Goedkoper artikel ontvangen,recht op oorspronkelijk product?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Heb onlangs bij een hele grote internationale webshop (met .NL domein), via een aanbieding suggestie een videokaart besteld, een Geforce GTX1080Ti, voor €215.

Dat is een hele lage prijs, maar niet onmogelijk. Het is een kaart wat al een poosje EOL is, diezelfde webshop heeft wel eens vaker producten die voor 50~70% goedkoper worden aangeboden dan wat in Nederland de reguliere prijs is.
Het lijkt mij dus geen gevalletje MediaMarkt iMac voor 3 euro.

Afin, in alle email communicatie (order bevestiging, betaal bevestiging, verzendbevesting en aflever bevestiging) en zelfs nu nog steeds bij orderoverzicht, staat nog steeds duidelijk dat het gaat om een GTX1080Ti, ik heb echter een GTX1050Ti ontvangen.

Kopieer en plak ik het artikel nummer van mijn orderoverzicht, dan ziet het er inderdaad uit dat ze de product pagina hebben aangepast naar een 1050Ti, tentijden van de bestelling was dit natuurlijk niet zo.

Webshop houd het op een fout van de website, en heeft aangeboden dat ik het product mag terug sturen, en mijn geld terug zal krijgen.
Echter ben ik benieuwd of ik hun gewoon niet kan houden op het leveren van de GTX1080Ti die ik eigenlijk gekocht zou hebben.

De prijs is niet onrealistisch, gezien oud product en dat ze regelmatig vaker zulke lage prijzen bieden. In alle communicatie alsmede de productpagina ten tijden van bestellen is nergens op te maken dat het niet op een GTX1080Ti zou gaan, wat zijn mijn rechten ?

Acties:
  • +37 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Stuur dat ding gewoon terug. Zou jij het fijn vinden als jij een fout maakt bij jouw webwinkel en iemand gaat moeilijk doen wat jou een paar 100 euro moet kosten ? Fouten worden gemaakt en een 1080Ti voor 215 euro is belachelijk goedkoop. Ik zie niet waarom je hier moeilijk zou moeten gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:10

SuBBaSS

-has Ryzen

Niets.
Afgezien van eventuele coulance betreft het hier dus een prijsfout zoals de webshop aangeeft.

En 215 euro voor die kaart is idd. belachelijk goedkoop (maar goed, dat wordt vaker in eigen voordeel uitgelegd).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:06
Madshark schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 17:45:
Heb onlangs bij een hele grote internationale webshop (met .NL domein), via een aanbieding suggestie een videokaart besteld, een Geforce GTX1080Ti, voor €215.

Dat is een hele lage prijs, maar niet onmogelijk. Het is een kaart wat al een poosje EOL is, diezelfde webshop heeft wel eens vaker producten die voor 50~70% goedkoper worden aangeboden dan wat in Nederland de reguliere prijs is.
Het lijkt mij dus geen gevalletje MediaMarkt iMac voor 3 euro.
De goedkoopste nieuwe 1080ti ooit in nederland was, volgens wat er nu nog in de PW staat, iets onder de 800 euro... Je hebt gegokt en het blijkt toch niet zo mooi te zijn als je dacht. Wees gewoon een vent en stuur hem terug

[ Voor 7% gewijzigd door 418O2 op 21-07-2020 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Madshark Je had hen kunnen vragen per e-mail of het daadwerkelijk om een 1080Ti ging. dat is je plicht als consument koper. https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/63056668

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-10 13:17
215 euro is onrealistisch en jij wist dat toen je hem kocht.
1080ti is van het niveau 2070S/2080, wat nog minimaal 500-600 zou kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-10 23:11

DataGhost

iPL dev

Welke is het precies? Diegene die nog met een prijs in de PW staan gaan voor minimaal 900 euro, en van de prijsloze zie ik dat ze op het goedkoopste moment toch minimaal 530 euro zijn geweest, waarbij de meeste toch zeker boven de 700 hebben gezeten. Dat is dus niet echt een realistische prijs, dat ga je waarschijnlijk niet hard kunnen maken bij een rechter in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-10 00:06
De naam noemen is soms niet relevant, maar gaat het hierbij om de webshop zelf als verkoper of een externe/derde partij die verkoopt? Dit kan het geval zijn bij Amazon, Bol.com en andere webshops.
Dan is het namelijk duidelijker of het echt een fout van de webshop zelf is of een externe partij die bewust/onbewust deze fouten heeft gemaakt.

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:40

OMD

Madshark schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 17:45:

De prijs is niet onrealistisch, gezien oud product en dat ze regelmatig vaker zulke lage prijzen bieden. In alle communicatie alsmede de productpagina ten tijden van bestellen is nergens op te maken dat het niet op een GTX1080Ti zou gaan, wat zijn mijn rechten ?
De prijs is wel onrealistisch. Het feit dat jij het realistisch vind is maakt dat geen waarheid, die waarheid heb je zelf gemaakt.

50-70% korting zal nooit worden gegeven op videokaarten tenzij het misschien over een Fermi kaart hebt ofzo.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Madshark
  • Niet online
PilatuS schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 17:48:
Stuur dat ding gewoon terug. Zou jij het fijn vinden als jij een fout maakt bij jouw webwinkel en iemand gaat moeilijk doen wat jou een paar 100 euro moet kosten ? Fouten worden gemaakt en een 1080Ti voor 215 euro is belachelijk goedkoop. Ik zie niet waarom je hier moeilijk zou moeten gaan doen.
Ga ik ook niet moeilijk over lopen doen, maar zou ik andersom zo'n fout gemaakt hebben, dan zou ik gewoon mijn fout inzien en zelf ook de schade dragen.
418O2 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 17:51:
[...]

