[Ubiquiti AP LR] Goede signaalsterkte, slechte TX

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Ik heb zojuist een Unifi AP LR toegevoegd in mijn netwerk. Op 5 meter afstand (line-of-sight, geen obstakels), haal ik een RSSI van tussen de -60 en -50 dB, maar slechts een TX van ±100Mbps via 5GHz (zie foto). Met andere routers haal ik met vergelijkbare channel widths veel hogere TX (ook als ik deze op dezelfde plek aansluit).

Dit lijkt me een probleem met de settings. Instellingen zoals ik ze nu heb:
  • 5g channel auto, power auto
  • 5g channel width VHT80
  • region: USA
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WkmUoJNE_tKrW7abY_DBxaxcaVw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cQHcAWdNqj6HGw4JC544yc6E.png?f=user_large

EDIT: wat meer context: we zitten in een nieuwbouwhuis (maar bovenstaande screenshot is dus op 5 meter on-onderbroken afstand), ik heb in mijn netwerk nog een Unifi AP Lite (die veel betere prestaties geeft), die beiden verbonden zijn aan een Ziggo modem.

Iemand tips wat ik kan proberen 8)7 ?

EDIT2: Hier systemconfig (kon 'm al niet vinden |:( )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WDb4-nK3DkufzBYNX5KQHZcpvOU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pRX01pU4pgvyOQFVL4uqfoVs.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Beatboxx op 21-07-2020 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:54

lier

MikroTik nerd

Stel hem in op NL, selecteer handmatig een kanaal (bijvoorbeeld 52 of 100) en stel kanaalbreedte in op 80MHz. Overigens denk ik dat het een UAP-AC-LR is (dus de AC versie).

Hoe heb je het access point bevestigd?

Naar aanleiding van je edits:

- Schroef het 2,4GHz signaal terug naar Low
- Gebruik alleen bovenstaande kanalen of kanaal 36
- Zet connection monitoring uit
- Gebruik geen auto (althans, "in mijn tijd" had ik daar enorm slechte resultaten mee
Gjalt Kootstra schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 21:39:
Toevallig geen poe adapter eraan die tot maar 100mbit gaat?
Nee, zie screenshot van @Beatboxx

[ Voor 55% gewijzigd door lier op 21-07-2020 21:40 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gjalt Kootstra
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-01 16:06

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
lier schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 21:37:
Stel hem in op NL, selecteer handmatig een kanaal (bijvoorbeeld 52 of 100) en stel kanaalbreedte in op 80MHz. Overigens denk ik dat het een UAP-AC-LR is (dus de AC versie).

Hoe heb je het access point bevestigd?

Naar aanleiding van je edits:

- Schroef het 2,4GHz signaal terug naar Low
- Gebruik alleen bovenstaande kanalen of kanaal 36
- Zet connection monitoring uit
- Gebruik geen auto (althans, "in mijn tijd" had ik daar enorm slechte resultaten mee

[...]

Nee, zie screenshot van @Beatboxx
Thanks! Ik heb je voorgestelde edits geprobeerd. Met de positionering spelen maakt het signaal iets beter, maar niet veel. Hier de bouwtekening met daarop de Unifi ingetekend (de punt is de richting waar ie op wijst). Op dit moment heb ik 'm op de muur bevestigd. Ik lees online dat aan het plafond beter werkt, maar gaat me dat helpen om van die 100Mbps opeens 600 te maken? [Edit: in de bouwtekening is er alleen een ethernet-aansluiting in kamer 2, en is het wifi in slaapkamer 1 een probleem]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYk98Yb6VhT8odirvH4BukbWgcM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A3U1TpeQ8bXDEeiMtzRnF64O.png?f=fotoalbum_large
Sorry, dat heb ik net toegevoegd toen jij je bericht typte _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door Beatboxx op 21-07-2020 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kabel al eens doorgemeten / getest? Adertje wat vervelend doet en hij schakelt ook terug naar 100Mbit

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:38

RnB

Dat heeft geen invloed op de Tx en Rx rate. Een device kan zonder problemen een Tx/Rx rate van bijvoorbeeld 867Mbps hebben met een AP die een downlink van 100Mbps heeft.

