Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Feedback] HTPC - Gaming PC upgrade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• _Slick_Rick_
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-11 23:13
Inleiding / Situatieschets
Beste Tweakers, het wordt weer hoog tijd voor een upgrade van mijn systeem :*)
Uitgesteld door verhuizing en andere IRL zaken.
De betreffende PC staat in de woonkamer naast het TV meubel.
De enige HDMI poort welke gebruikt wordt is die van de PC.
Graag zou ik jullie advies en feedback horen op het onderstaande _/-\o_

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC fungeert heel erg universeel als HTPC als ook het systeem waar we op gamen.
Veelgebruikte applicaties: Spotify, Firefox, Steam, Kodi, qBittorent. Waarbij we ook veel gebruik maken van streaming services en generaal surfen. Probeer mijn PC altijd zo clean mogelijk te houden. Maar draai de genoemde apps vaak (en het liefst) simultaan.
PC staat vaak aan, sowieso de avonden, en nu in deze tijd ook vaker overdag.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen absolute maximumprijs. Meer een richtprijs, welke ik graag op ongeveer €1200 incl verzending wil houden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja. Ik wil graag de 'core' van de PC vervangen. En de behuizing en randapparatuur behouden. Hieronder de componenten die ik graag zou willen behouden / meenemen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BehuizingenAerocool DS Cube Black Edition Closed€ 0,-€ 0,-
1Ventilatorenbe quiet! Pure Wings 2, 120mm€ 8,09€ 8,09
1VentilatorenScythe Slip Stream 140XT - 500RPM, 140mm€ 0,-€ 0,-
1ToetsenbordenLogitech Bluetooth Illuminated Keyboard K810 Qwerty US€ 0,-€ 0,-
1MuizenLogitech MX Master 2S Grafiet€ 70,15€ 70,15
1GamecontrollersMicrosoft Xbox One draadloze controller (V2) Wit€ 55,99€ 55,99
1GamecontrollersMicrosoft Xbox Wireless Adapter for Windows Zwart€ 21,78€ 21,78
1Gaming headsetsCorsair HS50 Stereo Gaming Headset Zwart€ 76,95€ 76,95
1TelevisiesLG 55EG910V Zwart€ 0,-€ 0,-
1Home cinema en audiosetsSony HT-RT5€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 500GB€ 119,79€ 119,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 352,75

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Wat ik tot dusver heb samengesteld, met daarbij als bron de meest recente BBG (Desktop Juli), eigen voorkeur, en wat specifiek componenten vergelijk op sites als Tom's Hardware, Hardware.info e.d.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 170,-€ 170,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 77,90€ 77,90
1VideokaartenGigabyte Aorus GeForce RTX 2070 Super 8G€ 609,45€ 609,45
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,68€ 49,68
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 117,77€ 117,77
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 100,-€ 100,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 106,87€ 106,87
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.231,67

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
In het algemeen voor het HTPC gedeelte vind ik het belangrijk, dat het een stil (en liefst zuinig) systeem is. Dus dat deze in Idle, simpel stil en zuinig is.
Daarnaast als gaming PC mag hij best 'wat over hebben'. Ik upgrade niet vaak mijn PC. En 'investeer' dan het liefst in het hogere middensegment.
Ik weet dat dit elkaar wat tegenspreekt, en is iets waar ik voor bepaalde componenten een compromis op moet doen. Bijv. een snelle videokaart met een hoger energieverbruik. Maar goed daar ligt de uitdaging 8)
Verder wil ik het geheel weer in de huidige Aerocool kast bouwen. Wat een micro-ATX variant is.

Toelichting op componenten
Processor: Komt idd al tijden in de BBG voorbij. Best Bang for Buck wat me aanspreekt. Heb hierin geen merk voorkeur. Vind op eerste oog het prijsverschil met de 3700 (dubbele) wel erg groot t.o.v. prestatieverschil.

Moederbord: Heb hierin eerlijk gezegd niet heel uitgebreid gezocht. Heb de pricewatch gefilterd op AM4 en micro-ATX, daar kwam deze met chipset B450M bovenaan, met veel goede reviews :Y
Had als alternatief de MSI B450M Mortar Max genoteerd.

Videokaart: Belangrijk component. Waar ik best een sterke merk voorkeur voor Nvidia heb. Stil in Idle is een pre. En heb deze videokaart uitgezocht via Tom's Hardware, waar deze op forum werd aangeraden als stille en snelle aftermarket 2070S.
Waarom de 2070S? Goede vraag en laat ik me graag over adviseren. Ik ben erg hyped voor Cyberpunk 2077. Deze maakt gebruikt van de Ray Tracing en werkt nauw samen met Nvidia. Wil me daar niet op blind staren, mocht ik daarvan gebruik willen maken, wordt het dus een RTX kaart. Volgens de filosofie om 'wat over te hebben' de keuze gevallen op RTX 2070S. Hoewel ik benchmarks heb vergeleken en de Radeon 5700 XT een betere prijs- kwaliteit verhouding heeft. Besef me dat je met de 2070S stuk meer betaald voor klein stukje meer performance (~15% iirc).