De goedkoopste nieuwe 1080ti ooit in nederland was, volgens wat er nu nog in de PW staat, iets onder de 800 euro... Je hebt gegokt en het blijkt toch niet zo mooi te zijn als je dacht. Wees gewoon een vent en stuur hem terug
How about NO ? |:(
Die kaart is al meer dan een jaar uit productie,en de 30x0 generatie staat ook alweer voor de deur. je kunt geen nieuwprijzen van toen met nu vergelijken. Geen hond die voor 800 een 1080Ti koopt als je voor dat bedrag ook een RTX kunt krijgen.
Hackus schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 17:51:
@Madshark Je had hen kunnen vragen per e-mail of het daadwerkelijk om een 1080Ti ging. dat is je plicht als consument koper. https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/63056668
Dat was niet nodig, nergens staat vermeld dat dit niet het geval zou zijn. Totaan product specificaties toe was het gewoon een 1080Ti.
MacorgaZ schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 17:56:
De naam noemen is soms niet relevant, maar gaat het hierbij om de webshop zelf als verkoper of een externe/derde partij die verkoopt? Dit kan het geval zijn bij Amazon, Bol.com en andere webshops.
Dan is het namelijk duidelijker of het echt een fout van de webshop zelf is of een externe partij die bewust/onbewust deze fouten heeft gemaakt.
Deze kaart komt rechtstreeks van de webshop zelf af, ze zijn hier geen tussenpartij.
OMD schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 17:58:
[...]

De prijs is wel onrealistisch. Het feit dat jij het realistisch vind is maakt dat geen waarheid, die waarheid heb je zelf gemaakt.

50-70% korting zal nooit worden gegeven op videokaarten tenzij het misschien over een Fermi kaart hebt ofzo.
Diezelfde webshop verkoopt ook een bepaald model Huawei 4G+ router die je tentijde -nergens- in Nederland onder de 299,- kunt krijgen voor 81,50. En die hebben ze gewoon geleverd, meerdere malen.
Onlangs ook 2 nachtkastjes gekocht voor 60,-, in Nederland te koop voor 499,-
Dus nee, ik ga niet meer blind vanuit dat een lage prijs meteen een fout moet zijn. Het had immers ook een leegverkoop kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:37
PilatuS schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 17:48:
Gaat die webshop ineens ook minder moeilijk doe als ik minder bepaal omdat ik een foutje had gemaakt en dacht minder te betalen? Ja je kan een fout maken. Maar dan moet je ook op de blaren zitten soms.

Nu ben ik met je eens dat een 1080ti voor 215 euro erg goedkoop is. Gezien de goedkoopste 2de hands voor 425 weg gaat. Maar aan de andere kant een tv met voetbaltafel van 600 naar 350 euro is niet belachelijk goedkoop volgens de rechter. https://www.televizier.nl...ckermann-kost-50-000-euro

Dus ik denk dat dit in een grijs gebied zal zitten. Zeker omdat het een EoL product is wat gewoon magazijn leeg verkoop kon zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door loki504 op 21-07-2020 18:15 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-10 13:17
Madshark schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:10:
[...]

Ga ik ook niet moeilijk over lopen doen, maar zou ik andersom zo'n fout gemaakt hebben, dan zou ik gewoon mijn fout inzien en zelf ook de schade dragen.
Ah ja, natuurlijk zou jij even 500 euro uit eigen zak bijleggen omdat er een foutje is gemaakt.
Voor die ene klant die je nooit weer zult zien en die normaliter nooit bij jou koopt.

[ Voor 10% gewijzigd door unfor op 21-07-2020 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

Dat was niet nodig, nergens staat vermeld dat dit niet het geval zou zijn. Totaan product specificaties toe was het gewoon een 1080Ti.
Dus of die prijs overeenkomt met 1080Ti, en het dus wel om 1080Ti gaat. prijs eo gekoppeld goed kan fout zijn.

[ Voor 56% gewijzigd door Hackus op 21-07-2020 18:20 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-10 15:47

ITsEZ

parttime all-rounder

[...]

[...]

Die kaart is al meer dan een jaar uit productie,en de 30x0 generatie staat ook alweer voor de deur. je kunt geen nieuwprijzen van toen met nu vergelijken. Geen hond die voor 800 een 1080Ti koopt als je voor dat bedrag ook een RTX kunt krijgen.

[...]

[...]

Diezelfde webshop verkoopt ook een bepaald model Huawei 4G+ router die je tentijde -nergens- in Nederland onder de 299,- kunt krijgen voor 81,50. En die hebben ze gewoon geleverd, meerdere malen.
Onlangs ook 2 nachtkastjes gekocht voor 60,-, in Nederland te koop voor 499,-
Dus nee, ik ga niet meer blind vanuit dat een lage prijs meteen een fout moet zijn. Het had immers ook een leegverkoop kunnen zijn.
Mensen geven antwoord op je vraag, en vervolgens weerleg je hun antwoord met jouw mening. Als je zo zeker bent van je zaak, dan bel je toch gewoon een advocaat op :? Succes met je zaak, ik denk dat meneer Bezos diepere zakken heeft. :O

What you see is always what you get.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

Nou antwoord gegeven, topic klaar?

Nu gaat to er van alles en nog wat bijhalen om alsnog gelijk te krijgen (hier).
Er is een voorstel gedaan en dat is het.

Er zijn verder geen mogelijkheden om die kaart voor dat geld te krijgen.
Neem gewoon je verlies, kom op zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
unfor schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:17:
[...]

Ah ja, natuurlijk zou jij even 500 euro uit eigen zak bijleggen omdat er een foutje is gemaakt.
Voor die ene klant die je nooit weer zult zien en die normaliter nooit bij jou koopt.
500 euro is ook wel overdreven he. Want niemand gaat die 1080ti voor 715 euro kopen. Je zou kunnen zeggen 300 euro max(we hebben het immers over inkoop en ex BTW. Maar zou eerder denken aan 200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Niet online
unfor schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:17:
[...]

Ja, als ik zakelijk een fout maakt, draai ik daar ook gewoon voor op.
Schuilen achter "fout website" is gewoon onzin, websites maken geen fouten, het is je personeel die deze fout maakt. Daarbij is de prijs ook niet onrealistisch zoals een iMac voor €3.
ITsEZ schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:24:
[...]

Mensen geven antwoord op je vraag, en vervolgens weerleg je hun antwoord met jouw mening. Als je zo zeker bent van je zaak, dan bel je toch gewoon een advocaat op :? Succes met je zaak, ik denk dat meneer Bezos diepere zakken heeft. :O
Nee, mensen geven hun mening dat ze vinden dat de prijs niet klopt, op de vraag is geen antwoord gegeven. En hoe diep de zakken van Bezos mogen zijn, ook hij heeft zich aan regels (wetten) te houden als deze hier (en dat is de vraag) van toepassing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
SuBBaSS schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:27:
Nou antwoord gegeven, topic klaar?

