30 een cultstatus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iv00w
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-06 05:25
Ik zat zelf een half jaar geleden in een vergelijkbare situatie, en na twee uitgebreide proefritten, ben ik toch bij de "gewone" Golf 7 gebleven. Ter vergelijking: ik reed toen in een Golf 7 1.0 TSI (115pk). Acceleratie vanuit stilstand was een zekere verbetering, maar daarna voelt het toch allemaal hetzelfde. Bovendien lag mijn 1.0 véél beter op de weg.

Rij je hem als hybride, dan is het zeker een luxe snelle wagen, maar voor het verbruik hoef je het dan niet te doen. Rij je hem volledig elektrisch, dan vond ik het bereik erg tegenvallen, en bovendien niet echt bijzonder vlot. Snelweg was toendertijd niet fijn om te doen, maar nu het 100 is zal het wel een stuk beter bevallen.

Uiteindelijk is het een Golf 7 1.4 met een paar honderd kilo extra. Wil je hem even "sportief" gebruiken (vlot door de bochtjes), dan vond ik hem enorm log en slecht in de bochten. Ik las online al van veel eigenaars die een verlagingskit er op hadden, maar dat gaat mij allemaal wat ver. De voorbanden waren continu tractie kwijt, en het leek echt alsof de auto op enorm hoge poten stond door de roll die je krijgt bij een snelle bocht of rotonde.

Even voor de duidelijkheid: ik heb het hier over legale snelheden, maar wat vlotter dan de gemiddelde weggebruiker. Zeker geen circuitgedrag o.i.d.

Daarnaast vond ik het "race geluid" echt tenenkrommend slecht en storend. Goed, dit kun je uitschakelen met een VCDS aanpassing of een stekkertje los trekken.

Zoek je gewoon een comfortabele wagen om met het verkeer/files mee te rijden, ja, prima wagen, zeker voor de prijs waar jij hem voor kan krijgen, met jouw situatie. Restwaarde blijft een gok, er is nog niet zoveel vergelijkingsmateriaal. De dealer vertelde mij dat er nog maar weinig gevallen waren waarbij het accupakket vervangen moest worden, ook na de garantie jaren/kilometers, maar die kosten zijn wel redelijk fors zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

ikwilwp8 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:43:
Als laatste mooie Volkswagen (ID3 is natuurlijk weer zo'n futuristisch oerlelijk kijk mij eens elektrisch doen apparaat) wordt de GTE een collectors item. Waarschijnlijk mag je deze langer rijden dan volfossiele bakken en bereikt over een jaar of 30 een cultstatus.
:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-06 10:53
Ook een N=1 opmerking, maar toch: ik ken 3 mensen met een Golf GTE en alle 3 hadden die auto's forse problemen. Storingen, headunits die uitvallen, heel veel onderhoud aan de DSG, zeker 2 stonden meer dan 1x per 2 maanden bij de dealer, en dat de volledige leaseperiode (die uiteindelijk ook is afgekocht, beide hebben het 3 jaar aangehouden).

Ik vind het ook toffe auto's, lekker vlot, redelijk geprijsd :P ik houd ze met een schuin oog in de gaten op Autotrack nu ik meer met de auto naar m'n werk ga.

Maar zo'n issue-model als die 2 hierboven? Dat moet je prive echt niet willen..

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:52

houthakker

Poehé

stylezzz schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:42:
Volledig elektrisch is nog steeds erg duur in aanschaf. De laatste generatie PHEV (GTE, outlander PHEV etc.) komen nu massaal uit de lease..... Mits je geen kilometervreter bent denk ik dat je hier een uitstekende koop aan kunt hebben.
Als je een beetje slim shopt kan je een Ioniq (of vergelijkbare EV) voor ~17K vinden (mijne was zelfs iets goedkoper), en dan kun je nog 2k aan subsidie ontvangen).

