[Discussie] Waarom geen normaal gesprek over Apple?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:49

sapphire

Die-hard pruts0r

Topicstarter
Laat ik voor stellen dat ik dit als serieuze vraag stel en niet slechts 'de knuppel in het hoenderhok' wil gooien.

Afgelopen week kwam voor de zoveelste keer de discussie thuis langs dat mijn vrouw het zo fijn zou vinden als ik mijn PC weg zou doen en een iMac zou nemen. Voor mij simpelweg een non-discussie aangezien ik "PC-enthousiasteling" ben en deel van de hobby het knutselen en uitzoeken is. Daarnaast draait een deel van de games die ik speel niet (lekker) onder MacOS voor zover ik weet.

Voor mij geen probleem, ik val simpelweg niet in de doelgroep die Apple wil aanspreken/ het voldoet niet aan mijn persoonlijke behoefte.

Blijkbaar is dat lastig voor mensen om te berijpen want Apple word gezien als hét merk om spullen van te hebben en als je het kan betalen waarom dan niet? Dus word ik automatisch gezien als Apple hater terwijl voor het gemak vergeten word dat ik een iPad heb, als 2e telefoon (werk) een iPhone en jaren op iMacs en iBooks gewerkt heb (zei het lang geleden). Alleen vind ik iOS niet lekker werken op een telefoon en heeft MacOS niet mijn voorkeur. Dit is geen punt van discussie of het goed of slecht is want het is erg mooi maar komt gewoon neer op persoonlijke voorkeur van mij :)

Nou heeft dat de afgelopen tijd tot enkele discussie/gesprekken geleid waarbij het volgens de anderen steenvast aan mij ligt 'want jij snap er niks van' en geïrriteerd wegliepen en ik elke keer zoiets hab van "huh what just happend :?"

Bijvoorbeeld de iMac die ik eerder noemde. Als ik een iMac zou kopen wil ik wel iets met vergelijkbare specs als wat ik nu heb, achteruitgaan in specs vind ik vreemd/een no-go want ik heb immers de PC met deze specs uitgezocht op mijn (toenmalig) gebruik.
Dus ik een Mac Pro gevonden in de PW, 27", i7 dacht ik, 32GB ram, 1TB SSD, Vega56. á €5200. Scherm even groot maar hogere resolutie :9, redelijk snelle CPU, 1TB is krap want ik heb nu iets meer dan 3TB SSD ruimte en de vega56 is iets langzamer/gelijk aan wat ik nu heb.

Dus dit kwam ter sprake met mijn zwager er bij, die enorm Apple gebruiker is, en ik gooide op dat ik best naar een iMac wil gaan maar dat een vergelijkbare wel €5200 kost wat vrouwlief veul te veel geld vind.

Maar zoals elke keer lag het allemaal aan mij want ik keek verkeerd. Allereerst had ik die Vega56 niet nodig want op een Mac kun je toch niet gamen dus die kon ik sowieso al schrappen. 32Gb ram sloeg nergens meer op sinds ik geen freelance fotografie meer deed (deed ik toen ik mijn PC kocht). 1TB opslag was meer dan genoeg en als ik meer nodig had moest ik maar externe schijven nemen :?
Dan had ik genoeg aan een i5 met 8~16Gb ram en dan kosten het nog maar iets van €2000 ofzo + een PS4 om te gamen.

Nou kan het aan mij liggen maar €2000+ PS4 uitgeven en dan niet lekker kunnen gamen (controller+ spellen nieuw kopen), in CPU power er op achteruitgaan als ik foto's/video's bewerken wat ik welliswaar minder doe maar toch. Minder/te weinig ram hebben want 16GB is regelmatig te weinig én moeten klooien met kabeltjes en externe opslag wat overigens ook afbreuk doet aan de strakke cleane look van een iMac :?

Waarom zou ik in Godsnaam geld willen bijleggen hiervoor? Normaal gesprek was er niet meer bij want het ligt dus aan mij, ik snap het niet, ect.

Dit is één voorbeeld maar regelmatig heb ik dit soort discussie ook in de vorm dat iemand advies vraagt welke macbook ze moeten kopen. Dan adviseer ik ze een model en dan is het geregeld te duur en is een 'goedkopere' ook prima. Want op een Mac heb je geen i7 en 16GB nodig om 4K video's te gaan bewerken want die werken veel efficiënter en kan een i7 en 8GB ram ook prima. Nou lijkt het me sterk als je een clip van een paar GB inlaad dat die opeens minder groot word omdat het OS anders is maargoed :?
Idem met opslag, als dit achteraf niet te vervangen is kun je imho beter bij aanschaf maar wat meer bijleggen en een grotere SSD/SSHD nemen. Maar neeee want iOS/iPadOS/MacOS werkt veeeeel efficiënter dan Windows/Android dus heb je minder opslag nodig. Nouja lijkt me dat 20GB aan foto's overal 20GB is :?
Ik snap dat het OS wél efficienter is qua ram gebruik omdat het vele malen beter geoptimaliseerd is, zie de iPhones met een bescheidde hoeveelheid ram die rondjes rennen om Android toestellen met de dubbele hoeveelheid.

Nogmaals ik ben niet tegen of onwetend vziw maar ik snap de logica of vanuit mijn oogpunt het soms ontbreken daarvan gewoon weg niet hierin ?

Komt dit mensen bekend voor of hoe ga je er mee om ofzo?

Gabriël AM5

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:17
Apple liefhebbers hebben soms hetzelfde gedrag als die religieuze gekkies.
"Dood aan alle ongelovigen"
Daar valt dan automatisch niet mee te praten.

Gelukkig heb ik geen Apple gekkies in mijn directe omgeving.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:43

Kheos

FP ProMod
wat is precies de bedoeling van dit topic en hoe is dit anders dan "MacDonalds is beter dan Burger King", "Nee, omgekeerd: Burger King is beter dan MacDonalds"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NayoNL
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07-08-2020
Als een discussie over computerapparatuur uitmondt in weglopende partijen, dan is er meer aan de hand dan wat je verhaal hier schetst. Of de verhoudingen zijn schreef. Mensen hebben voorkeuren en daar kan prima mee gewerkt worden. Als de vrouw graag een iMac wil en jij niet, waarom is er dan een verliezer nodig? Koop een iMac erbij, is dat niet mogelijk?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-09 14:35
sapphire schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:39:
Afgelopen week kwam voor de zoveelste keer de discussie thuis langs dat mijn vrouw het zo fijn zou vinden als ik mijn PC weg zou doen en een iMac zou nemen.
Mijn eerste vraag: waarom?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CRpt3r55
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-09 10:43

Afgelopen week kwam voor de zoveelste keer de discussie thuis langs dat mijn vrouw het zo fijn zou vinden als ik mijn PC weg zou doen en een iMac zou nemen. Voor mij simpelweg een non-discussie aangezien ik "PC-enthousiasteling" ben en deel van de hobby het knutselen en uitzoeken is. Daarnaast draait een deel van de games die ik speel niet (lekker) onder MacOS voor zover ik weet.
Ik lees: Jouw PC... en non-discussie.. dan ben je er toch?

Etuuuuuh!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Dan adviseer ik ze een model en dan is het geregeld te duur en is een 'goedkopere' ook prima. Want op een Mac heb je geen i7 en 16GB nodig om 4K video's te gaan bewerken want die werken veel efficiënter en kan een i7 en 8GB ram ook prima. Nou lijkt het me sterk als je een clip van een paar GB inlaad dat die opeens minder groot word omdat het OS anders is maargoed :?
Ooit een full HD video of zware grafische bestanden op een moderne iPad Pro bewerkt? Dat gaat realtime en razendsnel. Op een tablet zonder fans. Omdat Apple zowel hardware als software in de hand heeft en op elkaar kan afstemmen kan iets met eenzelfde specificaties inderdaad efficiënter werken.

