Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yanik
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 13:56
Ik zoek een?
Ik zou graag een DAS opslagsysteem willen aanschaffen die ik kan gebruiken om direct vanaf te kunnen werken en te verzekeren tegen dataverlies. 4 bays met RAID 1 of 5 mogelijkheden. Minimaal 8tb aan beschikbare opslagcapaciteit waarbij rekening is gehouden met RAID 1 of 5. De harde schijven moeten snel/betrouwbaar zijn.

Wat is je budget?
1000-1100 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
De QNAP TR-004 lijkt mij een geschikt model. Over de schijven zelf twijfel ik. Ik ben geen fan van Seagate, maar de garantie die de IronWolf modellen bieden spreekt mij aan.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb zware 3D modellen die niet meer op mijn SSD's passen. In 1 project kan er zo'n 10gb-20gb aan data van textures en modellen zitten. Het liefst plaats ik alle texturen, modellen en projectbestanden op de DAS. Daarnaast wil ik mijn data verzekeren tegen dataverlies. Ik weet nog niet zeker of ik RAID 1 of RAID 5 moet kiezen.

Ik heb daarnaast ook een trage WD My Cloud Mirror 2x4tb(RAID 1) NAS waar ik backups op plaats.

Beste antwoord (via Yanik op 22-07-2020 15:38)

• darkevilapie
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 27-08 00:05
is het niet beter om een externe SSD te kopen met jouw budget? dan heb je hele goede snelheden. eventueel kan je ook een extrerne HDD/SSD behuizing kopen en dan daar een SSD naar keuze in zetten. en dan daarnaast een DAS/ externe schijf als backup te gebruiken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
In before de "raid is geen back-up", want dat is het in feite ook niet. Je zult dus álle data die je wil behoeden voor verlies ook op je WD cloud of elders moeten zetten. Als je de raid had bedacht als back-up dan is het verstandiger twee 2-bay NASsen te kopen en er een lokaal en een bij familie/vrienden/werk te zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
pagani schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:33:
In before de "raid is geen back-up", want dat is het in feite ook niet. Je zult dus álle data die je wil behoeden voor verlies ook op je WD cloud of elders moeten zetten. Als je de raid had bedacht als back-up dan is het verstandiger twee 2-bay NASsen te kopen en er een lokaal en een bij familie/vrienden/werk te zetten.
En dan geen sync opzetten maar echt backups (met backup strategie) maken zodat je verminkte files kan terughalen uit een vorige versie.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
redfoxert schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:36:
[...]

En dan geen sync opzetten maar echt backups (met backup strategie) maken zodat je verminkte files kan terughalen uit een vorige versie.
Dat was ik nog even vergeten, maar dan heb je véél meer ruimte nodig bij dit soort projecten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• darkevilapie
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 27-08 00:05
is het niet beter om een externe SSD te kopen met jouw budget? dan heb je hele goede snelheden. eventueel kan je ook een extrerne HDD/SSD behuizing kopen en dan daar een SSD naar keuze in zetten. en dan daarnaast een DAS/ externe schijf als backup te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Persoonlijk vind ik DAS geen optie om backups naar te schrijven. Het betekent dat het inherent actief is zodra het computer systeem waar het aan hangt actief is. Het is vervolgens voor allerlei zaken vatbaar. niet in de laatste plaats malware.

Als je echt belangrijke data verwerkt/maakt, zorg dan dat je backup systeem dusdanig gescheiden is van je werk system/systemen dat er niet zonder meer toegang verkregen kan worden tot je backups.

Wanneer poep de ventilator raakt zul je jezelf dankbaar zijn dat je het op die manier ingericht hebt. Er zijn al meerdere bedrijven/instellingen in de shit geraakt doordat backups toegankelijk waren. Zie Universiteit Maastricht rond de jaarwisseling ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yanik
Ik gebruik zelf de betaalde versie van Syncback om alles te synchroniseren. De NAS gebruik ik al voor backups, maar daar kan ik uiteraard niet van werken. Deze staat ook op een veilige plek opgeslagen.

