Vraag over VPN

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchieenl
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-07-2020
Ik vroeg me af of het gebruik van een VPN je wel 100% anoniem maakt, ik gebruik momenteel Surf shark en die belooft mij dat ze geen logs bijhouden, maar toen ik verbonden was kwam ik erachter dat ze gebruik maken van een third party webhosting of datacenter bedrijf (Zare).

Ik was al zover dat mijn VPN client mijn internetverkeer versleuteld, verstuurd naar Zare en wat gebeurt er daar dan verder mee? Want in mijn ogen zou je het probleem dan opschuiven en zouden zowel Zare als Surf Shark dan illegaal bezig zijn als die bijv torrents zou downloaden of verkeer via tor zou omleiden, als zij het kunnen waarom ik dan niet?

Verder zegt Surf shark niks van mij bij te houden maar kunnen ze mij ook beloven dat Zare of welk ander bedrijf die de servers beheren dat ook niet doet aangezien ik wel met mijn Ip adres verbind en vervolgens verzoeken doe, of wordt mijn IP ook versleuteld? En dan nog waarom kunnen of mogen hun wel ongestraft praktijken via Tor en illegale torrents uitvoeren en ik niet?

Sorry voor de lange en vele vragen maar ik ben nieuwsgierig.

[ Voor 0% gewijzigd door Dutchieenl op 22-07-2020 00:43 . Reden: ij moest ik zijn ]

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Nee! VPN maakt je niet anoniem!

Zo, nu ik je aandacht heb, voor wie wil je anoniem zijn? Als je via die VPN inlogt op welke site dan ook, weet die site meteen weer wie je bent. Zelfs inloggen is niet nodig. Als je ergens iets achterlaat, is de kans groot dat het aan jou te koppelen is.

Ook zo als je dezelfde browser ook zonder VPN gebruikt. Je browser heeft een finger print die uniek is en wat het tracken dus heel makkelijk maakt. Dus als je dan opeens via VPN zit, heeft die tracker daar geen enkel last van.

Wat een datacenterprovider kan zien kun je niet weten. Er zijn kernels van hypervisors bekend waarmee je zonder enige moeite alle processen van een virtual machine kunt zien en loggen. Daar moet je dan maar op vertrouwen dat het goed geregeld is.

Ook wordt jouw IP-adres niet versleuteld. De VPN-provider ziet gewoon dat jij verbindt. Het verkeer over de VPN-verbinding wordt versleuteld.
En dan nog waarom kunnen of mogen hun wel ongestraft praktijken via Tor en illegale torrents uitvoeren en ik niet?
Van dit zinnetje snap ik echt geen hol. Wie zegt dat zij illegale praktijken mogen uitvoeren? Volgens mij zegt het woordje illegaal al dat het niet mag. :P En wie is "zij", überhaupt? :?

Dus de hamvraag blijft: Voor wie (en waarvoor) wil je anoniem blijven?

[ Voor 20% gewijzigd door Room42 op 22-07-2020 01:00 . Reden: Mmmmm ham! :- ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-05 12:09
Een VPN maakt het moeilijker traceerbaar. Zoals Evanesent al zegt kunnen ze digitale vingerafdruk gebruiken.
Dus websites weten toch wel wie je bent.

Verder moet je goed nadenken wat een VPN doet. Ze pakken je netwerk verkeer in, sturen het naar de VPN server. Die pakt het uit en stuurt het weer het internet op. Tussen de VPN server en client zit dan een extra laag versleuteling. Maar daarna niet meer. Wel lijkt je locatie op de plaats waar de VPN-server staat (Vandaar dat je dan andere netfix content hebt).