En hardware en software op elkaar afstemmen, werkend binnen een groter ecosysteem, heeft bepaalde voordelen. Dat uit zich vooral in gebruiksvriendelijkheid. Dat is niet uit te drukken in cijfertjes en specificaties. Zodra jouw prioriteit ligt bij de beste prestaties voor de laagste kosten (dat haal ik een beetje uit je bericht) snap ik dat dergelijke discussies spaak lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:35

Pazo

Mroaw?

Ik snap de hele discussie sowieso niet. Ik heb ook niets met Apple en geef voorkeur aan Windows / PC. Boeiuh als iemand daar wel geil van wordt? Ieder zijn ding toch? Ik ga de discussie niet eens aan. Leven en laten leven. En dooorrr met je leven.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:36
Deel je he pc met je vrouw? Staat dat ding met rgb fans/ram geheugen Inc razor rgb muis in de huiskamer? Wat is het probleem hier?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coop
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:29
Buiten het feit dat ik het met @NayoNL en @CRpt3r55 eens ben, is je verhaal niet heel consistent met de titel van dit topic. 'Waarom geen normaal gesprek over Apple?' en je zegt als eerste 'voor mij simpelweg een non-discussie [...]', waarmee je zelf dus al aangeeft dat je geen normaal gesprek over Apple wil voeren.

My two cents: heb Macbook gehad, nu weer Windows zowel laptop als desktop. Wel een iPhone sinds de 3G aangezien ik nooit een reden heb gehad om te switchen. Er is niets mis met Android en vind het vreemd dat sommige Android gebruikers meteen roepen 'Apple is kut. Fanboy.'. Zou ik op Android kunnen doen wat ik doe op mijn iPhone: zeker.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
GarBaGe schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:42:
Apple liefhebbers hebben soms hetzelfde gedrag als die religieuze gekkies.
"Dood aan alle ongelovigen"
Daar valt dan automatisch niet mee te praten.

Gelukkig heb ik geen Apple gekkies in mijn directe omgeving.
Dus net zoals

Linux gekkies
Antivax gekkies
Windows gekkies
BMW gekkies
Tesla gekkies
Voetbal gekkies
F1 Gekkies

etc
etc

elke groep heeft z'n idioten, wil niet zeggen dat de hele groep idioot is.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:11

SuBBaSS

-has Ryzen

corset schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:13:
[...]

Dus net zoals

Linux gekkies
Antivax gekkies
Windows gekkies
BMW gekkies
Tesla gekkies
Voetbal gekkies
F1 Gekkies

etc
etc

elke groep heeft z'n idioten, wil niet zeggen dat de hele groep idioot is.
Het is in ieder geval wel meteen duidelijk dat met betreffende user (dus) geen normale discussie te voeren is (als hij al vanuit de loopgraven gestart moet worden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:01

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Laat ik voor stellen dat ik dit als serieuze vraag stel en niet slechts 'de knuppel in het hoenderhok' wil gooien.

Afgelopen week kwam voor de zoveelste keer de discussie thuis langs dat mijn vrouw het zo fijn zou vinden als ik mijn PC weg zou doen en een iMac zou nemen.
wat kan het jouw vrouw boeien of je een PC of een Mac zou hebben? Heel vreemd!
Nou heeft dat de afgelopen tijd tot enkele discussie/gesprekken geleid waarbij het volgens de anderen steenvast aan mij ligt 'want jij snap er niks van' en geïrriteerd wegliepen en ik elke keer zoiets hab van "huh what just happend :?"
Je vrouw loopt dan bij je weg of anderen? Sowieso nogal een heetgebakerde discussie over een Apple vs. PC wanneer mensen boos weglopen maar okee ;)

Moet zelf overigens ook niets van Apple hebben hoor :P Heb zelf een iPhone van het werk maar kan er gewoon niet mee overweg! waardeloos :(

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:10
Ok. Ik stop even hier met lezen. Maar moet daar niet het volgende staan?
Afgelopen week kwam voor de zoveelste keer de discussie thuis langs dat mijn vrouw het zo fijn zou vinden als ze een iMac heeft.
De rest van je post kan ik samenvatten als "Apple is duur". En daar valt niet zoveel aan te doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
SuBBaSS schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:16:
[...]

Het is in ieder geval wel meteen duidelijk dat met betreffende user (dus) geen normale discussie te voeren is (als hij al vanuit de loopgraven gestart moet worden).
Elke discussie met fanboys is niet te voeren. Apple is net als elk ander product, heeft voordelen en nadelen en werkt voor bepaalde mensen wel of niet.

Of je anti bent of niet, genoeg mensen die het gebruiken, net zoals Android.

Live and let live etc.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:12
Heb zelf net mijn 10 jaar oude iMac vervangen door een goedkope 'second life' HP desktop. Maar dat is niet iets waar ik of mijn omgeving discussies over gaan voeren. Niet interessant.

Hoe kom je dan in zulke discussies terecht? Je kan toch ook gewoon je schouders ophalen? Als iemand blij is met een iPhone, prima toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:11

SuBBaSS

-has Ryzen

corset schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:24:
[...]

Elke discussie met fanboys is niet te voeren. Apple is net als elk ander product, heeft voordelen en nadelen en werkt voor bepaalde mensen wel of niet.

Of je anti bent of niet, genoeg mensen die het gebruiken, net zoals Android.

Live and let live etc.
Totaal mee eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:04
Joehoe! Medium Apple-fanboy hier :). Ik heb voor mezelf een hele simpele keuze gemaakt. Gamen doe ik op een Ryzen Windows bak, werken op een MacBook Pro. Ik vind MacOS namelijk erg fijn werken maar ik vind de Mac hardware veel te duur voor wat ik ermee wil voor wat betreft games.

Die discussies die jij hebt probeer ik altijd snel af te kappen. Heb je die hardware echt nodig? Ja? Mooi. Wil/kan je het betalen? Nee? Dan hoor jij niet in de doelgroep en moet je het vooral niet doen. Want ja de hardware is godsgruwelijk duur. De Mac Pro heet niet voor niks zo, gericht op de zakelijk markt/PRO consumers met een dikke portemonnee en klein gaatje in de hand.

Wat betreft je zwager, als ik het zo lees wil hij voornamelijk weten (of jou laten toegeven) of je het nodig hebt of dat je te eigenwijs bent om toe te geven dat 1TB inderdaad genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Discussies met anderen over wat beter is of niet is redelijk kansloos, want wat voor de één werk, werk voor de ander niet.
Ik ben dan ook altijd heel snel klaar met dit soort discussie.

..... doet het niet op ..... en klaar is de discussie. Of dit werkelijk zo is maakt niks uit, de ander kan dan niet gaan argumenteren dat je toch naar iets anders moet overstappen, want dat ene werkt niet. (wel even een leuk en apart stukje software verzinnen dan)

Zelf geef ik altijd wel mijn voorkeur als advies, maar als de ander er niks mee doet is zijn eigen keuze, dan ga ik niet lopen zeuren dat ie toch moet overstappen of zo.
En als mijn vriendin een iMac wilt hebben koopt ze er lekker zelf één.

[ Voor 21% gewijzigd door Ernemmer op 22-07-2020 15:44 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik denk dat de vraag eerder moet zijn waarom jij zoveel kortzichtige mensen in je omgeving hebt. Ik ken genoeg mensen die Apple spul hebben maar nog nooit heeft iemand dat proberen op te dringen aan een ander. En genoeg mensen die geen Apple spul hebben maar ook nog nooit iemand meegemaakt die anderen van Apple af probeert te krijgen.

