Meer geluid uit de auto krijgen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evantenkate
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 27-01-2024
Ik heb net mijn eerste auto gekocht.
Een zwarte Fiat Grande Punto edizone lusso 1.4 turbo uit 2007

Nu rijd het bakkie heerlijk, en ook mooi stil. Ik wil alleen graag een iets sportiever geluid.
Mijn vader kan overweg met lassen etc dus zat ik te denken zelf een t-stuk onder de uitlaat te lassen met een klep ervoor. Maar dit schijnt nogal veel werk te zijn en je moet je uitlaat aan flarden slijpen.

Toen dacht ik aan zo'n open luchtfilter. De extra pks maken me niet heel veel uit, aangezien dat toch vaak weinig is. Het gaat mij dan puur om het geluid. Kan ik dan gewoon zo'n ding bestellen van k&n ofzo en de oude doos ermee vervangen?

En hoe slecht is het voor je motor als dat open filter warme lucht aanzuigt? Wat is hier aan te doen?

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04 21:09

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

T-stuk aan je uitlaat? En dan?

Volgens mij heb je van die winkels als Halfords & Autostyle (of de sloop); haal een sport-einddemper en klaar?

Door schade & schande wijs; hou je in de gaten dat bepaalde aanpassingen invloed hebben op de optimale verbranding en dat je mogelijk de volgende APK dus niet doorkomt?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Zou inderdaad maar eens gaan rondkijken voor een volledige sportuitlaat, met aangepaste dempers en volledig gasdicht.
De rest, zoals een t stuk, komt volgens mij niet door de apk.
Vroegah zoiets gedaan met een BMW M serie sportanlage aangepast op een VW jetta met speciale nokkenas en luchtinlaat, dat waren nog eens tijden, ik wordt echt oud ......

De laatste demper was een open silencer, als dat nu nog bestaat 🤔

[ Voor 9% gewijzigd door keur0000 op 22-07-2020 18:55 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ach, we zijn allemaal jong geweest, dus de opties:
1) Dump valve voor de pfiew pfiew
2) Kat vervangen door een rechte pijp, eventueel met een klep om de hele lijn te omzeilen
3) Of een hele sportuitlaat/einddemper
4) Bovenstaande voor elke APK even terugbouwen naar originele spul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-04 13:44
X hoeveelheid lucht warm is minder zuurstof dan diezelfde hoeveelheid koud.
Uiteindelijk regelt jouw board computer wel een goede verbranding te maken, maar ideaal is het niet.

Verder uitlaat of spruitstuk naar de knoppen helpen is ook niet goed voor de verbranding, er zit nu eenmaal een balans aan luchtintake en uitlaat.

Dus als je sportiever geluid wilt, en ook nog door de apk wilt komen, zet dan een sportuitlaat eraan en inderdaad zo'n luchtfilter.

Kijk rond op forums van jouw automerk voor een geadviseerd type.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaggy
  • Laatst online: 16-04 18:11

Shaggy

Misantroop pur sang

Sportauspuffanlagen

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Vergeten: kartonnetje tussen je spaken met een knijper?

Anyhow, vergeten te zeggen: warme buitenlucht bevat minder zuurstof per liter lucht dan dat er in koude licht zit. Per seconde kan je niet "meer" lucht aanzuigen dus je verbranding is minder krachtig / optimaal en dus verlies je eigenlijk gewoon vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evantenkate
MAX3400 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 18:59:
Vergeten: kartonnetje tussen je spaken met een knijper?

Anyhow, vergeten te zeggen: warme buitenlucht bevat minder zuurstof per liter lucht dan dat er in koude licht zit. Per seconde kan je niet "meer" lucht aanzuigen dus je verbranding is minder krachtig / optimaal en dus verlies je eigenlijk gewoon vermogen.
En hoe kan ik dan bij de koude lucht komen? Lange buis eraan die naar een koelere plek leidt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

evantenkate schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 19:02:
[...]

En hoe kan ik dan bij de koude lucht komen? Lange buis eraan die naar een koelere plek leidt?
Kijk eens naar Japanse sportwagens? De Impreza's hebben bovenliggend "aanzuigen" dus met een gat in de motorkap. De Skylines hebben (vaker) een gat helemaal onderin de bumper en filter zit direct in de rijwind.

Alternatief:
Afbeeldingslocatie: https://www.saris4x4.nl/wp-content/uploads/2017/05/tjm-airtec-snorkel-landrover-discovery-2-2002-to-2005.jpg

Maar ja, heb een beetje het vermoeden dat je een auto hebt gekocht en eerst maar eens moet leren rijden? Geluid is gaaf; tot je inderdaad je APK of vervelende motoragent tegenkomt :)

/edit: turbo-blok? Dan wil je graag je aangezogen lucht zo koel mogelijk houden. Een blow-off valve geeft meer herrie elke keer als je het gas loslaat :)

[ Voor 9% gewijzigd door MAX3400 op 22-07-2020 19:08 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

Waarom zou je 'beter geluid' willen uit een 1.4 viercilinder turbo? Het gaat sowieso nooit goed klinken. Als je het echt per se wil is zo'n podfilter inderdaad een idee ( inlaat zo dicht mogelijk bij de grille stoppen zodat je geen warme lucht aanzuigt, en even goed kijken dat je de luchtmassameter op z'n plek laat) en zou je kunnen kijken of je 'm niet gewoon kan straightpipen, voor zover dat legaal is.

( Also, je vader kan overweg met lassen; wat betekent dat? MIG, elektroden, TIG? Elektroden zijn niet geschikt voor dun materiaal zoals een uitlaat, MIG wordt over het algemeen alleen gebruikt met staal ( alhoewel je ook RVS kan lassen met RVS-draad in een MIG-apparaat) en TIG is alleen geschikt voor aluminium en RVS.)

Hypocrites must die

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:00

MLLL

Palm Treo 650

Dat is een snorkel zodat je door rivieren kan waden zonder dat er water in het inlaatspruitstuk komt.
Die zal qua geluid weinig uitmaken.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
pagani schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 18:54:
Ach, we zijn allemaal jong geweest, dus de opties:
1) Dump valve voor de pfiew pfiew
2) Kat vervangen door een rechte pijp, eventueel met een klep om de hele lijn te omzeilen
3) Of een hele sportuitlaat/einddemper
En dan raad je dus aan om in een auto rond te rijden die niet aan de technische eisen voldoet. Geen strak plan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Is een constructie met een speaker en mp3tjes niet een idee?
Dan hoef je je auto niet permanent te veranderen, maar kan je wel wanneer je wil een vroem-vroem-geluid produceren.
Hebben elektrische auto's niet zoiets?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

MLLL schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 19:16:
[...]