Dat ze niets bijhouden is redelijke onzin. Ze houden echt wel bij of je betaald hebt ;).
Maar ze houden niet bij wat jouw (interne) VPN ip-adress is op welk tijdstip. Of waneer je online was.
Mocht er een bevoegde instantie komen met wie was w.x.y.z op HH:MM (welke andere vraag dan ook)? Dan roepen zij gewoon geen idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:21
En alles is op basis van vertrouwen, want je kunt nooit controleren of zij en/of hun hosting provider echt niets loggen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Dutchieenl schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 00:41:
En dan nog waarom kunnen of mogen hun wel ongestraft praktijken via Tor en illegale torrents uitvoeren en ik niet?
Dat mogen zij natuurlijk ook niet.
En "ich habe es nicht gewüsst" trappen de meeste autoriteiten niet meer in tegenwoordig.

Bij mijn weten hebben ze daar 2 "realistische" oplossingen voor.
- Bijhouden wat elke "klant" uitspookt (in meer of minder detail) zodat ze eventuele binnenvallende instanties alsnog kunnen doorverwijzen naar jou bij voldoende illegale zaken.
- Zich vestigen in een ver, onbereikbaar land zodat de autoriteiten niet zomaar binnen kunnen en zullen vallen.

Brein zal niet snel potten kunnen breken als iemand Nederlandse films praat vanuit Ecuador oid.
Als het echter gaat om een internationaal crimineel netwerk van (bijvoorbeeld) mensenhandelaars zullen autoriteiten bereid zijn om een stuk meer werk te verzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Ga ervan uit dat ze het wel kunnen.

Van de week was er nog een aardige leak bij VPN providers: https://www.vpnmentor.com/blog/report-free-vpns-leak/

Dat zijn wel allemaal Chinese providers. Maar ik ben er niet van overtuigd dat niet-Chinese providers het per se beter geregeld hebben.

Overigens wordt alleen je verkeer naar de VPN provider versleuteld. Wat er daarna met je data gebeurt weet je helemaal niet.

Ik zou alleen een VPN verbinding gebruiken om een bepaalde blokkade te omzeilen. Of als je ergens per se op een onveilige hotspot of zo moet werken.

Zorg dat je encryptie op orde is op je eigen werkstation. Verder kun je niet zo veel doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
timberleek schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 16:28:
[...]

Dat mogen zij natuurlijk ook niet.
En "ich habe es nicht gewüsst" trappen de meeste autoriteiten niet meer in tegenwoordig.

Bij mijn weten hebben ze daar 2 "realistische" oplossingen voor.
- Bijhouden wat elke "klant" uitspookt (in meer of minder detail) zodat ze eventuele binnenvallende instanties alsnog kunnen doorverwijzen naar jou bij voldoende illegale zaken.
- Zich vestigen in een ver, onbereikbaar land zodat de autoriteiten niet zomaar binnen kunnen en zullen vallen.
Ik weet niet hoe je hierbij komt, maar het klopt niet. Je kunt prima een VPN-service draaien zonder logs bij te houden.

Een Nederlandse bedrijf dat een VPN-dienst aanbiedt waarop illegale dingen worden gedaan, kan door een partij als Brein worden gevraagd om maatregelen te treffen om dat in de toekomst te voorkomen (vergelijkbaar met de blokkade van The Pirate Bay). Daarnaast kan een officier van justitite een bevel geven om een specifieke gebruiker te loggen (alleen bij verdenking van een strafbaar feit en na toestemming van de rechter commissaris). That's all. Dat wordt pas anders als de aanbieder een actievere rol inneemt, zoals zelf servers met illegale content hosten die alleen via hun VPN toegankelijk zijn, of zelf tutorials plaatst over hoe je via hun VPN illegale dingen kunt doen.

Als de aanbieder van een VPN-dienst in het buitenland zit, zijn de lokale wetten van toepassing. Als je via zo'n VPN een strafbaar feit in Nederland pleegt, zou de Nederlandse politie informatie uit een ander land kunnen opvragen op basis van het cybercrimeverdrag (artt. 32, 33 en 34, zie ook de lijst met aangesloten landen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchieenl
Room42 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 00:53:
Nee! VPN maakt je niet anoniem!