Processorkoeling: Heb eerder een Scythe Mugen koeler gehad (v4) en heb daar goede ervaringen mee. Grootste selling point voor mij is dat deze uitermate stil zou zijn.

Geheugen intern: Wellicht een iets controversielere keuze, maar toch voor het 32Gb setje uit de High end BBG gegaan.Volgens de BBG werkt deze goed samen met de Ryzen 3xxxx processors, dus dat is mooi. Verder wellicht nu minder aan de orde, maar over 5 jaar goed om meerdere applicaties open te kunnen laten staan.

Voeding: Heb deze eerlijk gezegd overgenomen uit de high-end BBG. Wat me aanspreekt is dat deze geheel modulair is en een Platinum label heeft. Plus een goede review, welke aangeeft dat deze stil is.

Solid State Drive: Uitblinker, gebaseerd op tlc-nand, voor een scherpe prijs. Morty, you son of a bitch, I'm in :*)

Ga je overklokken?
Kan ik simpel in zijn: Nee.

Wat verwacht je van ons?
Belangrijk om te vermelden is dat ik de tijd nog wel heb. Huidig systeem kan nog best een paar maandjes zo verder. Zou het liefst voor November (en release van Cyberpunk 2077) het systeem klaar hebben. Dus kan tot die tijd nog wachten op deals, nieuwe releases enz.

Ik zit verder nog met aantal specifieke vragen, omtrent de samenstelling zoals hierboven vermeld;
  • Sluiten de componenten in het algemeen goed op elkaar aan? Heb ik geen grote uitschieters / bottlenecks?
  • Heb zelf het gevoel dat wellicht de GPU wat over specced is t.o.v. de CPU. Is dit zo ok?
  • Is deze processor een goede keuze in combinatie met de genoemde videokaart?
  • Is mijn keuze voor het moederbord correct / valide? Of zie ik daarbij iets over het hoofd? Geschikt voor de zwaardere videokaart bijv.
  • Is de RTX 2060S een optie om te overwegen? Mijn wensen in acht nemend.
  • En tot slot, wellicht lastig in te schatten, en ik heb geen know-how van de release dates van cpu's en gpu's, maar wat is een goede tijd om het systeem aan te schaffen? Nu, of beter over bijv. 2 maand?
Als je tot hier hebt gered, in ieder geval al bedankt voor je interesse :*)
En zoals gezegd, feedback hierop wordt zeer gewaardeerd _/-\o_

Have a nice day!

PC ASUS ROG Strix X570-E | Ryzen 5 5600X | ASUS ROG Strix RTX 3080 OC
Zonnepanelen 8910 Wp | 22x 405 Wp + S500B | SolarEdge SE8K
Warmtepomp Remeha Elga Ace hybride 6 kW
EV Volkswagen Passat GTE PHEV

Alle reacties

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Nu, want dan kan je de pc twee maanden eerder gebruiken. Ik denk dat de videokaart goedkoper gaat worden, vooral omdat over twee maanden bijna de nieuwe series uit gaan komen.

De amd 5700xt is een erkend heethoofd, dus misschien niet zo geschikt voor een htpc game machine, dus je keuze voor nvidia snap ik goed.
2060/2070s : zoek testen, en kijk naar het prijsverschil.

er zullen mensen zijn die 32b geheugen teveel vinden, dat is ook wel zo momenteel, toch zou ik het wel doen, zo duur is het nu niet.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:57
Goed, duidelijke reden waarom RTX.
Maar: waarom geen 3060 super? of een amd 5800xt ? Die gaan tegen november allang uitgekomen zijn.
Gezien dan ook de ryzen 4xxx serie uit is zou je hier eens naar kunnen kijken, en tegen dan met een b550 bord combineren :) .
Rest van de onderdelen zijn goed gekozen, behalve mogelijk de behuizing icm een sterkere GPU. Deze heeft te weinig koelmogelijkheden. NOG belangrijker: hij heeft GEEN stoffilters aan de voorkant intake?
Dus OF vervang de hele kast voor een nieuwere (kost wel weer geld natuurlijk, welke maat zou je willen? )
OF zet er extra fans in, want je moet hem helemaal volgooien met fans wil je hem koel genoeg houden :)
Dan zou je ook iets moeten bedenken als stof filter voor de voor-intake.