Ik vermoed dat jouw ingestelde channel het issue veroorzaakt. Dat is een UNII-3 kanaal die wij in NL niet kennen. Schakel die terug naar een UNII-1 of 2 kanaal en ik vermoed dat je dan een betere rate gaat hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door RnB op 21-07-2020 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Beatboxx schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 21:25:
Ik heb zojuist een Unifi AP LR toegevoegd in mijn netwerk. Op 5 meter afstand (line-of-sight, geen obstakels), haal ik een RSSI van tussen de -60 en -50 dB, maar slechts een TX van ±100Mbps via 5GHz (zie foto). Met andere routers haal ik met vergelijkbare channel widths veel hogere TX (ook als ik deze op dezelfde plek aansluit).

Dit lijkt me een probleem met de settings. Instellingen zoals ik ze nu heb:
LR biedt in de 5GHz nul voordeel tov Lite, dus sowieso een opmerkelijke keuze.

Nu, eerste wat opvalt is dat je op een kanaal zit dat in NL niet toegestaan is en (mede daarom) ook maar kanaalbreedte hebt van 40MHz ipv 80MHz. Het is jammer dat je niet zelfde info geeft van een locatie waar het volgens jou wel goed gaat, dat zou gelijk het verschil duidelijk moeten maken. Ik zie uit je UniFi overzicht dat de UAC AC Lite ook op een gare US-only kanaal zit met 40MHz, dus dat is het verschil alvast niet. Je overzicht en je screenshot kloppen trouwens niet, want geen van beide zitten op kanaal 149 waar je client op verbonden is.

Naast foute regulatory domain heb je ook onverstandige 2.4GHz kanaalbreedte - je beide 2.4GHz-netwerken overlappen elkaar en 40MHz is in 2.4GHz eigenlijk nooit verstandig in de bewoonde wereld en zeker nooit als je zelf twee AP's hebt. Zet die op 20MHz!

Los daarvan is hier iets opvallends aan de hand. Je 2 spatial streams bij MCS 2 en 40MHz geeft inderdaad netjes 90Mbps link rate. Waarom er echter sprake is van MCS2 is onduidelijk - dat is een erg lage modulatie die enkel bij lage SNR van 12 a 13dB verwacht zou worden bij 40MHz WiFi-ac. Gezien je RSSI en noise heb je 35dB SNR. Daar zou ik MCS 9 - oftewel 400Mbps - verwachten.

Let op dat een link rate (Tx/Rx rate) *geen* gemeten snelheidsaanduiding is, maar feitelijk een naam/code is voor een bepaalde set aan instellingen. "+-100Mbps" bestaat dus niet, het is 90Mbps of het is 120Mbps (bij 2 spatial streams, 40MHz kanaalbreedte). Wees daarvan bewust :o

Wel kun je in het algemeen stellen dat er in een kanaal ongeveer 2/3 van de link rate haalbaar is over netto TCP - maar dat is totale capaciteit dat gedeeld moet worden met alle andere devices in dat kanaal (zowel op jouw netwerk als die van de buren).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 00:37:
[...]

LR biedt in de 5GHz nul voordeel tov Lite, dus sowieso een opmerkelijke keuze.
Was een retourdeal op bol.com en ongeveer net zo duur als de Lite, dus was een impulsieve beslissing 8). Zou de problemen niet moeten veroorzaken, toch?

[quote]dion_b schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 00:37:

Nu, eerste wat opvalt is dat je op een kanaal zit dat in NL niet toegestaan is en (mede daarom) ook maar kanaalbreedte hebt van 40MHz ipv 80MHz. Het is jammer dat je niet zelfde info geeft van een locatie waar het volgens jou wel goed gaat, dat zou gelijk het verschil duidelijk moeten maken. Ik zie uit je UniFi overzicht dat de UAC AC Lite ook op een gare US-only kanaal zit met 40MHz, dus dat is het verschil alvast niet. Je overzicht en je screenshot kloppen trouwens niet, want geen van beide zitten op kanaal 149 waar je client op verbonden is.

