Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-10 14:09
Mijn vraag
Ik ben al een tijd bezig met fotografie en video. Niet professioneel maar het heeft altijd mijn interesse gehad en vind het leuk om er mee bezig te zijn. Om die reden heb ik inmiddels redelijk wat camera's in het bezit gehad. Canon 550D en Sony A5100 met losse lenzen. DJI Osmo Pocket, GoPro, etc.. Met 2 kleine kinderen merkte ik dat ik geen tijd heb of neem om steeds lenzen te wisselen of van camera te wisselen. En ik pakte toch weer steeds mijn mobiel om foto's te maken (die achteraf op de computer toch elke keer weer tegenvallen qua kwaliteit). Daarom uiteindelijk een Sony RX100VA gekocht als een soort totaal oplossing. Mooi compact formaat zodat ik hem eenvoudig meeneem, 1" inch sensor en een redelijk zoom bereik (70mm). Maar ik merk dat ik steeds niet tevreden ben, ik kan mijn "perfecte" oplossing gewoon niet vinden:

Ik mis toch iets meer zoombereik om de kinderen ook op de foto te kunnen zetten zonder er gelijk naast te hoeven staan. Ook al is de 1 inch beter dan een smartphone, ik maak nog niet echt die scherpe foto's zoals ik zou willen. Kan natuurlijk ook liggen aan de settings die ik (verkeerd) gebruik, maar ik vraag me toch af of een nog grotere sensor met betere lens toch beter gaat voldoen. Filmen gaat wel, maar het liefst zou ik meer stabilisatie willen. Nu is stabilisatie ala Gopro waarschijnlijk niet haalbaar, maar wil ook weer geen losse gimbal willen gebruiken.

Lang verhaal kort, ik zoek 1 camera die lichtsterk is, scherpe foto's maakt en het liefst ook wat meer zoom heeft. Misschien moet ik loslaten dat ie zo compact is dat ik hem in mijn broekzak doe. Ik merk nu ook dat ik vaker naar mijn mobiel grijp op momenten dat ik snel een foto wil maken. Dan misschien toch maar afstappen van het idee voor een zo'n compact mogelijke camera en gaan voor kwaliteit maar daarmee ook grotere camera. Dus een systeemcamera met bv 1 goeie lens met groot bereik? Of alsnog een DSLR met lens?

Sorry voor het warrige verhaal maar hopelijk is het duidelijk wat ik zoek. Of het bestaat is een ander verhaal...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Luminar 3, Lightroom, Photoshop

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Budget max. 1000,-.

Het hoeft niet perse een nieuwe camera te zijn. Een topmodel van een paar jaar geleden die nu betaalbaar is en niet teveel clicks heeft is ook een optie. Enkele opties die door mijn hoofd zijn gegaan:

- RX100VII (bijna dezelfde als nu maar met een veel groter zoom bereik en auto Eye AF). Maar ga misschien tegen dezelfde kwaliteit aanlopen ivm de 1 inch sensor?
- Sony A6xxx (een van deze A6xxx modellen met een goeie allround lens)
- Fujifilm X-T serie
- Eigenlijk is elke systeemcamera met een goeie allround lens wel een optie binnen het budget.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-09 12:46
Sony A6100 met 18-135mm lens.

https://www.kamera-expres...art-18-135mm-f-3-5-5-6-os

of deze Canon M50 met 18-150mm lens:
https://www.kamera-expres...m50-zwart-18-150mm-is-stm

Fuji heeft ook een 18-135mm lens. Maar samen met bijv. een X-T30 is dat al boven het budget.

Alle drie goede camera's en opties. Maar ze zijn geen van allen lichtsterk. Wil je lichtsterk + zoom => ver boven je budget.
Wel zijn ze allemaal in staat om scherpe foto's te maken.

[ Voor 39% gewijzigd door guillaumemay op 22-07-2020 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Dank voor je reactie! Alle lenzen beginnen bij F3.5 qua lichtsterkte. Dat is niet super. Ik heb met mijn RX100 al last van ruis bij F4 in de woonkamer. Nu zijn de sensors bij beide camera's wat groter dus dat compenseert het misschien? Een X-T30 is een optie als 2e hands. Ga er eens naar zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18:37
bsmpower schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:01:
Dank voor je reactie! Alle lenzen beginnen bij F3.5 qua lichtsterkte. Dat is niet super. Ik heb met mijn RX100 al last van ruis bij F4 in de woonkamer. Nu zijn de sensors bij beide camera's wat groter dus dat compenseert het misschien? Een X-T30 is een optie als 2e hands. Ga er eens naar zoeken.
De ISO-waarde is bepalend voor het niveau van de ruis en niet zozeer het diafragma.
Overigens is mijn aps-c camera (canon M50) qua ruis wel beter dan mijn sony RX-100 VI.
Om een goede vergelijking van bijvoorbeeld het ruisniveau te krijgen lijkt me dpreview een goede site.
zie:
https://www.dpreview.com/...er-shot-dsc-rx100-vi-m6/7
Door de ISO-waarde in de studio-scene te verhogen zie je hoe de ruis zich dan ontwikkelt.

Je kan daar met verschillende camera's eens vergelijken bijvoorbeeld ook met de canon 5D mark IV.

[ Voor 5% gewijzigd door JoStad op 23-07-2020 10:41 . Reden: aanvullingen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricktachtig
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 28-09 19:19
Fuji X-T20 is tweedehands te vinden voor rond de 300 euro. Je kunt dan kiezen voor vele opties qua lenzen. 16-80 constant f4 (24 - 120 eq) is naast de 18 - 135 een optie. Maar ook de 18-55 f2.8 - f4 (27-82mm eq) is vaak te vinden voor 250 euro tweedehands. Deze zou je kunnen aanvullen met een XC50-230 (75 - 345 eq) welke voor 200 euro zelfs te vinden is tweedehands. De XC is echter niet lichtsterk.

Overigens is een Pansonic LX100ii misschien nog een optie. Een compact camera met een m43 sensor (groter dan 1 inch). Deze heeft de volgende specs: F1.7-2.8 24-75mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bsmpower
Inmiddels een paar dagen aan het reviews lezen, filmpjes kijken en keuzes afwegen. Lijkt er op dat mijn huidge RX100VA eigenlijk ruimschoots voldoet. Ja, ik zou wel iets meer zoom willen zoals de nieuwe RX100M7 maar lever dan ook in op lichtsterkte. Een grotere sensor betekend ook een grotere camera en mss ook losse lenzen. Maar ben bang dat ik hem dan nog minder meeneem. Daarnaast nog eens beter verdiept in de instellingen en nog wat zaken aangepast waardoor ik betere foto's verwacht te maken. I.c.m. mijn mobiel en straks een Osmo Action ben ik redelijk flexibel in mijn foto en video mogelijkheden, terwijl alles ook nog lekker compact is en daardoor overal mee te nemen.

Bedankt voor het meedenken! Mogelijk is dit topic ook nog interessant om na te lezen voor iemand die nog een camera keuze moet maken.

[ Voor 9% gewijzigd door bsmpower op 24-07-2020 07:42 ]

Pagina: 1