Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chiels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-12-2023
Hi allemaal,

Het lukt mij niet om de Fibaro Dimmer 2 achter een schakelaar te plaatsen i.v.m. te weinig ruimte. Na wat grofgeweld opgegeven. Nu lees ik dat de dimmer ook in de centraaldoos kan plaatsen, maar ik kan hier niet een officiële instructie van vinden. Het is mij gelukt om de Dimmer 2 werkend te krijgen echter werkt de schakelaar (toggle) niet.

Ik heb het op de volgende manier aangesloten:

- Bruine draad uit de centraaldoos via lasklem naar de L en SX van de Dimmer 2
- Zwarte draad uit de centraaldoos op de S1 van de Dimmer 2
- Blauwe draad uit de centraaldoos via lasklem naar zowel de N van de Dimmer 2 als naar kroonsteen van de lamp.
- Nieuw draad (zwart) van Pijltje omhoog van de Dimmer 2 naar kroonsteen lamp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Gl7oM3bv2PocrF4sIGA_7GoPVY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fxum1m2SWgfTUdwMOUtuogam.jpg?f=fotoalbum_large

De lamp werkt prima via Fibaro HC3 maar de schakelaar (toggle) werkt dus niet. Dimmer 2 naar fabrieksinstellingen gereset en tevens parameter 20 aangepast in de instellingen zodat ie op Toggle switch staat. Deze parameter wordt toch automatisch opgeslagen? Kan niet vinden in de manual dat ik een wake up of iets moet doen. Krijg ook bevestiging in de log dat het succesvol is aangepast.

Ik heb ook geprobeerd om zwarte draad op S2 aan te sluiten, hierbij werkt de Schakelaar ook niet. Ook geprobeerd om daarna parameter 29 aan te passen naar 'S1 operates as S2, S2 operates as S1', ook geen effect.

Schakelaar werkt uiteraard wel als ik de Dimmer 2 er tussenuit haal en alleen zwart en blauw draad direct vanuit centraaldoos op kroonsteen/lamp aansluit.

Help. Ik ben geen expert met elektra en fibaro dimmers en weet even niet meer wat ik moet doen. |:(

Thnx alvast.

[ Voor 9% gewijzigd door chiels op 21-07-2020 20:43 . Reden: Nog meer geprobeerd. ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skoni
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 03-06 20:15
Moet Sx niet met de nul verbonden worden? Blauw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chiels
skoni schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:44:
Moet Sx niet met de nul verbonden worden? Blauw
Ik weet niet of dit een serieuze tip was of een grap, maar zojuist is mijn Dimmer 2 opgeblazen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoni
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 03-06 20:15
Was een opmerking met vraagteken.... Had dit natuurlijk niet verwacht. Maar als je het schema bekijkt staat Sx met de nul verbonden. Verder kijkend denk ik dat wat je wil niet gaat. Daar mis je een draad voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:59
Mijn opmerking komt te laat zo te lezen maar volgens mij moet het zo. Je moet de bruine draad naar je schakelaar los halen uit de lasklem! De zwarte draad gaat nu naar je lamp en haal je ook los.

Vervolgens die bruine draad en de zwarte draad op S1 en SX.

Vervolgens een bruine draad (dus niet die naar je schakelaar!) op L en een blauwe draad op N.
Vervolgens een kabel vanaf het golfje met pijltje naar je lamp.

Handleiding staat hier https://manuals.fibaro.co...212/FGD-212-EN-T-v1.3.pdf

Mijn uitleg is wording diagram 2-3 van pagina 9. Linker plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:45
Is je schakelaar in de muur nu de L aan de zwarte schakeldraad aan het schakelen? Zo ja, dan heb je net L en N op resp. de S1 en Sx gezet en dat zal de Fibaro inderdaad niet kunnen trekken. Hij probeert daar te detecteren of er sluiting is of niet (schakelaar aan/uit of pulsdrukken ingedruk of niet). En daar komt nu even 230V op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iruk1981
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21:29
In de manual staan meerdere mogelijkheden

Hieronder is er een

L is fasedraad (bruin) .
N is nul (blauw)