Naast foute regulatory domain heb je ook onverstandige 2.4GHz kanaalbreedte - je beide 2.4GHz-netwerken overlappen elkaar en 40MHz is in 2.4GHz eigenlijk nooit verstandig in de bewoonde wereld en zeker nooit als je zelf twee AP's hebt. Zet die op 20MHz!
[\quote]

Tussen de screenshot en de system-config zat inderdaad een channel-change, mijn excuses. Ik heb de region weer op NL gezet en een AP op channel 36 en een op 112 (zodat er (bijna) 80MHz tussen zit en dus geen overlap is).
dion_b schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 00:37:

Los daarvan is hier iets opvallends aan de hand. Je 2 spatial streams bij MCS 2 en 40MHz geeft inderdaad netjes 90Mbps link rate. Waarom er echter sprake is van MCS2 is onduidelijk - dat is een erg lage modulatie die enkel bij lage SNR van 12 a 13dB verwacht zou worden bij 40MHz WiFi-ac. Gezien je RSSI en noise heb je 35dB SNR. Daar zou ik MCS 9 - oftewel 400Mbps - verwachten.

Let op dat een link rate (Tx/Rx rate) *geen* gemeten snelheidsaanduiding is, maar feitelijk een naam/code is voor een bepaalde set aan instellingen. "+-100Mbps" bestaat dus niet, het is 90Mbps of het is 120Mbps (bij 2 spatial streams, 40MHz kanaalbreedte). Wees daarvan bewust :o
Ik bedoelde inderdaad dat het fluctueerde tussen 90Mbps en 120Mbps. Het probleem met de late TX-rate / MCS-index is nog niet opgelost. Heb je een hypothese waar dat aan zou kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Beatboxx schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:56:
[...]

Was een retourdeal op bol.com en ongeveer net zo duur als de Lite, dus was een impulsieve beslissing 8). Zou de problemen niet moeten veroorzaken, toch?
De LR heeft een hogere antenne gain. Dat is binnenhuis een slecht iets, het betekent dat de AP richtingsgevoelig is, dus als je net verkeerd zit/staat dat je slechter af bent dan met lagere gain. Dan nog: dat is alvast je probleem niet aangezien RSSI prima is.
Tussen de screenshot en de system-config zat inderdaad een channel-change, mijn excuses. Ik heb de region weer op NL gezet en een AP op channel 36 en een op 112 (zodat er (bijna) 80MHz tussen zit en dus geen overlap is).
Hoho, kanaal != frequentie. De kanaalnummers zitten 5MHz apart, dus tussen 36 en 112 zit 380MHz :o

Je kunt niet-overlappende 80MHz kanalen in de 5GHz instellen op:
- 36-48
- 52-64
- 100-112
- 116-128

Nu, kanaal 36-48 mag je 'zomaar' gebruiken, voor de overige kanalen moet de AP eerst 1min of zelfs 10min (116-128 - maar ook de 112-124 die jij nu hebt) wachten en luisteren naar radarsignalen voordat het mag zenden. Wat de beste optie is hangt af van je omgeving - en je geduld. Veel consumentenapparatuur kan alleen 36-48 gebruiken, dus die is nagenoeg altijd het drukst. Als je buren hebt en muren die iets doorlaten wil je die kanalen vermijden. Omgekeerd, als er luchtvaart- of weerradars in de buurt zijn, kun je de andere kanalen niet (langdurig) gebruiken. Mijn advies: stel alles in op hogere kanalen. Als je merkt dat je ondanks hoog instellen toch op 36 uitkomt, was er een radar-event. Vermijd het kanaal wat je toen instelde.
[...]

Ik bedoelde inderdaad dat het fluctueerde tussen 90Mbps en 120Mbps. Het probleem met de late TX-rate / MCS-index is nog niet opgelost. Heb je een hypothese waar dat aan zou kunnen liggen?
Je zit op 80MHz en je ziet geen verdubbeling? Dat is... merkwaardig.

Zie je hetzelfde op andere types client device?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:25
Volgens mij zijn die LR's extreem richtings gevoelig en overpowered.
Zou hem qua signaal sterkte maar flink terug schroeven,
Weet niet of dat alles oplost, maar dat ding moet aan het plafond en niet op de muur, de antenne polarisatie is dan verkeerd en daar heb je met die LR extra last van ten opzichte van een Lite.

