Inleiding / Situatieschets
Beste Tweakers, het wordt weer hoog tijd voor een upgrade van mijn systeem
Uitgesteld door verhuizing en andere IRL zaken.
De betreffende PC staat in de woonkamer naast het TV meubel.
De enige HDMI poort welke gebruikt wordt is die van de PC.
Graag zou ik jullie advies en feedback horen op het onderstaande
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC fungeert heel erg universeel als HTPC als ook het systeem waar we op gamen.
Veelgebruikte applicaties: Spotify, Firefox, Steam, Kodi, qBittorent. Waarbij we ook veel gebruik maken van streaming services en generaal surfen. Probeer mijn PC altijd zo clean mogelijk te houden. Maar draai de genoemde apps vaak (en het liefst) simultaan.
PC staat vaak aan, sowieso de avonden, en nu in deze tijd ook vaker overdag.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen absolute maximumprijs. Meer een richtprijs, welke ik graag op ongeveer €1200 incl verzending wil houden.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja. Ik wil graag de 'core' van de PC vervangen. En de behuizing en randapparatuur behouden. Hieronder de componenten die ik graag zou willen behouden / meenemen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Wat ik tot dusver heb samengesteld, met daarbij als bron de meest recente BBG (Desktop Juli), eigen voorkeur, en wat specifiek componenten vergelijk op sites als Tom's Hardware, Hardware.info e.d.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
In het algemeen voor het HTPC gedeelte vind ik het belangrijk, dat het een stil (en liefst zuinig) systeem is. Dus dat deze in Idle, simpel stil en zuinig is.
Daarnaast als gaming PC mag hij best 'wat over hebben'. Ik upgrade niet vaak mijn PC. En 'investeer' dan het liefst in het hogere middensegment.
Ik weet dat dit elkaar wat tegenspreekt, en is iets waar ik voor bepaalde componenten een compromis op moet doen. Bijv. een snelle videokaart met een hoger energieverbruik. Maar goed daar ligt de uitdaging
Verder wil ik het geheel weer in de huidige Aerocool kast bouwen. Wat een micro-ATX variant is.
Toelichting op componenten
Processor: Komt idd al tijden in de BBG voorbij. Best Bang for Buck wat me aanspreekt. Heb hierin geen merk voorkeur. Vind op eerste oog het prijsverschil met de 3700 (dubbele) wel erg groot t.o.v. prestatieverschil.
Moederbord: Heb hierin eerlijk gezegd niet heel uitgebreid gezocht. Heb de pricewatch gefilterd op AM4 en micro-ATX, daar kwam deze met chipset B450M bovenaan, met veel goede reviews
Had als alternatief de MSI B450M Mortar Max genoteerd.
Videokaart: Belangrijk component. Waar ik best een sterke merk voorkeur voor Nvidia heb. Stil in Idle is een pre. En heb deze videokaart uitgezocht via Tom's Hardware, waar deze op forum werd aangeraden als stille en snelle aftermarket 2070S.
Waarom de 2070S? Goede vraag en laat ik me graag over adviseren. Ik ben erg hyped voor Cyberpunk 2077. Deze maakt gebruikt van de Ray Tracing en werkt nauw samen met Nvidia. Wil me daar niet op blind staren, mocht ik daarvan gebruik willen maken, wordt het dus een RTX kaart. Volgens de filosofie om 'wat over te hebben' de keuze gevallen op RTX 2070S. Hoewel ik benchmarks heb vergeleken en de Radeon 5700 XT een betere prijs- kwaliteit verhouding heeft. Besef me dat je met de 2070S stuk meer betaald voor klein stukje meer performance (~15% iirc).
Processorkoeling: Heb eerder een Scythe Mugen koeler gehad (v4) en heb daar goede ervaringen mee. Grootste selling point voor mij is dat deze uitermate stil zou zijn.
Geheugen intern: Wellicht een iets controversielere keuze, maar toch voor het 32Gb setje uit de High end BBG gegaan.Volgens de BBG werkt deze goed samen met de Ryzen 3xxxx processors, dus dat is mooi. Verder wellicht nu minder aan de orde, maar over 5 jaar goed om meerdere applicaties open te kunnen laten staan.
Voeding: Heb deze eerlijk gezegd overgenomen uit de high-end BBG. Wat me aanspreekt is dat deze geheel modulair is en een Platinum label heeft. Plus een goede review, welke aangeeft dat deze stil is.
