Wat is mijn meest ideale opstelling?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NK.2020
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-07-2024
Beste allemaal,

Na uren lezen en oriënteren op internet vraag ik me af wat we nu moeten doen. We hebben een plat dak waar ik graag 8a9 panelen op wil leggen (jaarlijks energieverbruik zit nu op 1900 kWh maar gaat wel omhoog ivm elektrisch koken, vaatwasser en Quooker). Er liggen geen elektrische auto en warmtepomp in het vooruitzicht. Met het oog op de toekomst (afbouw salderen) wil ik eigenlijk de meest ideale opstelling om zo lang mogelijk van mijn eigen stroom gebruik te kunnen maken.
Dak is 5,5m breed en ongeveer 11m lang. Dakkoepel 1,2m bij 1,2m. Kleine schoorsteen. Foto is om 18:30 genomen.

Ik denk dat er drie keuzes zijn om uit te kiezen (maar ik sta open voor suggesties):

1. Alle panelen op Z-O (veel zon in de ochtend)
2. Alle panelen op Z-W (tot laat zon op mijn panelen)
3. 4 panelen op Z-O en 4 panelen op Z-W

Vraag is of optie 3 überhaupt kan (met Solar Edge optimizers of.........)? En zo niet wat dan de meest ideale opstelling is? Wie kan mij van goed advies voorzien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OViwh06hhFrEWCqo0-4f2Ph3DXc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B2vCvtJ6YcP4O4EiXElY5ylq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKjdXJ5HDPownwYECDbenzCEV_M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hmm1hFqEfZ5Jqf4z631Wkd0C.png?f=fotoalbum_large

En de exacte maten. Kan alleen de plattegrond van de gespiegelde woning vinden. Mijn schoorsteen staat volgens mij ook verder naar de buitenkant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qyUCrTaqGXJ6mcBOqbugaHFMTkY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uTOqhZR6ymBwdmB0sODTLbLq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door NK.2020 op 22-07-2020 09:12 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-10 07:36
Verschillende oriëntaties (optie 3) kan met een string omvormer met meerdere ingangen .

Het is lastig iets te zeggen want hoe ligt dit dak?

Als je enigsinds nuttig antwoord wilt zul je wat meer tijd moeten stoppen in je vraag

- Een schets met maten moeten geven .
- Een luchtfoto
- Hoe ligt het dak (in de schets of luchtfoto een pijl wat noord is

Jos

[ Voor 44% gewijzigd door traders op 21-07-2020 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NK.2020
@traders bedankt voor je reactie. Heb een luchtfoto met de maten en de richtingspijl in de openingspost gezet.
Is er bij optie 3 geen minimum aan aantal panelen per string? Op Z-W kan ik maar 3a4 panelen kwijt.

[ Voor 31% gewijzigd door NK.2020 op 21-07-2020 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:13
De bouwtekening is van het huis van de buren neem ik aan? Jouw huis is precies gespiegeld?

Portrait van der Valk schansjes.
https://www.solar-bouwmar...panelen-landscape-10.html

Eventueel een of twee panelen weglaten bij dat kleine schoorsteentje. Of een paneel met een Tigo.

11 of 12 richting ZO en 6 richting ZW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fy32e8LhWlqghYE2G2WpWQbAPgw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/A8BATfkuM91KGsnoQz0lA0SW.png?f=user_large

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NK.2020
@busscherski bedankt voor je antwoord. Huis is inderdaad exact gespiegeld. In je legplan ligt er nu een paneel op mijn dakkoepel. Dat lijkt me niet haalbaar. 5 is misschien wel te doen. Wil eigenlijk alleen mijn (toekomstig) verbruik opwekken. Dit aantal panelen ga ik financieel ook niet halen (+/- €4000 excl btw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Het meest flexibel qua toekomstige uitbreiding is beginnen met 11 panelen op ZO en er dan een extra grote omvormer bij zodat je er later zelf nog 5 bij kunt leggen richting ZW. Dan hoef je geen AC werk meer te doen.
De meerkosten voor de grotere omvormer zijn denk ik best beperkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7FH1m9Fwk9nNodPsTG3SerWEZQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xjdKVzcbzjGTl5smt8zmFR0U.png?f=fotoalbum_large

Anders had je deze omvormer genomen, het prijsverschil is best beperkt denk ik.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/gw3000-xs-wifi.html

edit:
eventueel passen op ZW ook panelen van 2 meter lang
https://www.solar-bouwmarkt.nl/390-wp-full-black.html

[ Voor 8% gewijzigd door busscherski op 21-07-2020 21:48 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NK.2020
Ik blijf eigenlijk met dezelfde vragen zitten:

- is het mogelijk om 4 of 5 panelen op z-w en 4 of 5 op z-o te leggen?
- welke omvormer kan daarmee overweg?
- kan dit met Solar Edge? Zo ja welke optimizers kan ik gebruiken met 120 cells panelen (heb begrepen dat p370 dan niet kan)?

Offertes die ik heb ontvangen werken allemaal met Solar Edge (SE2200 met p370). Vandaar de vraag of dat überhaupt kan.

Indien dit alles ook ‘gewoon’ met 2 strings kan scheelt dat uiteraard flink in de kosten (en tvt).
Ik ga dit overigens niet zelf aanleggen. Heb twee linkerhanden wat betreft elektra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Die 3600 euro uit dat screenshot is inclusief installatie, excl BTW.
Als dat past heb je al snel een stuk meer opbrengst voor minder kosten.
De komende paar jaar heb je toch nog de salderingsregeling, en daarna duurt het misschien niet lang meer voor je verbruik hoger is.

