Boiler af en toe gebruiken

Pagina: 1
Acties:

• sdop
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-12-2025
Goedemorgen,

Ik wil graag een boiler plaatsen in een deels open schuurtje/overkapping.
Het is om 1 à 2 keer per maand een minuut of 10 dingen te kunnen afspoelen met warm water van een graadje of 30.
Ik denk nu om een 50L boilervat te nemen en deze alleen aan te zetten voordat we hem nodig hebben. In principe hoeft deze niet helemaal door te verwarmen tot z'n maximum, maar ik ben wel bang voor legionella.
Hoe kan ik dit het beste oplossen?

Alvast bedankt!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Volgens mij moet je dat hele boiler idee achterwege laten, en gewoon een inlijn verwarmingselement kiezen.
Een boiler voor 10 minuten laten opwarmen duurt LANG

https://www.dennisdeal.co...mer-keuken-wassen_1462636
zo iets?

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:20

lytjepole

Schier?

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:19

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Eens met een doorstroom verwarmer. Denk er wel aan dat er een minder harde straal uitkomt dan bij een boiler

Edit: en een aparte groep nodig voor elektra

Edit, of wat @naftebakje zegt :D

[ Voor 28% gewijzigd door prein2 op 22-07-2020 12:35 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:26
Emmertje vullen binnen, met emmertje naar open schuurtje gaan, afspoelen, emmertje terug naar binnen, klaar.
Geen risico op legionella (wat is iedereen daar panisch over zeg), kapotvriezen van waterleiding, geen kosten.

Koop met het geld wat je bespaart een biertje (of ander drankje) om jezelf te belonen (Y)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• sdop
Water moet sowieso die kant op! En emmertje is net even teveel gedoe en te ver lopen haha.
De nadelen die ik zie met een doorstromer zijn:
- Ik moet een extra groep maken voor alleen de doorstromer
- Er komt voor mijn gevoel maar een klein straaltje uit. Bij 2,0 L/min +25,0 °C, bij 2,5 L/min +20,0 °C en bij 3,0 L/min +16,7 °C. Er moet eigenlijk wel een (korte) tuinslang op aangesloten worden met in te stellen spuitpistool.
Is dat een beetje haalbaar met een doorstromer?

• ikwilwp8
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-01 15:12
Hoe ver is het schuurtje van de eerst volgende warmwatertap waar je toegang toe hebt? Misschien een warmwaterkraantje aan de buitenkant van je huis maken en daar een tuinslang op aansluiten?

Verwijderd

sdop schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:23:
Water moet sowieso die kant op! En emmertje is net even teveel gedoe en te ver lopen haha.
- Er komt voor mijn gevoel maar een klein straaltje uit. Bij 2,0 L/min +25,0 °C, bij 2,5 L/min +20,0 °C en bij 3,0 L/min +16,7 °C. Er moet eigenlijk wel een (korte) tuinslang op aangesloten worden met in te stellen spuitpistool.
nee.. dan moet je naar een oude badgeiser op gasfles gaan.. van 20KW..

Ik heb in de garage een doorstromer van 3,5 kw en daar komt 1 liter min uit bij 40 graden ofzo.. bij aanvoer van 12graden.. +/- winterwortel

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:19

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Een boiler steeds aan en weer uitzetten is gelijk aan een speciaal huisje voor je legionella maken. Of dit erg is of niet etc is een andere discussie. Ik zou het niet willen.Dan zou je dus elke keer voor gebruik de boiler helemaal door moeten warmen tot 60 graden..

Ik zou 1 l/min ook wel weinig vinden voor de rompslomp. Als je toch een kabel moet trekken, neem dan meteen een 3 fase variant. Die doen het 3-dubbele aan debiet. (Als je 3 fasen in je meterkast hebt)

[ Voor 15% gewijzigd door prein2 op 22-07-2020 14:31 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Voor een keer per maand? Heb je er al electriciteit en water ? (of gas, maar dat lijkt me overdreven hiervoor, heeft ook onderhoud nodig)

Of koop zo'n electrische doorstromer, of gebruik een waterkoker, of loop op en neer met warm water, of leg een tuinslang binnen op een warmwaterkraan.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• sdop
3-fase gaat hem niet worden.
Ik ben met die doorstromer bang dat het net niks is en dat het water of gewoon bijna koud is of met een heel slap straaltje is..
Maar ik snap ook dat een boiler ook niet alles is die alleen voor 10 minuten werk een hele tijd aan het opwarmen is.
Vandaar mijn twijfels..

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:20

lytjepole

Schier?

sdop schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:23:
lijkt mij dat je voor een boiler ook al snel een aparte groep nodig hebt...

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Pagina: 1