Solid State Drive: Uitblinker, gebaseerd op tlc-nand, voor een scherpe prijs. Morty, you son of a bitch, I'm in
Ga je overklokken?
Kan ik simpel in zijn: Nee.
Wat verwacht je van ons?
Belangrijk om te vermelden is dat ik de tijd nog wel heb. Huidig systeem kan nog best een paar maandjes zo verder. Zou het liefst voor November (en release van Cyberpunk 2077) het systeem klaar hebben. Dus kan tot die tijd nog wachten op deals, nieuwe releases enz.
Ik zit verder nog met aantal specifieke vragen, omtrent de samenstelling zoals hierboven vermeld;
En zoals gezegd, feedback hierop wordt zeer gewaardeerd
Have a nice day!
Beste Tweakers, het wordt weer hoog tijd voor een upgrade van mijn systeem
Uitgesteld door verhuizing en andere IRL zaken.
De betreffende PC staat in de woonkamer naast het TV meubel.
De enige HDMI poort welke gebruikt wordt is die van de PC.
Graag zou ik jullie advies en feedback horen op het onderstaande
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC fungeert heel erg universeel als HTPC als ook het systeem waar we op gamen.
Veelgebruikte applicaties: Spotify, Firefox, Steam, Kodi, qBittorent. Waarbij we ook veel gebruik maken van streaming services en generaal surfen. Probeer mijn PC altijd zo clean mogelijk te houden. Maar draai de genoemde apps vaak (en het liefst) simultaan.
PC staat vaak aan, sowieso de avonden, en nu in deze tijd ook vaker overdag.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen absolute maximumprijs. Meer een richtprijs, welke ik graag op ongeveer €1200 incl verzending wil houden.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja. Ik wil graag de 'core' van de PC vervangen. En de behuizing en randapparatuur behouden. Hieronder de componenten die ik graag zou willen behouden / meenemen.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Behuizingen | Aerocool DS Cube Black Edition Closed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Ventilatoren | be quiet! Pure Wings 2, 120mm | € 8,09 | € 8,09 |
| 1 | Ventilatoren | Scythe Slip Stream 140XT - 500RPM, 140mm | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Toetsenborden | Logitech Bluetooth Illuminated Keyboard K810 Qwerty US | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Muizen | Logitech MX Master 2S Grafiet | € 70,15 | € 70,15 |
| 1 | Gamecontrollers | Microsoft Xbox One draadloze controller (V2) Wit | € 55,99 | € 55,99 |
| 1 | Gamecontrollers | Microsoft Xbox Wireless Adapter for Windows Zwart | € 21,78 | € 21,78 |
| 1 | Gaming headsets | Corsair HS50 Stereo Gaming Headset Zwart | € 76,95 | € 76,95 |
| 1 | Televisies | LG 55EG910V Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Home cinema en audiosets | Sony HT-RT5 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Solid state drives | Samsung 850 EVO 500GB | € 119,79 | € 119,79 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 352,75 | ||
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Wat ik tot dusver heb samengesteld, met daarbij als bron de meest recente BBG (Desktop Juli), eigen voorkeur, en wat specifiek componenten vergelijk op sites als Tom's Hardware, Hardware.info e.d.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed | € 170,- | € 170,- |
| 1 | Moederborden | ASRock B450M Pro4 | € 77,90 | € 77,90 |
| 1 | Videokaarten | Gigabyte Aorus GeForce RTX 2070 Super 8G | € 609,45 | € 609,45 |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 PCGH Edition | € 49,68 | € 49,68 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK | € 117,77 | € 117,77 |
| 1 | Voedingen | Fractal Design ION+ 560W Platinum | € 100,- | € 100,- |
| 1 | Solid state drives | Kingston A2000 1TB | € 106,87 | € 106,87 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.231,67 | ||
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
In het algemeen voor het HTPC gedeelte vind ik het belangrijk, dat het een stil (en liefst zuinig) systeem is. Dus dat deze in Idle, simpel stil en zuinig is.
Daarnaast als gaming PC mag hij best 'wat over hebben'. Ik upgrade niet vaak mijn PC. En 'investeer' dan het liefst in het hogere middensegment.