Dat is een snorkel zodat je door rivieren kan waden zonder dat er water in het inlaatspruitstuk komt.
Die zal qua geluid weinig uitmaken.
Joh... Zou die snorkel dan ook niet koude lucht kunnen aanzuigen? Waar zei ik dat het over geluid ging overigens; ik dacht ze zeggen hoe je plaatsing van je intake kan zorgen voor "minder warme lucht"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
anandus schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 19:18:
Dan hoef je je auto niet permanent te veranderen, maar kan je wel wanneer je wil een vroem-vroem-geluid produceren.
Soundmodul onder je auto proppen. :+ Hell, dat zie je zelfs af fabriek op iets als een A6 diesel.

Acties:
  • +84 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Kan niet wachten tot dit soort nonsense allemaal verboden is en auto's gewoon stil zijn. Hier rijden ook allemaal van die kneusjes met knallende uitlaten rond. :') Ik klink nu misschien als een ouwe lul maar dit heb ik altijd al gevonden. ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Room42 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 19:26:
Kan niet wachten tot dit soort nonsense allemaal verboden is en auto's gewoon stil zijn. Hier rijden ook allemaal van die kneusjes met knallende uitlaten rond. :') Ik klink nu misschien als een ouwe lul maar dit heb ik altijd al gevonden. ;)
Kom een keer langs; ik heb juist net voor de "crisis" een andere auto die nog meer herrie maakt (legaal). :>

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ja, dat bevestigd mijn beeld van jou alleen maar. :z

[ Voor 4% gewijzigd door Room42 op 22-07-2020 19:32 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-04 22:11
Room42 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 19:26:
Het gros van de banden maakt meer herrie dan een auto.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 19:39:
[...]

Maar die knallen niet (zo vaak). :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:00

MLLL

Palm Treo 650

MAX3400 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 19:20:
[...]

Joh... Zou die snorkel dan ook niet koude lucht kunnen aanzuigen? Waar zei ik dat het over geluid ging overigens; ik dacht ze zeggen hoe je plaatsing van je intake kan zorgen voor "minder warme lucht"
En dan met lekker veel bochten de luchtdoorstroming belemmeren, heb je er nog geen zak aan.
Top tip _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-03 15:21

Bio

Helgie schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 19:10:
Waarom zou je 'beter geluid' willen uit een 1.4 viercilinder turbo? Het gaat sowieso nooit goed klinken.
Dit. Klankkleur boven volume.

Mooi geluid is prima, en mijn 6-in-lijn klinkt fantastisch, een mooie snerp door de toeren heen, en dat hoeft van mij niet stil te zijn. Maar wat je met die Punto gaat krijgen is enkel volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evantenkate
Bio schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 19:42:
[...]

Dit. Klankkleur boven volume.

Mooi geluid is prima, en mijn 6-in-lijn klinkt fantastisch, een mooie snerp door de toeren heen, en dat hoeft van mij niet stil te zijn. Maar wat je met die Punto gaat krijgen is enkel volume.
Daarom vraag ik mij dus ook af of, en wat zo'n luchtfilter gaat vervangen en of het de paar tientjes waard is. En dat mn motor er niet onder lijdt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

evantenkate schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 19:49:
[...]

Daarom vraag ik mij dus ook af of, en wat zo'n luchtfilter gaat vervangen en of het de paar tientjes waard is. En dat mn motor er niet onder lijdt
Mwah, je zal inderdaad wat meer geluid horen. Mooier klinkt het verder niet, alleen harder. Je motor beschadigt er verder niet van; dikke kans dat 'ie gewoon het vermogen maakt dat hij van de ECU moet maken. Als een podfilter al winst oplevert zou je hem daar eerst op moeten laten tunen, maar schade zal het niet opleveren.

Hypocrites must die

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Gewoon voor de leuk zou ik beginnen met een open luchtfilter van k&n of ander merk. Anti-resonatiebuizen in het inlaattraject verwijderen/afdoppen, mocht de auto dit hebben. Ook kan je te isolatie onder de vloermat verwijderen bij bestuurders en passagiers kanten. Dit laat het geluid beter doordringen in je auto. Hiermee klinkt je auto niet als een sjonniebak en ben je eigenlijk niemand tot last. Ook "ervaar" je iets meer geluid van de motor binnen.

Ook zou je de middendemper kunnen verwijderen onder de auto door daar een rechte pijp, welke je vader eronder kan lassen. Echter gaat het sjonniegehalte hier flink mee omhoog.

[ Voor 16% gewijzigd door plaspvd op 22-07-2020 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-04 20:14

Metalfreak

Hoije woh!

Een open luchtfilter zul je qua vermogen niet echt merken (misschien 1 a 2 pk winst), maar qua geluid doet het wel een beetje hoor. Het geeft net een ietwat sportiever geluid als je het gaspedaal even flink intrapt. Een vervangingsfilter van K&N doet dat ook al trouwens. En ja, je motor kan daar goed tegen.
pagani schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 18:54:
Onzin, alleen die katvervanger is een APK afkeur punt, verder mag je behoorlijk wat aanpassen zonder dat dit ook maar iets uitmaakt voor de APK. Een andere einddemper is echt geen enkel probleem als je het niet te gek maakt tenminste. Een einddemper met een wat donkerdere, maar toch nog subtiele, brom maakt het geluid vaak net wat beter. Ik zou niet voor zo'n universele open pijpen gaan, dat kan wel zorgen voor een geluidsniveau dat voorbij de APK eisen gaat. Ik weet niet of Sebring en Remus nog bestaan, die hadden vroeger wel leuke einddempers.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evantenkate
Metalfreak schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 20:00:
Een open luchtfilter zul je qua vermogen niet echt merken (misschien 1 a 2 pk winst), maar qua geluid doet het wel een beetje hoor. Het geeft net een ietwat sportiever geluid als je het gaspedaal even flink intrapt. Een vervangingsfilter van K&N doet dat ook al trouwens. En ja, je motor kan daar goed tegen.

[...]

