Soundbar ter vervanging van 3.1 setje

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphkeb
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-10 20:24
Ik heb nu een 3.1 setje (Denon x1500h, Gallo a diva’s, BK XLS200) en klinkt gewoon goed, maar bij 5.1 en up gaan de stemmen wat verloren, omdat alles natuurlijk naar de 3 speakertjes wordt gepusht.

De tv hangt aan de muur (Panasonic 55F800 oled, helaas geen eARC) en tussen meubel en tv 15 cm ruimte.

Dit zijn mijn eisen en tot nu toe kandidaten:

- minimaal 1 HDMI in voor de ATV 4K
- mogelijkheid voor spotify (liefst niet via Bluetooth)
- goed genoeg om wat muziek mee te luisteren
- geen plaats voor achterspeakers
- met subwoofer of mogelijkheid aansluiten subwoofer
- Atmos (ook al ga ik mij met een soundbar natuurlijk niet onderdompelen in een volledige sound bubble ;)

De Sennheiser Ambeo valt helaas buiten budget, Sonos Arc valt af door ontbreken eARC op mijn tv.

Andere kandidaten zijn:

- Sony HT-ST5000 (paar jaar oud model, maar reviews zijn goed en mooi om te zien)
- Samsung Q80R
- Samsung Q800T (meer een mid segment bar, dan de Q80R)

Budget max 1200 euro

Beste antwoord (via ralphkeb op 25-07-2020 12:29)

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:21
Luister eens naar Bluesound eventueel met sub , zit je wel iets boven je budget maar ik heb de set zelf gekocht na div soundbars te hebben beluisterd. Ook de nieuwe van B&O zou iets kunnen zijn maar ook net boven je budget.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

ralphkeb schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 08:10:
Ik heb nu een 3.1 setje (Denon x1500h, Gallo a diva’s, BK XLS200) en klinkt gewoon goed, maar bij 5.1 en up gaan de stemmen wat verloren, omdat alles natuurlijk naar de 3 speakertjes wordt gepusht.
Die volg ik niet helemaal. Als je de receiver goed in stelt dan zal deze de audio van de speakers die je mist mixen over de speakers die wel aanwezig zijn. Tevens geef je aan een 3.1 set te hebben (dus Front Left, Center, Front Right en Subwoofer) en de stemmen te missen. Stellen gaan over de center die je dus wel hebt staan?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:10
ralphkeb schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 08:10:
Sonos Arc valt af door ontbreken eARC op mijn tv.
ARC werkt ook gewoon met eARC.

Daarnaast wat Fear zegt. Ik vraag me af of je met een soundbar je probleem op gaat lossen. Als je een center speaker hebt dan worden stemmen naar die center seaker gestuurd. Als je wat extra db's toekent aan het center kanaal, klinken stemmen dan niet al een stuk duidelijker?

Je zou ook kunnen kijken naar andere speakers, aangezien die gallo's wel heel klein zijn. Beetje zonde om die Denon en die subwoofer straks niet meer te gebruiken.

[ Voor 14% gewijzigd door Hulleman op 22-07-2020 09:02 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphkeb
Hulleman schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 09:01:
[...]

ARC werkt ook gewoon met eARC.

Daarnaast wat Fear zegt. Ik vraag me af of je met een soundbar je probleem op gaat lossen. Als je een center speaker hebt dan worden stemmen naar die center seaker gestuurd. Als je wat extra db's toekent aan het center kanaal, klinken stemmen dan niet al een stuk duidelijker?

Je zou ook kunnen kijken naar andere speakers, aangezien die gallo's wel heel klein zijn. Beetje zonde om die Denon en die subwoofer straks niet meer te gebruiken.
Het is niet zo dat de stemmen onhoorbaar zijn, maar je merkt gewoon dat alles naar de voorspeakers gestuurd wordt, waardoor het vooral bij veel surround rommelig klinkt. (Hopelijk zo wat beter uitgelegd)

Ik snap dat ARC gewoon werkt, maar zonder eARC en Atmos ondersteuning geen Atmos naar de Sonos ARC vanuit de tv.

Grotere speakers dan de Gallo’s is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik denk zelf dat je idd eens met de cutoff frequenties en het volume level per speaker moet gaan spelen.
Wat ook wel eens wil helpen is Dynamic Volume en/of Dynamic EQ uitzetten :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04:22

OMD

ralphkeb schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 09:14:
[...]

Het is niet zo dat de stemmen onhoorbaar zijn, maar je merkt gewoon dat alles naar de voorspeakers gestuurd wordt, waardoor het vooral bij veel surround rommelig klinkt. (Hopelijk zo wat beter uitgelegd)

Ik snap dat ARC gewoon werkt, maar zonder eARC en Atmos ondersteuning geen Atmos naar de Sonos ARC vanuit de tv.

