Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep83
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12-10-2021
Kun je airco kanaal binnenunits ook direct inbouwen bovenin een kastenwand? Zeg maar meteen achter een rooster in de bovenplint van de kast? Dus zonder er eerst nog luchtkanalen op aan te sluiten.

Einddoel is zo onzichtbaar mogelijke airco realiseren in twee kastenwanden van 60 a 70 cm diep op een nog te bouwen zolderverdieping.

In de informatie die ik op internet vind kom ik hier niet helemaal uit.

Ben ook benieuwd of iemand ervaring heeft met dit soort units in relatief kleine toepassingen? Bij mij betreft het kamers van circa 10 m2 en 21 m2. Ik denk dan aan presetaties op gebied van geluid, comfort, etc tov wandmodellen (die er hier thuis niet in komen ;) )

Dank vast

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:06
Geen idee maar heeft zo`n unit z`n eigen ventilator?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
joep83 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:23:
Kun je airco kanaal binnenunits ook direct inbouwen bovenin een kastenwand? Zeg maar meteen achter een rooster in de bovenplint van de kast? Dus zonder er eerst nog luchtkanalen op aan te sluiten.
Ja, geen probleem. Uiteraard heb je 2 roosters (afzuiging & blazen). Die moeten wel enigszins logisch zitten.
Sommige kanaalairco's zijn er op voorbereid met een filter op de juiste plek.
joep83 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:23:
Ben ook benieuwd of iemand ervaring heeft met dit soort units in relatief kleine toepassingen? Bij mij betreft het kamers van circa 10 m2 en 21 m2. Ik denk dan aan presetaties op gebied van geluid, comfort, etc tov wandmodellen (die er hier thuis niet in komen ;) )
Ik heb een 6kW kanaalairco boven hangen (3 slaspkamers) en een 3,5kW wandairco beneden.

Elke airco werkt het best in 'pruttel'-mode, dus rustig de temperatuur constant houden. Het is geen CV die in 5 minuten staat te loeien.
Een wandairco zal wat meer luchtstroom geven, wat soms wat extra verkoeling geeft. Een kanaalairco is wat meer bedoelt als 'je ziet/voelt het niet', maar het is wel koel.
Qua capaciteit... een beetje overcapaciteit is beter dan te weinig, zolang de unit niet meer herrie maakt. Mijn 6kW buitenunit is stiller dan de 3,5kW en loopt meestal iets rustiger.

Qua geluid lijken de wandmodellen iets stiller, kanaal airco's hebben soms wat grotere ventilatoren. Maar een beetje inbouwen helpt daarbij ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep83
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12-10-2021
Dank! Heb niet zoveel capaciteit nodig. 1.5kw en 2.5kw volstaat denk ik.

Heb jij die 6kw dan met aparte zone regeling voor de 3 kamers? Werkt dat goed? Zelf zit ik namelijk op het spoor van multisplit

• Caviatjuh
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:25
Beetje een oud-topic, maar heb je hier nog wat mee gedaan of een oplossing gevonden? Ik heb zelf een multi-split met twee kanaalairco's gekocht omdat mijn vriendin eigenlijk geen wandunits wil. Een van de units willen we ook boven een kastenwand hangen met een rooster direct naar buiten en een plenum op de retourkant met een rooster in het 'stootboord' van de kast. Op de andere slaapkamer zijn we er nog niet uit.

We hebben gekozen voor twee kanaalunits in plaats van een omdat een regelbaar plenum duurder was dan een extra kanaal unit. Hoe zijn jouw ervaringen?