Onzin, alleen die katvervanger is een APK afkeur punt, verder mag je behoorlijk wat aanpassen zonder dat dit ook maar iets uitmaakt voor de APK. Een andere einddemper is echt geen enkel probleem als je het niet te gek maakt tenminste. Een einddemper met een wat donkerdere, maar toch nog subtiele, brom maakt het geluid vaak net wat beter. Ik zou niet voor zo'n universele open pijpen gaan, dat kan wel zorgen voor een geluidsniveau dat voorbij de APK eisen gaat. Ik weet niet of Sebring en Remus nog bestaan, die hadden vroeger wel leuke einddempers.
Probleem met de einddemper is dat de vorige eigenaar er net een gloednieuwe aan heeft gezet. Helemaal gelast zou ik eerst dat moeten afslijpen lijkt me ook zonde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapro
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-08-2023
Ik zou er een klep tussen zetten, apk goed en nog aan te passen zodat je niet altijd in de herrie zit.

Op geluid word niet getoetst met de apk, wel door oom agent

[ Voor 24% gewijzigd door Mapro op 22-07-2020 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:00
Begin eens met een sportdemper. Kan je vanuit daar verder gaan.
MAX3400 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 19:04:
Kijk eens naar Japanse sportwagens? De Impreza's hebben bovenliggend "aanzuigen" dus met een gat in de motorkap.
Een Impreza pakt de lucht gewoon van voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

TheBrut3 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 20:11:
Begin eens met een sportdemper. Kan je vanuit daar verder gaan.

[...]

Een Impreza pakt de lucht gewoon van voren.
Intercooler :) Minstens zo belangrijk voor een turbo-blokje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
MAX3400 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 20:12:
Intercooler :) Minstens zo belangrijk voor een turbo-blokje
Ahh die lucht wel inderdaad. Ik dacht dat je de lucht bedoelde die de motor in ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
evantenkate schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 20:02:
Probleem met de einddemper is dat de vorige eigenaar er net een gloednieuwe aan heeft gezet. Helemaal gelast zou ik eerst dat moeten afslijpen lijkt me ook zonde
Een complete uitlaatlijn bestaat uit verschillende delen. Je kan toch het complete laatste deel vervangen? Demper bepaalt voor een aardig deel het geluid. Als je dan niet tevreden bent kan je kijken of er in het middenstuk een demper zit en dat deel eventueel vervangen. Je kan natuurlijk gelijk een complete lijn kopen met sportkat, maar als dat niet is wat je zoekt heb je veel geld uitgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:07

-tom-562

Oliesjeik

Simpelste is om te beginnen met een open luchtfiltertje, bij mijn eerste auto'tjes deed ik dat ook altijd (je bent jong en je wilt wat :P). Voordeel is dat je niet altijd in de herrie zit, maar alleen bij vol gas. En het geluid/herrie is voornamelijk alleen hoorbaar voor de bestuurder.
Als dat nog niet genoeg is, kan je een sport einddemper plaatsen. Voordeel is dat je een turbo hebt, en een turbo zelf dempt ook al aardig. Dus je krijgt niet meteen een ongelooflijke teringherrie

[ Voor 4% gewijzigd door -tom-562 op 22-07-2020 20:25 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• justmike
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:04
Elektroden zijn niet geschikt voor dun materiaal zoals een uitlaat, MIG wordt over het algemeen alleen gebruikt met staal ( alhoewel je ook RVS kan lassen met RVS-draad in een MIG-apparaat) en TIG is alleen geschikt voor aluminium en RVS.)
Alle 3 de processen zijn geschikt voor zo goed als alle ferro; non ferro en alloys in alle denkbare materiaal diktes. Of iets lasbaar is word bepaalt door de skills van de lasser, niet door het proces.

bron: 20 jaar ervaring als gecertificeerd lasser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evantenkate
Goeiedag ik heb sinds kort mijn eerste auto en heb inmiddels mijn luchtfilter vervangen door een k&n rg-1001rd-l

Het voornaamste doel was om een mooi geluid te krijgen. Als ik bijv 30 rijd en gas geef hoor ik hem wel aanzuigen wat wel leuk is maar bijna niet hoorbaar en pas vanaf 3000 toeren ofzo.

Mijn vader heeft met heel veel gepruts het voor elkaar gekregen om hem te laten passen dmv een buis en een steuntje maar ik vind het aardig tegenvallen het geluid. Misschien dat ik niet veel had moeten verwachten voor 30 eu maar ik zag video's van auto's met hetzelfde filter wat wel iets moois opleverde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-04 19:51

AlexanderB

7800 rpm

Afhankelijk van hoe het is ingebouwd kan ook verschil maken, auto's hebben over het algemeen een hoop geluidsdemping in de inlaat in de vorm van resonantie-kamers en vernauwingen enzo. Als er verder niks tussen de filter en de gasklep zit dan heb je zo'n beetje het maximum bereik wat je dr uit gaat halen.

Als ie dichter bij het passagierscompartiment zit krijg je meer van het geluid mee. (met als toppunt het ding met het beugeltje aan het tussenschot schroeven zodat het geluid ongedempt doorgegeven wordt, maar dan moet er wel genoeg flexibel tussen zitten om beweging van het motorblok op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:07

-tom-562

Oliesjeik

Een powerfilter hoor je (gelukkig) alleen zo'n beetje half-gas tot vol-gas, dat 'bwoooooo' geluid dus. Rij maar eens 10 km/h in zijn 2 en geef dan vol gas, dan hoor je 'm wel

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evantenkate
Goeiedag ik heb sinds kort een fiat grande punto 1.4 uit 2007

Ik heb er een kn luchtfilter in gezet het klinkt best mooi alleen ik vind dat je hem zo laat pas hoort. Je moet echt flink gas geven zegmaar. Is hier wat aan te doen?

En ik zat, om een nog leuker geluid te krijgen, te denken aan een dump valve. Welke zou ik dan moeten hebben? En zorgt zo'n ding dan er dan ook voor dat je sneller accelereert omdat hij de turbodruk dan opnieuw gebruikt? Dit vond ik onlogisch klinken omdat je hem dan juist hoort afblazen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:46
Jij bedoelt een blow of valve ? Daarmee dump je de luchtdruk in de atmosfeer ipv terug je luchtkanaal in.

Had er vroeger een op mijn 200SX, een van HKS. Klonk als een hele korte pssh. Ze klinken allemaal anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evantenkate
TheBrut3 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 20:22:
[...]