Met een string omvormer (en dan bedoel ik geen SolarEdge maar elk ander merk) met 2 mppt's is 4 normale panelen net iets te weinig. 5 per richting is het minimum dat ik aanraad. Een string omvormer werkt efficiënter met meer panelen per richting.
Een normaal paneel is tegenwoordig een +/- 325 Wp 120 half cell paneel

SE kan maar kost ongeveer 50 euro per paneel extra.
4 per richting is ook met SolarEdge extreem weinig, zelfs met P404 optimisers. 5 gaat wel goed.
Vanwege weinig panelen per richting wel kiezen voor P404 optimisers omdat die een hoger voltage kunnen uitsturen. En zet de panelen ook dan niet te steil anders krijg je sochtends en savonds optimiser clipping.

120 cells panelen zijn 60 gehalveerde cellen, op zich geschikt voor P370 maar niet verstandigals je er maar 4 of 5 per richting hebt. Dan moet je P404 hebben.

SE2200 kan op zich, P370 zou ik alleen aanraden in geval alle panelen in dezelfde richting liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NK.2020
@busscherski dit is informatie waar ik zeker wat mee kan.

Ik wil echt graag in twee richtingen neerleggen dus alleen z-o wil ik even opzij schuiven.

Zijn alle offertes van 4 om 4 panelen die met Solar Edge en p370 dus eigenlijk niet te doen? Waarom komen deze installateurs/bedrijven dan met deze adviezen als je vraagt om twee richtingen?

In ons geval (ook prijstechnisch) is het dus het beste om 5 z-w om 5 (of 6) z-o te leggen met een normale omvormer?

Moet ik dan nog rekening houden met schaduw?

[ Voor 4% gewijzigd door NK.2020 op 22-07-2020 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Hier een voorbeeld met 4 oost 4 west 40 graden en P404 optimisers, dat gaat nog net goed. Het voltage tikt heel even 85 V aan en daar is een beetje verlies. Maar dat is nog vroeg.
4 x 85 V = 340 V

ocaj in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"

5 ZO 5 ZW en P370 gaat per richting 5 x 60 V = 300 V kunnen doen. Maar je ligging is gunstiger dan het voorbeeld.
Misschien blijft bij nader inzien het verlies door clippende P370 optimisers beperkt. Zolang je er geen 4 legt per richting. Als je het precies wilt weten even simuleren met SE DESIGNER.

Een string omvormer is goedkoper dan SE, dan kun je voor hetzelfde geld meer panelen leggen. Compenseert al snel voor schaduw.

Hoe erg is de schaduw precies? Heb je meer info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NK.2020
ocaj in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"

- Wat ik uit het topic begrijp is; het is net wel of net niet. Daar zou ik dus een risico mee nemen. Klopt dat?

Onderstaande foto is van 9:20. De schaduw van de schoorsteen is hier al weg van de z-w panelen.
Verder is er schaduw zoals op de eerste foto in de openingspost (is van 18:30).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eCVQnV_UPJ6c-d2e1yE8XrkfpNQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HpG0B7AqtF00N7iqcKEuOaXR.jpg?f=fotoalbum_large

Welke ‘gewone’ omvormer zou ik het beste kunnen laten installeren als ik voor 5 zw en 5 (of 6) z-o ga?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NK.2020
Zijn micro-omvormers in ons geval een optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Oké, P370's gaan denk ik nog net wel goed werken tot er rond 19:00 minder dan 4 ZW in de zon komen want dan ga je wat opbrengst verliezen. P404's houden het dan nog net wat langer vast. Maar goed, de opbrengst is savonds toch al niet veel dus veel verlies je niet.

P404s kosten maar 2 euro per stuk extra dus ik zou dat wel doen in geval van SE.

Microomvormers (APS of Enphase) kunnen ook, maar zijn ongeveer 100 euro per paneel duurder dan een string omvormer.

Een string vormer kan ook, dan kun je voor hetzelfde geld meer panelen leggen en heb je meer opbrengst. Daarnaast heb je minder wat kapot kan. Dus dat zou ik doen.

Qua gewone omvormer neem je bij een ZO ZW vrij platte opstelling neem je bijvoorbeeld een Goodwe met 2 trackers met een vermogen van minstens 0.75 keer het totaal aantal Wp.
3 kW dual mppt is de kleinste die daaraan voldoet.

Edit:
Of Solis die claimt met nog lagere voltages overweg te kunnen.

[ Voor 4% gewijzigd door busscherski op 22-07-2020 12:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-10 15:50
@NK.2020
jep, sluit me aan bij @busscherski
een 3kW 1fase TL omvormer met 2x mpp. (zij het goodwe/omnik/solis/sma etc etc boeit niet)
dan minimaal 6 panelen per mpp met een Vmpp van 32V (als kan meer panelen.).

dit is het goedkoopst simpelst en kan het minste aan kapot, dus werkt gewoon.
micro/optimizers/solaredge maakt het allemaal leuk voor de techno junkie, maar doet verder niet veel aan opbrengst. ;)

(je zou zelfs beter 2x6xpanasonic kunnen gebruiken voor een betere Vmpp voor de omvormer.
6x55Vmpp is beter in de buurt van de optimale 350Vmpp als 6x32Vmpp.
en het voordeel van 2 verschillende paneel type in 1 cel verwerkt.
dit is beter als de techno junkie oplossing. ;) )

[ Voor 24% gewijzigd door migjes op 22-07-2020 12:52 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1