Zo, nu ik je aandacht heb, voor wie wil je anoniem zijn? Als je via die VPN inlogt op welke site dan ook, weet die site meteen weer wie je bent. Zelfs inloggen is niet nodig. Als je ergens iets achterlaat, is de kans groot dat het aan jou te koppelen is.

Ook zo als je dezelfde browser ook zonder VPN gebruikt. Je browser heeft een finger print die uniek is en wat het tracken dus heel makkelijk maakt. Dus als je dan opeens via VPN zit, heeft die tracker daar geen enkel last van.

Wat een datacenterprovider kan zien kun je niet weten. Er zijn kernels van hypervisors bekend waarmee je zonder enige moeite alle processen van een virtual machine kunt zien en loggen. Daar moet je dan maar op vertrouwen dat het goed geregeld is.

Ook wordt jouw IP-adres niet versleuteld. De VPN-provider ziet gewoon dat jij verbindt. Het verkeer over de VPN-verbinding wordt versleuteld.

[...]

Van dit zinnetje snap ik echt geen hol. Wie zegt dat zij illegale praktijken mogen uitvoeren? Volgens mij zegt het woordje illegaal al dat het niet mag. :P En wie is "zij", überhaupt? :?

Dus de hamvraag blijft: Voor wie (en waarvoor) wil je anoniem blijven?
toon volledige bericht
Anoniem voor de overheid of instantie of BREIN die mij zou traceren als je bijvoorbeeld een film download via torrent, aangezien de VPNs volop adverteren dat wanneer je gebruik zou maken van hun diensten ze jou dus ontraceerbaar en anoniem gebruik kan maken van het internet en dus in feite torrents en andere illegale zaken via tor kan uitvoeren.

En dan is mijn vraag dus; wat hebben of kunnen de VPNs en servers waar zij gebruik van maken wel waardoor zij dus wel die torrent voor mij kunnen of mogen downloaden en ik (mijn pc en internet apparatuur) niet zonder getraceerd te worden en de gevolgen daarvan zoals boete of celstraf, al lijkt mij niet dat de laatste zal gelden voor een doorsnee gebruiker aangezien die misschien maximaal een aantal films per week zal downloaden en niet gigantisch veel zal seeden oid, dit dus in tegenstelling tot die servers waar ik het over heb waar dus ontiegelijk veel van dat soort verkeer doorheen gaat, dat lijkt mij kaasie voor een overheid of BREIN om de kas te spekken aangezien we het allemaal ook gewoon weten.
waardoor ik dus bij mijn volgende punt kom; waarom is het gebruik en bestaan van een VPN nog legaal? Doet me denken aan het gedoogbeleid, er zijn coffeeshops maar de teler die het verkoopt aan de coffeeshop is illegaal bezig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dutchieenl schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 22:01:
[...]

Doet me denken aan het gedoogbeleid
Nee hoor want er is geen enkel gedoogbeleid om illegale zooi te downloaden in NL. Of dat nou over je thuisverbinding of een VPN is.

Maar volgens mij wil je de antwoorden van enkelen hier niet lezen / geloven dus ik vat het even samen.

Ja, een VPN geeft dan "langer" bescherming tegen mogelijke opsporing / vervolging.
Nee, een VPN voorkomt niet dat je opgespoord / vervolgd kan worden.

Je hele topic is geent op "ik wil illegale shit doen". En nee, een VPN houdt je niet uit de rechtbank / gevangenis.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchieenl
ewoutw schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:16:
Een VPN maakt het moeilijker traceerbaar. Zoals Evanesent al zegt kunnen ze digitale vingerafdruk gebruiken.
Dus websites weten toch wel wie je bent.

