Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-05 23:05
Hallo Tweakers,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met onderstaand probleem.

Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een nieuwe (stille) interne HDD voor in mijn desktop, recent is een oude 2TB HDD Seagate overleden na ongeveer 10 jaar gebruik. Het liefst tenminste 8TB zodat ik weer wat jaartjes mee kan, maar ik sta open voor alternatieven als daar een goede reden voor is.
Een NAS is wel een investering die ik in de toekomst wil doen, maar niet nu. Het zou wel kunnen zijn dat ik deze HDD in de toekomst mee zou willen nemen naar een eventuele NAS, maar dat is niet zeker.
Veel van de schijven die ik nu in de pricewatch zie lijken meer gericht op gebruik in een NAS en in reviews worden ze regelmatig als luidruchtig bestempeld. Aangezien mijn PC op ongeveer 50cm afstand van mij staat moet de geluidsproductie niet te storend zijn.

Wat is je budget?
Rond de 220-250€

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, ik heb nu een 2TB Western Digital en dus de overleden 2TB Seagate, verder nooit problemen mee gehad.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
PC staat in mijn slaapkamer, op mijn bureau, de kast is een Fractal Design Define R6 dus die dempt wel redelijk wat geluid.

Ik zou zelf zeggen dat een 5400rpm HDD zoals de WD Red's best stil zouden moeten zijn, maar ik twijfel dus vanwege de reviews. Heeft iemand hier ervaring mee in een desktop setting?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:53

Speedmaster

Make my day...

Waarom geen SSD, in de prijsrange die je noemt zijn wel SSD te vinden met voldoende opslag. Heb je meteen een echt stil systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:20
Moet het snel of mag het ook wat trager zijn?

Als je er alleen koude data op zet kun je wellicht een hoopje 2.5" disks bij elkaar zetten in een storage space parity.
Die maken niet zoveel geluid, je kunt ze soms per bulk kopen in de v&a, en je kunt 1 uitval tolereren. (geen backup)
*Storage spaces zijn niet het snelst.

En anders een WD Red (cmr) pricewatch: WD Red (64MB cache), 6TB.

In ieder geval had ik laatst wat seagates ST2000DM008 gekocht, maar die maakten veel teveel herrie.
Inmiddels heb ik 2 oude WD30EFRX uit mijn nas gehaald, die waren het stilste van alles wat ik tot nu toe gebruikt had. De WD40EFRX zijn al weer luidruchtiger, en de Ironwolf 4TB zijn echte trommels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-05 23:05
Speedmaster schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 22:08:
Waarom geen SSD, in de prijsrange die je noemt zijn wel SSD te vinden met voldoende opslag. Heb je meteen een echt stil systeem
Omdat ik genoeg 'snelle' storage heb en dit voornamelijk voor videobestanden of foto's zal zijn. Dan heb ik niet zoveel aan snelle storage, aangezien ik ook niet van plan ben om ze echt te gaan bewerken ofzo.
jeroen3 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 22:17:
Moet het snel of mag het ook wat trager zijn?

Als je er alleen koude data op zet kun je wellicht een hoopje 2.5" disks bij elkaar zetten in een storage space parity.
Die maken niet zoveel geluid, je kunt ze soms per bulk kopen in de v&a, en je kunt 1 uitval tolereren. (geen backup)
*Storage spaces zijn niet het snelst.

En anders een WD Red (cmr) pricewatch: WD Red (64MB cache), 6TB.

In ieder geval had ik laatst wat seagates ST2000DM008 gekocht, maar die maakten veel teveel herrie.
Inmiddels heb ik 2 oude WD30EFRX uit mijn nas gehaald, die waren het stilste van alles wat ik tot nu toe gebruikt had. De WD40EFRX zijn al weer luidruchtiger, en de Ironwolf 4TB zijn echte trommels.
Zoals ik hierboven al zei, het hoeft niet super snel te zijn. Storage spaces klinkt wel interessant, alleen heb ik nu maar plek voor 2 HDD's in mijn huidige setup, waarvan er 1 dus al occupied is :X

Wat betreft de WD Red's: Dat klinkt opzich wel goed, maar ik begrijp dus dat des de hoger de capaciteit is, ze meer geluid produceren? Dan zou ik namelijk nog overwegen om de andere HDD er ook uit te halen en 2x de WD40EFRX te kopen.

Bedankt voor de tip over de ironwolf's, die zal ik vermijden ;)