Een complete uitlaatlijn bestaat uit verschillende delen. Je kan toch het complete laatste deel vervangen? Demper bepaalt voor een aardig deel het geluid. Als je dan niet tevreden bent kan je kijken of er in het middenstuk een demper zit en dat deel eventueel vervangen. Je kan natuurlijk gelijk een complete lijn kopen met sportkat, maar als dat niet is wat je zoekt heb je veel geld uitgegeven.
Middendemper ertussenweg halen? Wat voor geluid krijg je dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-04 20:08
anandus schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 19:18:
Zou ook voor zoiets gaan idd.

Elektrische auto's hebben over het algemeen enkel een ruisgeneratortje dat tot een aantal km/h een beetje gezoem maakt. Sommige moderne Amerikaanse auto's hebben een systeem wat het geluid van een zware long-stroke V8 afspeelt over het audiosysteem, netjes gelijklopend met het motor toerental, om de bestuurder het idee te geven dat zijn (relatief) zuinige nieuwe pickup-truck toch echt een hoop Amerikaanse muscle aan boord heeft.

Hoewel het natuurlijk volledig nep is lijkt het me de meest pragmatische oplossing en wees eerlijk, tenzij je ook je krukas gaat vervangen door een kruisas, klinkt het gegarandeerd beter dan dat gejank van een 4-cilindertje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
mcDavid schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 17:52:
[...]

Zou ook voor zoiets gaan idd.

Elektrische auto's hebben over het algemeen enkel een ruisgeneratortje dat tot een aantal km/h een beetje gezoem maakt. Sommige moderne Amerikaanse auto's hebben een systeem wat het geluid van een zware long-stroke V8 afspeelt over het audiosysteem, om de bestuurder het idee te geven dat zijn (relatief) zuinige nieuwe pickup-truck toch echt een hoop Amerikaanse muscle aan boord heeft.

Hoewel het natuurlijk volledig nep is lijkt het me de meest pragmatische oplossing en wees eerlijk, tenzij je ook je krukas gaat vervangen door een kruisas, klinkt het gegarandeerd beter dan dat gejank van een 4-cilindertje...
Plus je kunt hem zacht(er) zetten op het moment dat je door een stille straat rijdt! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
evantenkate schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 17:41:
Middendemper ertussenweg halen? Wat voor geluid krijg je dan?
Over het algemeen hetzelfde, maar dan een stuk luider. Geen idee waar welke demper zit bij jouw wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
evantenkate schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 17:32:
Welke zou ik dan moeten hebben? En zorgt zo'n ding dan er dan ook voor dat je sneller accelereert omdat hij de turbodruk dan opnieuw gebruikt? Dit vond ik onlogisch klinken omdat je hem dan juist hoort afblazen
Dat moet je zelf uitzoeken. Niet elke auto kan tegen een blowoff welke de lucht dumpt en ze klinken allemaal anders. Ik heb een Forge gehad, welke echt blaast en een HKS welke floot.
En denk niet dat snelheid merkbaar gaat zijn, je filter zal waarschijnlijk al niet positief bijdragen in de prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy-D
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:40
Niet alleen in elektrische auto’s ;)
Maar goed, ik zou zelf kiezen tussen een open luchtfilter (wel eentje die ook echt werkt, dus bv K&N, Green, Pipercross) wat in mijn ogen op een verder standaard GP T-jet het makkelijkste is.
Of, en ik denk niet dat je het het geld waard vind, maar: sportkatalysator. Kost wat geld en moeite, maar geeft je wel een beter geluid, en je turbo zal (iets) sneller opspoelen. Het beste is natuurlijk beide, maar dan wil je ook gaan chippen en dan gaan de kosten al vrij snel omhoog. Ik zou dus een van de twee kiezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy-D
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:40
Ik had zelf op m’n Punto GT een Forge dumpvalve zitten, beviel goed. Veel verbaasde blikken want vrijwel niemand wist dat er een turbo versie bestond.

Wat werking betreft: wanneer de dumpvalve “afblaast” kan de turbo vrij blijven draaien (minder tegendruk) wat vooral zorgt voor sneller oppakken bij “sportief” rijden. Althans zo heb ik het altijd begrepen :)

edit: I’m lost. Ben ik nou echt gek ? Een topic over iemand die meer geluid wilde, maar niets aan de uitlaat wilde doen want net nieuw dus zonde. Maar tegelijk ook een topic waarin iemand de slijptol in de uitlaat wil zetten want geluid ? :?

[ Voor 25% gewijzigd door Tommy-D op 03-08-2020 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-04 22:11
Modbreak:Ik heb je topics even bij elkaar geveegd om allerlei dubbelingen in reacties te voorkomen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:12
Had zelf hetzelfde "probleem".

Midden demper bij de t-jet verwijderen en je hebt pops uit de uitlaat en een lage gebrul. Haal je ook nog eens de recirculating valve er af dan heb je de kekke "psssh" geluid bij gas los laten.

Zelf gedaan en binnen 4 weken de auto doorverkocht. Eerste en laatste auto waar ik iets aan de uitlaat laat doen. In het begin is het leuk, maar na een tijdje word je gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperscheper
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23-04 14:57
Hier een tutorial voor een gratis blow off mod:

YouTube: Fiat Bravo T-Jet Blow-off sound - free mod

Zou hetzelfde blok moeten zijn als in de punto 🙂
Of het slecht is voor je auto, geen idee.

[ Voor 9% gewijzigd door jasperscheper op 11-08-2020 06:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:35
maak een gat in je luchtfilterkast/inlaat traject, plaats een luchtdicht membraam en koppel daar een slang aan die door je schutbord loopt en onder je dashboard uitkomt :)
Krijg JIJ meer geluid te horen terwijl alles netjes APK gekeurd en niet-aso blijft

[ Voor 5% gewijzigd door SniperGuy op 11-08-2020 08:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:35
SniperGuy schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 08:47:
maak een gat in je luchtfilterkast/inlaat traject, plaats een luchtdicht membraam en koppel daar een slang aan die door je schutbord loopt en onder je dashboard uitkomt :)
Krijg JIJ meer geluid te horen terwijl alles netjes APK gekeurd en niet-aso blijft
Ik denk dat het de bedoeling is dat juist de buitenwereld hem beter hoort...