Nu gaat to er van alles en nog wat bijhalen om alsnog gelijk te krijgen (hier).
Er is een voorstel gedaan en dat is het.

Er zijn verder geen mogelijkheden om die kaart voor dat geld te krijgen.
Neem gewoon je verlies, kom op zeg.
En ik ben het niet eens met de antwoorden en heb ook een link gegeven waaruit kan blijken dat het niet onredelijk is.

Het is op het randje. Niet een overduidelijke fout. Maar wel een erg mooie aanbieding. En zeker gezien het een EoL product is. Is een mooie aanbieding niet geheel onrealistisch. Ik vind de 215 euro voor een 1050 ti eerder ook een prijsfout de andere kant op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

loki504 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:31:
[...]

En ik ben het niet eens met de antwoorden en heb ook een link gegeven waaruit kan blijken dat het niet onredelijk is.

Het is op het randje. Niet een overduidelijke fout. Maar wel een erg mooie aanbieding. En zeker gezien het een EoL product is. Is een mooie aanbieding niet geheel onrealistisch. Ik vind de 215 euro voor een 1050 ti eerder ook een prijsfout de andere kant op.
Akkoord hoor (hoewel je dan het beste alsnog even navraag doet bij de webshop om weer zo'n topic als dit te voorkomen), maar ondertussen doet de ts wel blijken hoe hij erin staat "websites maken geen fouten".... :F

Als we al zelf aan definities gaan sleutelen zijn we sowieso wel klaar, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD

OMD

Madshark schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:28:
[...]

Schuilen achter "fout website" is gewoon onzin, websites maken geen fouten, het is je personeel die deze fout maakt. Daarbij is de prijs ook niet onrealistisch zoals een iMac voor €3.

[...]

Nee, mensen geven hun mening dat ze vinden dat de prijs niet klopt, op de vraag is geen antwoord gegeven. En hoe diep de zakken van Bezos mogen zijn, ook hij heeft zich aan regels (wetten) te houden als deze hier (en dat is de vraag) van toepassing zijn.
Fout website is natuurlijk een afkorting van fout op de website. Nogmaals, je maakt je eigen wereld waar je alles zet naar jouw hand en dat is natuurlijk prima, maar niet zoals het "altijd" gaat. Je weet niet of het personeel een fout heeft gemaakt, misschien heeft wel de leverancier een verkeerde feed aangeleverd en heeft het personeel de fout juist tijdig ontdekt. Again, je creëert iets om je standpunt kracht bij te zetten.

Stond er een afprijzing bij? Dus van 799 voor 215 of was de prijs gewoon 215?

@loki504
Het is inderdaad een kantelgeval maar deze kaart is nergens nieuw in de wereld te koop voor 215 euro. Wanneer je soortgelijke aanbieders hebt die de kaart bijvoorbeeld in de SALE hebben voor 299 of zelfs 399 is het een stuk aannemelijker.

Je hebt ook nog zoiets als menselijks. Waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt. Daar moet je respect voor hebben. Ik zie dat @Madshark een Freelance ICT-er is. Als hij een fout maakt dan verwacht hij ook respect en niet gelijk dat wetsartikelen erbij worden gevist en hij geen stuiver krijgt omdat het maar wettelijk zo geregeld is.

[ Voor 20% gewijzigd door OMD op 21-07-2020 18:39 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:19
zelfs 2ehands doet een 1080ti minimaal 150% van deze prijs. Dus m.i. to good to be true. Bij twijfel had je 't ook kunnen vragen i.p.v. bestellen en dan teleurgesteld zijn.

Tevens is de 1080 ti al EOL sinds november 2018. Dat zie je duidelijk terug bij 't prijsverloop van bijvoorbeeld:
pricewatch: MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming 11G

- prijs ver onder de tweedehands waarde belletje 1
- Een winkel die nog een voorraad heeft na 1,5 jaar na 't verddwijnen van 't product. belletje 2
- performance vergelijkbaar met een RTX 2070 (super) die kost ~500 belletje 3

[ Voor 47% gewijzigd door PROnline op 21-07-2020 19:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
SuBBaSS schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:34:
[...]

Akkoord hoor (hoewel je dan het beste alsnog even navraag doet bij de webshop om weer zo'n topic als dit te voorkomen), maar ondertussen doet de ts wel blijken hoe hij erin staat "websites maken geen fouten".... :F

Je kan navraag doen. Maar waar ligt de grens? Wat als die persoon ook een fout had gemaakt omdat het zo op de site/systeem stond.

Ik ga echt niet bij alle mooie aanbiedingen bellen of het klopt.

En het maakt mij niet uit hoe TS er in staat. Als wij die persoon de ergste persoon op aarde. Dan nog mag hij een Topic open hier. En is het aan de andere leden om daar eventueel op te reageren.

@OMD maar een tv met voetbal tafel werd ook nergens voor 400/500 verkocht.

Juist de toch al oud model maakt het geloofwaardiger. Was het nu een nieuw model dan zeg ik ja. Maar hier gaat het om een oud model.

[ Voor 11% gewijzigd door loki504 op 21-07-2020 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

loki504 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:39:
[...]

Je kan navraag doen. Maar waar ligt de grens? Wat als die persoon ook een fout had gemaakt omdat het zo op de site/systeem stond.

En het maakt mij niet uit hoe TS er in staat. Als wij die persoon de ergste persoon op aarde. Dan nog mag hij een Topic open hier. En is het aan de andere leden om daar eventueel op te reageren.
Helemaal mee eens. Maar je kan wel zelf beperkt onderzoek doen. @Madshark heeft verstand van GPU's. Wat ik een beetje in het verhaal mis is de omschrijving van de pagina waar de bestelling op gebaseerd is. Is er enkel een tikfout gemaakt in de naam 1080ti ~ 1050ti of stond er ook 4GB bij in plaats van 11GB. Dat kunnen wij nooit controleren. Of misschien CudaCores 768 tegen 3584.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
OMD schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:46:
[...]

