Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Sinds een tijdje willekeurige BSoDs op BBG budget PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BW001
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 29-07-2020
Ik heb nu ongeveer anderhalf jaar een zelfbouw PC gebaseerd op de budget game pc uit de BBG van november 2018:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 155,-€ 155,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 77,90€ 77,90
1VideokaartenMSI Radeon RX 580 ARMOR 8G OC€ 186,-€ 186,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 1TB€ 37,99€ 37,99
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (64MB cache, 7200rpm), 1TB€ 38,73€ 38,73
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 54,87€ 54,87
1VoedingenGigabyte PB500€ 53,95€ 53,95
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 58,98€ 58,98
1NetwerkadaptersTP-Link AC1300 Draadloze Dual Band PCI Express Adapter Archer T6E€ 32,-€ 32,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 663,42

Sinds een tijdje, heb ik op willekeurige momenten plots een Blue Screen of Death, met variërende foutmeldingen (IRQL_NOT_GREATER_OR_EQUAL, MEMORY_MANAGEMENT). Ik kan niet precies zeggen sinds wanneer dit gebeurt, het is in ieder geval al een tijdje, maar de laatste tijd gebeurde het steeds vaker.

In eerste instantie dacht ik dat mn HDD (de 1TB seagate) misschien de oorzaak was, die werd namelijk gebruikt voor virtueel geheugen en bevatte fouten. Na de schijf vervangen te hebben (door de WD 2TB schijf) en een schone installatie van Windows 10, heb ik nu alsnog een aantal keren een BSoD gekregen.

Ik heb nu met Memtest86 en Memtest86+ het geheugen gecontroleerd, maar begrijp de resultaten niet helemaal. Zowel Memtest86 als Memtest86+ v5.01 geven geen foutmelding. Ik heb de modules één voor één en samen getest, beide Memtest86s laten draaien voor minstens 4 passes. Maar als ik de nieuwste versie van Memtest86+ (v5.31b) draai krijg ik wél fouten, tijdens test 7 en/of 8. Maar die versie is in principe een beta versie en ik weet dus niet hoe betrouwbaar de resultaten zijn. Ook weet ik niet goed of de instellingen van het geheugen in de BIOS ok zijn.

Ik heb de instellingen op automatisch gehad. Ik heb de test wel geprobeerd met een hoger voltage (1.35 V ipv 1.20 V) en kreeg toen dezelfde fouten, en Windows wilde toen helemaal niet opstarten.

Ondanks dat de samenstelling van de PC uit de BBG komt, blijkt overigens dat net deze geheugenmodules niet op de QVL lijst van het moederbord en de processor staan. Kan het zijn dat de modules toch niet compatibel zijn? Kan ik nog iets aan de BIOS instellingen veranderen? Of is het geheugen waarschijnlijk kapot? Ik heb nog garantie, maar woon ondertussen in het buitenland dus terugsturen is niet ideaal.

Edit: ik was de wifi kaart vergeten te vermelden

[ Voor 9% gewijzigd door BW001 op 21-07-2020 19:01 ]

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:59
Dat geheugen werkt niet lekker met Ryzen. De 3200 MT/s versie wel.
Op welke XMP settings heb je het geheugen gehad? 3000, 2933, 2800, 2666 of anders?

Waarom heb je niet de voeding uit de toenmalige BBG gekocht? Wat je nu hebt is niet erg geschikt voor recente hardware. Dat stelt andere eisen aan een voeding dan waaraan deze kan voldoen. Je hebt minimaal een ATX2.4 gecertificeerde voeding nodig.

• BW001
Dat is balen, wel gek dat het dan aangeraden werd in de BBG. Ik heb het geheugen altijd op 2133 gehad, dat is de instelling die het moederbord automatisch gekozen heeft. Ik heb het op 2933 geprobeerd, dat is het maximum wat ASRock aangeeft, maar daarbij kreeg ik bij opstarten een BSoD vanwege verkeerde systeemconfiguratie oid.

Waarom ik precies voor deze PSU gegaan ben weet ik eerlijk gezegd niet meer. Ik geloof dat degene die werd aangeraden uitverkocht was, of misschien niet beschikbaar in de winkel waar ik alles besteld heb. Deze is ATX2.31 gecertificeerd en kan een hoger vermogen leveren dus ik zal wel gedacht hebben dat die ook prima was. Denk je dat het invloed kan hebben op de stabiliteit van mn PC?