Dat zijn van die typische discussies die je op de middelbare school nog hebt als je een eigen identiteit probeert te vormen op basis van de producten die je koopt maar later in je leven moet je dat gewoon los laten. Dan gaat het puur over de vraag wat je nodig hebt en welk product het beste voldoet, ongeacht of dat nu een hip merk is of niet.

Brand loyalty vind ik ook altijd zo'n idioot gedoe. Ik koop producten van een bedrijf zolang ze producten maken die aansluiten bij mijn behoeften. Wanneer dat ophoud ga ik naar een ander merk.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dan heb je nog nooit een ICT studie gedaan met een iPhone :P Dan krijg je elke dag opnieuw commentaar over dat Android beter is, blablala, of Windows Phone, etc.
Veel ICT'ers zijn gewoon kansloos volk dat elkaar er van probeert te overtuigen dat hun aankoop het beste is. Net zo erg als Apple fanboys die alles kut vinden totdat Apple het zelf presenteert.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2020 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb een iPhone en een iPad en ben er erg tevreden over, maar hier pronkt een prima Windows 10 laptop op het bureau. Het zal me echt aan mijn reet roesten wat een ander er van vindt en het boeit me ook totaal niet wat een ander voor telefoon/tablet/pc/doos heeft. Moet 'ie helemaal zelf weten.

Na mijn laatste Nokia (E75) heb ik kort een Windows mobile ding gehad van HTC. Dat was een waardeloos ding. Een kameraad had toen één van de eerste iPhones. Dat werkte eigenlijk best wel goed, dus ik kocht toen een iPhone. Later kwam er een iPad bij. Als de kameraad toen een Android telefoon had gehad en dat beviel toen net zo goed, dan had ik hier nu waarschijnlijk gezeten met een Samsung Galaxy ofzo.

Ik zie ook niet hoe je dit tot discussie kunt maken, tenzij je gaat proberen om jouw religie op te dringen aan de ander (two-way). Als iemand me zijn nieuwe iPhone laat zien, ben ik net zo blij voor hem/haar als wanneer iemand mij zijn nieuwe Android telefoon laat zien.

Omdat ik 'ook iets met computers doe', vragen mensen uit mijn omgeving me om advies als het gaat om een nieuwe mobiel. Soms zeg ik 'koop Android toestel x', een andere keer 'koop die of die iPhone', net wat beter is voor die persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 16:40:
Dan heb je nog nooit een ICT studie gedaan met een iPhone :P Dan krijg je elke dag opnieuw commentaar over dat Android beter is, blablala, of Windows Phone, etc.
Veel ICT'ers zijn gewoon kansloos volk dat elkaar er van probeert te overtuigen dat hun aankoop het beste is. Net zo erg als Apple fanboys die alles kut vinden totdat Apple het zelf presenteert.
Tja, studenten zijn op heel veel vlakken net kinderen ;). En op de IT opleidingen vaak nog net wat meer gezien ze zich daar wat langer achter de IT kunnen verschuilen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Topicstarter
Kheos schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:44:
wat is precies de bedoeling van dit topic en hoe is dit anders dan "MacDonalds is beter dan Burger King", "Nee, omgekeerd: Burger King is beter dan MacDonalds"?
Ik zeg niet dat iets beter dan wat anders is :?

Ik vraag me af waarom ik zo vaak in dit soort discussie terecht kom, mis ik iets ofzo wat Apple gebruikers wel zien, of....?
NayoNL schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:47:
Als een discussie over computerapparatuur uitmondt in weglopende partijen, dan is er meer aan de hand dan wat je verhaal hier schetst. Of de verhoudingen zijn schreef. Mensen hebben voorkeuren en daar kan prima mee gewerkt worden. Als de vrouw graag een iMac wil en jij niet, waarom is er dan een verliezer nodig? Koop een iMac erbij, is dat niet mogelijk?
Nou loopt mijn vrouw niet weg hoor, voornamelijk mijn zwager die dan weer geïrriteerd is omdat ik het volgens hem allemaal niet snap.Wat ik neit snap wil ik dan graag weten want dat volg ik niet helemaal :)
DiedX schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:53:
[...]

Mijn eerste vraag: waarom?
Korte versie, een iMac staat mooi :+
CRpt3r55 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:00:
[...]

Ik lees: Jouw PC... en non-discussie.. dan ben je er toch?
Wat mij betrefd wel ja.
Tom schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:05:
[...]

Ooit een full HD video of zware grafische bestanden op een moderne iPad Pro bewerkt? Dat gaat realtime en razendsnel. Op een tablet zonder fans. Omdat Apple zowel hardware als software in de hand heeft en op elkaar kan afstemmen kan iets met eenzelfde specificaties inderdaad efficiënter werken.

En hardware en software op elkaar afstemmen, werkend binnen een groter ecosysteem, heeft bepaalde voordelen. Dat uit zich vooral in gebruiksvriendelijkheid. Dat is niet uit te drukken in cijfertjes en specificaties. Zodra jouw prioriteit ligt bij de beste prestaties voor de laagste kosten (dat haal ik een beetje uit je bericht) snap ik dat dergelijke discussies spaak lopen.
Nee! Maar hoor er wel goede verhalen over, zou nog wel een idee zijn om een iPad Pro te halen voor erbij :)

Gaat mij in dit gesprek niet over beste prestaties voor de laagste kosten en ik begrijp de Apple filosofie/ecosysteem ook hoor. Hell zelfs om die reden laatst de Pixel van mijn vrouw weggedaan en haar een iPhone SE 2020 gegeven omdat deze beter bij haar wensen aansluit, schitterend ding :)

Gaat mij er om dat ik prima tevreden ben met mijn PC die doet wat hij moet doen en prijs-prestatie wise enorm scheef is overigens maar dat is hobby/voorkeur O-) Maar meer dat als dit punt ergens aangesneden word ik volgens veel Apple gebruikers voor gek verklaard en en normale uitleg blijkbaar niet mogelijk is:?
Dacuuu schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:11:
Deel je he pc met je vrouw? Staat dat ding met rgb fans/ram geheugen Inc razor rgb muis in de huiskamer? Wat is het probleem hier?
Ze heeft een eigen Surface Pro en zit zelden op de PC. Dit is overigens vrij bescheiden, 2&"Dell scherm met klein luidsprekertje er onder, muis en tobo met RGB uit en ITX case (12,6L) die muisstil is en RGB uit.
coop schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:13:
Buiten het feit dat ik het met @NayoNL en @CRpt3r55 eens ben, is je verhaal niet heel consistent met de titel van dit topic. 'Waarom geen normaal gesprek over Apple?' en je zegt als eerste 'voor mij simpelweg een non-discussie [...]', waarmee je zelf dus al aangeeft dat je geen normaal gesprek over Apple wil voeren.

My two cents: heb Macbook gehad, nu weer Windows zowel laptop als desktop. Wel een iPhone sinds de 3G aangezien ik nooit een reden heb gehad om te switchen. Er is niets mis met Android en vind het vreemd dat sommige Android gebruikers meteen roepen 'Apple is kut. Fanboy.'. Zou ik op Android kunnen doen wat ik doe op mijn iPhone: zeker.
Nouja niet willen, het sluit simpelweg niet aan bij mijn wensen en wat ik er mee wil doen. Punt is dat als dit bv ter sprake komt en ik dat probeer uit te leggen dat ik dan volgens mensen rare dingen zeg.
Heel simpel ik pas met mijn gezin niet in een sportwagen hoe mooi en goed werkend die ook in elkaar steekt. Daarom heb ik dan ook geen sportwagen maar een auto die beter bij de wensen van het vervoer van het gezin aansluit maar blijkbaar is dat raar en snap ik niet waarom die sportwagen"beter" is ofzo?
Terwijl ik prima snap dat mensen voor een sportwagen kiezen, het ook erg mooi vind maar die mensen niet schijnen te snappen dat ik dat niet wil.
Shadow_Agent schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:21:
[...]

wat kan het jouw vrouw boeien of je een PC of een Mac zou hebben? Heel vreemd!