Verder moet je goed nadenken wat een VPN doet. Ze pakken je netwerk verkeer in, sturen het naar de VPN server. Die pakt het uit en stuurt het weer het internet op. Tussen de VPN server en client zit dan een extra laag versleuteling. Maar daarna niet meer. Wel lijkt je locatie op de plaats waar de VPN-server staat (Vandaar dat je dan andere netfix content hebt).

Dat ze niets bijhouden is redelijke onzin. Ze houden echt wel bij of je betaald hebt ;).
Maar ze houden niet bij wat jouw (interne) VPN ip-adress is op welk tijdstip. Of waneer je online was.
Mocht er een bevoegde instantie komen met wie was w.x.y.z op HH:MM (welke andere vraag dan ook)? Dan roepen zij gewoon geen idee.
Oke dus websites gebruiken een fingerprint maar hoe zit dat dan met p2p of tor aangezien ik aanneem dat het verkeer dan vanaf jou versleuteld (door je ISP?) naar je VPN server gaat, en die het dan weer versleuteld naar de andere peer verstuurd en zo terug om te downloaden? Dat lijkt mij dan wel veilig MITS je VPN netjes alles wist na het verkeer ontvangen en verstuurd is? Hetzelfde met tor waar hetzelfde gebeurd behalve dat de peer de nodes van het tor netwerk zouden zijn (correct me if i'm wrong, maar ik neem aan dat criminelen en viespeuken om het netjes te zeggen dus geen commerciele VPN gebruiken ivm veiligheid en anonimiteit, maar iets anders).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchieenl
Anoniem: 316512 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 16:42:
Ga ervan uit dat ze het wel kunnen.

Van de week was er nog een aardige leak bij VPN providers: https://www.vpnmentor.com/blog/report-free-vpns-leak/

Dat zijn wel allemaal Chinese providers. Maar ik ben er niet van overtuigd dat niet-Chinese providers het per se beter geregeld hebben.

Overigens wordt alleen je verkeer naar de VPN provider versleuteld. Wat er daarna met je data gebeurt weet je helemaal niet.

Ik zou alleen een VPN verbinding gebruiken om een bepaalde blokkade te omzeilen. Of als je ergens per se op een onveilige hotspot of zo moet werken.

Zorg dat je encryptie op orde is op je eigen werkstation. Verder kun je niet zo veel doen.
Dat dit toevallig bij gratis Chineze VPNs gebeurd is verbaast mij dan ook niks, een gratis VPN bestaat volgens mij niet aangezien de servers en onderhoud van software e.d. gewoon geld kost en dat dus terugverdiend moet worden doormiddel van een betaald abbonement of advertenties waarbij niet loggen (dus geen IP adressen, persoonlijke gegevens en cookies etc.) bijna onmogelijk is en er dus gigantisch veel buitgemaakt wordt bij een inval/aanval denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchieenl
MAX3400 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 22:05:
[...]

Nee hoor want er is geen enkel gedoogbeleid om illegale zooi te downloaden in NL. Of dat nou over je thuisverbinding of een VPN is.

Maar volgens mij wil je de antwoorden van enkelen hier niet lezen / geloven dus ik vat het even samen.

Ja, een VPN geeft dan "langer" bescherming tegen mogelijke opsporing / vervolging.
Nee, een VPN voorkomt niet dat je opgespoord / vervolgd kan worden.

Je hele topic is geent op "ik wil illegale shit doen". En nee, een VPN houdt je niet uit de rechtbank / gevangenis.
Ik bedoel ermee te zeggen dat we allemaal weten dat er dus illegaal verkeer door die servers heen gaat en dat die VPN die service dus aanbiedt, WAAROM is het dan nog legaal en waarom zit er dan niet een mannetje van brein of de overheid achter een computertje mee te kijken welke IP adressen op de VPN servers wat precies verzoeken en versturen (heel simplistisch, ik neem aan dat dit met privacy te maken heeft maar dan nog je hoeft maar enkele seconden mee te kijken of uberhaupt een moment opname is al genoeg.