Ik weet dat dit elkaar wat tegenspreekt, en is iets waar ik voor bepaalde componenten een compromis op moet doen. Bijv. een snelle videokaart met een hoger energieverbruik. Maar goed daar ligt de uitdaging
Verder wil ik het geheel weer in de huidige Aerocool kast bouwen. Wat een micro-ATX variant is.
Toelichting op componenten
Processor: Komt idd al tijden in de BBG voorbij. Best Bang for Buck wat me aanspreekt. Heb hierin geen merk voorkeur. Vind op eerste oog het prijsverschil met de 3700 (dubbele) wel erg groot t.o.v. prestatieverschil.
Moederbord: Heb hierin eerlijk gezegd niet heel uitgebreid gezocht. Heb de pricewatch gefilterd op AM4 en micro-ATX, daar kwam deze met chipset B450M bovenaan, met veel goede reviews
Had als alternatief de MSI B450M Mortar Max genoteerd.
Videokaart: Belangrijk component. Waar ik best een sterke merk voorkeur voor Nvidia heb. Stil in Idle is een pre. En heb deze videokaart uitgezocht via Tom's Hardware, waar deze op forum werd aangeraden als stille en snelle aftermarket 2070S.
Waarom de 2070S? Goede vraag en laat ik me graag over adviseren. Ik ben erg hyped voor Cyberpunk 2077. Deze maakt gebruikt van de Ray Tracing en werkt nauw samen met Nvidia. Wil me daar niet op blind staren, mocht ik daarvan gebruik willen maken, wordt het dus een RTX kaart. Volgens de filosofie om 'wat over te hebben' de keuze gevallen op RTX 2070S. Hoewel ik benchmarks heb vergeleken en de Radeon 5700 XT een betere prijs- kwaliteit verhouding heeft. Besef me dat je met de 2070S stuk meer betaald voor klein stukje meer performance (~15% iirc).
Processorkoeling: Heb eerder een Scythe Mugen koeler gehad (v4) en heb daar goede ervaringen mee. Grootste selling point voor mij is dat deze uitermate stil zou zijn.
Geheugen intern: Wellicht een iets controversielere keuze, maar toch voor het 32Gb setje uit de High end BBG gegaan.Volgens de BBG werkt deze goed samen met de Ryzen 3xxxx processors, dus dat is mooi. Verder wellicht nu minder aan de orde, maar over 5 jaar goed om meerdere applicaties open te kunnen laten staan.
Voeding: Heb deze eerlijk gezegd overgenomen uit de high-end BBG. Wat me aanspreekt is dat deze geheel modulair is en een Platinum label heeft. Plus een goede review, welke aangeeft dat deze stil is.
Solid State Drive: Uitblinker, gebaseerd op tlc-nand, voor een scherpe prijs. Morty, you son of a bitch, I'm in
Ga je overklokken?
Kan ik simpel in zijn: Nee.
Wat verwacht je van ons?
Belangrijk om te vermelden is dat ik de tijd nog wel heb. Huidig systeem kan nog best een paar maandjes zo verder. Zou het liefst voor November (en release van Cyberpunk 2077) het systeem klaar hebben. Dus kan tot die tijd nog wachten op deals, nieuwe releases enz.
Ik zit verder nog met aantal specifieke vragen, omtrent de samenstelling zoals hierboven vermeld;
- Sluiten de componenten in het algemeen goed op elkaar aan? Heb ik geen grote uitschieters / bottlenecks?
- Heb zelf het gevoel dat wellicht de GPU wat over specced is t.o.v. de CPU. Is dit zo ok?
- Is deze processor een goede keuze in combinatie met de genoemde videokaart?
- Is mijn keuze voor het moederbord correct / valide? Of zie ik daarbij iets over het hoofd? Geschikt voor de zwaardere videokaart bijv.
- Is de RTX 2060S een optie om te overwegen? Mijn wensen in acht nemend.
- En tot slot, wellicht lastig in te schatten, en ik heb geen know-how van de release dates van cpu's en gpu's, maar wat is een goede tijd om het systeem aan te schaffen? Nu, of beter over bijv. 2 maand?
En zoals gezegd, feedback hierop wordt zeer gewaardeerd
Have a nice day!
PC ASUS ROG Strix X570-E | Ryzen 5 5600X | ASUS ROG Strix RTX 3080 OC
Zonnepanelen 8910 Wp | 22x 405 Wp + S500B | SolarEdge SE8K
Warmtepomp Remeha Elga Ace hybride 6 kW
EV Volkswagen Passat GTE PHEV