Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald1302
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-05-2024
Als eerste hoop ik dat ik dit topic in het juiste forum heb gestart; het zit een beetje tussen aankoopadvies en algemeen server-stuff in...

Maar ik ben van plan om binnenkort mijn pc te upgraden, waarna ik in principe geen doel meer heb voor mijn oude hardware (Intel core i7 4770K, MSI Z97 Gaming 5 & 16GB RAM).

Daarnaast wil ik al een tijdje mijn NAS (Synology NAS DS213j) vervangen voor een exemplaar met meer opslag (ik gebruik hem zowel voor opslag van meerdere TB's aan foto's ) en iets krachtiger voor eenvoudig webdesign (o.a. Angular & git-server).

Ik hoop eigenlijk dat ik mijn oude hardware kan gebruiken voor deze thuisserver, eventueel met een onderclock van de CPU voor stroombesparing. Helaas lijker er nog weinig moederborden met een 1150 socket te zijn voor een beter stroomverbruik.

Wat zijn jullie ervaringen/opinies hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:25
Dat is maar net hoe je er zelf in zit.
Oude hardware hergebruiken, kost een hoop tijd en moeite, hoger risico op storingen en zeker niet de meest verbruiksvriendelijke oplossing.
Maar je bent een Tweaker TM en je wilt een hoop leren, toch?
Dan is dit zeker de juiste route.

Persoonlijk, heb ik het verleden dit gedaan.
Op een gegeven moment overgestapt op kleine formfactors met lager stroomverbruik en 2,5" laptopschijven.

Nu heb ik minder tijd en wil ik meer een kant-en-klare oplossing, dus heb ik nu een Synology staan.
Ieder zo zijn ding, zou ik zeggen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustFogMaxi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-04 11:19

JustFogMaxi

zzzZzZZzZ

Hang voor de gein eens een watt meter aan de pc. Als ie 100watt idle is (zeg maar wat) dan zou ik toch voor iets anders kijken. Want een i7 voor filestorage en simpele webserver is beetje overkill.

Draai zelf een Pentium G4650 (ofzoiets), draait 22 watt idle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:27
Ik draaide ook heel lang oude desktop hardware als debian server, ben echter laatst naar een gebruikt Supermicro serverbord gegaan. 40-45 watt, met 2 ssd's en 2 hdd's en een paar waaiers zodat met name de hdd's rond de 30 graden blijven. Had ik eerder moeten doen. Remote console toegang, 8 core Xeon, 16GB ik was geloof ik 90 euro kwijt.

[ Voor 10% gewijzigd door pennywiser op 22-07-2020 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErwinJ
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-06 13:07
De vraag is waar leg je de waarde.
Ik heb zelf mijn oude pc ( I5-3570K, 8 GB ) nu in gebruik als server voor oa Plex.
Het enige wat ik veranderd heb ik mijn voeding na een 300 gold versie en een videokaart RX550.
Genoeg power aanwezig en idle iets van 40/50w en al was dat 100w dat weegt voor mij niet op om een heel nieuw systeem te bouwen of goede nas met sterke performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:27
Vuistregel is 100W welke 24/7 aan staat kost 200 euro per jaar.

Ik ging zelf van ruim 80 naar 40, snel terug verdiend.

[ Voor 31% gewijzigd door pennywiser op 22-07-2020 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErwinJ
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-06 13:07
pennywiser schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:01:
Vuistregel is 100W welke 24/7 aan staat kost 200 euro per jaar.

Ik ging zelf van ruim 80 naar 40, snel terug verdiend.
Die vuistregel klopt als een bus :)
Iets snel terug verdienen op stroom vind ik koffie dik kijken, ligt eraan wat je planning is.
Om eerst terug te kunnen gaan verdienen moest ik eerst geld uitgeven en dat zou ik pas na +/- 4 jaar weer terug hebben in het minder verbruik van stroom. Dus daarom was het voor mij niet de moeite waard, daarbij ik kan mijn systeem ook nog eens bepaalde uren laten uitschakelen en weer aan waardoor die 4 jaar meer kunnen worden voor ik het heb terug verdient.
Pagina: 1