[...]

Je vrouw loopt dan bij je weg of anderen? Sowieso nogal een heetgebakerde discussie over een Apple vs. PC wanneer mensen boos weglopen maar okee ;)

Moet zelf overigens ook niets van Apple hebben hoor :P Heb zelf een iPhone van het werk maar kan er gewoon niet mee overweg! waardeloos :(
Tja een iMac is ook wel mooi en staat leuker/beter/mooier in de huiskamer.

Mijn vrouw loopt overigens niet weg hoor, mijn zwager en wat andere bekende helaas wel. En ja die zijn soms wat heetgebakkerd en fel als iemand het niet met ze eens is en ik ga graag de discussie aan :+
jeroen3 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:23:
[...]

Ok. Ik stop even hier met lezen. Maar moet daar niet het volgende staan?

[...]

De rest van je post kan ik samenvatten als "Apple is duur". En daar valt niet zoveel aan te doen.
Die zou ze zeker graag willen ja. Apple kost geld, of het duur is laat ik tussen beide. De iPhone SE 2020 vond ik een no-brainer en toen er een tablet moet komen vond ik een iPad tov. een Samsung ook een no-brainer.
Ik vind Apple duur als het apparaat niet op mijn wensen aansluit tov een apparaat welke dat wel doet en ik al heb staan :+
Electromonkey schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:38:
Joehoe! Medium Apple-fanboy hier :). Ik heb voor mezelf een hele simpele keuze gemaakt. Gamen doe ik op een Ryzen Windows bak, werken op een MacBook Pro. Ik vind MacOS namelijk erg fijn werken maar ik vind de Mac hardware veel te duur voor wat ik ermee wil voor wat betreft games.

Die discussies die jij hebt probeer ik altijd snel af te kappen. Heb je die hardware echt nodig? Ja? Mooi. Wil/kan je het betalen? Nee? Dan hoor jij niet in de doelgroep en moet je het vooral niet doen. Want ja de hardware is godsgruwelijk duur. De Mac Pro heet niet voor niks zo, gericht op de zakelijk markt/PRO consumers met een dikke portemonnee en klein gaatje in de hand.

Wat betreft je zwager, als ik het zo lees wil hij voornamelijk weten (of jou laten toegeven) of je het nodig hebt of dat je te eigenwijs bent om toe te geven dat 1TB inderdaad genoeg is.
Ik kan een Mac Pro betalen hoor, kan hem gewoon zakelijk kopen zelfs dus dat is de discussie niet zozeer.
En die 1TB, tja ik kan het makkelijk op externe schijven kwijt maar dat vind ik weer afbreuk doen het design en de cleane look op je bureau met een iMac (Pro).
Ik heb nu 1TB voor OS/programma's/games, 2TB SSD omdat 3,5"HDD niet in de behuizing past en dat data is die ik regelmatig gebruik dus snel bij de hand wil hebben en continue synct met NAS/cloud en 250GB ofzo als scratch/rommel schijf. En dan nog enkele TB's aan externe schijven met data die ik minder vaak gebruik (totaal iets van richting de 3TB aan foto's en video's eigen materiaal dus geen downloads).

Gabriël AM5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:47
Ik denk dat het allemaal een beetje preken voor eigen parochie is en waar het heel dicht tegen appels met peren vergelijken aanschuurt. Zowel Windows als Apple OS producten hebben allebei hun voor en nadelen.

Apple gebruikers vroeger waaren vooral erg trots, omdat zij uit de kudde Windows schapen waren gestapt. Zij meenden dat Windows de hele GUI van Apple had nagemaakt, net zoals Google haar hele smartphone OS gekopieerd zou hebben van Apple's iOS. Dat Apple haar eerste GUI uit de stal van Xerox komt laten we voor het gemak even achterwege.

In de tijd van een crashende en virus gevoelige Windows 2000 machine was het makkelijk praten voor Apple fans, maar tegenwoordig draait Windows 10 ook prima. En niet minder belangrijk, Apple kiest meer en meer voor het (onbetaalbare) hoge segment waar Windows laagdrempelig voor een veel grotere groep blijft.
En ongetwijfeld dat Apple door eigen hard- en software integratie net iets efficienter dan Windows machines werkt, maar dat wil niet zeggen dat Windows in alles inferieur zal blijven t.o.v. Apple, dat is ronduit onzin.

Ik ben al 30 jaar lang 100% Apple gebruiker maar werk zakelijk altijd met Windows. En sinds Windows 7 zie ik absoluut geen aanleiding om ook hier over te schakelen op Apple. Neem het immers populaire MS Office, waar Apple in al die jaren nog steeds geen vinger tussen krijgt, of menig zakelijke software waar geen Apple OS versie van is. Zelfs Autocad heeft jaren lang alleen op Windows gedraaid en niet voor niets. In de muziekindustrie is Apple daarentegen wel keuze nummer 1, dat werkt allemaal net even prettiger als Windows.

Werk met de machine waar jij je prettig bij voelt en welke doet wat jij verwacht. Wat een ander hier van denkt en wat zijn of haar overtuiging is, is ook prima maar nooit de jouwe.

[ Voor 3% gewijzigd door Theo74 op 23-07-2020 10:59 ]

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat het verstandig om zulke discussies niet te voeren met mensen die per definitie niet openstaan voor jouw argumenten. Want dat is toch het hele probleem? Het onderwerp is eigenlijk niet zo relevant.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
sapphire schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 17:21:
[...]
Ik vraag me af waarom ik zo vaak in dit soort discussie terecht kom
Echt? Ok dan. Dit is de reden:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Topicstarter
Kheos schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 17:39:
[...]

Echt? Ok dan. Dit is de reden:

[...]
Ja! Dat is een hele goede 8)

Ik bedoelde dat ik de discussie niet opzoek maar als hij ontstaat ik niet het karakter heb om mijn schouders op te halen en te zeggen "joe is goed" maar dan ook graag de discussie aanga (uiteraard op basis van argumenten).

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-09 14:35
En het is jóuw pc, in de vorm van : de vrouw gebruikt 'm niet?

Op zoek naar een andere....... Vrouw

Als hij gedeeld is, dan zou ik een grote curved monitor neergooien met een dual input. Mac Mini fully decked out neergooien, en een rgb kast ernaast ;)

Zelf zit ik in het Apple ecosysteem, omdat ik er effectiever op werk. Ja, dat is subjectief. Daarnaast heb ik een ryzen met 2080 voor het betere gamewerk.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleFan2007
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:53
Ik snap niet echt wat de bedoeling hier is maar als Apple gebruiker kan ik zeggen dat niet alles van Apple per sé beter is. Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik heb zo een gevoel dat iedere niet Apple fan ons zien als personen waar niet mee te praten valt. bv. we noemen een voordeel van Apple en een nadeel van Android/Windows en er wordt meteen gezegd dat we freaks zijn en dat er met ons niet te praten valt.
En dat is juist de reden waarom ik (denk anderen ook) geïrriteerd zijn als er zo een gesprek is.
Wij zijn niet wereldvreemd hoor, wij hebben sociale aspecten waardoor we kunnen praten als normale mensen.

Tuurlijk 'verdedigen' we ons favoriete merk net zoals jij hier Windows 'verdedigt' en als het beste ziet.
De mac's zijn niet bedoeld om op te gamen, punt uit en daarom is een Mac niet slecht.
En als je het niet snapt dan is dat jouw probleem.
Het enige ambetante is dat Windows/android fans zo van die onnozele tegenargumenten geven om Apple zwart te maken.
Bv. wat ik eerder al aanhaalde, een Mac is niet bedoeld om te gamen dus een Mac is slecht.
Als je dat allemaal doet zelfs dan ben je geen Apple hater maar de ben je ambetant.