• _Slick_Rick_
Quacka schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:09:
Nu, want dan kan je de pc twee maanden eerder gebruiken.
oOo Dat is idd wel de erg verleidelijke reden!
De amd 5700xt is een erkend heethoofd, dus misschien niet zo geschikt voor een htpc game machine, dus je keuze voor nvidia snap ik goed.
2060/2070s : zoek testen, en kijk naar het prijsverschil.
Bedankt voor je reactie! Ga ik nog even onderzoek naar doen.
er zullen mensen zijn die 32b geheugen teveel vinden, dat is ook wel zo momenteel, toch zou ik het wel doen, zo duur is het nu niet.
Inderdaad, dat was ook mijn redenatie. Duidelijk!

• _Slick_Rick_
99ruud99 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:47:
Goed, duidelijke reden waarom RTX.
Maar: waarom geen 3060 super? of een amd 5800xt ? Die gaan tegen november allang uitgekomen zijn.
Gezien dan ook de ryzen 4xxx serie uit is zou je hier eens naar kunnen kijken, en tegen dan met een b550 bord combineren :) .
Mmh, goed punt! Om genoemde redenen, zal ik waarschijnlijk eerder de 3060s afwegen tegen de 2070s. Is de verwachting dat die qua prijs redelijk bij elkaar in de buurt zullen liggen?
Ga in ieder geval even wat info opzoeken over de 3060s. Bedankt!
99ruud99 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:47:
Rest van de onderdelen zijn goed gekozen, behalve mogelijk de behuizing icm een sterkere GPU. Deze heeft te weinig koelmogelijkheden. NOG belangrijker: hij heeft GEEN stoffilters aan de voorkant intake?
Dus OF vervang de hele kast voor een nieuwere (kost wel weer geld natuurlijk, welke maat zou je willen? )
OF zet er extra fans in, want je moet hem helemaal volgooien met fans wil je hem koel genoeg houden :)
Dan zou je ook iets moeten bedenken als stof filter voor de voor-intake.
Grappig dat je het aanhaalt, wilde aanvankelijk namelijk de kast ook vervangen. Maar hoopte (meer dan weten) dat deze zou volstaan.
Zoals je ook al aangeeft, zeker met de triple fans van bijv. genoemde videokaart. Wellicht toch goed om de kast en daarmee de airflow mee te pakken. Had destijds al wel andere kast opties uitgezocht. Ik hoef geen windowed (sterker nog, die redt het wss niet door de WAF-test :9 ) En hou zelf wel van een simpel, elegant design. Bouwgrootte micro-ATX. Kast niet al te groot. Shortlist;

Fractal Design Define R5 (zwart of titanium)
Cooler Master Silencio S400
Fractal Design Define Mini C

Waarbij ik de 2 usb-poorten aan de bovenzijde van de CM en de mini beetje krap vind.
Ik weet dit is sterk persoonlijk, maar heb jij hier toevallig nog andere aanbevelingen op?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:57
Gezien een WAF_test hoe staat het met aantal haren in behuizing?
Anders zou pricewatch: Cooler Master NR400 (without ODD) + 3x een pricewatch: be quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm een geweldige optie zijn :) (deze zou nog meer fans aan kunnen, maar je moederbord niet.

• _Slick_Rick_
Haha, dat valt mee gelukkig, geen dieren, en geregeld stofzuigen.
Dat is ook zeker een goede optie! Liet hem in shortlist achterwege omwille de window, en een lichte merk voorkeur voor Fractal.

Maar ga dit even herzien. Mooi open (meshed) design.Voor een goede prijs, beste van de genoemde opties.
Wel de stock koelers vervangen dus. En met 7 fan poorten idd uitgebreid.
De componenten (videokaart, voeding en koeler) passen i.i.g. in de kast.
In die klasse nog weinig moederborden met meer case fan headers (wellicht de Asrock B450M).

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Wat is dan de waf test?
Ik dacht net als ruud aan een hond haha

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• _Slick_Rick_
Had in deze context ook zo maar gekund haha.
WAF Wiki Wife acceptance factor.
Kwam het hier op Tweakers wel eens tegen :)

• _Slick_Rick_
Nog even wat verder gezocht wat betreft behuizingen.
En deze toegevoegd aan de build, waardoor de voorlopige build komt op het volgende;

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 170,-€ 170,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 77,90€ 77,90
1VideokaartenGigabyte Aorus GeForce RTX 2070 Super 8G€ 605,94€ 605,94
1BehuizingenFractal Design Meshify C Mini€ 89,90€ 89,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,68€ 49,68
2Ventilatorenbe quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm€ 9,06€ 18,12
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 116,72€ 116,72
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.335,13

Behuizing: Naar aanleiding van de opmerking van Ruud toch weer eens gaan verdiepen in de behuizingen. Uiteindelijke keuze op de Fractal Meshify Mini laten vallen. Speerpunt stil en koel. Vind het design erg mooi, en heb daarin wel een merk voorkeur.
Edit: kom ik toch op een windowed variant uit :P
Bron: Hardware.info - 12 micro-ATX behuizingen review
Tevens 2 140 mm fans toegevoegd als front intake. Heb zelf nog 1x 120 mm fan (ook een be quiet! Pure Wings 2) voor de rear exhaust.