Sx is van fibaro naar schakelaar (bruin)
S1 is van schakelaar naar fibaro

Pijltjes is zwart naar lamp

Wiki installatiedraad

Manual

Edit
Kleurtjes 7(8)7

Edit 2
Nog meer kleurtjes :N

[ Voor 11% gewijzigd door Iruk1981 op 21-07-2020 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappie
De fout die topic starter heeft gemaakt is dat hij een bruine draad op Sx heeft gezet. Daar moet de bruine draad vanaf de schakelaar op, niet vanaf de lasklem met constante 230v

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorikc
"bruine draad van de schakelaar"? Het lijkt me niet verstandig om bestaande draden een ander betekenis/functie te geven.

bruin moet altijd een fasedraad zijn, dus het maakt niet uit waar die vandaan komt, blauw is altijd de neutraal en voor de rest moet je zwart gebruiken. (tenminste zo heb ik het altijd begrepen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
jorikc schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 21:23:
"bruine draad van de schakelaar"? Het lijkt me niet verstandig om bestaande draden een ander betekenis/functie te geven.

bruin moet altijd een fasedraad zijn, dus het maakt niet uit waar die vandaan komt, blauw is altijd de neutraal en voor de rest moet je zwart gebruiken. (tenminste zo heb ik het altijd begrepen)
Op zich heb je hier 100 procent gelijk. Omdat je nu in de war komt met de functie van de draad heeft topic starter net ook zijn 50 euro kostende Fibarondimmer opgeblazen :/

Volgens mij is het wel toegestaan om de draad een andere functie te gevenz maar de moet je de draad intapen met de functie die je hem geeft. In dit geval had ie eigenlijk even zwarte tape om de bruine draad naar de schakelaar moeten doen. Dan had ie 2 zwarte draden gehad en die netjes op S1 en SX kunnen doen en was alles opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iruk1981
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21:29
Bruin is idd fasedraad. Blauw neutraal. Groen/geel aarde.

Volgens mij is Zwart voor geschakeld spul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chiels
Dank voor de reacties! Nog even geprobeerd of de dimmer nog leeft maar helaas kreeg ik weer een kleine ontploffing |:( Even kijken of ik het goed begrijp.
"De fout die topic starter heeft gemaakt is dat hij een bruine draad op Sx heeft gezet. Daar moet de bruine draad vanaf de schakelaar op, niet vanaf de lasklem met constante 230v"
Vanuit de afbeelding die ik heb gepost:

- Bruine draad die nu naar SX gaat vanaf (mijn eigen extra lasklem) verwijder ik. Vervolgens moet ik één van de twee bruinde draden los maken uit de lasklem die al in de centraaldoos zat en deze aansluiten op SX? Begrijp ik het dan goed? Want ik weet niet welke van deze twee bruine draden naar de schakelaar gaan.

Thnx alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
Er moeten twee draden direct van de schakelaar naar de Dimmer2 gaan (zie ook de handleiding). Er zal sowieso een zwarte schakeldraad van je schakelaar naar de centraaldoos gaan. Maar die bruine draad bij de schakelaar loopt die ook rechtstreeks naar de centraaldoos? Zo ja, dan kun je 'm aan beide kanten aftapen, zodat die duidelijk ook een draad naar de schakelaar wordt. Dan moet die inderdaad los in de lasklem in de centraaldoos, en in dan in de Dimmer, maar het is wel belangrijk dat het echt dezelfde draad is :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappie
chiels schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 22:03:
Dank voor de reacties! Nog even geprobeerd of de dimmer nog leeft maar helaas kreeg ik weer een kleine ontploffing |:( Even kijken of ik het goed begrijp.
[...]

Vanuit de afbeelding die ik heb gepost:

- Bruine draad die nu naar SX gaat vanaf (mijn eigen extra lasklem) verwijder ik. Vervolgens moet ik één van de twee bruinde draden los maken uit de lasklem die al in de centraaldoos zat en deze aansluiten op SX? Begrijp ik het dan goed? Want ik weet niet welke van deze twee bruine draden naar de schakelaar gaan.

Thnx alvast.
Ja, de bruine en zwarte draad vanaf de schakelaar gaan op S1 en SX.

Welke bruine draad van de schakelaar komt moet je even uitzoeken. Wellicht kun je dat in de centraal doos wel zien. Grote kans dat waar de zwarte draad uitkomt, ook de bruine draad uitkomt.

Beter doe je even de spanning eraf en meet je daarna even met een multimeter of je de juiste draden te pakken hebt :)
Pagina: 1