Verder trek je overhaaste conclusies, ik krijg inderdaad overal meldingen in mn scherm tegenwoordig wanneer ik een film download die niet op netflix staat of 1 vd 10 andere aanbieders waar ik geen eens overal een abbo bij heb of wil hebben vanwege die ene film en vraag mij dan dus ook af of zo'n VPN wel iets uitmaakt als brein de gemiddelde gebruiker al beboet of traceerd en bijhoudt.

Maar dit heeft weinig te maken met de rest van mijn interesse maar evengoed bedankt voor je bijdrage/samenvatting/opmerking, ik stel gewoon een aantal vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Nee, er is geen magisch systeem wat je illegale zaken legaal maakt. Wat het wel kan doen is de boel vertragen als iemand besluit uit te zoeken wat je uitspookt, maar dat is het dan ook wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Dutchieenl schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 22:42:
[...]

Ik bedoel ermee te zeggen dat we allemaal weten dat er dus illegaal verkeer door die servers heen gaat
Euh nee? Ik bied ook dagelijks VPN's aan maar daar gaat alleen maar legaal verkeer overheen.

Jij denkt echt maar 1 kant op: van "huis" naar "het internet". Maar als ik op vakantie ben, doe ik het andersom; dan maak ik een VPN naar mijn eigen huis, bijvoorbeeld vanuit een hotel, om zeker te weten dat het hotel niet stiekem meekijkt, zeg maar.

Echter, jouw posts wijzen alleen maar naar steekwoorden: geen logs, torrents, beloven, ongestraft, illegale shit, BREIN, anonimiteit, boete/celstraf, "mannetje van de overheid". Is het heel vreemd dat ik een antwoord gaf in de aanname dat je hier dus alleen vragen komt stellen om jezelf "zo min mogelijk" op te laten vallen met al je downloads?

Even een tegenvraag: stel (nadruk op stel) je hebt op jouw PC iets staan als Qbittorrent. En via een VPN ben je begonnen om van een non-SSL tracker met UDP-support een .torrent te starten. Je gaat naar de keuken om wat eten en drinken te maken. Je VPN dondert op dat moment omver. Heb je dan ingesteld dat jouw Qbittorrent onmiddelijk zichzelf moet afsluiten? Of dat je browser zich dan moet afsluiten naar http://www.films&series.com/ ?

[ Voor 19% gewijzigd door MAX3400 op 22-07-2020 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchieenl
MAX3400 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 22:48:
[...]

Euh nee? Ik bied ook dagelijks VPN's aan maar daar gaat alleen maar legaal verkeer overheen.

Jij denkt echt maar 1 kant op: van "huis" naar "het internet". Maar als ik op vakantie ben, doe ik het andersom; dan maak ik een VPN naar mijn eigen huis, bijvoorbeeld vanuit een hotel, om zeker te weten dat het hotel niet stiekem meekijkt, zeg maar.

Echter, jouw posts wijzen alleen maar naar steekwoorden: geen logs, torrents, beloven, ongestraft, illegale shit, BREIN, anonimiteit, boete/celstraf, "mannetje van de overheid". Is het heel vreemd dat ik een antwoord gaf in de aanname dat je hier dus alleen vragen komt stellen om jezelf "zo min mogelijk" op te laten vallen met al je downloads?

Even een tegenvraag: stel (nadruk op stel) je hebt op jouw PC iets staan als Qbittorrent. En via een VPN ben je begonnen om van een non-SSL tracker met UDP-support een .torrent te starten. Je gaat naar de keuken om wat eten en drinken te maken. Je VPN dondert op dat moment omver. Heb je dan ingesteld dat jouw Qbittorrent onmiddelijk zichzelf moet afsluiten? Of dat je browser zich dan moet afsluiten naar http://www.films&series.com/ ?
toon volledige bericht
Ik heb het dan ook over de commerciele VPNs (NordVPN, Surf shark etc.) die adverteren dat jij via hun diensten kan torrenten (niet per se tor want daar is het dus niet veilig voor en wat gebruiken die gasten die daar gebruik van maken dan wel dat ze niet vervolgd worden, puur uit INTERESSE voordat ik in het minste geval drugs of wapenhandelaar naar mn hoofd geslingerd krijg).