Grotere speakers dan de Gallo’s is geen optie.
Dan zou ik even je settings na laten kijken. Zo te lezen staat je reciever niet goed. Dit kan namelijk niet, met 3.1 heb je net zoveel stemmen op je center als een 5.1 set. Enige verschil is achterspeakers.

[ Voor 3% gewijzigd door OMD op 22-07-2020 21:33 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:10
ralphkeb schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 09:14:
[...]

Zet hier de instellingen van je receiver eens neer.

Atmos via een soundbar moet je niet serieus nemen, niet naar kijken en dus ook niet in je overweging meenemen. Dat is natuurlijk geen atmos, aangezien een soundbar geen hoogte speakers heeft. De soundbar slikt het audioformaat, zodat de fabrikant hiermee kan adverteren.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:21
Luister eens naar Bluesound eventueel met sub , zit je wel iets boven je budget maar ik heb de set zelf gekocht na div soundbars te hebben beluisterd. Ook de nieuwe van B&O zou iets kunnen zijn maar ook net boven je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphkeb
Het heeft niet zoveel nut mijn settings hier neer te zetten, no offense, maar ik vraag advies voor een soundbar, niet voor mijn huidige set :)

De Beosound Stage lijkt me wel wat en moet kwa budget ook wel lukken.

Blijft voor nu op het lijstje staan:
- Beosound Stage
- Sony HT-ST5000

De Ambeo helaas ver buiten budget en ga Samsung denk ik ook schrappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -pollem-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:08

-pollem-

Are you threatening me?

ralphkeb schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:29:
Het heeft niet zoveel nut mijn settings hier neer te zetten, no offense, maar ik vraag advies voor een soundbar, niet voor mijn huidige set :)

De Beosound Stage lijkt me wel wat en moet kwa budget ook wel lukken.

Blijft voor nu op het lijstje staan:
- Beosound Stage
- Sony HT-ST5000

De Ambeo helaas ver buiten budget en ga Samsung denk ik ook schrappen.
Ik heb, na beluisteren van een aantal kandidaten, gekozen voor de Denon DHT-S716H met subwoofer (DSW-1H) en heb hier absoluut geen spijt van. Heeft alleen geen Atmos maar dat zie ik persoonlijk de meerwaarde niet van in bij een soundbar.

[ Voor 7% gewijzigd door -pollem- op 24-07-2020 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jens85
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 05-10 18:54
Ik heb nu sinds een week of twee de pricewatch: LG SL10YG onder mijn tv staan met pricewatch: LG SPK8 (Zwart) achter de bank. Voor een kleine 600 euro vind ik dit een mooie surround set. De soundbar heeft Google cast dus je kunt gewoon via wifi je SoundCloud of Spotify naar je soundbar casten.

Voor deze set had ik een Philips 3.1 set maar ik wilde naar minimaal 5.1. Ik heb tijdelijk de Sonos beam en 2x de one achter de bank gehad maar de connectiviteit viel me tegen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
ralphkeb schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:29:
Je klaagt over dat stemmen niet goed uitkomen. Men probeert je te helpen zodat je zonder kosten een betere ervaring hebt, waarschijnlijk beter dan een soundbar.

No offence, maar als je gewoon wat anders wilt en graaf een soundbar wil kopen moet je dát neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphkeb
Waah schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 20:26:
[...]

Je klaagt over dat stemmen niet goed uitkomen. Men probeert je te helpen zodat je zonder kosten een betere ervaring hebt, waarschijnlijk beter dan een soundbar.

No offence, maar als je gewoon wat anders wilt en graaf een soundbar wil kopen moet je dát neerzetten.
Wat zegt de topic titel dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:57
@ralphkeb Ik snap de hulp wel. Je geeft in je TS aan wat de problemen op dit moment zijn.
Als je vind dat alles bij elkaar gewoon te groot is en je een soundbar om die reden wilt hebben, dan is dat anders als wanneer je aangeeft dat de stemmen dof klinken enzovoorts. Dan willen mensen hier je helpen zodat je geen geld uit geeft voor een probleem wat met je huidige setup er niet hoeft te zijn.

Je verwachting is anders dan wat je verwoord zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphkeb
ramrodwillem schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:46:
Na veel heen en weer mailen met Logitech support, B&O support en B&O dealer tot de conclusie gekomen dat de Logitech niet met de Stage gaat werken (of B&O wil de hex/pronto codes niet geven, maar dat weet ik niet met zekerheid)

Maar als ik de Stage via arc verbind met mijn tv zou ik wel het volume van de Stage moeten kunnen regelen en daar gaat het mij om.
Sound settings gaan toch via een app.

Dus ga toch de gok nemen en de Stage bestellen (nog
10% korting van de B&O dealer gekregen ook).

De ATV 4K gaat op de HDMI in van de Stage en de KPN decoder op de tv.

Gaat dit alles niet goed werken dan kan ik hem gelukkig binnen 14 dagen retourneren.
Pagina: 1