Helemaal mee eens. Maar je kan wel zelf beperkt onderzoek doen. @Madshark heeft verstand van GPU's. Wat ik een beetje in het verhaal mis is de omschrijving van de pagina waar de bestelling op gebaseerd is. Is er enkel een tikfout gemaakt in de naam 1080ti ~ 1050ti of stond er ook 4GB bij in plaats van 11GB. Dat kunnen wij nooit controleren. Of misschien CudaCores 768 tegen 3584.
Wat ik las. Is dat het alle specificaties had van een 1080ti.

/Edit om TS te helpen is dit een grijs gebied. En zou je het kunnen winnen(gezien de 350 ipv 600 ook werd gewonnen). Bestaat er ook de kans dat je verliest.

Dit vanuit gaan dat je als consument bestelt hebt en niet zakkelijk

Of het je waard is moet je zelf beslissen.

[ Voor 18% gewijzigd door loki504 op 21-07-2020 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

loki504 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:49:
[...]

Dat maakt het wel een stuk lastiger. Nog steeds ben ik van mening dat de prijs to good to be true was maar ja. Ondernemersrisico is ook een dingetje. Ooit in mijn eigen zaak 35 stekkerdozen moeten uitleveren omdat ze 19,95 per stuk waren maar de staffelkorting was 1,45 vanaf 10 stuks (ipv 14,50). Dat was 100% mijn eigen fout. Ik heb het toen gewoon uitgeleverd omdat ik zelf zo stom was geweest en daar mocht de klant niet onder lijden (vond ik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

loki504 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:39:
[...]

@OMD maar een tv met voetbal tafel werd ook nergens voor 400/500 verkocht.

Juist de toch al oud model maakt het geloofwaardiger. Was het nu een nieuw model dan zeg ik ja. Maar hier gaat het om een oud model.
Je bent ongetwijfeld zelf ook in soortgelijke topics geweest en die vraag "wat is de grens" is een flauwe, dat moge duidelijk zijn. Daar gaat nl. nooit een eensluidend antwoord op komen (en helemaal niet met lieden die alles in hun eigen voordeel gaan lopen (ver)draaien).
Schijnbaar hangt het wat af van de persoon, maar ik zou dat dus gewoon wel gedaan hebben (ik zou nl. een hekel hebben aan de onzekerheid, dus navraag).

Na topic nummer tig over eenzelfde soort situatie maakt het mij wel uit, want is er schijnbaar een groep die hier moedwillig misbruik van gaat maken (en vervolgens moord en brand lopen schreeuwen over aangedaan onrecht).
Mag iedereen natuurlijk prima een topic voor aanmaken, maar daar mag ik dan ook in reageren. :+

Nou gaat dat niet eens zozeer op voor TO, maar dat verdraaien van zaken naar eigen voordeel is natuurlijk zinloos. Wie helpt hij daarmee over de streep? In ieder geval de webshop niet, dus tja...

Voorstel is gedaan. Nu mag TO beslissen of deze "overduidelijke aanbieding" een rechtszaak waard is.
Dat is waar het op neerkomt.

Overigens dat "tv/voetbaltafel" voorbeeld van je is niet helemaal vergelijkbaar omdat die actie ten tijden van het WK toen was. Rond die tijd zijn er wel vaker van deze (bizarre) stunts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-10 15:47

ITsEZ

parttime all-rounder

Madshark schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:28:
[...]

[...]

Je vraag is ook verkeerd. Je vraagt "wat zijn mijn rechten?" terwijl het eigenlijk moet zijn "Ik denk gelijk te hebben, dus hoe haal ik mijn gelijk?". Het antwoord daarop is, een zaak aanspannen tegen ze. Als jij overtuigd bent van je gelijk dan heb je weinig te verliezen neem ik aan. Is deze prijs aannemelijk? Dat zal de rechter moeten beslissen. In mijn ogen niet, want de prijs elders was een stuk hoger. Je bent een Tweaker en hebt kennis van het onderwerp, als je dus aan je onderzoeksplicht had voldaan (bijv. prijsvergelijking) had je kunnen zien dat het extreem goedkoop is. Amazon gaat je geen gelijk geven, dus het is die 1050ti terug sturen of een zaak aanspannen. Als je het lief vraagt geven ze je misschien nog een cadeaubon ter compensatie.

What you see is always what you get.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Madshark
  • Niet online
SuBBaSS schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:34:
[...]

Nou ja, we zitten hier op Tweakers, ik mag toch wel veronderstellen dat we niet gaan geloven dat webservers at random uit zichzelf productpagina gaan wijzigen ? ;) Er is hier gewoon een menselijke fout begaan, en dat hadden ze imho gewoon moeten toegeven ipv een quasi leugen te verkopen.
OMD schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:35:
[...]

Fout website is natuurlijk een afkorting van fout op de website. Nogmaals, je maakt je eigen wereld waar je alles zet naar jouw hand en dat is natuurlijk prima, maar niet zoals het "altijd" gaat. Je weet niet of het personeel een fout heeft gemaakt, misschien heeft wel de leverancier een verkeerde feed aangeleverd en heeft het personeel de fout juist tijdig ontdekt. Again, je creëert iets om je standpunt kracht bij te zetten.

Stond er een afprijzing bij? Dus van 799 voor 215 of was de prijs gewoon 215?
Ja, dit was een zg. "Prime" offer, waar overigens (thans kan me niet herinneren) geen VAN -> VOOR bij stond. Het is waarschijnlijk via een algoritme naar boven gekomen omdat ik in afgelopen dagen wat rond gezocht had naar een videokaart voor een hobby projectje.
En volgens mij maakt ik nergens iets naar mijn 'eigen wereld'. Ik noem wat feiten, en onderbouw waarom ik €215 voor een EOL product, van een grote webshop (bekend om hun erg lage prijzen), niet echt onrealistisch vind. Ook alsmede door mijn andere voorbeelden, dat deze webshop inderdaad soms aan enorme stuntprijzen doet.
PROnline schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:35:
zelfs 2ehands doet een 1080ti minimaal 150% van deze prijs. Dus m.i. to good to be true. Bij twijfel had je 't ook kunnen vragen i.p.v. bestellen en dan teleurgesteld zijn.
Mhoa, teleurgesteld is een groot woord. Ja jammer dat ik geen 1080Ti voor €215 heb kunnen scoren, waar anderen (een complete facebook groep) 2 maanden geleden bij dezelde webshop wel een 1080Ti heeft kunnen krijgen voor €125 , omdat deze onterecht op een AMD productpagina terecht gekomen was.
Maar nothing lost, nothing gained hoor..
OMD schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:46:
[...]

