Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumpiecomp
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-08-2020
Op dit moment heb ik een Panasonic plasma maar merk dat hij wat slechter word.
Nu heb ik een tuin op het zuidwesten dus veel lichtinval dus helaas valt een Oled tv af, had de LG 55c9 op het oog.
Ik ben nu een beetje aan het rondkijken maar het is er niet makkelijker op geworden dus vandaar dat ik jullie hulp vraag.
Budget rond de 1200
55 inch is groot genoeg voor.mij
Speel af en toe een game op de ps4
Mag graag films en series kijken op mijn nvdia shield.
Nu is mij een Samsung 55q74t geadviseerd of een Sony 55xh9505 allebei voor 1150 maar ik twijfel of ik niet beter kan door sparen voor de Samsung 55q80t of adviseren jullie mij iets anders bijv een 2019 model ?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Hisense komt ook met leuke modellen sept/okt. Zie het topic voor info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:45

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Alleen als het zonlicht direct op het scherm valt dien je geen OLED te nemen. Als het zonlicht niet direct op het scherm valt dan stel ik je de vraag: Vind je je plasma te donker? Zo nee, kun je gerust een OLED nemen, die geeft veel meer licht dan je huidige plasma en dus prima in een situatie met wat meer lichtinval te gebruiken.

Ik zou dit heel zorgvuldig afwegen, want van plasma naar lcd is een downgrade; je wilt voorkomen dat je je gaat ergeren aan de nadelen van LCD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumpiecomp
Isnhandig als ik morgen leen foto plaats van het lichtinval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Een foto geeft altijd wat extra inzicht, maar de vragen of het zonlicht direct op de TV valt en of je je plasma te donker vindt blijven het belangrijkst voor het advies wel of geen OLED te kopen.

In ieder geval, een 55q74t doet 500 cd/m², wat aanzienlijk minder is dan de 800 cd/m² van een OLED. Bovendien heeft het ding geen FALD-zones, ik zou iemand die plasma gewend is nooit een TV zonder FALD durven aanpraten. Degene die je dat advies heeft gegeven heeft duidelijk de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt.

De XH95 haal 1139 cd/m² en overtreft een oled dus wel in helder heid. Hij heeft ook FALD, maar van een miezerige 60 zones gaat mijn hart niet sneller kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumpiecomp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IHuUsNBxtWyrXgaG3R5X5KNZyRc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J3Cezqv2kDVD6Ss0KZ3BArVl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Gumpiecomp op 22-07-2020 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumpiecomp
maar stel ik ga over naar oled welke adviseer jij me dan ? Kwa budget en eisen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik kan op die foto niet beoordelen hoe het met de lichtinval in de kamer zit, maar wat ik wel kan zien is dat de camera niet onder de indruk was van de hoeveelheid licht die uit de TV kwam, anders zou het kastje bijvoorbeeld veel donkerder op de foto te zien zijn. Een OLED knalt daar makkelijk overheen, misschien wel twee keer zo fel (en dan ga je hem net als de meeste andere bezitters donkerder zetten).

Voor OLED is heeft LG de beste papieren voor spelplezier, Philips heeft Ambilight. Verder is het een keus tussen WebOS en Android. Panasonic heeft voor echte filmliefhebbers nog wat sterke punten, maar is zwak op SmartTV-gebied.

Op wat je in je eerste bericht schrijft vind ik het een goede casus voor LG. Tussen de 2019 en 2020-modellen zit geen noemenswaardig verschil, laat de prijs de bepalen en dat is doorgaans de 2019-modellen. Dan blijft de keus over tussen de B9 en C9-serie. Het verschil tussen beiden is subtiel, de C9 is iets sterker wat betreft beeldverwerking, maar omdat het subtiel is, zou ik stellen dat er ook helemaal niets mis is met een B9. Het is de vraag of je een meerprijs bereid bent te betalen voor iets betere beeldverwerking, waarvan het verschil er wel is, maar doorgaans niet opvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumpiecomp
advies heb ik zeker wat aan maar vind het moeilijk om te begrijpen over het stukje lichtinval(sorry), wat het prijsverschil tussen de b en c is 1099 en 1249, dus is dat het waard .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Kijk wat lichtinval betreft moet je bedenken dat we tot enkele jaren terug
blij waren als onze TV 300cd/m² licht gaf. Een OLED met 800 cd/m² heeft zoveel licht dat mensen er lasogen van kunnen krijgen. Nu kunnen Samsung's beste QLED's nog veel meer licht weergeven dus als een OLED te weinig licht geeft, dan moet je inderdaad die kant op, maar voorlopig maak in dan de analyse dat jouw plasma kennelijk genoeg licht geeft, de OLED veel meer licht geeft dan de plasma en er in jouw situatie dan ook geen goede reden aanwezig lijkt om de OLED's aan de kant te laten staan.

Ik kan geen zinnig advies tussen de B en C geven. Tussen alle keuzes die je kunt maken, is dit zo'n beetje de kleinste voor wat het eindresultaat betreft. De C is de beste, maar wil je 150 euro neertellen voor een weinig opvallend verschil? Uiteindelijk kan je daarvoor alleen zelf de keus maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-10 18:43
Kijk of je nog een 55q90r op de kop kan tikken. No brainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:08

Major_ton

Shoot!

Gumpiecomp schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:51:
advies heb ik zeker wat aan maar vind het moeilijk om te begrijpen over het stukje lichtinval(sorry), wat het prijsverschil tussen de b en c is 1099 en 1249, dus is dat het waard .
Kan gebeuren dat iets niet helemaal duidelijk is.