Maar bon, dat is mijn mening maar dat doet er niet toe waarschijnlijk want ik ben een Apple gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-09 14:43

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Allereerst, ieder moet gewoon gebruiken wat men het fijnst vindt. De persoon bepaald welk systeem bij hem past, niet andersom.
Nu is het zo dat dit soort gesprekken zich niet alleen tot Apple beperken, ook Windows en Android gekkies kunnen er wat van. Daar zitten ook een partij blinde fanatiekelingen tussen.

Dit soort discussies zijn onzinnig. Advies is prima, zolang de wensen van een gebruiker maar in acht worden genomen.
Voor mij werkt alleen het Apple ecosysteem, sluit perfect op mijn wensen aan. En ja als ik mensen iets adviseer kijk ik ook zeker naar Apple, uiteindelijk moet je dan toch afvragen, past dit bij hen en wordt het voor hen eenvoudiger. En de beurs speelt als het on Apple gaat ook nog eens mee.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik vraag me dat, als (vrij heavy) Apple gebruiker ook vaak af ja ;)

Het lijkt wel alsof je je er voor moet verantwoorden vaak. Ik heb jarenlang PC's gebouwd, er aan geknutseld en weet ik veel wat gedaan (ooit nog flink met de befaamde Abit BP6 bezig geweest die geloof ik nog de Tweakers banner heeft mogen sieren ooit, 1 van de leukste dual CPU knutselbordjes voor consumenten destijds) maar op een gegeven moment met de iPhone 1 in aanraking gekomen die ik uit Amerika heb laten komen. Ook daar zat een flinke knutselfactor aan aangezien je die niet zomaar in NL kon gebruiken.

Toen via de route andere iPhones, iPad een iMac gekocht en never looked back. Nu in het bezit van twee MBP's (dont ask), een iMac en verder stikt het in huis van de iPhones en iPads. Ik weet niet wat het is maar ik word gewoon blij van die dingen. Het werkt gewoon is een cliché maar voor mij zeker waar. Ik hoef niet meer precies te weten hoé het werkt. En ja, het is duur, prima. Dan koop ik een goedkoper model, een tweedehands, of ik spaar wat langer door. Helemaal prima.

Mijn vriendin heeft een Windows laptopje zelf nog, paar jaar geleden gekocht buiten mijn invloedssfeer om zeg maar en die moest hoognodig opnieuw geinstalleerd worden (ook zoiets). Daar wordt je toch niet blij van zeg, zo'n Asus/Acer/whatever ding van plastic, wat net wel net niet lekker werkt, een trackpad van blurgh, etc. En ja, ook in de Windows wereld zijn er mooie dingen te krijgen weet ik, maar dan is het prijsverschil opeens minimaal. Of zelfs negatief.

Maar goed, ik werk nog 'in de ICT' en als mensen horen dat je eigenlijk alleen maar Mac's in huis hebt moet je nog altijd wat uitleggen... en vliegen de (voor)oordelen je ook om de oren. Leven en laten leven toch. Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet game (behalve wat simpelen spellen op de Apple TV) want dat lijkt me echt een flinke pro voor de Windows wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
sapphire schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 17:50:
[...]

Ik bedoelde dat ik de discussie niet opzoek maar als hij ontstaat ik niet het karakter heb om mijn schouders op te halen en te zeggen "joe is goed" maar dan ook graag de discussie aanga (uiteraard op basis van argumenten).
ok, dan heb je jouw antwoord toch?
het ontgaat me nog steeds wat de bedoeling is van dit topic, maar het is ondertussen wel lekker aan het verzanden in " ik gebruik Mac, en da's beter omdat" of "ik wil geen Mac, want".

Wie had dat kunnen denken... :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
sapphire schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 17:50:
[...]

Het probleem is alleen dat jij niet openstaat voor andermans argumenten.
Jij hebt je keuze gemaakt en daarmee is voor jou de discussie afgelopen, alle argumenten die niet binnen jouw keuze vallen vind jij geen goede argumenten.

Waardoor je dus de hele discussie verziekt omdat jij geen discussie voert op argumenten maar enkel op jouw keuze.

Kijk, gamen op pc of op console is simpelweg een keuze, voor alletwee zijn argumenten te geven alleen jij accepteert alleen maar argumenten die jouw keuze onderbouwen.
En ik kan me mogelijk redelijk vinden in het argument dat 32GB Ram nergens meer op slaat als je nu geen fotografie meer doet, oftewel in Mac slaat het nergens op, maar in je PC ook niet (alleen zit het er nog gratis in)
Net zoals ik 3 TB SSD in 1 pc apart vind... Ik zou zeggen koop een 4 TB Nas en je kan er op alle apparaten van gebruik maken. Maar dat is wederom een keuze...

Oftewel als je een normaal gesprek ergens over wilt hebben, dan zou ik zeggen luister eens naar de argumenten van de tegenpartij en mieter die niet aan de kant omdat het simpelweg niet jouw keuzes zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik apple om te produceren zonder enige onderbreking. Het werkt altijd. Ik doe m'n laptop dicht en 2 dagen later kan ik doorgaan op hetzelfde punt, hij hapert nooit, loopt nooit vast, geen geforceerde updates.

Heb ook een Windows PC waar ik op game, en wat een onding is dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou een tegenaanbod doen. Jij zou het fijn vinden dat zij een Ferrari gaat leasen, die dingen maken zo'n lekker geluidje...

En nee, als Apple liefhebber snap ik deze discussie ook niet, nooit gedaan ook. Ik begrijp heel goed dat niet iedereen te dure spullen in huis wil halen, nog afgezien van de werking er van. Iedereen heeft z'n voorkeuren. Sommige mensen zweren bij een Samsung telefoon, anderen bij een OnePlus. Leef en laat leven.

Zou je vrouw het fijn vinden dat je een iMac zou kopen omdat je teveel aan je computer werkt in plaatsen er mee werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-09 16:36

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb diverse spullen van Apple en helemaal niks van Android.. Mijn vriendin ook, die heeft zelfs een Apple Watch.. We zitten dan ook dik in de eco van Apple... Maar de laptops zijn "gewoon" Windows...

Waar bemoeit je vrouw zich eigenlijk mee? Die van mij houdt zich niet bezig met de techniek hier thuis (en daar moet ze niet aan beginnen ook), zoals ik me niet bezig houd met de inrichting van de kinderkamer of de kleding van mijn dochter (behalve betalen)....

Ik heb trouwens nooit discussies over Android vs. Apple... Dus ik deel je ervaringen totaal niet..
Ik denk dat de vraag eerder moet zijn waarom jij zoveel kortzichtige mensen in je omgeving hebt. Ik ken genoeg mensen die Apple spul hebben maar nog nooit heeft iemand dat proberen op te dringen aan een ander. En genoeg mensen die geen Apple spul hebben maar ook nog nooit iemand meegemaakt die anderen van Apple af probeert te krijgen.
Dit dus...

[ Voor 35% gewijzigd door FreakNL op 23-07-2020 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Tsurany schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:46:

Dat zijn van die typische discussies die je op de middelbare school nog hebt als je een eigen identiteit probeert te vormen op basis van de producten die je koopt maar later in je leven moet je dat gewoon los laten. Dan gaat het puur over de vraag wat je nodig hebt en welk product het beste voldoet, ongeacht of dat nu een hip merk is of niet.
Veel mensen ontstijgen dat niveau van de middelbare school helaas nooit.