Ach ik heb die leeftijd ook gehad...zie je een paar leuke meiden lopen, en dan vol gas met herrie er langs...Pas nu realiseer ik me dat het enige wat ik deed was hard wegrijden van een stel leuke meiden...het heeft me een paar jaar gekost om mij te realiseren dat wegrijden niet de juiste manier is om contact te leggen >:)

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-04 18:07
Net voor de einddemper afzagen levert ook een machtige brul op... Heb ik ook wel eens mee gereden. Schrok er zelf van toen ik terugschakelde om een of andere treuzel in te halen. Bij mij was het alleen niet gewenst (flens van de einddemper was rot en brak onderweg :+ ).
johnkeates schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 18:16:
Stop een CD met broem broem geluid in je auto. Aan de ene kant als grap bedoeld, aan de andere kant schijnt dat door amerikaanse autobouwers gedaan te worden in elektrische auto's. (doet me een beetje denken aan die slechte film met die acteur van king of queens)
Met een LS400H gereden... Als je die op sport zet krijg je inderdaad een diepe grom, terwijl de auto op zijn elektromotoren weg rijdt. :+
Helgie schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 19:49:
En ja, ik ben zelf jong, en ik rij een Crossfire. Het enige nadeel is dat er regelmatig opgefokte BMW-boerenjongens achterop komen die je willen uitdagen... oh well. Racen doen ze maar in hun eentje, ik rij voor m'n eigen plezier. ( Sowieso is het ding niet zo snel :+ maar wel gewoon een leuke auto.)
Ik heb met een F-Type wel eens een MX5 achter mij gehad bij een stoplicht die hem permanent in zijn begrenzer hing in de hoop dat ik zou reageren... Die kwam op gegeven moment via het vak voor rechtsaf van het volgende stoplicht voorbij om er toch weer voor te duiken en hem telkens in de ankers te hangen.
Veel leuker was het om met een RangeRover met de V8 ernaast te gaan staan bij het stoplicht en hem dan te vloeren. Daarvan verwachten ze het niet. O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Pizza_Boom op 11-08-2020 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Een blowoff in een punto is te sneu voor woorden. :')

Pak dan een nette sportuitlaat. Mooi geluid zonder dat het meteen aso word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-04 14:46

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Señor Sjon schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 19:39:
[...]

... op de snelweg. In de woonwijk ligt dat net even anders. Hoe lager de snelheid, hoe minder geluid de banden maken (goh, lekkere open deur op de dinsdagochtend :))

Ik ben het ook wel eens met het kneusjesargument. Mensen die met een verkeerd omgebouwde auto door een wijk moeten rijden om gezien te worden.

Maar de TS mag gewoon advies vragen, of ik het daar nu mee eens ben of niet. Ik denk alleen wel dat het adviezen op GoT altijd binnen de geldende regels moeten zijn. Dus een advies moet niet lijden tot APK problemen en het dan weer terug bouwen.

Ding moet gewoon legaal zijn met de aanpassingen en anders moet het advies niet gegeven worden.

[ Voor 26% gewijzigd door Hann1BaL op 11-08-2020 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-04 12:12

Theo

moederbord

Pizza_Boom schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:39:
Net voor de einddemper afzagen levert ook een machtige brul op... Heb ik ook wel eens mee gereden. Schrok er zelf van toen ik terugschakelde om een of andere treuzel in te halen. Bij mij was het alleen niet gewenst (flens van de einddemper was rot en brak onderweg :+ ).
:D
Herkenbaar! Een paar jaar geleden was ik op weg naar Zwitserland, en kwam in een file in Duitsland terecht. Ik gaf een beetje gas om het gat te vullen VROOAAAMMMMM. Ik zat al gelijk te kijken welke chappiebak dit gare geluid maakt (meestal oude, goedkope en felgekleurde auto's); het klonk vooral luid en hard, en absoluut niet zoals een dikke luide V8 rofffel klinkt. Na een tweede keer een beetje gas geven in de file weer zo'n enorme brul. Toen de koppeling ingetrapt, wat gas gegeven en er achtergekomen dat ik met mijn 1.2 liter 8 klepper Fiat panda dit geluid maakte. :') Op een parkeerplaats bleek dus ook dat de einddemper niet veel meer deed, en dat de uitlaat vlak vóór de einddemper compleet weggerot was.
Toen toch maar even een hotel gezocht in de omgeving en een Pitstop voor een nieuwe einddemper...
* Theo heeft dus een paar kilometer een Fiat Panda sport editie gehad 8)

Maar wellicht dat je zonder einddemper niet door de APK komt. En grote kans dat je bonusverbruik ongeveer 1:10 gaat worden (1 euro aan boetes per 10 gereden kilometers)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-04 16:24
dragon2 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:02:
[...]

Sowieso, er is echt geen meid/vrouw die zo'n herriebak leuk vindt hoor! Tenminste, ik ken ze niet.

Midlifecrisis of rond de 20, in beide gevallen scoort het je (hier) geen meiden mee hoor! ;)
Genoeg vrouwen / meiden die een mooi geluid uit een auto kunnen waarderen mits niet te overdreven. Wellicht dat er in jouw wereld geen vrouwen zijn die het niet waarderen, maar dat betekend niet dat ze er niet zijn ;)

Ontopic:

Eind en eventuele tussendempers verwijderen (op zo'n manier dat ze voor een APK makkelijk terug te monteren zijn) en eventueel een dumpvalve (maar dat heeft vrijwel geen toegevoegde waarde op je auto, alleen als je het geluid echt mooi vind).

Al het gezeik hierboven over te veel lawaai etc is leuk, maar je persoonlijke mening. Als een ander dat mooi vind kan dat prima. Je hoeft daarmee niet meteen om 3u snachts herrie te maken als je thuis komt, je kunt er ook beschaafd mee rijden.

Een mooi geluid (niet te overdreven) kan ik zeker waarderen uit een auto. Het moet wel bij de auto passen, maar dat kun je prima zo maken. Mijn M3 maakte standaard al mega veel herrie als ik hem open trok, een maatje van mij had een Focus ST met open uitlaat en maakte nog meer herrie, niks mis mee. Mooie 2-stage en anti-lag erop en er komt een geweldig geluid uit.
evantenkate schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 18:43:
Ik heb net mijn eerste auto gekocht.
Een zwarte Fiat Grande Punto edizone lusso 1.4 turbo uit 2007

Nu rijd het bakkie heerlijk, en ook mooi stil. Ik wil alleen graag een iets sportiever geluid.
Mijn vader kan overweg met lassen etc dus zat ik te denken zelf een t-stuk onder de uitlaat te lassen met een klep ervoor. Maar dit schijnt nogal veel werk te zijn en je moet je uitlaat aan flarden slijpen.

