Donkere vlekken in scherm van televisie.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albinosaurus91
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14-04 22:16
Hallo tweakers!

Ik heb sinds een paar maanden een probleem met mijn televisie. Sinds het begin van het jaar heb ik donkere vlekken in het scherm als er een solide kleur, zoals wit, oranje of een andere felle kleur, er op schijnt.

Er zitten iets van 7 of 8 vlekken in totaal op het scherm. De vlekken zijn heel zichtbaar als je een witte scherm hebt.

Heeft iemand een oplossing hiervoor? Of wordt het tijd voor een nieuwe TV?

https://imgur.com/gallery/3qgITw2
Ik heb hier 3 fotos in een Imgur albumpje staan, 2 van de televisie in 2 situaties en 1 van de modelsticker op de achterkant.

De televisie staat niet veel aan, en staat eigenlijk alleen maar 's avonds aan en af en toe als er sport is in de middag.

Ik heb al een paar oplossingen al gedaan.
- Fabrieks instellingen
- Ziggo box naar fabrieks instellingen
- De spanning er afhalen en een paar uur later er weer opzetten.
Maar niks van de bovenstaande oplossingen heeft gewerkt.

Als iemand hier wat meer over weet, ik heb je hulp nodig.
:'(

Beste antwoord (via Albinosaurus91 op 22-07-2020 12:27)

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:50

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Er is iets mis met de lampjes die de achtergrondverlichting verzorgen. Ze zijn versleten of is iets anders mee aan de hand, bijvoorbeeld dat ze zijn losgeraakt, wat bij sommige televisies voorkomt. Het is mogelijk om het te repareren, maar dan moet de televisies helemaal uit elkaar gehaald worden om bij de lampjes te komen. Als je handig bent, dan is het te doen, nieuwe lampjes voor gebruikelijke TV-modellen zijn vaak wel op Ebay of AliExpress te vinden, maar ook menig televisie wordt bij een defect als dit afgedankt.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Er is iets mis met de lampjes die de achtergrondverlichting verzorgen. Ze zijn versleten of is iets anders mee aan de hand, bijvoorbeeld dat ze zijn losgeraakt, wat bij sommige televisies voorkomt. Het is mogelijk om het te repareren, maar dan moet de televisies helemaal uit elkaar gehaald worden om bij de lampjes te komen. Als je handig bent, dan is het te doen, nieuwe lampjes voor gebruikelijke TV-modellen zijn vaak wel op Ebay of AliExpress te vinden, maar ook menig televisie wordt bij een defect als dit afgedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Hier een video waar een televisie aan zijn achtergrondverlichting wordt gerepareerd:

YouTube: Trashpicked Samsung LCD TV Repair?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albinosaurus91
Bedankt voor de reactie, maar dan is mijn vraag: Is het goedkoop het laten te repareren door een expert? Of is het echt heel makkelijk om zelf te doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Geen van beiden. Reparatie kost je minimaal 50 euro aan onderzoekskosten en dan is het nog maar de vraag hoe lang ze bezig zijn met een reparatie Dat is klooien op de vierkante millimeter en kost dus tijd (en geld). Zelf doen moet je weten wat je doet en resultaat niet gegarandeerd. Kans dat het mis gaat is aanwezig.

Je TV is 6 jaar oud en een LG van vergelijkbare grootte heb je voor minder dan 400 euro. Heb je ook nog eens een 4K smart TV. https://www.coolblue.nl/product/836724/lg-43um7400plb.html
Goedkoopste 43" bij CB is ook al een 4K en doet 259 https://www.coolblue.nl/product/853632/salora-43uhl2800.html Een Full HD scherm is zelfs duurder...

Wat mij betreft heb je twee opties: accepteren of een andere kopen. In het laatste geval kun je als je wilt nog wat zelf aan prutsen, kijken of je het kunt fixen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albinosaurus91
Nee, dat is helemaal niet duur... Ik zit altijd te denken van "Hey, 4k televisies is allemaal zo duur..." maar dit valt heel erg mee. Bedankt voor de hulp! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Als je die video bekijkt, dan kan je de conclusie trekken dat iemand de nodige uren bezig is om die reparatie uit te voeren, juist omdat de televisie helemaal uit elkaar gehaald moet worden. Aan een uurtarief van €100 voor een kundig reparateur moet je tegenwoordig wel denken en dan luidt de conclusie dat laten repareren niet echt economisch gaat zijn.

Aan de andere kant zie je dat in de video Adrian Black voor 17 dollar klaar was door het zelf te doen. Dus als je van knutselen houdt, dan is het een prima project. Als knutselen geen optie is, gewoon een nieuwe kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hier ook een LG van die leeftijd. Begint nu ook spontaan met dat soort vlekken: nu ook een stuk of 7, waarvan 3 heel fel/donker. Fel of donker, hangt af van de kleur die weergegeven wordt, maar bij wit (sneeuwlandschap) is het bijvoorbeeld een halo. Ik ga ook voor een nieuwe.
Maar het lijkt dus een leeftijds issue met de gebruikte leds van die jaren in de medium/goedkope LCD tv's.

Collega had namelijk ook al hetzelfde met eenzelfde model tv.
Pagina: 1