Ik heb ook naar plug-in gekeken, maar vond het niet opwegen ivm blijven kosten van onderhoud, benzine en mbr; zie http://iserv.nl/files/pics/imiev/cost.php

Als je alleen maar naar kosten kijkt; en je kijkt naar de werkelijke TCO, kun je 'bijna' maar 2 dingen doen. Een goedkope auto op LPG kopen, of een EV.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 18:29
ikwilwp8 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:43:
Als laatste mooie Volkswagen wordt de GTE een collectors item. Waarschijnlijk mag je deze langer rijden dan volfossiele bakken en bereikt over een jaar of 30 een cultstatus.
De Golf 1 heeft een cultstatus, de GTE niet. Over 30 jaar liggen de GTE's allemaal op de sloop hoor. VW blijft niet 30 jaar lang dezelfde accu bouwen zodat als ie versleten is er een nieuwe in kan.

30 jaar geleden bouwde men auto's die lang mee gingen. Een GTE of 1.0 TSI blokje die hebben geen eeuwig leven en niemand gaat er veel geld in steken om ze op de weg te houden. Over 15 jaar zijn ze nagenoeg allemaal verdwenen.

Heb zelf ook een GTE overwogen, ook een proefrit gemaakt in een GTE van een collega. Ik zou mijn woon-werkverkeer volledig elektrisch kunnen doen, opladen op kantoor is gratis, alleen thuis kan ik niet laden. Onder aan de streep zou het mij zo'n 1000 euro per jaar besparen.

Maar de techniek is voor mij nog onbeproefd, de techniek in die auto's is nu 5 jaar oud, maar er is geen garantie dat die het nog 5 of 10 jaar zonder problemen blijft doen. De elektromotor schijnt onderdeel uit te maken van de versnellingsbak, een nieuwe versnellingsbak heb ik me laten vertellen, kost 11k. Te groot risico voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-06 15:01

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

FastFred schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 11:37:
[...]

De Golf 1 heeft een cultstatus, de GTE niet. Over 30 jaar liggen de GTE's allemaal op de sloop hoor. VW blijft niet 30 jaar lang dezelfde accu bouwen zodat als ie versleten is er een nieuwe in kan.

30 jaar geleden bouwde men auto's die lang mee gingen. Een GTE of 1.0 TSI blokje die hebben geen eeuwig leven en niemand gaat er veel geld in steken om ze op de weg te houden. Over 15 jaar zijn ze nagenoeg allemaal verdwenen.

Heb zelf ook een GTE overwogen, ook een proefrit gemaakt in een GTE van een collega. Ik zou mijn woon-werkverkeer volledig elektrisch kunnen doen, opladen op kantoor is gratis, alleen thuis kan ik niet laden. Onder aan de streep zou het mij zo'n 1000 euro per jaar besparen.

Maar de techniek is voor mij nog onbeproefd, de techniek in die auto's is nu 5 jaar oud, maar er is geen garantie dat die het nog 5 of 10 jaar zonder problemen blijft doen. Een nieuwe versnellingsbak heb ik me laten vertellen, kost 11k. Te groot risico voor mij.
Wat denk je dan van een accupakket welke in potentie iedere dag twee keer een laadcycles doormaakt.

Ik weet niet wat de marges zijn in de gebruikte accucapaciteit maar ik verwacht dat je na 5 jaar best wel wat degradatie kan verwachten. Het is volgens mij geen Chevy Volt/Opel Ampera waar ze maar 10kWh van de 16kWh capaciteit gebruiken.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 18:29
@revolution-nl Zeker waar, mijn collega heeft dus een Golf GTE uit 2015 gekocht met 70.000km op de klok en hij haalt gewoon netjes 44km uit de accu (zelfde als bij nieuw dus zo'n beetje).