Punt 1: Vind je het beeld van je huidige plasma TV wel eens te donker omdat de zon de woonkamer in schijnt? Zo ja, staat je TV dan ook ingesteld op de maximale helderheid?

Punt 2: Als de zon de woonkamer in schijnt, schijnt deze dan direct op het paneel? De zonnestand verandert natuurlijk met het verloop van de seizoenen, maar een OLED TV kan geen direct zonlicht verdragen, nooit niet.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumpiecomp
beeld van plasma vind ik nooit te donker , kwa lichtinval komt die schuin . Bij veel zon hebben we het scherm uit en anders doen we de vitrage dicht scheelt ook . Nu is het een beetje bewolkt en geen zonnenscherm uit en vitrages open en nergens last van .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumpiecomp
Ben eruit ga voor de oled , nu nog de beste projs vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumpiecomp
Inmiddels heb ik de LG559B Gekocht bij KE voor 1049 incl 5 jaar garantie, best aardige deal volgens mij.
Nu ben ik vandaag even bezig geweest en nu heb ik een receiver die hdmi 2.0 ondersteunt. Is het verstandig om mijn huidige hdmi kabel te vervangen(1.4) naar een 2.0 of 2.1 of zeggen jullie het is een broodje aap verhaal kwa verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-10 13:50

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat is alleen nodig als je merkt dat-ie geen signaal doorgeeft. Dan is-ie te traag en moet je een premium high speed kabel kopen.

Dat is geen broodje aap, das gewoon spec van de kabel :). Maar als het gewoon werkt, dan is een snellere kabel niet ineens nog beter bij diezelfde instellingen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:30
Aanvulling daarop: HDMI 1.4/2.0/2.1 kabels bestaan niet, hier zie je de verschillen
Een high speed kabel is meestal alles wat je nodig hebt. Zeker met jou receiver.

[ Voor 3% gewijzigd door LuisjeNL op 02-08-2020 00:51 . Reden: Vergat 'kabels' toe te voegen ]

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:51
LuisjeNL schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 00:47:
Aanvulling daarop: HDMI 1.4/2.0/2.1 bestaan niet, hier zie je de verschillen
[...]

Een high speed kabel is meestal alles wat je nodig hebt. Zeker met jou receiver.
Wat bedoel je met 'HDMI 1.4/2.0/2.1 bestaan niet' :?

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:30
@Hahn :+ in vergat er 'kabels' bij te zetten

[ Voor 5% gewijzigd door LuisjeNL op 02-08-2020 01:01 ]

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-10 20:00
Zit zelf met het exact zelfde dilemma. Twijfel enorm tussen de Samung Q80R (930 art&craft) of de LG oled b9.
Kwaliteit van het plaatje staat bij mij voorop. Mijn gevoel zegt de LG. toch vind ik het ook geruststellend om voor LCD te gaan mbt inbranden.... keuzes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:11

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@WouterL ik speel nu 3 jaar alles af op mijn LG 55C7 en ik heb 0,0 last van inbranden. Geen YouTube- of Netflix-menu's, geen tv-zenderlogo's, geen game-HUD's. Geen probleem dus.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Je hoort niet te twijfelen, twijfelen tussen een B9 en een Q90R, daar kan ik inkomen, vergelijken met de Q85R, nou vooruit dan, maar zodra je terugzakt naar de Q80R is er toch geen discussie meer dat de B9 de superieure televisie is. Wat inbranden betreft: Dit forum staat vol van meldingen van defecte LCD's, misschien dat ze dan niet inbranden, maar verwacht niet dat ze langer meegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
dmantione schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 09:04:
Je hoort niet te twijfelen, twijfelen tussen een B9 en een Q90R, daar kan ik inkomen, vergelijken met de Q85R, nou vooruit dan, maar zodra je terugzakt naar de Q80R is er toch geen discussie meer dat de B9 de superieure televisie is. Wat inbranden betreft: Dit forum staat vol van meldingen van defecte LCD's, misschien dat ze dan niet inbranden, maar verwacht niet dat ze langer meegaan.
Ik dacht gezien het prijspunt van de tv’s dat het niet enorm uit elkaar zou liggen. Wel dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Omdat de B9 en C9 alleen in de beeldprocessor verschillen, betekent het dat als je van C naar B terug gaat je weinig inlevert. B en C liggen wat kijkervaring betreft dicht bij elkaar. Bij Samsung's QLED lever je per stap omlaag wel wat in op datgene wat het beeld mooi maakt, zowel de hoeveelheid FALD-zones als max. helderheid gaat omlaag. Dat betekent dat de voorsprong van de OLED's bij de goedkopere modellen groter is als bij de wat hogere modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Sowieso is de prijs bij uitlopende modellen eerder afhankelijk van hoeveel er nog op voorraad liggen dan hoe fabrikant ze tegen elkaar positioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
dmantione schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 16:44:
Omdat de B9 en C9 alleen in de beeldprocessor verschillen, betekent het dat als je van C naar B terug gaat je weinig inlevert. B en C liggen wat kijkervaring betreft dicht bij elkaar. Bij Samsung's QLED lever je per stap omlaag wel wat in op datgene wat het beeld mooi maakt, zowel de hoeveelheid FALD-zones als max. helderheid gaat omlaag. Dat betekent dat de voorsprong van de OLED's bij de goedkopere modellen groter is als bij de wat hogere modellen.
Uiteindelijk dan inderdaad voor de B9 gegaan voor 999 euro. Verreweg de goedkoopste oled in de pricewatch.
Pagina: 1