Toen dacht ik aan zo'n open luchtfilter. De extra pks maken me niet heel veel uit, aangezien dat toch vaak weinig is. Het gaat mij dan puur om het geluid. Kan ik dan gewoon zo'n ding bestellen van k&n ofzo en de oude doos ermee vervangen?

En hoe slecht is het voor je motor als dat open filter warme lucht aanzuigt? Wat is hier aan te doen?
Een open luchtfilter in je motorruimte is niet slecht, maar warme lucht aanzuigen in je motor doet het vermogen niet veel goeds. Wat veel wordt gedaan is het filter vervangen in de originele bak zodat er meer lucht doorgelaten kan worden en dit dus ook al een sportiever geluid geeft. Een ander alternatief is een custom cold air intake. Deze zorgen voor meer koude lucht in je motor en een sportiever geluid.

[ Voor 31% gewijzigd door SgtElPotato op 11-08-2020 12:36 ]

Zucht...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Makkelijkst? Microfoon plakken waar een hoop herrie is. Deze aan je stereootje linken en dan kun je herrie aan uit zetten IN de auto en heeft niemand last van je.

Moeilijker, haal stukken auto weg tussen motorcompartiment en dashboard. Dan heb je altijd herrie tenzij ie uitstaat. Goede ijzerzaag nodig.

Beste, gewoon lekker rijden met je auto en af en toe een porsche huren op een mooi circuit. Blijft eem fiat punto...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quantumgq
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-04 08:05
Ik zou eens kijken naar een 3 inch downpipe gevolgd door een RVS uitlaat (Zou wel gewoon een catalysator er tussen houden maar je hebt sport catalysatoren en een midden demper / eind demper zodat je niet super aso geluid hebt maar wel mooi geluid en alles gewoon APK legaal blijft.
Voor de rest kun je naar een blowoff kijken om je pssht pssht te krijgen en kwa inlaat zou ik je standaard luchtfilter bak houden met een inleg filter van pipercross of K&N maar nooit zon pod filter er op zetten als je hem nergens kunt plaatsen waar koele lucht vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:59
Ander einddemper nemen. Je hebt een downsized modern blok met allerlei elektronica. Als je geen storingen wilt , dan alleen kloten aan de einddemper.
Alles t/m de kat intact houden, of je wilt investeren in een sportkat. Kost meer geld.

Open luchtfilter helpt niet altijd. Dit verschilt ook per auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:27
doorsparen voor een Corvette C8 _/-\o_ , die hebben al af fabriek bypass kleppen op de uitlaat zitten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:55
Waarom niet gewoon: https://maxhaustnederland.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:30
Deze discussie ging toch over wat meer geluid uit een auto? Wat een borstklopperij zeg :/

@evantenkate
Een dumpvalve gaat op een Punto Grande niets doen, behalve wat geluid produceren. Voor-/nadelen zijn er niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-04 18:58
Waarom zou je 'beter geluid' willen uit een 1.4 viercilinder turbo? Het gaat sowieso nooit goed klinken. Als je het echt per se wil is zo'n podfilter inderdaad een idee ( inlaat zo dicht mogelijk bij de grille stoppen zodat je geen warme lucht aanzuigt, en even goed kijken dat je de luchtmassameter op z'n plek laat) en zou je kunnen kijken of je 'm niet gewoon kan straightpipen, voor zover dat legaal is.

( Also, je vader kan overweg met lassen; wat betekent dat? MIG, elektroden, TIG? Elektroden zijn niet geschikt voor dun materiaal zoals een uitlaat, MIG wordt over het algemeen alleen gebruikt met staal ( alhoewel je ook RVS kan lassen met RVS-draad in een MIG-apparaat) en TIG is alleen geschikt voor aluminium en RVS.)
Speedmaster schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 19:18:
Ga eerst maar eens een jaartje rijden, kijken of je schadevrij blijft, niet je rijbewijs kwijtraakt door 50+ te hard te gaan. Niet gesnoept heb van een ballonnetje en keurig netjes een BOB bent......
Man, wat zuur allemaal... En van een ander einddempertje of open lucht filter wordt je auto echt niet APK afgekeurd hoor.
@evantenkate : Er zijn genoeg opties. Ik zou zelf denk ik starten met een sport einddempertje, is dat niet genoeg kun je de middendemper nog weghalen (als je die hebt).
Open luchtfilter zou je echt een cold air intake van moeten maken, anders verlies je alleen pk's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iv00w
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-03 20:23
Tijdje terug heb ik een beetje rondgekeken naar de opties rondom dit topic. Mijn conclusie was eigenlijk dat de beste optie (mits je legaal en/of zonder gedoe wil) een compleet uitlaatsysteem met katalysator is. Voor mijn auto zat dat ergens tussen de 1500 en 3500 euro. Ik hou het dus bij mijn huidige geluid :)

Overigens betekenen dit soort aanpassingen lang niet altijd enorme veranderingen in volume, knallen of gepruttel. Meestal gaat het simpelweg om een ander geluid; waar je net zo veel last van hebt als van de standaard auto.

Wat betreft geluidsproductie: officieel mag je niet veel afwijken van wat er op papier staat, en zou een geluidscheck bij de APK horen. Echter is de vereiste apparatuur zo duur, dat het niet meer verplicht is om dit punt te checken tijdens een APK. Lekker Nederlands beleid weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
Iv00w schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:45:
Tijdje terug heb ik een beetje rondgekeken naar de opties rondom dit topic. Mijn conclusie was eigenlijk dat de beste optie (mits je legaal en/of zonder gedoe wil) een compleet uitlaatsysteem met katalysator is. Voor mijn auto zat dat ergens tussen de 1500 en 3500 euro. Ik hou het dus bij mijn huidige geluid :)

Overigens betekenen dit soort aanpassingen lang niet altijd enorme veranderingen in volume, knallen of gepruttel. Meestal gaat het simpelweg om een ander geluid; waar je net zo veel last van hebt als van de standaard auto.