Ja, het ging inderdaad echt om een 1080Ti, inclusief vermeldingen zoals 11GB VRAM, 3584 cores, 352 bit bus enzo.

Ik ga er sowieso geen zaak van maken, dat is voor mij de moeite niet waard. Die GPU was leuk geweest als transcoder kaart voor een NAS, zou nooit de 2080Ti's vervangen die hier in gebruik zijn.
Dus de kaart zal zoals aangeboden, gewoon retour gestuurd worden. Maar was wel benieuwd in hoeverre je (relatief makkelijk) zo'n webshop nog kon forceren om alsnog het geadverteerde product te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-10 23:11

DataGhost

iPL dev

OMD schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:55:
[...]

Dat maakt het wel een stuk lastiger. Nog steeds ben ik van mening dat de prijs to good to be true was maar ja. Ondernemersrisico is ook een dingetje. Ooit in mijn eigen zaak 35 stekkerdozen moeten uitleveren omdat ze 19,95 per stuk waren maar de staffelkorting was 1,45 vanaf 10 stuks (ipv 14,50). Dat was 100% mijn eigen fout. Ik heb het toen gewoon uitgeleverd omdat ik zelf zo stom was geweest en daar mocht de klant niet onder lijden (vond ik)
Mooie anekdote maar er is een verschil tussen moeten voor jezelf (principes) en moeten van de wet/rechter. In dit geval lijkt me ook voldoende duidelijk dat ook de staffelprijs fout was. Jij vond het echter voor ~600 euro niet nodig om er moeite van te maken, waarschijnlijk omdat jouw klanten vaker terugkomen en je niet veel klanten hebt? Dat is bij grote shops wel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

Madshark schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 19:18:
[...]

Nou ja, we zitten hier op Tweakers, ik mag toch wel veronderstellen dat we niet gaan geloven dat webservers at random uit zichzelf productpagina gaan wijzigen ? ;) Er is hier gewoon een menselijke fout begaan, en dat hadden ze imho gewoon moeten toegeven ipv een quasi leugen te verkopen.
Dat is het punt helemaal niet.
Dit is gedekt onder het "onder voorbehoud van prijs-/zetfouten" (ok, "zetten" is er niet bij bij een webshop) maar wie of wat het uiteindelijk gedaan heeft is daarbij niet zo belangrijk. (Ja voor jou blijkbaar, maar verder boeit het niets). Het was een fout.
Niet tof, niet hoe het hoort en zuur dat je een mooie deal aan je neus voorbij ziet gaan. Volkomen begrijpelijk allemaal.

Gelukkig maar dat je 2 maanden geleden wel een soortgelijke kaart hebt weten te scoren, je zult er niet zo erg om verlegen zitten. ;)
En anders helpt je facebookgroep je ongetwijfeld weer aan een mooi alternatief waarbij het verhaal evt. weer van voor af aan kan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

DataGhost schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 19:25:
[...]

Mooie anekdote maar er is een verschil tussen moeten voor jezelf (principes) en moeten van de wet/rechter. In dit geval lijkt me ook voldoende duidelijk dat ook de staffelprijs fout was. Jij vond het echter voor ~600 euro niet nodig om er moeite van te maken, waarschijnlijk omdat jouw klanten vaker terugkomen en je niet veel klanten hebt? Dat is bij grote shops wel anders.
Verkoopprijs staat natuurlijk los van de daadwerkelijke kosten voor een bedrijf. Mijn geval was het inderdaad een wat grotere vaak kopende klant. Grote webshop is relatief, bol.com bijvoorbeeld is een heel kleine webshop in mijn markt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Niet online
SuBBaSS schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 19:40:
[...]

Dat is het punt helemaal niet.
Dit is gedekt onder het "onder voorbehoud van prijs-/zetfouten" (ok, "zetten" is er niet bij bij een webshop) maar wie of wat het uiteindelijk gedaan heeft is daarbij niet zo belangrijk. (Ja voor jou blijkbaar, maar verder boeit het niets). Het was een fout.
Mja, lijkt me niet dat de "onder voorbehoud etc." als kapstok regel gebruikt kan worden voor ieder afwijking dat online gegooid is.
Ik snap dat een iMac van €3 een grote fout is, maar de videokaart in kwestie voor €215 is naar mijn inziens niet onmogelijk. Een mobiele telefoon, van dezelfde nieuwprijs is na 2 jaar ook al dusdanig gezakt dat hij nog maar 1/4e van de aanschaf prijs te verkrijgen is.
Geen goede vergelijking ? Ik vind van wel, beiden producten verouderen heel snel, de afschrijving is dan ook relatief groot.
Het kan ook de andere kant op, uiteindelijk heb ik €215 betaald om vervolgens een 1050Ti te krijgen, die kost elders gemiddeld zo'n €145, en zelfs op hun eigen website.
Gelukkig maar dat je 2 maanden geleden wel een soortgelijke kaart hebt weten te scoren, je zult er niet zo erg om verlegen zitten. ;)
En anders helpt je facebookgroep je ongetwijfeld weer aan een mooi alternatief waarbij het verhaal evt. weer van voor af aan kan beginnen.
Huh? Nee dat schreef ik niet, de fout wat op een FB groep was uitgelekt heb ik niet aan meegedaan.
Mijn aankoop was een 'persoonlijke' aanbieding, wat verder nergens online te vinden was (thans wat ik zo kon vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

[...]

/Edit om TS te helpen is dit een grijs gebied. En zou je het kunnen winnen(gezien de 350 ipv 600 ook werd gewonnen). Bestaat er ook de kans dat je verliest.