Edit: ik heb later trouwens ook een wifi kaart geïnstalleerd, weet niet of dat invloed heeft maar heb het er nu bij gezet

[ Voor 7% gewijzigd door BW001 op 21-07-2020 19:02 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:59
Probeer het geheugen eens op 2666 of ga met de Ryzen dramcalculator aan de gang om de settings handmatig in te stellen.

Die voeding kan zeker gevolgen hebben voor de stabiliteit van het systeem. Hij gaat namelijk niet goed om met het lage idle verbruik (door het ontbreken van gescheiden spanningsregeling aan de secundaire kant) en ook de snel wisselende lasten van de hardware van tegenwoordig, heeft de voeding ook moeite mee door het double forward design aan de primaire kant.

• chemist13
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-10 18:57
Heb je een bron voor dat dit geheugen niet lekker mer Ryzen werkt? Ik heb in meerdere Pc "s dit geheugen verwerkt zonder problemen.

Ik heb nu 2 keer 16 Gb van deze aegis op een asrock fatalty gaming en zelfs draaiend op 3200 MT/s zonder problemen.

Ik zou eerder de voeding eens onder de loep nemen of er 1 lenen..

• BW001
Nou, ik heb aan de hand van de dram calculator flink wat waardes aangepast in de BIOS en tot nu toe nog geen errors gekregen in Memtest86+. Ik heb de frequentie ingesteld op 2666 en die andere instellingen ook overgenomen (zie bijgevoegd plaatje).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFW3ZpT_HDHD7_rrA7bAqr1gPKI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AKwAVjTaUSmKjJs2rxi4S8ZZ.png?f=fotoalbum_large

Ik ga hem nog een tijdje laten draaien, maar hopelijk heeft het aan de instellingen gelegen. Ik zal laten weten hoe de test afgelopen is.

Heeft iemand misschien een link waar ik meer kan lezen over hoe voedingen werken of hoe ze de stabiliteit beinvloeden? Ik heb een beetje gegoogled maar kon niet echt uitvinden wat nou het verschil is tussen verschillende ATX12V revisies en wil graag beter begrijpen hoe zo'n nieuwere versie beter is voor je systeem.

• BW001
Helaas, het heeft niet geholpen. Ook met de nieuwe instellingen krijg ik foutmeldingen in Memtest.
Op het moment zijn m'n opties denk ik 1) de kaartjes terugsturen en laten vervangen onder garantie of 2) een ander setje kopen. Is het waarschijnlijker dat de geheugenkaartjes kapot zijn, of dat ze gewoon niet compatibel zijn met het systeem?

Heeft iemand advies voor het testen van de PSU? Ik heb geen vervanging tot m'n beschikking. Zouden er andere componenten de oorzaak van het probleem kunnen zijn?

Edit: mocht iemand met gelijke problemen ooit nog op dit topic uitkomen:

Volgens mij lag het de nieuwe AMD drivers. Nadat ik Windows 10 op een geformatteerde SSD opnieuw had geïnstalleerd, kreeg ik na installatie van de nieuwste AMD drivers (Adrenalin 20.4.2 en 20.7.2) en installatie van al mn programma's nog steeds BSoDs. Toen heb ik Windows teruggezet naar het restorepoint van net na de Windows installatie, de videodrivers via Windows Update geupdatet, en opnieuw alle programma's geïnstalleerd en tot nu toe geen problemen gehad (3-4 dagen).

Ik heb aan de hand van CPUID HWMonitor, onder stress-test omstandigheden (Prime95 en Furmark) en idle naar de power supply gekeken en de voltages bleven binnen de marges. Dat sluit problemen natuurlijk niet 100% uit maar aangezien de problemen verdwenen zijn denk ik niet dat hier de oorzaak lag.

Met zowel Memtest86 v8.4 als Memtest86+ v5.01 vinden geen problemen in het geheugen, alleen de betaversie (Memtest86+ v5.31b) geeft regelmatig errors. Dat doet me vermoeden dat er een bug in het programma zit. Dus misschien in het vervolg niet je PC testen met betaversies van tools :')

Als iemand hier nog iets aan toe te voegen heeft dan hoor ik het graag :)

[ Voor 54% gewijzigd door BW001 op 27-07-2020 16:39 . Reden: extra info ]

Pagina: 1