Maar zonder dollen, ik gebruikte vroeger in mijn schooltijd nooit geen VPN laat staan dat ik wist wat het was al was ik wel een leek en kreeg onlangs dus een melding via mijn torrent client dat een VPN geadviseerd wordt, weet nu wel wat het is maar vroeg me dus wel af of het inderdaad wel nodig is of helpt tegen BREIN in dit geval, nogmaals heeft dit weinig te maken met mijn interesse naar de beveiliging, rechten en privacy die erbij komt kijken.

Dus voor jou: waarom als ik geen filmpje meer mag downloaden voordat er een arrestatie team mijn deur inramt zonder VPN, kunnen of mogen die VPNs en servers dat wel maar vele malen meer zonder dat zij ervoor vervolgd worden, AANGEZIEN WE WETEN dat die VPNs massaal voor die doeleinden gebruikt worden en ze er zelfs mee te koop lopen.

Edit: er zit een kill switch in de surf shark client ingebouwd die mijn verbinding met het internet verbreekt zodra de verbinding met hun server wegvalt, heb het nog niet geprobeerd maar neem aan dat die netjes werkt en mocht er een paar mb van een film doorlekt ben ik niet bang dat ze me komen zoeken.

[ Voor 5% gewijzigd door Dutchieenl op 22-07-2020 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb je de praktische kant van VPN ook al eens onderzocht? Op de laptop van mijn werk staat ook VPN ingesteld, die ik handmatig aan moet zetten. Zo kan ik printen vanaf huis op de printer van mijn werk. Zo kan ik bij mijn netwerkschijven komen (wanneer dat nodig zou zijn -> OneDrive). En zo zullen er nog een aantal zaken zijn die ineens werken op het moment dat je VPN aan hebt staan naar je bedrijfsnetwerk.

VPN is dus niet alleen maar om dingetjes zogenaamd anoniem te doen of om je te verstoppen achter de internetverbinding van iemand anders z'n computer (server).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchieenl
sypie schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 23:16:
Heb je de praktische kant van VPN ook al eens onderzocht? Op de laptop van mijn werk staat ook VPN ingesteld, die ik handmatig aan moet zetten. Zo kan ik printen vanaf huis op de printer van mijn werk. Zo kan ik bij mijn netwerkschijven komen (wanneer dat nodig zou zijn -> OneDrive). En zo zullen er nog een aantal zaken zijn die ineens werken op het moment dat je VPN aan hebt staan naar je bedrijfsnetwerk.

VPN is dus niet alleen maar om dingetjes zogenaamd anoniem te doen of om je te verstoppen achter de internetverbinding van iemand anders z'n computer (server).
Daar ben ik vorige keer achter gekomen, erg handig maar verschilt kwa doel heel erg van een commerciele VPN die dus wel al die illegale dingetjes van iedereen doorstuurt en ontvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Dutchieenl schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 23:26:
[...]

Daar ben ik vorige keer achter gekomen, erg handig maar verschilt kwa doel heel erg van een commerciele VPN die dus wel al die illegale dingetjes van iedereen doorstuurt en ontvangt.
Je bent gewoon spijkers op laag water aan het zoeken. Ook met een commerciele VPN van SurfShark, NordVPN, HakkieTakkie of weet ik veel wie moet niet illegale dingen doen. Maar jij zit continu te ranten / roepen / argumenteren dat al die diensten voor illegale dingen worden gebruikt.

Oke, kom met cijfers dan? Hoeveel % van de NordVPN'ers gebruikt dat voor x % van de illegale handelingen?
maar neem aan dat die netjes werkt en mocht er een paar mb van een film doorlekt ben ik niet bang dat ze me komen zoeken.
Assumptions...Mother...