Dit vanuit gaan dat je als consument bestelt hebt en niet zakkelijk

Of het je waard is moet je zelf beslissen.
Ik benader het puur technisch, ik kan me goed voorstellen dat je een database hebt waarin je per kaart alle specs hebt staan precies in de smaak en vorm passend bij jouw webshop. Iemand heeft per ongeluk het ID van een verkeerde kaart ingevuld en automatisch wordt de bijbehorende info opgehaald. Geen idee of het hier speelt maar ik vind het met mijn ogen dicht ook geen onwaarschijnlijk scenario.

@TS Ik zou hem gewoon terugsturen en je verlies nemen. Ik weet dat een kaart van 3 euro niet realistisch is, en een kaart van 700 euro wel. Ergens daar tussen in ligt de grens - ik weet ook niet precies waar. Kennelijk vind jij dit nog binnen het redelijke, soit. Dat je nu meer betaalt dan normaal voor die 1050 is ook geen ramp; je kan de kaart immers kosteloos terugsturen. Ik zou het echter niet als argument aanvoeren voor wat dan ook dat je nu teveel betaalt voor die 1050.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

Madshark schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 19:59:
[...]

Mja, lijkt me niet dat de "onder voorbehoud etc." als kapstok regel gebruikt kan worden voor ieder afwijking dat online gegooid is.
Ik snap dat een iMac van €3 een grote fout is, maar de videokaart in kwestie voor €215 is naar mijn inziens niet onmogelijk. Een mobiele telefoon, van dezelfde nieuwprijs is na 2 jaar ook al dusdanig gezakt dat hij nog maar 1/4e van de aanschaf prijs te verkrijgen is.
Geen goede vergelijking ? Ik vind van wel, beiden producten verouderen heel snel, de afschrijving is dan ook relatief groot.
Het kan ook de andere kant op, uiteindelijk heb ik €215 betaald om vervolgens een 1050Ti te krijgen, die kost elders gemiddeld zo'n €145, en zelfs op hun eigen website.

[...]

Huh? Nee dat schreef ik niet, de fout wat op een FB groep was uitgelekt heb ik niet aan meegedaan.
Mijn aankoop was een 'persoonlijke' aanbieding, wat verder nergens online te vinden was (thans wat ik zo kon vinden)
Er zijn wel wat mitsen en maren aan die 'regel' ja, maar hetgeen jij aanhaalt (of het nou om een persoon of "het systeem" ging) maakt daarbij gewoon niet uit. Dat is wel afgedekt.

Ik snap je motivatie wel hoor en nee, het is zeker niet zo'n idiote aanbieding als die van de MM (maar dat zal tot in de eeuwigheid een perfect voorbeeld blijven van iets wat overduidelijk niet klopte met een klant die er werkelijk de grootste idioterie bijhaalde om het 'aangedane onrecht' denken te kunnen bewijzen).

Natuurlijk kan het ook "de andere kant op" maar daar had jij natuurlijk nooit op gehapt (en daarnaast: het is een 'gevolg op', niet een opzichzelf staande fout). We kunnen de webshop nu natuurlijk om elk evt. foutje om de oren denken te moeten slaan, maar dat is niet waar het om ging.

Verder: excuses, ik begreep het verkeerd dan wb. die facebookgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Michael_OsGroot schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:06:
[...]

Ik benader het puur technisch, ik kan me goed voorstellen dat je een database hebt waarin je per kaart alle specs hebt staan precies in de smaak en vorm passend bij jouw webshop. Iemand heeft per ongeluk het ID van een verkeerde kaart ingevuld en automatisch wordt de bijbehorende info opgehaald. Geen idee of het hier speelt maar ik vind het met mijn ogen dicht ook geen onwaarschijnlijk scenario.
Dat zou kunnen. Meestal gaat alles automatisch. En 1 verkeerde koppeling en je bent de sjaak. Dat is ook het nadeel van alles automatisch laten doen. Het levert je tijd/geld op als het goed gaat. Maar kost je geld als het mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
[...]

Wat praktisch gezien ook weer nietszeggend is, grotere webshops hebben gewoon databases erachter hangen met productinfo's behorende bij artikelnrs, typed iemand 1080ti in ipv 1050ti dan wordt er gewoon een productpagina gegenereerd met productinfo van die 1080ti.
Madshark schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 19:18:
[...]
En volgens mij maakt ik nergens iets naar mijn 'eigen wereld'. Ik noem wat feiten, en onderbouw waarom ik €215 voor een EOL product, van een grote webshop (bekend om hun erg lage prijzen), niet echt onrealistisch vind. Ook alsmede door mijn andere voorbeelden, dat deze webshop inderdaad soms aan enorme stuntprijzen doet.
Ehm, dit is zo ongeveer de definitie van je eigen wereld maken...
Het is ook niet erg, als de rechter meegaat met jouw gemaakte wereld dan win je gewoon, of als er een meerderheid van de mensen meegaat kan het zelfs "de wereld" worden ipv jouw gemaakte wereld, maar het begint toch echt met een door jou gemaakte wereld..
Net zoals de webshop het bekijkt vanuit de door hun gemaakte wereld...
Ik ga er sowieso geen zaak van maken, dat is voor mij de moeite niet waard. Die GPU was leuk geweest als transcoder kaart voor een NAS, zou nooit de 2080Ti's vervangen die hier in gebruik zijn.
Dus de kaart zal zoals aangeboden, gewoon retour gestuurd worden. Maar was wel benieuwd in hoeverre je (relatief makkelijk) zo'n webshop nog kon forceren om alsnog het geadverteerde product te leveren.
Als puntje bij paaltje komt kan je in dit soort gevallen niets forceren.Ook al geeft een rechter je 100% gelijk etc, aangezien het een EOL product is kan de webshop altijd terugvallen op dat ze er geen meer hebben maar wel aanbieden de koopovereenkomst te ontbreken.

Je kan niet een webshop forceren om iets te leveren wat hij niet meer heeft en wat eol is. En de webshop zal altijd zeggen dat elke andere 1080ti net iets anders is en niet gelijkwaardig.
Je kan simpelweg een webshop niet forceren om een product uit het niets (want EOL) te toveren.
OMD schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:55:
[...]
Ondernemersrisico neemt zo ongeveer elke webshop etc bij dit soort dingen gewoon in 99% van de gevallen op zich.
Was TS de enige geweest (en was er een 1080ti voorradig) dan had hij die gewoon gekregen, daar gaat een Amazon echt niet moeilijk over doen bij 35 van die dingen.