Voorlopig: De eerste 3 keuzes in het systeem laat ik nog open voor wijziging. Ook al zou ik het liefst nu alles bestellen, ik wil ev releases en / of prijsdalingen van videokaarten en processoren afwachten.
Ryzen 4xxxx serie, of de nieuwe lijn van nvidia (3060s?). Tot maximaal aankomende 3 maanden.

Ook al kan ik me haast niet voorstellen dat de Ryzen 3600 goedkoper / gewijzigd gaat worden.
Wellicht dat de videokaart of goedkoper wordt, of dat de nieuwe concurrerend geprijsd zal zijn.

Bedankt in ieder geval Ruud en Quacka! :*)

• allarick2392
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-09 20:41
Als je je verheugd op ray-tracing misschien even wachten op de nieuwe kaarten. Die beloven heel stuk efficiënter te zijn daarmee.

Ryzen 4k Zen3 zou ik niet op wachten. Zen2 APUs (4000G) komen binnenkort maar wanneer Zen3 desktop er is is niet bekend, zou eind dit jaar kunnen zijn maar grote kans dat Epyc Zen3 telt als Zen3 launch 2020..

• _Slick_Rick_
allarick2392 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 15:13:
Als je je verheugd op ray-tracing misschien even wachten op de nieuwe kaarten. Die beloven heel stuk efficiënter te zijn daarmee.
Bedankt voor je reactie. Moment van bestellen vind ik altijd lastig. Omdat er ten aller tijde 'the next best thing' voor de deur staat 8)7
Wat betreft de nieuwe kaarten; Daar is nu nog veel speculatie en weinig bevestigd over. Maar de kans is groot dat dit bij binnenkomst de high end kaarten zullen zijn, met een prijs die hoger ligt dan wat ik er nu voor wil uitgeven. Dat duurt vaak toch zeker zo'n 6mnd, of totdat de concurrentie zijn line-up heeft getoond, voordat daar wat beweging in komt. Tevens is bij release de verkrijgbaarheid vaak slechter.
Heb nog even opgezocht hoe het prijsverloop zal zijn van de, op dat moment huidige kaarten, zodra de nieuwe worden geïntroduceerd. Deze blijven (nagenoeg) gelijk. Wellicht een stijging in de 'vraag en aanbod' categorie.
Deze video vond ik wel behulpzaam: Nvidia 3000 Series, AMD BIG Navi, Buy now or Wait? Here is what I think...
Resumé, ik kijk het even aan, maar ik verwacht niet dat de komst van de nieuwe kaarten voor mij veel zal veranderen.
allarick2392 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 15:13:
Ryzen 4k Zen3 zou ik niet op wachten. Zen2 APUs (4000G) komen binnenkort maar wanneer Zen3 desktop er is is niet bekend, zou eind dit jaar kunnen zijn maar grote kans dat Epyc Zen3 telt als Zen3 launch 2020..
Thanks! Dat zou betekenen dat de keuze voor moederbord en processor al weer wat vaster wordt d:)b

• allarick2392
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-09 20:41
Helemaal gelijk, zelfde geld wellicht zelfs voor de CPUs.

• _Slick_Rick_
Kleine wijziging aangebracht in het systeem.

Moederbord: Eerstgekozen bordje schijnt wat kieskeurig te zijn in het ondersteunde geheugen. En na raadplegen van de QVL lijst, werd het gekozen geheugen niet vermeld (G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK). Vandaar uit toch even gezocht, en als alternatief gevonden: MSI B450M Mortar Max

Geheugen staat netjes in de QVL. Bord ondersteund ook hogere snelheden, waardoor ik het gekozen geheugen (na paar tweaks) hopelijk op de native 3200 MHz kan krijgen. Verder gelijk aantal case fan headers, 1 CPU fan header ipv 2. Echter met het verloop kabeltje van de Scythe Mugen is dat ook geen probleem.

Dus al met al ga ik dan liever voor de Mortar Max. Ben over het algemeen niet zo'n fan van de waslijst aan apps die bij MSI komen, om alle chips te upgraden / aansturen. Dus daar probeer ik slechts de essentiële voor te installeren. (Of is dit tegenwoordig gecombineerd in 1 app, MSI Dragon Center?)

De updatet lijst:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenMSI B450M Mortar Max€ 102,-€ 102,-
1VideokaartenGigabyte Aorus GeForce RTX 2070 Super 8G€ 601,95€ 601,95
1BehuizingenFractal Design Meshify C Mini€ 89,90€ 89,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,95€ 49,95
2Ventilatorenbe quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm€ 9,06€ 18,12
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 115,68€ 115,68
Bekijk collectie