Wat betreft geluidsproductie: officieel mag je niet veel afwijken van wat er op papier staat, en zou een geluidscheck bij de APK horen. Echter is de vereiste apparatuur zo duur, dat het niet meer verplicht is om dit punt te checken tijdens een APK. Lekker Nederlands beleid weer :)
Geen probleem dan toch? Als het geen verplicht punt is bij de APK waarom moeten wij ons daar druk om maken? We kunnen ons er wel druk om maken, maar het lijkt me verstandig om je ergens anders druk om te maken dan iets wat niet verplicht is..

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:39

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Zojuist heb ik een shitload aan offtopic reacties weggehaald. Alles wat niet te maken heeft met constructieve adviezen, klaagzangen zijn dat het alleen maar asociaal is en ruiters/paarden horen hier niet thuis!

Alles wat niet on-topic is zal ook in het vervolg verwijderd worden.

[ Voor 84% gewijzigd door deepbass909 op 11-08-2020 17:14 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapro
Nijl schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 17:54:
[...]

In het RV staat omschreven wat wel en niet mag. Dit soort modificaties zijn dus verboden.Bij een APK krijg je tevens een afkeur.
Als de uitlaat gasdicht is en de uitstoot goed is bij een auto van voor 31-12-2005 en na 31-12-2006 geen afkeur codes met eobd naar voren komen is het apk goed, al is het een kat met daarna een rechte pijp naar achter.
Geluid word niet getoetst tijdens de apk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:26
Om dan maar even ontopic te gaan en niet de oude lul uit te hangen :P

@evantenkate een subtiel sportiever geluid krijg je heel gemakkelijk door een ander luchtfilter. K&N heeft inlegfilters die zonder aanpassingen in veel verschillende auto's passen. Je hoort dan wat beter het aanzuigen van lucht door de motor en je hoort de turbo dan ook iets beter opspoelen. En nee daar heeft niemand echt last van, zo subtiel is het.

Wil je verder gaan, dan kun je een andere einddemper overwegen, een andere einddemper is er in veel soorten en maten. Ga niet voor full-on aso want dat levert alleen maar irritatie op (bij jou vanwege de herrie en bij anderen vanwege de herrie).

Een dingetje over uitlaten, vervang je de einddemper voor een sportievere, dan krijg je een zwaarder geluid. Vervang je de middendemper voor een sportiever exemplaar, krijg je wat scheller geluid uit de uitlaat.

Er zijn ook zat bedrijven die een op maat gemaakte uitlaat kunnen maken vanaf de katalysator naar achteren, maar dat heeft weinig zin als je daarna niet de motor laat chiptunen. Plus als je daar echt voordeel uit wilt halen moet de katalysator er tussen uit om de flow door de uitlaat te verbeteren en katalysator verwijderen mag niet.

[ Voor 10% gewijzigd door FastFred op 11-08-2020 21:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
Op bijvoorbeeld www.uitlaat-winkel.nl (eerste Google zoekopdracht) vind je verschillende sportdempers. Ze vervangen je standaard demper en uitlaat voor een sportievere versie die meer geluid toe laat.

Mocht je auto een middendemper hebben (wat ik niet verwacht) kun je deze ook nog verwijderen om zo nog wat extra geluid door te laten.

@Bommes we waren het niet eens, maar zaten wel op een lijn. Overlast veroorzaken is gewoon not done, maar elkaar laten genieten van een hobby lijkt me geen probleem. De een vind een sportiever geluid mooier, de ander vliegt graag met zijn drone in het park, en weer iemand anders hangt 27 belletjes aan zijn hengel

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AP3X
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
SniperGuy schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 08:47:
Goeie tip!
Mijn GT86 heeft dit standaard vanuit de fabriek en zorgt voor een mooi race geluid in de cabine (heeft dan wel een 4 cylinder boxer) terwijl de personen buiten de auto er geen last van hebben.
Om de personen buiten de auto toch ook een beetje te laten genieten ligt er inmiddels wel ook een ander uitlaat systeem onder, dus dat is dan misschien een goede 2e stap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
Heb je een uitlaat klep overwogen?
Is nog te regelen word je er zelf niet gek van na paar uur

[ Voor 199% gewijzigd door Mapro op 11-08-2020 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
AP3X schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 23:37:
[...]

Goeie tip!
Mijn GT86 heeft dit standaard vanuit de fabriek en zorgt voor een mooi race geluid in de cabine (heeft dan wel een 4 cylinder boxer) terwijl de personen buiten de auto er geen last van hebben.
Om de personen buiten de auto toch ook een beetje te laten genieten ligt er inmiddels wel ook een ander uitlaat systeem onder, dus dat is dan misschien een goede 2e stap?
Hoe word dat geluid gecreëerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:35
Reageer dan gewoon niet, dit voegt niks toe

[ Voor 86% gewijzigd door tweakduke op 12-08-2020 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
AP3X schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 23:37:
En ook laten tunen daarna? Mighty Car Mods (YouTube) heeft laatst een BRZ relatief goedkoop getuned zonder er een geblazen motor van te maken, had nog aardig wat winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegetoot
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-04 16:53
TheBrut3 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 06:26:
[...]Mighty Car Mods (YouTube) heeft laatst een BRZ relatief goedkoop getuned zonder er een geblazen motor van te maken, had nog aardig wat winst.
Dat was een straight pipe waar ik geen demping in heb zien zitten. 'Toevallig' zat nog een catalysator in, die na 10 seconden opwarmen wat demping deed. Zo'n set zit ook al makkelijk op de helft van de aanschafwaarde van een 1.4 Punto van 13 jaar oud. Zonde om dat geld erin te steken als je daarna je buren ermee gaat terroriseren elke keer dat je start. En omdat de helft van het topic minder waarde aan hun buren dan hun eigen rechtervoet hecht: je wil 't ook niet omdat het zo overduidelijk niet conform specificatie is, dat er geen meting gedaan hoeft te worden en je kar direct een WOKje krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AP3X
  • Niet online
Mapro schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 23:40:
[...]

Hoe word dat geluid gecreëerd?
Dat is puur het inlaat geluid wat zo "versterkt" in de cabine terecht komt
Je hebt zelfs ventiel setjes om dat geluid enigszins te beïnvloeden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AP3X
  • Niet online
TheBrut3 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 06:26:
[...]