Terwijl er laatst bij Autoweek's Klokje Rond iemand was met een E-tron (zelfde aandrijflijn) met 280.000km op de klok die dus wel merkte dat de accu achteruit ging. Terwijl je juist als je zoveel kilometers maakt, je minder gebruik maakt van die accu lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:02
Koop die GTE en druk hem door in de particuliere voor een marktconforme prijs. Daar heb je dan al 5000 aan verdiend.
Het is belangrijk om je persoonlijke punten en pre's voor autorijden op een rijtje te zetten. Moet het vooral goedkoop (jaren 90 klein wagentje)? Wil je comfort of een kleine wagen? Elektrisch (leaf/tesla) of conventionele aandrijving? Beantwoord eerst die vraag en kom dan terug in dit topic en maak een lijstje met wat je echt wil.

Ik ben niet zo van de hybride auto's wegens de flinke hoeveelheid aan systemen. Die zijn foutgevoelig, kijk maar eens in de pechstatistieken. Restwaarde zou ik sowieso niet naar kijken, koop een auto die je goed bevalt en waar je in theorie 10 jaar mee wil rondrijden. Anders kan je beter een klassieke/oudere sportauto kopen, die stijgen namelijk meestal in waarde :)

@FastFred als je het hebt over lang meegaan, moet je niet vergeten naar de carrosserie te kijken. Die roestten allemaal uit elkaar destijds. Tegenwoordig worden de chassis allemaal vernikkeld/getectyleerd. Toen was een auto van 10 jaar oud al oud te noemen. Tegenwoordig stijgt de leeftijd van het gemiddelde wagenpark nog altijd door.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02:15

MLLL

Palm Treo 650

fonsoy schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 15:53:

Ik ben niet zo van de hybride auto's wegens de flinke hoeveelheid aan systemen. Die zijn foutgevoelig, kijk maar eens in de pechstatistieken. Restwaarde zou ik sowieso niet naar kijken, koop een auto die je goed bevalt en waar je in theorie 10 jaar mee wil rondrijden
Daarom rijdt menig taxichauffeur met een Prius....
Een Golf GTE zullen ze om begrijpelijke reden niet zo snel overwegen, dat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-05 19:00

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Ik heb bijna vijf jaar gereden in het eerste model Passat GTE, mijne was van September 2015. Superfijne auto. Snel, zuinig. In tegenstelling tot veel berichten hier reed ik vaak ~45 km op elektrisch. Ons kantoor ligt op 58km van huis, thuis laden en op het werk laden zorgde voor laag verbruik. Heb ooit 1800km gehaald op een tank benzine. Alleen als je doorknalt op de Autobahn dan sta je elke 300-400km aan de pomp, een groot nadeel vergeleken met de voorganger, een Volvo S80 D5.

Sinds begin dit jaar ingeruild voor een Hyundai Kona Electric. De bijtelling van 7% zou dit jaar vervallen en ik kon nog een model kopen wat in 2019 op kenteken was gezet.

Aan de Passat GTE weinig onderhoud gehad, behalve elke 2 jaar een nieuwe set banden en de remschijven achter die te weinig gebruikt worden waardoor ze roesten.

[ Voor 11% gewijzigd door DGTL_Magician op 25-07-2020 11:32 ]

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton witte
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22-06-2021
Ervaring VW Golf GTE 2017.
Inmiddels 2 tanken leeg gereden, ervaring met hybride auto gehad met Volvo V60 D6, ervaring met deze hoge onderhoudskosten en brandstofkosten. Een geheel nieuwe ervaring met de GTE, zonder overdreven om te gaan met het gaspedaal, dus moeite te doen om zuinig te rijden, kost het mij geen moeite om 1 op 26 te rijden. Zitpositie en rijervaring zijn geweldig, tot nu toe zeer tevreden, na 5000 km volgt er een update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:40

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:@ton witte Welkom op het forum en dank voor je bijdrage in dit topic. Het is echter niet de bedoeling oude topics te kicken.
Ik sluit dit topic daarom.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.