Heel irritant vind ik mensen die wat minder kunnen (of willen) uitgeven en dat perse moeten rechtvaardigen door alles wat iets duurder is af te kraken.
Dus heb je een mooie telefoon dan hoor je alleen maar "pure afzetterij, hij is drie keer zo duur dan de mijne en je belt er toch alleen maar mee". Er wordt dan net gedaan alsof je onnozel bent en door een of andere scammer bent opgelicht. Maar dan is hun ego gered, want ze hebben minder geld maar zijn natuurlijk wel veel slimmer dan jij, en dat is het enige wat telt.

Verder vind ik religieuze discussies over Windows vs Mac of Linux, of GPL vs BSD, of Android vs Apple niet zo interessant. Het wordt vooral vreemd als daar dan ook nog een moreel oordeel aan gehangen wordt alsof het om Good vs Evil gaat. Apple is slecht want er zit 50% marge op een iPhone en <insert random Chinese telefoon> is goed want die doen het met 5%.
Wat boeit het mij nou hoeveel winst Apple maakt? Ze mogen van mij ook 200% winst maken zolang ze een product maken wat ik het geld waard vindt. En als ik het product niet het geld waard vindt dan hang ik daar nog steeds geen moreel oordeel aan. Dan koop ik gewoon wat anders.
Brand loyalty vind ik ook altijd zo'n idioot gedoe. Ik koop producten van een bedrijf zolang ze producten maken die aansluiten bij mijn behoeften. Wanneer dat ophoud ga ik naar een ander merk.
Ik doe niet aan brand loyalty, of wat voor loyaliteit dan ook aan een bedrijf, maar als een bedrijf producten blijft maken die mij een goed gevoel geven, dan blijf ik ze meestal ook wel kopen.
Zo heb ik afgelopen winter een nieuwe TV gekocht. Dat is mijn vierde TV van dit merk en ze hebben allemaal tiptop gewerkt, en deden alles wat ik ervan verwachte, en dan blijf ik graag bij hetzelfde merk. Maar er zijn ook vaste merken waar ik vanaf ben gestapt omdat ik de kwaliteit zag dalen maar de prijzen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Topicstarter
AppleFan2007 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 19:06:
Ik snap niet echt wat de bedoeling hier is maar als Apple gebruiker kan ik zeggen dat niet alles van Apple per sé beter is. Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik heb zo een gevoel dat iedere niet Apple fan ons zien als personen waar niet mee te praten valt. bv. we noemen een voordeel van Apple en een nadeel van Android/Windows en er wordt meteen gezegd dat we freaks zijn en dat er met ons niet te praten valt.
En dat is juist de reden waarom ik (denk anderen ook) geïrriteerd zijn als er zo een gesprek is.
Wij zijn niet wereldvreemd hoor, wij hebben sociale aspecten waardoor we kunnen praten als normale mensen.

Tuurlijk 'verdedigen' we ons favoriete merk net zoals jij hier Windows 'verdedigt' en als het beste ziet.
De mac's zijn niet bedoeld om op te gamen, punt uit en daarom is een Mac niet slecht.
En als je het niet snapt dan is dat jouw probleem.
Het enige ambetante is dat Windows/android fans zo van die onnozele tegenargumenten geven om Apple zwart te maken.
Bv. wat ik eerder al aanhaalde, een Mac is niet bedoeld om te gamen dus een Mac is slecht.
Als je dat allemaal doet zelfs dan ben je geen Apple hater maar de ben je ambetant.

Maar bon, dat is mijn mening maar dat doet er niet toe waarschijnlijk want ik ben een Apple gebruiker
Ik mag hopen dat dit niet richting mij bedoeld is? Ik haalt hier namelijk allerlei dingen aan die ik juist niet zeg. Ik noem namelijk niemand freaks van mij hoeft ook niemand zich te verdedigen. Ik noem nergens Apple slecht en volgens mij verdedig ik ook nergens Windows.
Je haalt wel mijn punt mooi aan dat als ik dus niet direct sta te springen en juichen bij Apple ik dus gelijk bij het tegen kamp hoor :? Terwijl voor het gemak even vergeten word dat ik ent zoveel Apple devices als (iPhone en iPad) bezig als non-Apple devices (PC en Android telefoon) en ze allemaal dagelijks gebruik.
OkselFris schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:56:
Allereerst, ieder moet gewoon gebruiken wat men het fijnst vindt. De persoon bepaald welk systeem bij hem past, niet andersom.
Nu is het zo dat dit soort gesprekken zich niet alleen tot Apple beperken, ook Windows en Android gekkies kunnen er wat van. Daar zitten ook een partij blinde fanatiekelingen tussen.

Dit soort discussies zijn onzinnig. Advies is prima, zolang de wensen van een gebruiker maar in acht worden genomen.
Voor mij werkt alleen het Apple ecosysteem, sluit perfect op mijn wensen aan. En ja als ik mensen iets adviseer kijk ik ook zeker naar Apple, uiteindelijk moet je dan toch afvragen, past dit bij hen en wordt het voor hen eenvoudiger. En de beurs speelt als het on Apple gaat ook nog eens mee.
Coudn't agree more d:)b
Servor schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:15:
Ik weet niet wat het is maar ik word gewoon blij van die dingen. Het werkt gewoon is een cliché maar voor mij zeker waar. Ik hoef niet meer precies te weten hoé het werkt. En ja, het is duur, prima. Dan koop ik een goedkoper model, een tweedehands, of ik spaar wat langer door. Helemaal prima.
Nou alleen maar fijn toch :)
Maar goed, ik werk nog 'in de ICT' en als mensen horen dat je eigenlijk alleen maar Mac's in huis hebt moet je nog altijd wat uitleggen... en vliegen de (voor)oordelen je ook om de oren. Leven en laten leven toch. Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet game (behalve wat simpelen spellen op de Apple TV) want dat lijkt me echt een flinke pro voor de Windows wereld.
Apart, lijkt mij juist logisch. Als je meerdere Apple spullen bezit werkt dat toch juist fijn samen in het ecosysteem? Een allegaartje als ik werkt lastiger samen _O-
Kheos schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:24:
[...]

ok, dan heb je jouw antwoord toch?
het ontgaat me nog steeds wat de bedoeling is van dit topic, maar het is ondertussen wel lekker aan het verzanden in " ik gebruik Mac, en da's beter omdat" of "ik wil geen Mac, want".

Wie had dat kunnen denken... :X
Nouja had het wel bedacht maar gehoopt dat het niet zover zou komen ;(
Gomez12 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:00:
[...]

Het probleem is alleen dat jij niet openstaat voor andermans argumenten.
Jij hebt je keuze gemaakt en daarmee is voor jou de discussie afgelopen, alle argumenten die niet binnen jouw keuze vallen vind jij geen goede argumenten.

Waardoor je dus de hele discussie verziekt omdat jij geen discussie voert op argumenten maar enkel op jouw keuze.

Kijk, gamen op pc of op console is simpelweg een keuze, voor alletwee zijn argumenten te geven alleen jij accepteert alleen maar argumenten die jouw keuze onderbouwen.
En ik kan me mogelijk redelijk vinden in het argument dat 32GB Ram nergens meer op slaat als je nu geen fotografie meer doet, oftewel in Mac slaat het nergens op, maar in je PC ook niet (alleen zit het er nog gratis in)
Net zoals ik 3 TB SSD in 1 pc apart vind... Ik zou zeggen koop een 4 TB Nas en je kan er op alle apparaten van gebruik maken. Maar dat is wederom een keuze...

Oftewel als je een normaal gesprek ergens over wilt hebben, dan zou ik zeggen luister eens naar de argumenten van de tegenpartij en mieter die niet aan de kant omdat het simpelweg niet jouw keuzes zijn...
Welke argumenten dan? Dat is een beetje het punt. Ik kan vrijwel elke keuze voor onderdeel uitleggen waarom ik die heb gemaakt (dat is een argument toch, een beredenering/uiteenzetting waarom een keuze is gemaakt).

