Hernieuwen WiFi netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09 17:31
Nu onze aanbouw af is wilde ik ons WiFi netwerk opnieuw gaan inrichten. Ik heb een nieuwbouwhuis die in de praktijk meer de eigenschappen heeft van een kooi van Faraday. Mijn werktelefoon (T-Mobile) heeft niet eens bereik in huis en de huidige WiFi komt een paar meter voor je een streep op je bereik kwijt bent. Tuin en zolder is sowieso al uitgesloten.

Hoe het er nu uit ziet:
-KPN Experiabox V10 welke in de meterkast hangt en WiFi uitstraalt (of wat er op moet lijken)
-Ubiquiti UniFy Ap LR (uit 2013 dus passieve PoE) op de eerste verdieping. Daar geheel goede WiFi, maar dan ook alleen op de 1e
-Zolder helaas geen (mogelijkheid tot) utp dus een WiFi versteker opgehangen, resultaat.. meh

In de aanbouw heb ik reeds 4x een Cat 6 bedraad punt liggen dus voldoende ruimte voor een AP of iets dergelijks. Ik wil, als het even kan, in en om het hele huis goed bereik hebben. Ook geen verschillende toegangspunten of een WiFi die per verdieping een apart punt heeft waar naar geschakeld moet worden.

Zelf had ik al bedacht om de experiabox uit te schakelen en via een AP bedraad beneden de WiFi te verzorgen. Alleen wat die ik me de huidige op de 1e? Kan die daarin mee doen of beter ook deze te vervangen voor iets universeels van hetzelfde merk?

Ook zag ik de KPN superwifi voorbij komen. Is dit een idee voor op zolder en kan die ook meedraaien in hetzelfde netwerk of moet dit weer apart (en wat zijn de gebruikers ervaringen)?

De eisen:
-snel en stabiele wifi verbinding
-een netwerk voor het hele huis
-betrouwbaar netwerk

Mocht de budget vraag gesteld worden, geen idee, niet relevant, het moet gewoon super goed werken. Heb in ieder geval op de BG en de 1e diverse UTP aansluitingen liggen. Zolder en schuur/tuin niet.

Ik ben een behoorlijke leek op dit gebied, maar met een handleiding lukt aansluiten me vast wel.

Hebben jullie tips of wat en hoe te realiseren?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Pont Max schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:08:
...
-Zolder helaas geen (mogelijkheid tot) utp dus een WiFi versteker opgehangen, resultaat.. meh...
Ja, als je op zolder geen wifi hebt, gaat een wifi versterker op zolder daar niets aan veranderen
't Idee van wifi versterkers is dat je ze ergens halverwege plaatst, waar je nog wel goed bereik hebt van je AP en voldoende kunt doorstralen naar zolder

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:02
Gewoon voldoende AP's toevoegen om overal bereik te hebben.
Het nut van de wifi van die experiabox uitzetten zie ik niet, als die vanuit z'n plaatsing niet voldoende je kamer kan bereiken, dan plaats je daar toch een AP erbij.
En afhankelijk van waar je die plaats, wat voor muren je hebt en hoe groot je tuin is heb je een kans dat je daar ook nog wel wat wifi voor buiten mee kunt verzorgen en anders een AP buiten plaatsen.

Als je geen kabel naar zolder kunt leggen heb je daar ook geen wifi nodig, want dan kun je daar ook niet komen.
Als je er wel kunt komen kun je er ook een kabel heen leggen, vaak is een AP in het trapgat plaatsen meer dan voldoende en als je daar een horizontale straler in plaats van een plafond model voor neemt heb je een goede kans dat je daar de hele 1e verdieping ook mee bestrijkt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Brahiewahiewa schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:53:
Ja, als je op zolder geen wifi hebt, gaat een wifi versterker op zolder daar niets aan veranderen
Geen, laten we het dan zwakke WiFi noemen. Komt er wel maar niet voldoende om er mee te werken. Door de versterker is het iets beter maar nog niet alles.
Ben(V) schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 16:00:
Het nut van de wifi van die experiabox uitzetten zie ik niet, als die vanuit z'n plaatsing niet voldoende je kamer kan bereiken, dan plaats je daar toch een AP erbij.
Ja zou evt ook kunnen, op dit moment heeft de experiabox enkel (goed) bereik in de hal.
Kan hem ook aan laten, maar krijg ik het dan ook zo geschakeld dat ik alles onder dezelfde noemer heb? (en beter nog, hoe doe ik dat?)
Ben(V) schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 16:00:
Als je geen kabel naar zolder kunt leggen heb je daar ook geen wifi nodig, want dan kun je daar ook niet komen.
Laat ik het zo stellen, een kabel in de wand is vooralsnog niet mogelijk. Over de muur laten lopen kan natuurlijk altijd maar dat vind ik zo lelijk... dan nog liever een powerline naar de zolder.

Over een jaar wordt de bovenverdieping nog wat verbouwd en kan ik er een in de muur slijpen, maar dat is iets voor later.

Maar, iemand een advies voor een goede AP met voldoende bereik in een gebouw vol ijzer en dikke beton?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:02
Maakt niet veel uit, geen enkele AP komt goed door beton met ijzer heen.
Blijft een kwestie van plaatsing.
En al bestrijkt die experiabox enkel de hal dan heb je daar in ieder geval wifi, want als je een AP in de kamer plaatst dan zal die net zo goed de hal niet bereiken.

Verder moet je altijd in je hoofd houden dat niet een AP de bottleneck is maar altijd het device (telefoon, tablet, laptop). Die hebben altijd minder vermogen en slechtere antennes dan het AP en communicatie is tweeweg verkeer.

En zoals al gezegd kun je van bijna geen wifi met een versterker nooit goed wifi maken.
Je kunt niet versterken wat er niet is.
Powerline kun je proberen maar zijn naar mijn mening ondingen die soms werken maar het vaak laten afweten.
Het vervelende met die dingen is dat ze kunnen werken en dan ineens problemen gaan geven.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:18
Voor mijn zolder ben ik een tevreden gebruiker van Pricewatch:Devolo 1200 powerline, er zijn van dat merk ook versies met ingebouwde Wi-Fi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
De vraag blijft echter nog overeind. Welke AP's en hoe is dat uniform onder dezelfde netwerk noemer te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-10 20:18
Het verschil in bereik tussen ap’s is behoorlijk klein, omdat ze allemaal dezelfde beperking hebben in zendvermogen, en ze moeten de cliënt ook nog kunnen vervangen.

De enige ap’s met echt beter bereik zijn de ruckus ap’s met beamflex+ maar dan moet je wel denken aan prijzen van 700+ euro. Al moet je ook daarbij niet verwachten dat je van geen signaal, naar echt goed signaal komt.
Pagina: 1