Alleen de ellende met webshops is dat iemand een fout ziet, dat op Facebook Twitter en WhatsApp gooit en de shop krijgt duizenden tot tienduizenden van dit soort orders binnen waardoor het opeens om grof geld gaat en de shop het niet meer kan uitleveren...
Wat dat betreft ben ik ook nog steeds benieuwd naar hoeveel orders bijv de Mediamarkt binnengekregen heeft, want ik kan me echt niet voorstellen dat die voor een kleine 20k zitten te wachten op negatieve publiciteit terwijl ze het ook hadden kunnen ombouwen naar 20k reclamegeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

Ging om 6 iMacs als ik het goed heb. Iedereen gaf hem terug behalve die sensatiezoeker met 3 iMacs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
OMD schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:17:
Ging om 6 iMacs als ik het goed heb. Iedereen gaf hem terug behalve die sensatiezoeker met 3 iMacs.
Het enige wat ik kan terugvinden is dat er minder dan 2 handenvol uitgeleverd zijn. Wat weer weinig hoeft te zeggen over de bestelde aantallen.

En alhoewel ik niet de franchisestructuur van Mediamarkt ken lijkt het mij toch dat zij best in combinatie met Apple wel even 6 iMacs zouden kunnen missen voor de exposure die ze gehad hebben, dan was het waarschijnlijk ook nog eens deels positieve exposure geweest...
Alleen dat kan dus niet als er nog 100 bestellingen geplaatst zijn, want die gaan ook hun bestelling uitgeleverd willen hebben als anderen dat ook krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

De discussie over de MediaMarkt en iMacs mag achterwege blijven hier. Die mag in MediaMarkt levert door een fout dure iMacs voor een paar € verder worden gevoerd.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

loki504 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:31:
[...]

Niet om te zeuren, maar er zijn meer 1050Ti's te vinden in deze prijsklasse dan 1080Ti.
(zelfs 'recente oplichter' verkocht gebruikte voor meer - 375/425) waar de goedkoopste in V&A €460,- is (2e hands) Maar qua 1050Ti, zijn er ook goedkopere te vinden nieuw, dat klopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crabro
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-10 20:54
Je stelt de vraag over wat je rechten zijn en vervolgens ga je in discussie met diegene die niet het antwoord geven dat je zint. Ik heb het idee dat je heel graag hoopt op deze kaart voor deze prijs (zou ik ook hebben), maar dat ga je niet hier halen. Het prijsverschil is namelijk dermate groot dat je zeker in het "grijze"gebied zit (en volgens sommigen daar zelfs overheen). Gebruik al je argumenten richting de webshop.

Je opties nu:
- je verlies nemen, dat gaat vooral over je gedachte loslaten dat je een mooie deal had (want je krijgt gewoon je geld terug)
- maak een tegenvoorstel richting de webshop (evt in de vorm van een tegemoetkoming)
- via ICT-waarborg actie ondernemen (indien webshop aangesloten is, maar ik heb zo'n vermoeden...)
- naar de rechter (want je kan nog zoveel in je recht staan, je moet het altijd nog halen)

Ze staan op volgorde van tijd en energie die je er in moet gaan stoppen, dus weeg zelf af wat je het waard vind. Heel veel succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:19
In beginsel lijkt mij €215.- voor zo'n oude kaart best te kunnen, daar heb je zeker een punt en die winkel waarover jij het hebt heeft wel vaker (te) mooie aanbiedingen die ze wel daadwerkelijk leveren.
Dat je niet had kunnen weten dat het om een GTX 1050TI ging zit ook wat in, maar lijkt me verder niet relevant want de winkel wil hun fout daarin alsnog herstellen door je het geld terug te storten, nadat je de kaart weer hebt geretourneerd. ( je zou in dit geval nog kunnen eisen dat ze het goed komen ophalen, maar dat terzijde )
Echter had je ook kunnen zien op o.a. Tweakers Pricewatch dat GTX 1080Ti's doorgaans nog voor €800 - €1000 te koop staan.

Waar het vooral om gaat is of het voor jou als koper aannemelijk was dat het aanbod klopte.
Bedenk daarvoor argumenten waarom en bedenk wat voor argumenten de verkoper zou kunnen gebruiken om jouw standpunten onderuit te halen.
Met de uitkomst daarvan kun je een van de opties kiezen die in de post hierboven staan.

Sowieso weet je nu achteraf dat het niet klopte en de winkel dus een heel ander artikel wou aanbieden voor deze prijs, volgens de winkel was het een prijsfout typefout in de titel en beschrijving(?)
Los van of je wel/niet recht hebt is het dan m.i. ook onethisch om alsnog te vragen aan de verkoper de GTX 1080Ti te leveren aangezien ze dat niet wouden en de door hun gemaakte fout willen herstellen.
Maar ik zou hier ook geen rechtszaak om beginnen, bij een zaak als deze lijkt het mij dat je wel de benodigde juridische hulp wilt hebben, die hier ook even flink de tijd voor neemt, wat je uiteindelijk waarschijnlijk veel meer gaat kosten dan dat het kan opleveren.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:28

D4NG3R

kiwi

:)

JohanNL schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 23:22:
In beginsel lijkt mij €215.- voor zo'n oude kaart best te kunnen, daar heb je zeker een punt en die winkel waarover jij het hebt heeft wel vaker (te) mooie aanbiedingen die ze wel daadwerkelijk leveren.
Even buiten de hele discussie om; Nee, de nieuwprijs van individuele componenten daalt niet of nauwelijks bij bij het uitkomen van een nieuwe generatie.

Dat het logisch klinkt dat prijzen dalen wanneer er iets nieuws uitkomt, betekent nog niet dat het ook zo is.

De productie word stilgelegd, en de bestaande backlog word verkocht aan partijen welke dezelfde hardware nodig is voor bijvoorbeeld garantiegevallen.

Zoals @Madshark al aangeeft is er 'geen hond' welke nu nog 800 euro neerlapt voor een 1080Ti. Maar er is ook geen webshop welke ze verkoopt voor minder, met levertijden van ver boven de 2 weken. Een conclusie welke je na 5 seconden in de pricewatch, of 15 seconden op Google al kan trekken.

