Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Overhaul advies gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• InservioLetum
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 27-05 08:24
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vorige videokaart is plots onder het loeien gesneuveld (door de hitte, wellicht); dat was een RX480. Moederbord is een z77Extreme met 4Gb geheugen en een i5je erin.
Ik gebruik de PC in kwestie voornamelijk om documentaire's te kijken en een paar games te spelen die de laptop niet of moeilijk aankan. Satisfactory erg veel momenteel, Minion Masters, en beetje World of Tanks & Warships, dat soort spul. Niets dramatisch, en sneller dan 60Hz hoeft voor mij niet, maar mijn beeldscherm is wel 4K.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zou het liefst onder de duizend willen blijven

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Corsair TX650M
2x Corsair CML8GX3M2A1866C9R
Scythe 2
diverze SATA schijven

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Videokaart, moederbord, processor. Indien noodzakelijk geheugen en/of voeding,

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik zou graag over willen naar AMD voor de processor (begrijp dat dit ook een nieuw mobo zal vereisen), maar qua videokaart heb ik niet echt voorkeur zolang er maar geen franje als ray tracing of streaming bij zit. Blur, depth of field, foliage en dat soort afleiding zet ik allemaal toch meteen uit, dus da's zonde van't geld.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsniveau is volstrekt irrelevant, zolang het niet totaal stil is, want ik wil kunnen horen of hij wel of niet aan staat.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Ik zoek in principe een vervanging voor mijn videokaart, maar vraag me af of ik met een overstap naar een AMD processor en bijgbehorend moederbord, nog onder de druizend euri zou kunnen blijven.

Fix the problem, not the blame.

Beste antwoord (via InservioLetum op 24-07-2020 21:37)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:29
Uit ander topic van TS:
Case : Carbide 500R van Corsair, ivm Scythe Mugen 2 koeler.
Mobo : ASRock Z77 Extreme4
CPU : i5 3570K
Mem : Corsair Vengeance CML8GX3M2A1866C9R
Vcard : Sapphire RX480
HDD : SDD en vijftal SATA's
Gewoon een nieuwe gpu nemen. Die heb je tenslotte ook nodig bij een nieuw systeem. Als het resultaat niet afdoende is kun je de rest ook upgraden. Met rest bedoel ik dus alles

[ Voor 3% gewijzigd door Djarune op 21-07-2020 22:01 ]

Alle reacties

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:54

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Nou volgens mij is het vrij simpel ;)

reviews: Desktop Best Buy Guide - Juli 2020

Is precies je budget en ook wat je er ongeveer mee wil doen.

youtube.com/@hisrep

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:39
Waarom een heel nieuw systeem als de videokaart kapot is? GTX 1660 Super erin en je kunt weer door. Is voldoende voor je games op 4K.

[ Voor 8% gewijzigd door Uszka op 21-07-2020 20:15 ]

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Dat zou ik niet aanraden. Zie je niet wat voor gpu dat is? Scythe Mugen 2? En 4GB geheugen? Mijn gok is dat alles een jaar of 8 oud is? Het is allemaal veel te achterhaald om nog te gaan updaten in dat geval.

youtube.com/@hisrep

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:39
Bij de meeneemcomponenten staat anders wel 16GB.
CPU is voldoende voor die games op 4K en een 1660 Super draait het ook wel.
Het is de moeite het eerst te proberen met een nieuwe videokaart voordat er nog eens honderden euro's aan uitgegeven wordt. Dat kan op een later moment ook nog als blijkt dat de huidige cpu niet voldoet.

• Djarune
Eens met @Uszka zo’n quadcore i5 uit 2011 is nogsteeds prima om te gamen mits de gpu goed is. Ik ben normaal niet van de synthetische benchmarks, maar zie hier. Geen idee wat voor i5 TS heeft overigens.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik lees dat hij 4Gb ram geheugen heeft? Ik weet het niet maar als ik het zo zie is het gewoon tijd voor een systeem upgrade. Langzamerhand neemt het risico gewoon toe dat ook andere onderdelen het gaan begeven.

youtube.com/@hisrep

• Djarune
InservioLetum schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 19:58:

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Corsair TX650M
2x Corsair CML8GX3M2A1866C9R
Scythe 2
diverze SATA schijven
@DeNachtwacht dat is toch echt 2x 8GB. Ik snap wel de verwarring want in het begin heeft TS het over 4GB

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-11 15:36
DeNachtwacht schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:34:
Ik lees dat hij 4Gb ram geheugen heeft? Ik weet het niet maar als ik het zo zie is het gewoon tijd voor een systeem upgrade. Langzamerhand neemt het risico gewoon toe dat ook andere onderdelen het gaan begeven.
Dat schrijft TS inderdaad, maar heeft daaronder gezet wat hij heeft en dat is toch echt 2x 8GB wat hij aangeeft... doet mij vermoeden dat hij 32 bits Windows draait?

TS geeft ook aan een "i5je" te hebben, gezien de chipset van het moederbord kan dat nog een vrij uiteenlopende i5 zijn... een i5 2300 of een i5 3570 zit toch nog wel wat verschil in.

Oftewel TS kan nog wel het een en ander verduidelijken voor een fatsoenlijk advies... met een i5 3570 zou je nog wel even vooruit kunnen met bijvoorbeeld een 1660 Super erin, maar meer ook niet.

Ik zou zeggen dat het sowieso niet waard is om nog geld te steken in dit systeem, zelfs op basis van de vrij summiere informatie. Maar dat betekent alles nieuw... niet alleen cpu en moederbord zoals TS denkt nodig te hebben.

Geheugen gaat niet werken op huidige moederborden.

Voeding zal zeer wss net zo oud zijn als het systeem, toch wel met klem aangeraden om die ook te vervangen.

TS heeft het ook over sata HDD's... mijn vermoeden is dat die ook de jongste niet meer zijn. Dan komt er nog een SSD bij anders is het ook allemaal een beetje zonde van de upgrade als je met die oude trage HDD's blijft zitten.

Blijft alleen de case nog over voor hergebruik.

Oftewel, het advies van @DeNachtwacht is helemaal zo gek niet... maar dan ben je dus ook 1000 euro verder.

[ Voor 3% gewijzigd door MicGlou op 21-07-2020 20:51 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:09
Of het is een RX480 met 4GB geheugen ;)

Acties:
  • Beste antwoord

• Djarune
Uit ander topic van TS:
Case : Carbide 500R van Corsair, ivm Scythe Mugen 2 koeler.
Mobo : ASRock Z77 Extreme4
CPU : i5 3570K
Mem : Corsair Vengeance CML8GX3M2A1866C9R
Vcard : Sapphire RX480
HDD : SDD en vijftal SATA's
Gewoon een nieuwe gpu nemen. Die heb je tenslotte ook nodig bij een nieuw systeem. Als het resultaat niet afdoende is kun je de rest ook upgraden. Met rest bedoel ik dus alles

[ Voor 3% gewijzigd door Djarune op 21-07-2020 22:01 ]

• InservioLetum
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 27-05 08:24
Mijn oprechte excuses voor gebrek aan antwoord, had niet verwacht zo snel antwoord te zien, en ook geen mails ontvangen. Darune heeft het bij het rechte eind, dat is idd het systeem waar het over gaat, en Nachtwacht onderschat de leeftijd van het systeem zelfs een beetje.
Ik draai een win7-64 want metro krijg ik moordneigingen van, met name dat hele Remediation gebeuren. Het systeem heeft idd twee 8Gb ram sticks, gepaard ingeslot; de 4 is op de videokaart, derp geheel mijnerzijds.

Maar uit bovenstaande maak ik dus op dat het toch echt tijd wordt voor een spade en/of brandbaar bootje ten behoeve van een eerbiedig afscheid van m'n meiske? Met de diverse gebroken USB poorten (draaistoel, shit happens), aanlopende zijfan en doorgeroeste (verhuizing, don't ask) filter grill is ze dan ook niet echt meer moeder's mooiste, maar een sierpaard was ze nooit.
Er rest mij namelijk één onzekerheid : hoe waarschijnlijk is hat dat het mobo de vk beschadigd heeft en eventuele vervanging bij installatie meteen óók door mobo gefrituurd wordt?

Fix the problem, not the blame.

Pagina: 1