Grondkabel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aezeal1980
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10-07-2024
Ik heb bij een nieuwbouw huis een 4 aderige grondkabel (weet dikte van de interne draden even niet, kabel heeft een totale dikte van ruim 1 cm) bij de buiten gevel liggen. Deze moet ik nu verlengen naar achterin de tuin om daar 2 buitenstopcontacten te maken onder een klein overkapping.

In eerste instantie wil ik hier een 1500 w beregeningspomp (https://www.waterpompshop...en-1500-b-beregeningspomp) en het dockingstation van een robotgrasmaaier op aansluiten. Later wellicht nog wat tuinverlichting.

Ik snap dat ik een X of YMvKas kabel nodig heb maar ik kom er niet helemaal uit welk van de 2 en hoeveel draden en welke dikte voor de installatie die ik erop wil aansluiten het beste zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dezelfde kabel kopen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Om hoeveel meter gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aezeal1980
Ik heb nu iets van 10 meter aan de gevel liggen en moet op 20 meter de aansluitingen krijgen. Het enige is dat als ik de kabelmof op die 10 meter leg dat het dan midden onder het gazon is.. en op 4 meter kan ik hem onder het grind aan de rand van het gazon leggen (beter terug te vinden), maar zou dat wel zonde vinden van de 6 meter kabel en met hars erin kan je toch niets meer met die mof dus denk dat ik hem toch onder het gazon gooi.

Maar dat vroeg je niet, in short: hij moet dus ongeveel 10 meter langer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metalant
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 27-12-2024
Een 4 aderige grondkabel is in de praktijk 5 aderig. De aarde doe je namelijk via de aardlitze die aan de buitenkant langs het ijzerwerk loopt.

Het handigste is om dezelfde kabel te gebruiken, dan hou je achterin de tuin de optie open om bijvoorbeeld een hotelschakeling voor verlichting te maken.

Als je de kabel onder de grond gaat leggen zou ik zeggen: YMVK-AS.
Beginnen en eindigen met een lasdoos, dan kun je bij storingen de boel makkelijker losmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Aezeal1980 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:42:
Ik snap dat ik een X of YMvKas kabel nodig heb maar ik kom er niet helemaal uit welk van de 2 en hoeveel draden en welke dikte voor de installatie die ik erop wil aansluiten het beste zou zijn.
De goedkoopste -as kabel, X of Y maakt in jouw toepassing niet uit.

2.5mm2 is de standaard, die kun je gewoon halen.
Je moet alleen even kijken waarom het 4 aderig is. Dat kan zowel zijn omdat het krachtstroom is (3 fase), maar het kan ook zijn dat er een geschakelde kabel tussen zit om een stopcontact & lamp te kunnen hebben.
Maar dat kun je alleen handig uitzoeken door te kijken waar de kabel is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aezeal1980
TheGhostInc schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:54:
[...]

De goedkoopste -as kabel, X of Y maakt in jouw toepassing niet uit.

2.5mm2 is de standaard, die kun je gewoon halen.
Je moet alleen even kijken waarom het 4 aderig is. Dat kan zowel zijn omdat het krachtstroom is (3 fase), maar het kan ook zijn dat er een geschakelde kabel tussen zit om een stopcontact & lamp te kunnen hebben.
Maar dat kun je alleen handig uitzoeken door te kijken waar de kabel is aangesloten.
Het is nieuwbouw en ik had een kabel voor tuinverlichting besteld (zonder verdere specificatie). Ik heb er ook 2 aan de voorkant waarvan 1 voor potentiele verlichting voor en de andere voor evt toekomstige elektrische auto. Die laatste zit volgens mij op een zwaardere groep oid, de rest volgens mij verder niets bijzonders.

Het betreft overigens een 4x 2.5 mm YMvK kabel + 2.5 mm (dat is de aardlitze ws)

[ Voor 5% gewijzigd door Aezeal1980 op 22-07-2020 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1279036

zou de kabel die je vanuit de bouw hebt gebruiken naar een op handige plek te plaatsen (buiten!) lasdoos, bovengronds aan verdekt paaltje oid. en van daaruit met nieuwe kabel(s) naar de plek(ken) waar je heen wil, dan kan je in ieder geval voor die stukken in een keer de juiste lengte gebruiken.
Pagina: 1