En ook laten tunen daarna? Mighty Car Mods (YouTube) heeft laatst een BRZ relatief goedkoop getuned zonder er een geblazen motor van te maken, had nog aardig wat winst.
Nee geen tuning... Er kan wel wat winst worden behaald maar denk dat je in de praktijk daar niet veel van gaat merken
Ik heb wel een andere schroefset en achterlichten op de planning staan, maar dat doet natuurlijk weinig aan het geluid ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
SgtElPotato schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:33:
[...]

Eind en eventuele tussendempers verwijderen (op zo'n manier dat ze voor een APK makkelijk terug te monteren zijn) en eventueel een dumpvalve (maar dat heeft vrijwel geen toegevoegde waarde op je auto, alleen als je het geluid echt mooi vind).

Al het gezeik hierboven over te veel lawaai etc is leuk, maar je persoonlijke mening. Als een ander dat mooi vind kan dat prima. Je hoeft daarmee niet meteen om 3u snachts herrie te maken als je thuis komt, je kunt er ook beschaafd mee rijden.
Je weet dat een auto ook buiten het meetpunt genaamd APK ook aan diezelfde eisen dient te voldoen? Het feit dat je aangeeft dat het gemakkelijk terug te plaatsen voor de APK - implicerend dat het anders niet door de APK komt - geeft al aan dat je weet dat het niet conform de regels is. Waarom adviseer je dit uberhaupt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
Napo schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:11:
[...]

Je weet dat een auto ook buiten het meetpunt genaamd APK ook aan diezelfde eisen dient te voldoen? Het feit dat je aangeeft dat het gemakkelijk terug te plaatsen voor de APK - implicerend dat het anders niet door de APK komt - geeft al aan dat je weet dat het niet conform de regels is. Waarom adviseer je dit uberhaupt?
Ach, grote kans dat de auto ook zonder de eind en tussendempers door de APK komt, dat zal het probleem niet zijn. Maar mocht het niet zo zijn kun je het in ieder geval op een snelle manier terug draaien. Lijkt me niks mis mee toch? Als het niet door de APK komt draai je het terug en is er niks meer aan de hand.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
vegetoot schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:46:
Dat was een straight pipe waar ik geen demping in heb zien zitten. 'Toevallig' zat nog een catalysator in, die na 10 seconden opwarmen wat demping deed. Zo'n set zit ook al makkelijk op de helft van de aanschafwaarde van een 1.4 Punto van 13 jaar oud. Zonde om dat geld erin te steken als je daarna je buren ermee gaat terroriseren elke keer dat je start.
Mijn reactie was dan eigenlijk ook offtopic (en deze weer) en niet naar de TS, maar interesse in de auto van AP3X.
Volgens mij zat er een 200 cell sportkat in. Ik kan het filmpje nu niet bekijken, als jij zegt dat het een volledige open lijn was geloof ik het ook.

Edit: Sorry, de uitlaat van de STI was van Invidia. De uitlaat op de BRZ is van Ultrex met als het goed is een 100 cell sportkat. Totale kosten van dat merk vallen mee; $950 voor het uitlaatsysteem incl sportkat en dan nog $430-550 voor het spruitstuk, afhankelijk welke ze hadden.

Anyway, volgens mij heeft TS ongeveer alle opties voorbij horen komen. Gezien er niet veel zijn, inlaat en uitlaat traject :+

[ Voor 16% gewijzigd door TheBrut3 op 12-08-2020 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:39

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Ik heb wederom een aantal reacties verwijderd.
Klagen dat je het maar onzin vind, asociaal, etc. mag je ergens anders doen. Dat het niet aan de wetgeving voldoet mag je ook ergens anders doen, er zijn genoeg opties die wel voldoen en toch het geluid van een auto veranderd.
Het is aan de TS om te zorgen dat z'n auto ten aller tijden legaal blijft, daar hoeft hij echt niet iedere keer op gewezen te worden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-04 16:17
Zonder gelijk de hele auto te versleutelen; installeer een open luchtfilter.

Je hebt een turbo, standaard luchtfilter bak filtert hierbij een hoop geluid weg.

Door een open filter ga je het aanzuig geluid horen en ook het afblazen van de interne recirculatie klep. (Soort dumpvalve achtig geluid)

Heb even een foto van een dergelijk blok erbij gezocht; je inlaarbuis zit vrij rechtoe rechtaan naar je turbo toe, er zijn dus weinig andere "kamers" die het geluid dempen.
Monteren van enkel een open filter gaat dus al een groot verschil maken.

Dumpvalve lekker achterwege laten. Je hebt een moderne motor met een luchtmassa meter en allerlei milleudingetjes. De computer vind het echt niet fijn als je gemeten lucht uit het inlaattracject af gaat blazen de buitenlucht in.

[ Voor 17% gewijzigd door Bas. op 13-08-2020 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:52
Ik heb bij mijn Swift de buis weggehaald die van het spatbord naar het luchtfilterhuis loopt en zelfs met het originele luchtfilter zit er al leuk geluid in. Voor degenen die het dan over pk-verliezen hebben, klopt. Warme lucht bevat minder zuurstof, maar het temperatuurverschil tussen vóór het voorwiel of onder de motorkap is niet heel groot tijdens het rijden. Bij een Swift is dat een graad of twee, hooguit. Dat ga je niet merken in je vermogen, wind tegen doet al meer.

Misschien is er een type Punto waarvan de uitlaat na de katalysator wat dikker is, of de dempers anders zijn uitgevoerd. Dat kan wat meer, of een wat voller geluid opleveren, zonder dat je het (naar mijn idee) vervelende gebrul hebt van een sportuitlaat. Goeie kans dat het gewoon past, maar dat zou je eerst uit moeten zoeken en dan is het nog een gok of je dat geluid mooi gaat vinden. Ik ben in ieder geval wel blij met de GTi uitlaat onder mijn 1 liter, nèt wat voller geluid zonder dat het storend wordt.

Katvervanger maakt ook verschil, zonder katalysator zit er een mooie snerp in het geluid vanaf zo'n 3500 toeren, al weet ik niet of dat voor een Punto of turbomotoren in het algemeen ook zo is.

Wat ik zeker niet zou doen is dempers verwijderen. Justy van mijn ex had vanaf de katalysator letterlijk een rechte ijzeren pijp naar achter lopen. Buiten dat het voor geen meter klinkt word je er op den duur gek van, net als de omgeving. Geluid is overigens geen afkeurpunt voor de apk. De enige eisen zijn dat de katalysator aanwezig moet zijn, de uitlaat mag niet lekken en moet deugdelijk opgehangen zijn.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Pagina: 1