En nee, met die paar MB komen ze niet meteen aan je deur. Maar jouw digitale fingerprint heb je nu al "bijna 100%" doorgegeven aan elke peer waar je op dat moment mee verbonden bent / geweest. En een gedeelte van die fingerprint is 100% hetzelfde als je daarna met je VPN weer verbindt.

Ik zal wel heeel lastig klinken maar zet zelf eens een torrent-tracker op. Is niks illegaal aan. Kan je lekker intern op je eigen netwerk "zien" wat er aan data-verkeer wordt uitgewisseld. Kan je daarna gaan bedenken hoeveel "info" er dus naar een torrent-tracker gaat met bijvoorbeeld 2000 peers per download.

Leuk dat je VPN't maar wat nu als de torrent-tracker offline wordt getrokken? Daar staat niet dat Dutchieenl @ hotmail.com op 16 december 2017 een account heeft geopend, sindsdien een gemiddelde ratio van 7.12 heeft, een voorkeur heeft voor release van ORENJI in het formaat 720p/H264? Ja, of je moet alles op pub trackers doen; maar ja, daar haal je natuurlijk minder snelheden.

Ik vind het allemaal wel erg mooi wat je probeer te vragen / vertellen over jouw perceptie wat met VPN's wel/niet kan. Maar ik proef een beetje dat je eigenlijk "aan dat andere kant van de lijn" geen idee heeft wat er uit die VPN op een site / server terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 00:31
.

[ Voor 99% gewijzigd door Kasper1985 op 23-07-2020 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Kasper1985 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 02:52:
Daarnaast logt je ISP wél niet zozeer om je gegevens door te geven aan Brein maar er zijn ook legitieme redenen om bepaalde dingen te loggen.
Je ISP logt helemaal niets, behalve welk ip-adres je op welk tijdstip gebruikt. Die gegevens worden elke 24 uur geüpload naar een database van de overheid (CIOT). Een ISP logt een specifieke gebruiker pas na een vordering van de OvJ die door de RC is goedgekeurd.
Het kost Brein of een officier van justitie 1 vordering bij je ISP om je gegevens op te vragen.
De OvJ vraagt helemaal niks op bij een ISP, die raadpleegt het CIOT. Gegevens worden ook niet zo makkelijk aan Brein gegeven, zie bijvoorbeeld de zaak van Dutch FilmWorks. De rest van je post is al even onzinnig.

NordVPN heeft niets te winnen door jouw internetverkeer te loggen. Ik ben er dan ook van overtuigd dat ze dat niet doen. Dat betekent niet dat je veilig bent als je illegale dingen doet. Er zijn tig manieren waarop je gepakt kunt worden. Dat je door het gebruik van een VPN-dienst niet met zekerheid gelinkt kunt worden aan bepaalde handelingen, is in praktijk voor een rechter geen enkel probleem om je te veroordelen, zoals bijvoorbeeld in de recente zaak van de Ahold-afperser:
De rechtbank heeft in het dossier geen concrete aanwijzingen aangetroffen op grond waarvan is vast te stellen dat verdachte de gebruiker is geweest van [e-mailadres 1] , het e-mailadres waarmee de dreigmails aan Ahold zijn verzonden. De rechtbank stelt evenwel vast dat verdachte veelvuldig gebruik heeft gemaakt van het TOR-netwerk, VPN-verbindingen en in ieder geval één zogenoemde TAILS-distributie. Hierdoor is elektronische communicatie in hoge mate onzichtbaar te maken.