Persoonlijk zou ik hem op de overloop aan het plafond hangen, dan moet je normaal gesproken de hele 1e verdieping mee kunnen bestrijken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:59:
[...]

De LR heeft een hogere antenne gain. Dat is binnenhuis een slecht iets, het betekent dat de AP richtingsgevoelig is, dus als je net verkeerd zit/staat dat je slechter af bent dan met lagere gain. Dan nog: dat is alvast je probleem niet aangezien RSSI prima is.
Ben(V) schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 16:08:
Volgens mij zijn die LR's extreem richtings gevoelig en overpowered.
Zou hem qua signaal sterkte maar flink terug schroeven,
Weet niet of dat alles oplost, maar dat ding moet aan het plafond en niet op de muur, de antenne polarisatie is dan verkeerd en daar heb je met die LR extra last van ten opzichte van een Lite.

Persoonlijk zou ik hem op de overloop aan het plafond hangen, dan moet je normaal gesproken de hele 1e verdieping mee kunnen bestrijken.
Goed om te weten - het AP hangt nu op een van de kamers aan het plafond. RSSI is tot nu toe altijd beter dan -70dBm geweest, en noise schommelt altijd rond de -90dBm)
dion_b schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:59:

Hoho, kanaal != frequentie. De kanaalnummers zitten 5MHz apart, dus tussen 36 en 112 zit 380MHz :o

Nu, kanaal 36-48 mag je 'zomaar' gebruiken, voor de overige kanalen moet de AP eerst 1min of zelfs 10min (116-128 - maar ook de 112-124 die jij nu hebt) wachten en luisteren naar radarsignalen voordat het mag zenden. Wat de beste optie is hangt af van je omgeving - en je geduld. Veel consumentenapparatuur kan alleen 36-48 gebruiken, dus die is nagenoeg altijd het drukst. Als je buren hebt en muren die iets doorlaten wil je die kanalen vermijden. Omgekeerd, als er luchtvaart- of weerradars in de buurt zijn, kun je de andere kanalen niet (langdurig) gebruiken. Mijn advies: stel alles in op hogere kanalen. Als je merkt dat je ondanks hoog instellen toch op 36 uitkomt, was er een radar-event. Vermijd het kanaal wat je toen instelde.
Oeps, en ik heb deze tip gevolgd. Ik heb de scan-functie van de Unifi controller gebruikt, en zit nu al zo'n 2 weken op kanaal 100. Over het algemeen gaat dit prima, alleen soms (Voor zover ik merk 1-2 keer per dag, en dan duurt het 1-2 minuten) zakt de TX rate helemaal weg (en de verbinding ook), terwijl de SNR nog wel goed is. Zie screenshots. In alle gevallen zakt de MCS weg naar 0 (het tweede screenshot was iets te laat genomen). In beide gevallen kwam ik erachter omdat de verbinding van mijn Zoom-call heel brak werd (het is dus niet een statistics probleem, maar het internet werkt echt tijdelijk slecht).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MRljhmEoViifXFN3BBFo-0rjZm8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5EpIMofOAGW4228Ir3CshTGu.png?f=user_large

Hier weer een screenshot van de system-config. Ik ben me ervan bewust dat de 5GHz aan het "schreeuwen" is, het probleem is dat er slechts een ethernet-poort is op de tweede verdieping & de eigenaar niet wil dat we extra gaten boren. De werkkamer zit aan de andere kant van deze verdieping. Met deze instelling krijg ik steady in de range -[67, 70] dBm. Het valt dus ook op dat in beide screenshots de RSSI beter was dan gemiddeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v35lfDRCXPhQ5B4D8gobLL8k7Rc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YCoNW5UGchoe23d53MLkmTDd.png?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee? Ik kan me moeilijk voorstellen dat het interferentie is. We zitten in een nieuwbouw met nogal dikke muren. Ik heb diverse scans gedaan van het 5GHz spectrum, en als ik al wat ontvang van de buren, is het minimaal. Daarnaast gebruik ik een DFS-kanaal.

[ Voor 4% gewijzigd door Beatboxx op 31-08-2020 15:22 . Reden: Plaatje vergeten ]

Pagina: 1