Spyware ben ik niet bang voor. Ik installeer zelf geen illegale software en update alles regelmatig. Mijn NVME hield er enkele weken geleden spontaan mee op en dat soort ongein wil ik voorkomen.

Misschien is het inderdaad beter om een grote ssd te kopen en een externe schijf voor de snelle backups en de NAS voor de dagelijkse backups aan het eind van de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Yanik schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:54:
Spyware ben ik niet bang voor.
Malware ... klein detail, groot verschil. En alles updaten is nog geen garantie om nooit geinfecteerd te raken. Falende hardware kan je je inderdaad vrij eenvoudig tegen beschermen, maar zorg in ieder geval dat je backups met een versie historie maakt zodat je ook meerdere versies terug kunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas Focal
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-07-2022
Yanik schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:23:
Ik zoek een?
Ik zou graag een DAS opslagsysteem willen aanschaffen die ik kan gebruiken om direct vanaf te kunnen werken en te verzekeren tegen dataverlies. 4 bays met RAID 1 of 5 mogelijkheden. Minimaal 8tb aan beschikbare opslagcapaciteit waarbij rekening is gehouden met RAID 1 of 5. De harde schijven moeten snel/betrouwbaar zijn.

Wat is je budget?
1000-1100 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
De QNAP TR-004 lijkt mij een geschikt model. Over de schijven zelf twijfel ik. Ik ben geen fan van Seagate, maar de garantie die de IronWolf modellen bieden spreekt mij aan.
De QNAP TR-004 , wat ik erover vond op de site;
''Schijven kunnen alleen worden gemigreerd van een TR-004 naar een andere TR-004. De bestanden en gegevens die zijn opgeslagen op schijven die naar/vanuit een NAS (of ander apparaat) worden verplaatst, zullen niet worden herkend.''

Hou hier rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yanik
Bas Focal schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:22:
[...]

De QNAP TR-004 , wat ik erover vond op de site;
''Schijven kunnen alleen worden gemigreerd van een TR-004 naar een andere TR-004. De bestanden en gegevens die zijn opgeslagen op schijven die naar/vanuit een NAS (of ander apparaat) worden verplaatst, zullen niet worden herkend.''

Hou hier rekening mee.
Dat is jammer.

Ik heb inmiddels al een externe schijf besteld en bestel zometeen nog een SSD. Ik zal dan de SSD synchroniseren met de externe schijf, mijn NAS en eventueel Google Drive voor de kleinere projecten.

Hardstikke bedankt voor jullie advies. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Zie dus wel het risico in van het synchroniseren hè? Daar lijk je een beetje overheen te lezen. Als 3D-modelbestand X op de een of andere manier beschadigd is, en je synct die dan naar plek B, dan ben je ver van huis. Je zal niet de eerste zijn die zijn data onherroepelijk corrupt heeft gemaakt met een synctool als Syncback. Je kan dan beter iets van versiebeheer of echte backup/snapshots maken.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yanik
MsG schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:42:
Zie dus wel het risico in van het synchroniseren hè? Daar lijk je een beetje overheen te lezen. Als 3D-modelbestand X op de een of andere manier beschadigd is, en je synct die dan naar plek B, dan ben je ver van huis. Je zal niet de eerste zijn die zijn data onherroepelijk corrupt heeft gemaakt met een synctool als Syncback. Je kan dan beter iets van versiebeheer of echte backup/snapshots maken.
Ik heb twee type modellen. Modellen die ik heb afgekocht en modellen die ik zelf maak.Bij modellen die ik afgekocht heb ga ik geen versie beheer toepassen. Deze nemen ook de meeste ruimte in beslag. Daarnaast kan ik ze opnieuw downloaden bij de winkel waar ik ze gekocht heb indien nodig.

Bij projecten en modellen die ik zelf maak ga ik uiteraard wel versiebeheer toepassen. Als 3d'er maak ik van nature al veel incremental backups. Ik zal per project kijken wat nodig is en dan pas ik de backup/synchronisatiemethode toe die van toepassing is.
Pagina: 1