Dat de gebruiker van [e-mailadres 1] in het onderzoek niet is vastgesteld, neemt niet weg dat op basis van de inhoud van de dreigmails en het daaropvolgende onderzoek, gelet op hetgeen hiervoor is overwogen en op de in de bijlage genoemde bewijsmiddelen, tezamen en in onderlinge samenhang bezien, het naar het oordeel van de rechtbank niet anders kan zijn dan dat verdachte de e-mails heeft verzonden en degene is die zich schuldig heeft gemaakt aan de hem verweten poging tot afpersing van Ahold en haar Albert Heijn filialen.
Voor VPN-diensten zie ik het wel gebeuren dat Brein bij de grote jongens een loket wil waar Brein realtime een verzoek kan doen om de gegevens van een verbinding op te vragen. Dat als Brein ziet dat er vanaf een VPN-dienst een film wordt getorrent, dat zij zich op dat moment bij het loket kunnen melden, en dat de VPN-dienst dan direct door de lijst met openstaande sessies moet uitzoeken welke gebruiker daarbij hoort, en de adresgegevens daarvan aan Brein moet doorgeven. Ik denk dat Brein dit juridisch voor elkaar kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apatito123
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-10-2021
Ik vroeg me af of het gebruik van een VPN je wel 100% anoniem maakt.
De anonimiteit van een VPN werkt op twee manieren. Ten eerste wordt jouw verkeer omgeleid via een externe server die door veel gebruikers wordt gedeeld. Ten tweede wordt jouw dataverkeer versleuteld. Op deze manier is het idee dat het voor websites veel moeilijker wordt om te achterhalen wie je bent en voor andere partijen, zoals je ISP of hackers, wat je doet.

Maar zoals je aangeeft, dit betekent wel dat je de VPN moet kunnen vertrouwen. Hier staat dan weer tegenover dat je jouw vertrouwen maar aan één partij hoeft te schenken. Ik zeg één partij, omdat de derde (webshosting) partij die jij benoemt in dit geval samenwerkt met Surfshark.

Het zou zeer vreemd zijn als in hun logbeleid staat dat ze niks loggen, maar dat vervolgens via de servers van Zare wel wordt gedaan. Op serverniveau is namelijk waar het loggen plaatsvindt, dus ik denk dat het vrij impliciet is volgens het logbeleid dat noch Surfshark, noch hun technische partners iets loggen. Maar goed, je hebt gelijk, zeker weten doe je het natuurlijk nooit.

Het is daarom wezenlijk om jezelf de vraag te stellen die al in het forum wordt benoemd: Voor wie wil je anoniem zijn?

Top VPN's van 2020 vergeleken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het enige wat een VPN provider doet is je verkeer niet loggen en je externe IP is dezelfde als heel veel anderen. Het helpt dus niet tegen tracing cookies en andere soorten cookies. Dat deze VPN providers en hun marketeers je van alles willen doen geloven prima. Maar het enige legale praktisch nut van VPN is als je veel gebruik maakt openbare of niet vertrouwde wifi hotspots.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:18
Apatito123 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:36:
[...]
Ten tweede wordt jouw dataverkeer versleuteld. Op deze manier is het idee dat het voor websites veel moeilijker wordt om te achterhalen wie je bent en voor andere partijen, zoals je ISP of hackers, wat je doet.
Dit is allemaal wel vrij discutabel.

Allereerst, veel verkeer is al end-to-end versleuteld (HTTPS), hier hoef je geen VPN voor te gebruiken.

Het wordt zeker niet moeilijker voor websites om te achterhalen wie je bent door een versleutelde verbinding tussen jou en je VPN provider. Enige wat verandert is je IP-adres, nou, als je een keer van Wifi naar 4G gaat gebeurt dat ook - dan zijn ze ook niet opeens het spoor bijster.

Je ISP kan überhaupt al niet zomaar in bijv. een https verbinding kijken, daarnaast loggen ze dit standaard niet eens.

En hackers, nou, als die al slim genoeg zijn om tussen jouw pc en je ISP internet-toegangspunt te komen, dan zitten ze ongetwijfelt al in je PC of in de dienst die je gebruikt.
Pagina: 1