Ik fotografeer nog wel alleen amper zakelijk. Dus nog wel eens een evenement, concert, ect. Zeker tijdens evenementen die hier lokaal die wat langer duren is de tijd tussen event---> online erg kort en dat soms meerdere keren per dag. Dan heb ik PS, Lr, C1, FTP, webapps, muziekje, ect open staan en geloof me dan is 16GB zo weg en is snel kunnen werken zonder dingen te moeten sluiten en een berg rekenkracht paraat hebben een must. Zeker als er ook nog iets van film bij komt. Dus 32GB is wellicht iets ruim maar 16GB ga ik nog regelmatig ruim overheen. Plus dat ik 2 geheugen bankjes kwijt kan dus het is 2x8GB of 2x16GB als ik netjes DC wil draaien.
Nou geloof ik best dat MacOS veel efficiënter is als Windows (niet heel moeilijk) maar om zonder harde cijfers direct te geloven dat ik met de helft minder ram afkan :X Een xGB PSD of 2GB aan RAW's lijken me niet opeens de helft kleiner worden onder een ander OS lijkt mij. Maargoed behalve dit hard roepen heb ik nog nooit een goede onderbouwing gehad.

Idem met gamen, ja ik game graag op een PC met toetsenbord en muis. Dat is zeker een keuze ja.
Ook die is niet zomaar gemaakt, ik heb een NES, SNES, n64, Gamecube, Wii gehad. PS3&4 aardig wat uurtjes in zitten. Xbox en Xbox360 heeel wat uren inzitten en afgelopen jaren nog een Steamlink en Steam controller gehad. Potje mariokart of een platform game gaat me prima af maar meer...ik ben echt enorm slecht met een controller. Ik zou willen dat ik lekker op de bank met een controller een game kon spelen maar het ligt me echt niet. De Steam link + controller was mijn laatste poging en geen succes. Ik had zelfs bijna een PS4 gekocht alleen maar voor Horizon: Zero Dawn!
Ik heb nog wel een Xbox360 controller voor Brothers: a tale of 2 sons en Trinity maar dat gaat moeizaam :+
Zelfs zo erg dat mijn zwager me echt zó vaak heeft uitgelachen als ik GTAV op de PS4 aan het spelen was :+

Dus ja een hele bewuste keuze hierin aangezien een controller en ik geen vriendjes zijn. Praktische redenen TV-wise nog daargelaten.

Wederom krijg ik hier ook goede gedronde argumenten tegen: "je moet gewoon wennen". En dat zijn mensen die nog geboren moesten worden toen ik al met een controller in mijn handen zat....

Dan de SSD's, is 3TB zo spannend tegenwoordig?
1TB NVME voor OS/Programma's en wat games + wat overhead. Ja iets ruim maar dan hoef ik niet na 2 jaar te wisselen.
2TB snelle opslag voor veelgebruikte bestanden en/of bestanden die dusdanig belangrijk zijn dat ze goed gebackupped worden. Er draait vrijwel continue een Sync met de cloud/NAS.
Mijn behuizing kan moeilijk/geen 3,5"HDD's kwijt en werken vanaf een 2,5"HDD is echt té traag vandaar dat dat gewoon een 2,5"SSD is. 2TB omdat het momenteel 1,2TB aan data is en ik even vooruit kan.
250GB had ik nog liggen en is als scratch/dump/temp/werk disk.

4TB NAS heb ik ook gewoon, leuk als (bulk) opslag maar veel te traag om vanaf te werken. Handig voor backups vanaf de mobieltjes (ja ook de beide iPhones in huis naast iCloud) en andere backups en dingen waar meerdere mensen makkelijk bij moeten kunnen.
Overigens ook nog 12TB aan externe schijven, gedeeltelijk gewoon data en een deel backups.

Dus even stellen dat een 1TB ssd genoeg voor een ander vind ik pas apart.

Daarom was ik dus aan het kijken naar de bewuste Mac Pro maar als er argumenten zijn waarom dat totaal overspecced zou zijn vergeleken met een vergelijkbare PC om welke reden dan ook dan hoor ik dat graag hoor. :)
Ik heb verder niets tegen een Mac ik zeg alleen dat het (ook) niet aansluit bij mijn wensen. En dat de discussie voor mij gesloten is, ja gedeeltelijk want ik heb niet de behoefte om over te stappen naar een Mac. Ik ken genoeg redenen waarom iemand kiest voor Apple/Mac helemaal goed snap het meestal ook. Om die reden heb ik mijn vrouw ook een iPhone geadviseerd en zelf ook een iPad. Wat ik dus steeds probeer uit te leggen is dat als mensen tegen mij zeggen "dan koop je toch een iMac en ik dat uitleg dat ik dat niet hoef/wil/whatever dat ik dan een hele rant over me heen krijg waarvan er vrijwel geen enkele echt gestaafd is op cijfers of argumenten en ik de meeste letterlijk terug kan koppen met de zelfde opmerking. Voorbeeld, "ja het werkt perfect" --> "ja mijn *insert OS* ook" (ja want ik gebruik gek genoeg ook wel eens Linux overigens)
"ik heb nooit vastlopers" ---> "Ik ook niet"
"Ik heb nooit virussen" ---> "ik ook niet"
"Mac heeft geen virusscanner nodig" ---> "Ja ik gebruik die wel" (en dan volgt vaak de 'voor Mac zijn geen virussen')
"Macbooks zijn van betere kwaliteit en gaan langer mee" --> "dan pak ik mijn oude Dell die bijna 11 jaar gewerkt heeft" (+ een Acer van 8 jaar en als je dan cijfers van defecten van verschillende fabrikanten erbij pakt.... :X ).
"Ja het werkt gewoon zonder gedoe"---> Nou weet ik niet wat gedoe is maar bij mij is juist deel van het knutselen de hobby dus gaat in mindere mate voor mij op.

Dus als je goede argumenten heb hoor ik ze graag hoor :)
FreakNL schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 16:04:
Ik heb diverse spullen van Apple en helemaal niks van Android.. Mijn vriendin ook, die heeft zelfs een Apple Watch.. We zitten dan ook dik in de eco van Apple... Maar de laptops zijn "gewoon" Windows...

Waar bemoeit je vrouw zich eigenlijk mee? Die van mij houdt zich niet bezig met de techniek hier thuis (en daar moet ze niet aan beginnen ook), zoals ik me niet bezig houd met de inrichting van de kinderkamer of de kleding van mijn dochter (behalve betalen)....

Ik heb trouwens nooit discussies over Android vs. Apple... Dus ik deel je ervaringen totaal niet..

[...]

Dit dus...
Nouja bemoeien, zij vind een iMac mooi, het is vooral andere familieleden die half los gaan als het te sprake komt. Overigens 'bemoeit' ze zich wel vaker met tech in huis en ik ook gewoon met de inrichting van de kinderkamers, de rest van het huis en ook de kleding van de kinderen.
downtime schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 18:09:
[...]

Veel mensen ontstijgen dat niveau van de middelbare school helaas nooit.

Heel irritant vind ik mensen die wat minder kunnen (of willen) uitgeven en dat perse moeten rechtvaardigen door alles wat iets duurder is af te kraken.
Dus heb je een mooie telefoon dan hoor je alleen maar "pure afzetterij, hij is drie keer zo duur dan de mijne en je belt er toch alleen maar mee". Er wordt dan net gedaan alsof je onnozel bent en door een of andere scammer bent opgelicht. Maar dan is hun ego gered, want ze hebben minder geld maar zijn natuurlijk wel veel slimmer dan jij, en dat is het enige wat telt.