[ Voor 4% gewijzigd door D4NG3R op 23-07-2020 00:44 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:19
D4NG3R schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 00:42:
[...]

[...]

Even buiten de hele discussie om; Nee, de nieuwprijs van individuele componenten daalt niet of nauwelijks bij bij het uitkomen van een nieuwe generatie.

Dat het logisch klinkt dat prijzen dalen wanneer er iets nieuws uitkomt, betekent nog niet dat het ook zo is.

De productie word stilgelegd, en de bestaande backlog word verkocht aan partijen welke dezelfde hardware nodig is voor bijvoorbeeld garantiegevallen.

Zoals @Madshark al aangeeft is er 'geen hond' welke nu nog 800 euro neerlapt voor een 1080Ti. Maar er is ook geen webshop welke ze verkoopt voor minder, met levertijden van ver boven de 2 weken. Een conclusie welke je na 5 seconden in de pricewatch, of 15 seconden op Google al kan trekken.
Klopt, maar het is ook niet ondenkbaar dat een winkel zijn '' oude rommel '' wil lozen.
Zo af en toe komen er ook wel wat oudere generaties hardware in de '' aanbieding '' bij een bepaalde winkel die er dan eindelijk eens van af wil en dus onder de oorspronkelijke marktconforme prijs gaat zitten.
Denk dan naast videokaarten ook bijvoorbeeld aan de vorige generatie Intel processoren die door Intel zelf als '' EOL '' zijn bestempelt, maar ook bij AMD deze processor bijvoorbeeld: pricewatch: AMD Ryzen 7 1700X Boxed zonder koeler
Een paar dagen geleden was die voor €114 te krijgen, terwijl het vlak daarvoor nog even op €340+ stond en nu vanaf €410 :+ maar eind vorig jaar toen er nog meer aanbod was zat de prijs nog rond de €190~.
Van €190 naar €114 is ook al een flinke prijsdaling die je zomaar als fout zou kunnen bestempelen, laat staan van de hogere bedragen die je er op dit moment voor moet neertellen.

Dus wat mij betreft zou het zeker wel een goed argument kunnen zijn dat jij als consument ervan uit ging dat de ( best wel ) lage prijs klopte, omdat het een oud model betreft die ook door de fabrikant als '' EOL '' wordt bestempelt / niet meer wordt geproduceerd / achterhaalt is en vervangen door een nieuwere reeks.
Het enige verschil wat ik dan nog wel zo zou kunnen maken is dat je genoeg alternatieven hebt voor de AMD Ryzen 1700X processor hebt die niet veel duurder zijn dan die €114 en vergelijkbaar/beter presteren.
Maar een GTX 1080Ti zit meer op RTX2070/RX 5700 qua performance en die zijn toch al snel twee keer zo duur als wat TS dacht te betalen voor een GTX 1080Ti.
Het lijkt mij heel lastig in te schatten hoe de rechter hier naar zou kijken, maar goede argumenten die het standpunt van TS zouden kunnen verdedigen zijn er genoeg lijkt me.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
D4NG3R schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 00:42:
[...]
Dat zie je verkeerd, er is simpelweg geen webshop die die kaart nog heeft liggen, enkel 1 groothandel die nog 1 exemplaar heeft liggen en dat ene exemplaar zie je terug in alle webshops.

Als een webshop daadwerkelijk nog zo'n kaart heeft liggen gaat die echt wel in prijs omlaag, voorraad en ruimte kost ook gewoon geld...
Alleen als er plompverloren ergens in 1 gigantisch magazijn nog 1 exemplaar zwerft, tja dan gaat de prijs niet omlaag en wordt hij aangeboden door tientallen webwinkels.
Omdat die webwinkels simpelweg niet de voorraadkosten dragen, dragen de webwinkels die wel dan zie je de prijs simpelweg kelderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Gomez12 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:07:
[...]

Dat zie je verkeerd, er is simpelweg geen webshop die die kaart nog heeft liggen, enkel 1 groothandel die nog 1 exemplaar heeft liggen en dat ene exemplaar zie je terug in alle webshops.

Als een webshop daadwerkelijk nog zo'n kaart heeft liggen gaat die echt wel in prijs omlaag, voorraad en ruimte kost ook gewoon geld...
Alleen als er plompverloren ergens in 1 gigantisch magazijn nog 1 exemplaar zwerft, tja dan gaat de prijs niet omlaag en wordt hij aangeboden door tientallen webwinkels.
Omdat die webwinkels simpelweg niet de voorraadkosten dragen, dragen de webwinkels die wel dan zie je de prijs simpelweg kelderen.
Kan je dat verwachten van een consument. Sommige webshops bieden immers ook nog restpartijen die ze voor een mooie prijs hebben kunnen kopen. En op die manier snel verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
loki504 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:39:
[...]

Kan je dat verwachten van een consument. Sommige webshops bieden immers ook nog restpartijen die ze voor een mooie prijs hebben kunnen kopen. En op die manier snel verkopen.
Dan praat je over een andere categorie dan waar @D4NG3R over praat, want jouw voorbeeld gaat wel gewoon voor minder weg, terwijl D4NG3R het heeft over dat ze niet voor echt minder dan nieuwprijs weggaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:28

D4NG3R

kiwi

:)

Gomez12 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:07:
[...]

Er zijn om te beginnen al bar weinig webshops welke een eigen magazijn van significante grote hebben. Enkel een paar van de grote spelers hebben dat, en ook daar vind je geen jaarvoorraden van high-end kaarten (zeker zo rond de tijd dat men een nieuwe generatie verwacht). Daar is de vraag veel te klein voor.

[ Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 23-07-2020 16:48 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

D4NG3R schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 16:48:
[...]

Er zijn om te beginnen al bar weinig webshops welke een eigen magazijn van significante grote hebben. Enkel een paar van de grote spelers hebben dat, en ook daar vind je geen jaarvoorraden van high-end kaarten (zeker zo rond de tijd dat men een nieuwe generatie verwacht). Daar is de vraag veel te klein voor.
Zelfs groothandel heeft amper nog 1080Ti !
Nieuwe generatie is opvolger van GeForce 2000

Pagina: 1