Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeriwillemsen
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19-08 13:39
Sinds een aantal dagen maakt mijn pc soms een gek raspend/krakend geluid. Hij doet dit niet continu maar af en toe, op schijnbaar willekeurige momenten.

Ik heb mijn pc gister opengemaakt en de stof eruit gehaald, dus dat kan het niet zijn. Hebben jullie een idee waar dit geluid van dan kan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Je weet zeker dat alle fans vrij kunnen draaien?

Kan niet helemaal wijs worden uit deze video en het fragmentje, maar het zou kunnen zijn dat iets (een kabel) tussen de buitenkant van de fanbladen en de behuizing zitten en je dus een vastdraaiende fan hoort.
Sommige fans zoals die van je voeding kunnen pas aanslaan bij een bepaalde beslasting of temperatuur, wat de periodieke factor hierin zou kunnen verklaren.

Kan je wat meer vertellen over de onderdelen en wanneer het systeem is gebouwd etc? Anders gaan we straks dingen raden als over en vastgelopen Antec pomp die zo'n geluid kan maken terwijl er helemaal geen waterkoeling in zit. Vermakelijk wellicht, maar niet handig om je snel naar een oplossing te helpen.

[ Voor 26% gewijzigd door djunicron op 22-07-2020 14:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Gezien het geluid dat ontstaat dan wel weer herhalend is (de keren dat het voorkomt + het geluid dat het veroorzaakt hebben wel een patroon) zou het mij niet verbazen als het een harde schijf is dat aan het overlijden is. Lees daarom de SMART status even uit van de disk, dit kan met diverse tools, waaronder smartmontools en/of Crystal Disk Info.

Als dat het niet is, dan is denk ik van een fan het lager stuk.

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 22-07-2020 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:03
In deze ga ik met Chaos mee; ik moest ook meteen denken aan een Harde Schijf

Ik heb al behoorlijk wat fans gehoord met kabel ertussen of met een slechte lager (en daardoor het frame van de kast raken) en daar lijkt het voor mij niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeriwillemsen
Dank voor de reacties.

Ik heb een SSD en een interne hardeschijf in mijn pc zitten. Kan het alleen mijn hardeschijf zijn die dit geluid maakt? of ook de SSD?

Ik zal nu het programma dat door Chaos is voorgesteld proberen, kijken wat daar uitkomt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:03
Dit klinkt mechanisch, dus dan is het je HDD. Staat je OS daar op? Zo nee, koppel hem eens af en kijk of het geluid er dan nog is.

Als je hem toch open hebt, check of er geen kabels in de fans steken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joeriwillemsen
Ik denk dat ik het heb gevonden.

Beide schijven waren in orde volgens de programma's die Chaos suggereerde. en toen ik hem open had om te checken voor kabels die vastzaten kon ik ook niks vinden.

Heb ondertussen de CD uit de CD speler gehaald (CD zat er al een jaar in ofzo, gebruik die speler nooit) en dat lijkt voor nu te helpen. Denk dus dat daar ergens iets niet helemaal goed is. CD was ook vrij warm toen ik hem eruit haalde.

Thanks voor de suggesties!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:03
Ow wow, een cd speler. Daar houdt niemand meer rekening mee natuurlijk! ;) Fijn dat het is opgelost
Pagina: 1