Verder vind ik religieuze discussies over Windows vs Mac of Linux, of GPL vs BSD, of Android vs Apple niet zo interessant. Het wordt vooral vreemd als daar dan ook nog een moreel oordeel aan gehangen wordt alsof het om Good vs Evil gaat. Apple is slecht want er zit 50% marge op een iPhone en <insert random Chinese telefoon> is goed want die doen het met 5%.
Wat boeit het mij nou hoeveel winst Apple maakt? Ze mogen van mij ook 200% winst maken zolang ze een product maken wat ik het geld waard vindt. En als ik het product niet het geld waard vindt dan hang ik daar nog steeds geen moreel oordeel aan. Dan koop ik gewoon wat anders.
Als Apple 200% winst maakt doen ze iig iets goed

Dat is waar ik tegen aan loop zo van "WTF gast een iMac, dat snap je toch het is een iMac. Snap je dat niet? Kom op zeg en dan eindigd het gesprek zo ongeveer.
Begin te denken dat het dus gewoon in het groepje mensen zit aangezien ik hier gelukkig genoeg heel genuanceerde Apple fans zie reageren.
Down-talking van andermans spullen doe ik niet aan. Ieder zijn ding toch, de één geeft €1000+ uit aan een telefoon de andere aan kleding, weer een ander aan wijn. En weer een ander aan allemaal :+
sypie schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 16:02:
[...]

Ik zou een tegenaanbod doen. Jij zou het fijn vinden dat zij een Ferrari gaat leasen, die dingen maken zo'n lekker geluidje...

En nee, als Apple liefhebber snap ik deze discussie ook niet, nooit gedaan ook. Ik begrijp heel goed dat niet iedereen te dure spullen in huis wil halen, nog afgezien van de werking er van. Iedereen heeft z'n voorkeuren. Sommige mensen zweren bij een Samsung telefoon, anderen bij een OnePlus. Leef en laat leven.

Zou je vrouw het fijn vinden dat je een iMac zou kopen omdat je teveel aan je computer werkt in plaatsen er mee werkt?
sypie schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 16:02:
[...]

Goed idee >:)

Nou dat van het sleutelen zal meevallen, ben afgelopen maart/april voor het eerst weer wat gaan sleutelen sinds zomer 2017. En dan eigenlijk altijd als ze TV kijkt en gewoon in de woonkamer aan het bureau of zelfs op de bank op schoot (leve ITX!).

[ Voor 33% gewijzigd door sapphire op 23-07-2020 22:02 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleFan2007
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:53
sapphire schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 21:45:
[...]

Ik mag hopen dat dit niet richting mij bedoeld is? Ik haalt hier namelijk allerlei dingen aan die ik juist niet zeg. Ik noem namelijk niemand freaks van mij hoeft ook niemand zich te verdedigen. Ik noem nergens Apple slecht en volgens mij verdedig ik ook nergens Windows.
Dit is niet richting jou bedoeld, het is eerder algemeen naar alle mensen die Windows wel verdedigen en dan meteen bij ieder Apple argument dat we zeggen dat in strijd is met Windows ambetant doen en zeggen dat er niet te praten valt. Freak is misschien een beetje te grof uitgedrukt maar weet niet hoe ik het anders moet verwoorden.
Je haalt wel mijn punt mooi aan dat als ik dus niet direct sta te springen en juichen bij Apple ik dus gelijk bij het tegen kamp hoor :? Terwijl voor het gemak even vergeten word dat ik ent zoveel Apple devices als (iPhone en iPad) bezig als non-Apple devices (PC en Android telefoon) en ze allemaal dagelijks gebruik.
Ik denk dat je het een beetje verkeerd leest.
Haar is een zeer groot woord dat snel verkeerd gebruikt word.
Ik haal aan dat als je bij het minste argument dat voor Apple is zegt dat met ons niet te praten valt, als je onnozele argumenten aangeeft op Apple zwart te maken dan ben je ambetant aan het doen en niet een Apple hater.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
sapphire schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 21:45:
[...]
Welke argumenten dan? Dat is een beetje het punt.
Dat is inderdaad voor een heel groot gedeelte het punt, jij roept maar dat iets geen argument is als het jou niet bevalt.
Het worden idd altijd abnormale gesprekken als jij gaat vragen om argumenten om daarna van al die argumenten te zeggen dat het voor jou geen argumenten zijn, waarna jij maar weer naar meer argumenten gaat vragen... Die jij weer negeert.

Vind je het niet bij jou passen, even goede vrienden, maar zeg dat dan en ga niet onzinnige discussies in leven houden / je discussiepartner frustreren door om dingen te vragen en als je die krijgt ze direct te negeren op onzin-argumenten.
Ik kan vrijwel elke keuze voor onderdeel uitleggen waarom ik die heb gemaakt (dat is een argument toch, een beredenering/uiteenzetting waarom een keuze is gemaakt).
Kijk en hier toon je zelf al aan dat je best snapt dat er ook gewoon onzinnige argumenten zijn (wat de meeste van de jouwe zijn, puur omdat ze historisch zijn en de tijd verder is gegaan en als je ervoor zou openstaan zou je het opnieuw kunnen proberen waardoor je meer valide argumetnen krijgt ipv enkel historische)
Ik heb verder niets tegen een Mac ik zeg alleen dat het (ook) niet aansluit bij mijn wensen. En dat de discussie voor mij gesloten is,
Getuige dit topic doe je dit dus voornamelijk niet, je poogt gewoon onzinnige discussies in het leven te houden.
Wat ik dus steeds probeer uit te leggen is dat als mensen tegen mij zeggen "dan koop je toch een iMac en ik dat uitleg dat ik dat niet hoef/wil/whatever dat ik dan een hele rant over me heen krijg waarvan er vrijwel geen enkele echt gestaafd is op cijfers of argumenten en ik de meeste letterlijk terug kan koppen met de zelfde opmerking.
Tja, cursus communicatie volgen zou ik zeggen dan, want ik benoem een aantal argumenten alleen ik krijg van jou een hele rant over allerlei dingen uit de geschiedenis die grotendeels simpelweg niet meer relevant zijn.
Waarschijnlijk als ik fanboy was geweest dan had ik jou juist weer gewezen op de fouten in jouw rant en waarom Apple daar wel mooi inpast, alleen dan ga jij daar weer over heen komen met wederom een rant en tja, dan zit je dus in een abnormaal gesprek.
Dus als je goede argumenten heb hoor ik ze graag hoor :)
Tja, sorry maar ik ben niet zo van de onzinnige discussies, zolang jij niet openstaat voor argumenten verleng je de onzinnige discussie enkel maar met dit soort opmerkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-09 21:33
Heel deze industrie is veel gebaseerd op likeability (sympathie) en zo zit in elk device wel iets dat ons verleid/vasthoud/aantrekt. Je kan er gewoon geen discussie over voeren wat beter/mooier/lekkerder is, net als eten en relaties ook is, elk onderdeel heeft zijn aantrekking en dat is voor elk weer verschillend in rede of bijzonderheid..(gelukkig maar)

[ Voor 4% gewijzigd door Mel33 op 24-07-2020 14:58 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-09 13:18
*snip* offtopic

[ Voor 95% gewijzigd door Daedalus op 24-07-2020 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-09 21:33
Je kan er geen discussie over voeren als je het niet hebt gebruikt/geproefd/geprobeerd 'dat ten 1ste',, en zelfs dan is het een mening wat je er van vind. Als het doel is, om de discussie te kunnen sluiten en daarmee een mening tot feit wil maken, dan kan ik je zeggen begin er niet aan, het lukt je nooit zonder de andere te onderdrukken/overhalen op zijn standpunt/mening

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Pagina: 1